20 Ocak 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

20 Ocak 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

rw———_————-————_—— 20, SONKÂNUN 1955 PAZAR buxün - erket: bütün yurddaş- ların bu seçimde reylerini kullanmaları en büyük haklarıdır. Buzüün » Ankara'da ikinci yapılacaktır. Kadın müntehib seçimi çimı sandığı ba- ON ALTINCI YIL, No: 4843 Yurttaş, Ankara ikinci seçmenlerini bugün seçeceksin Gündelik ANKARA'DA SEÇİM Ankara'da, büyük devrimin ba- şındanberi sık sık yaşadığımız yu- ce güzellikteki günlerden, birine daha kavuşuyoruz. Kurtuluş yılla- rının tarihine büyük değerle karı: şan belediye çatısı altında, bugün ve yarın ulusal bir iş daha görece- ğiz. İkinci seçmenlerimizin adını taşıyan kâğıdlarla önüne gelece- ğimiz sandık hepimizin — inanını, güvenini içinde toplıyacaktır. Ankara, Büyük Önder'in ilk a- yak bastığı gün yurdun yeni hızla çarpan bir yüreği oldu. Bu hız eksilmedi arttı. Yurdun bu yeni yüreğinde kay- lıyan temiz kan bü namağa başi kara günlerde zorlu yullarda yur- da sıcaklık verdi, güc verdi. Büyük kurtuluş yoluna ulusça Ankara'dan çıktık. Sakarya'da, Dumlupınar'da hep Ankara'nın ta- şe'nı anarak yürüdük. Ege kıyıla- rımı bulancıya kadar o taşın ya- nıklığını benizlerimizde, katılığı- nı yüreklerimizde taşıdık. Ankara yeryüzünde yalnız kur- tuluşun değil ileriliğin, genliğin de bir bayrağı olmuştur. Yurdları- nın yabancı ellerden kurtulması- nı, ocaklarının açlıktan ve yokluk- tan sönmemesini istiyen birçok u- luslar var, bunlar kurtulmanın ta- dını anlatmak için hep Ankara'yı anarlar. Yurd içinde, hele Ankara'da ya- şıyanların Ankara duyguları ise daha engindir. Hepimize geniş bir güven veren bu duygunun yüklen- diği yükümler ise çok ağır ve çok geniştir.. Yeryüzüne örnek olan çalışma- larımızda hep ayrılık ve titizlik yapıyoruz. İşte bütün yüreğimizi vererek gücümüzü esirgemiyerek sarılıyoruz, seçim işlerine de bu kadar özen vereceğiz. Bütün yurdda seçim yurddaşlar arasında sevgi ve saygıyı artıran bir topluluk içinde başarılacaktır. C. H, Fırkasmın kurtarıcı ve yü- rütücü çevresi içinde bulunmanın güvenini duyarak ikinci seçmen- lerimizi seçeceğiz. Kıştan ve 80- ğuktan uzaklarda kalanların, köy- lerde ve kırlarda yaşıyanların sec- me yerlerine _vrlişemedikleri u_lı— caktır. Ankara'da ise hemen yüz- de yüz bütün yurddaşlar Ankara içinde yaşamanın büyük değerin! 'i ulusal duyarak şu iki gün i(înfi: âf'kurnler'ıni yerine grkırccekl?r- lr. Kemal ÜNAL Berlin radyosunda Marseyyez Berlin, 19 (A.A.) — Berlin ulu- sal radyo merkezi dün akşam, - Napolyon ve 19 uncu yüz yıl - hakkındaki tarihi konferans vesi: lesiyle ilk defa olarak Marseyyez marşını çalmıştır. , Alman radyosunun yıllardan_bı'- ri en orijinal neşriyatından birim teskil eden bu konferans, fransız ihtilalinin varisi Napolyonu ha- nedan fikrine galib gelen ulusa fikrin yaratıcısı, 19 uncu yüz yılın fikri müessisi ve modern devletin Mucidi olarak göstermiştir. Konferans sırasında Bethoven- den muhtelif parçalar çalınmıştır. Adımız, andımızdır. Sardaki uluslararası kuvvetler çekiliyor Fransız heyeti, Berline gitti Cenevre, 19 (A.A.) — Royter muhabirinden: derneği konseyi Sar- dan uluslararası kuvvetlerin 1 şubatta çekilmesine karar ver- miştir. İtalyan kuvvetleri ilk ola- rak çekileceklerdir. Sar'daki uluslararası kuvvetleri Londra, 19 (A.A.) — Resmi mehafilde söylendiğine göre, Sar'- daki Uluslararası küvvetler Sar'ın Almanya'ya geçeceği tarihe ka- dar yerlerinde kalacaklardır. İn- giliz kuvvetlerinin bir martta İn- giltere'ye dönmeleri muhtemel- dir, Sar mesele, heyeti Berlin'e gidiyor Paris, 19 (A-A.) — Sar plebisi- tine bağlı meseleleri görüşecek o- lan fransız heyeti bu akşam Ber- lin'e hareket edecektir. Heyet, ticaret bakanlığı ticaret anlaşma- ları müdürü B. Bonnefon'un baş- kanlığı altındadır. Müzakere edilecek meselelerin çokluğu ve karışıklığı, görüşmele- | Atatürkle — | (ibnissuud arasında telyorrarı Tahta cüluslarının yıldönü- mü münasebetiyle Arabistan | Kıralı haşmetlü Abdülaziz İb- nissuud Hazretleriyle Reisi- cümhur Kemal Atatürk arasın- da şu telyazıları teati edilmiş- tir: Arabistan Kıralı Haşmetlü Abdülaziz İbnissuud Mekke Tahta çıkışınızın yıldönümü münasebetiyle zatı haşmeta- nelerini kutlar ve özel gönen- ciniz ile dost milletin genliği | için beslediğim dilekleri hatı- | | mıza sunarım. 4 Kemal Atatürk Türkiye Reisicümhuru Hazretlerine Ankara Tahta cülüsum münasebetiy- le vukubulan lütülkâr tebrikâ- tınızdan dolayı arzı teşekkür | eder ve zatı devletleriyle türk milletinin refah ve saadetinin devamını temenni eylerim. Abdülaziz İstanbuldan geçen ingiliz kru yazörü İstanbul, 19 (AA.) — İngiliz donanmasının Devonşar krüvazö- rü bu sabah 8 buçukta Karadeniz- den Akdenize gitmek üzere İs. tanbuldan geçmiştir. İngiliz kruvazörü gitti Istanbul, 19 (Telefon) — İIstanbul'da bulunan ingiliz kruvazörü London bu tti. Ve gitmeden ingiliz çefiri vis amiral şerefine bir çay Vverdi. Varna'da kalmış olan ikinci bir ingiliz kruvazörü de bugün İstanbuldan geçe- vek Akdenize gitti. geçe Akdenize örü fransı görüşecek fransız rin C?h Nd edilen 15 şubat 1935 tarihinc n önce bitmesine pek az ihtimal bırakmaktadır. Sarlı sosyalist öndere Paris'te söz söyletmediler : Paris, 19 (A.A.) — Sar sosya- Tist başkanlarından Maks Braun'ın !aşısl aleyhtarları icra komiserile, insan hakları birliği ve konfedere sendikalar birliği önünde nutuk söylemesini, İçeri İşler Bakanı ya- sak etmiştir. Muhtemel karışıklıkları - önle- mek için sıkı disiplin tedbirleri alınmıştır. Sar'daki frank yerine mark Cenevre, 19 ( ALA ) — Üçler komitesi Sar'da bulunan Ulus- lararası — kuvvetlerin ne — za- karar vermiş değildir. Ancak bu kuvvetlerin 25 şubata doğru Sar- dan ayrılmaya başlıyacakları zan- nediliyor. Üçler komitesi Sar'da geçmek- te olan fransız parasının mark ile değiştirilmesine karar vermiştir. Cenevredeki Sar anlaşması Cenevre,19 (A.A.) — Sar hak- kında dün hasıl olan anlaşmaların esaslarına dair şu mütemmim ma- lâmat veriliyor: Uluslar Derneği konseyi tara- fından kayda geçirilen Roma an- laşmaları, bu meselelerin en ehem- miyetli kısmını, prensib itibariyle esasen halletmiş — bulunuyordu, Bu cümleden olarak, maden ocak- larınm yeniden satın almmaları için, Almanya tarafından Fransa- ya ödenecek paranın miktarı tes. bit olunmuştur. Bu para, ilkönce, Sar'da geçen akçanın değişmesiy- le elde edilecek, fransız frankla- riyle, fazlası da beş yıl müddetle her yıl bir miktar kömür vermek suretiyle ödenecektir. Bundan başka, alman hükünse- V Sar'da muhtelif işlere yatırılmış sermayelerden dolayı, fransız hu- susi sermayedarlarına karşı borc- lu bulunmağı kabul etmiştir. Ancak, bu borcların tahakku- ku, ticari muvazene - neticesinde hasıl olacak fazlalığa göre yapıla- caktır. Bunun için, oldukça geniş mikyasta ticari görüşmelere gerek vardır. Fransa ile Almanya arasında ökonomik münasebetlerin, uluslar derneğinin kontrolundan haric bulunduğu, müştereken kabul ©- lunmuştur. Uluslar Derneği, bil- akis mazinin tasfiyesine veya ye- ni rejimin kurulmasına aid n öteki meselelerin halli vazifesini alacaktır. Her iki hükümet, konseyin ka- rarlarının mecburi mahiyette ol: cağını şimdiden kabul etmişlerdiz. Nihayet, Sar mıntakasını Ver- say muahedesinin tatbik sahası- na giren, askerlikten tecridi öteki Ren toprakları içinde olduğu gi- bi, Almanya tarafından kabul e- dilmiştir. Sar hakkında fransız - alman görüşmeleri Berlin, 19 (A-A.) — Berlin mah « fellerindeki kanaate göre Almanya - ile Framsa arasında Sar hakkında balledi . lecek meseleler Roma konuşmalarında hâkim olan zihniyetle müzakere edi - lirse eyi bir sonuc verecektir. şında bulunalım. Her yerde 5 kuruş Bu, a ın bi dü:u:':ışlı';:f:yıı.n bfuml olan Ankara ikinci soçmenleri seçimt dolayısiyle SA ;;E;.: 'e belediye ve fırkamızın vilayet merkezi binası donatılmıştır. nas de bu iki binanın resimleriyle bugün seçim pusulalarını atacağır mız sandığın belediye toplantı salonundaki köşesini gösteren koyuyoruz. ——————————E—”: —— Almanyarnım sınırların tadilini istemesi İtalyada fena karşılanıyor Roma, 19 (A A.) habirinden: İtalyan gazetelerine göre, Sar Havas mu- seçiminden sonra B. Laval'in yap- tığı söylev -Almanya'nın da işti- rak edebileceği tam ve geniş bir Avrupa iştiraki manasını mümkün kılmaktadır. Fakat bu işbirliği istekleri, al- man gazetelerinin Almanya sınır- Tarmın yeniden tetkikine işaret ve- Gr gibi taktilildarı asiyetle kar: şılaştırılıyor. Sar seçimi Versay muahedesi- nin tatbikine dahildir, muahede- lerin yeniden tetkikine değil. Sar, Almanya tarafından ulusal bi- mesele olarak, halbuki Avus- turya, İtalya, Fransa ve İngiltere tarafından, ve İngiltere'nin tasdik B. Fon Papen'in bildiri- sinin uyandırdığı akisler Cenevre, 19 (AA.) — Havas muha, birinden: Uluslararası gazeteler, Bay Von Papen'in Sâr seçiminin muhtemel akisleri üzerine yapmış olduğu söyleni- len bildiriyi ele almaktadır. Bu bildiri, Avusturya'nın istiklâline karşı yeni bir hareketin habercisi gibi tutuluyor. Avusturya murahhasları ile temasta bulunan mahfeller bu gibi duyumların atlaiz ve sıyasal mümessil sıfatiyle uy. gun olmadığına kanaatleri — olduklarını söylemektedirler. Esasen, halkın ekseri, yetine dayanan ve tamamen birlşik olan Avusturya kabinsinin muhtelif bildirile. rini hatırlamak yeter. —© ettiği Roma'da yapılan fransız « italyan anlaşmalarına uygun ola- rak, uluslararası bir mesele ola rak görülmektedir.