20 Ocak 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

20 Ocak 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

* SAYIFA 2 İNGİLTERE'DE B. Çemberlayn İngiltere silah- lanmalıdır diyor Belfast, 19 ÇA.A.) — Büyük Bri- tanya'nın askeri masraflarının artma- Bınr telmih eden B. Çemberlayn, dün söz arasında demiştir ki: “— . Eğer biz, genel güvenin duru. Tuğuna gerçekten yardım etmek — isti- yorsak, her türlü ihtimale karşı yete- cek kadar silahlanmış olmalıyır.,, B. Çemberlayn, bundan önce, İn- giltere'nin Sar meselesile son hadise- ler karşısındaki vaziyetinin, uluslar arasında genel barışı sağlam ve sürek- li temeller Üstüne kurmak - için hangi istikamete doğru gitmek Tazım geldiği- ni gösterir olduğunu söylemiştir. B. Loyd Corç'un plânı hakkımda B. Çemberlayn'ın sözleri Belfast, 19 (A.A.) — Maliye baka- B Bay Nevil Çemberlayn dün Loyd Core'un ulusal kalkınma hakkmdaki — tekliflerine dair demiştir ki; Bu tekliflerde hiç bir yenilik ol- madığı gibi vuzuh da yoktur. Maama- fih hükümet bunları tetkik edecektir. * Biz her nereden gelirse gelsin bir fik. K e Bi ; ç Ti daima kabul ederiz. Yeter ki o fikir günün meselelerini hal için bize yar- derecede mücehhez bulunmalıyız. Sar içinde olup bitenler hangi yolu takib etmemiz lazım geldiği hususunda bi- zim için bir örnektir. Uluslararası, denizyolları konferansı Londra, 19 (A.A.) — Uluslararası deniz yolları hazırlama konferansı çı- kardığı bir bildiride konferansın işle- tini bitirdiği ve alâkadar hükümetle- Te teklif olunmak Üzere bir proje ha- zırladığı bildirilmektedir. Bu proje Mmurahhasları hiç bir taahhüd altına koymamaktadır. Bazı memleketlerin yaptıkları muhtelif teklifler konfe. rana kâtibliğince eyiden eyiye tetkik edilecektir. Konferansın gördüğü iş- ler hakkında birkaç güne kadar etraf- h bir bildiri çıkarılacaktır. Çin - japon münasebetleri Londra, 19 (A-A) — Çin — japon dostça münasebetlerinin iadesi için müzakerede — bulunmak — üzere Bay Hirotanın Nankine seyahatine hususi bir ehemmiyet atfedilmektedir. Cözaya çarptırılan casus Londra, 19 (A.A) — On üç yıldan fazla bir zamandaenberi Volviç tersa. “ mesinde memur bulunan sabık yüzbü- şe Vilyem Burkes, ulusal korunmayı alakadar eden bazı evrakı aşırıb, ya. bancı eşhasa, yani büyük bir kimyevi mevad fabrikasına vermiş olmak su- çu ile bir yıl hapis cezasına çarptırıl. mıştır. Mahküm, bu suçü altı. çocuğu ile evinde sefil kaldığından dolayı işledi- iini ve sonradan pek ziyade pişman ol- duğunu söylemiştir. LEHİSTAN'DA Azlıklar meselesi ve Lehistan Varşova, 19 (A.A) — Leh telgraf < ajansı bildiriyor: Bütün matbuat, dün uluslar derne. ginde 1919 azlık anlaşmasına bağlı şi« —kâyetin müzakeresine Lehistan murah- hasının iştirak etmemesi hakkında tef. siratta bulunmakta ve murahhasın B. Bek tarafından 13 eylülde yapılan bil. gdiriye uygun hareket ettiğini ve bu bildirinin bu suretle tatbik sahası bul- duğunu kaydetmektedir. < Buna karşılık, Lehistan murahhası prens Pless tarafından yukarı Silizya. daki leh maliye memurları hakkında yapılan şikâyetin görüşülmesi sırasın- da hazır bulunmuştur. Çünkü bu şikâ, | yet 1022 tarihinde Cenevrede imza edi- len Jeh — alman mukavelesine bağlı ve üki taraflı olan bu mukavele ise alman yukarı Silizyasındaki lehlerle Lehistan yukarı Silizyasındaki almanlara aynı himayeyi temin etmektedir İTALYA'DA BİRLEŞİK DEVLETLER'DE , Kindberg yeniden uludenizler üstünde uçacak Vaşington, 19 (ALA) — Hauptman davası bittikten sonra, Lindberg, yeni bir hat tesisi için Bahrımuhiti geçe- cektir. Bunu dastları söylemektedir. Lindberg, şimdi Miami'de bulunan bir Klipperpionmer tayyaresi ile uçacak . tır. Ülüdeniz hattı, nisan ayında açıla caktır. Durak yerleri Los Angeles, yahut San Fransisko, Didvay adaları, Vake, Guan, belki de Yap, Manilla ve Kan. ton olacaktır. En uzak konak, Havayi adaları ile Amerika arasındadır. 3860 kilometrelik bu mesafeyi Amelia Erhart, 18 saatte mesafe, 12 saatte yapılabilir. Bütün mesale 14480 kilometredir ve 60 saatte yapılabilecektir. Vapurlar, bu mesafeyi dört haftada yapmaktadır. lar. Amerika hükümeti tarafından zep- lin tipinde inşa edilen dirijabi servisi her hafta yapılacaktır. Reisicümhur bu teşebbüsü, dün tas. wib etmiştir. Bu hattı, alman ve hollandalılarla beraber bir Amerika şirketi işletecek- tir. Havptmanm muhakemesi devam ediyor Flemington, 19 (A.A.) — Bayan Açenbah, Bayan Havptman'ın, Lind- berg'in çocuğu kaçırıldıktan birkaç gün sonra gelip kendisini ziyaret etti- ğini, söylediği zaman, Bayan Havpt- man: — Yalan söylüyorsunuz, demiştir. Bayan Havptman, ziyaret saati o- larak gösterilen saatte kocasile kendi. sinin bir gezintiden dönmüş oldukları- nı söylemiştir. Hakimin müdahalesi üzerine Bayan Havptman bir daha şahidlerin sözleri- ni kesmemeği vâdetmiştir. İddia şa- bhitleri bugün de dinlenecektir. B. Ruzvelt'in kızı evlendi Nevyork, 19 (A.A.) — Amerika ve- isicümhurunun kızı Anna Ruzvelt ile şikagolu eski gazetecilerden B. Şcon Böttiger'in düğünleri dün mahdud ve samimi bir muhit içerisinde kutlanmış- tır. Bayan Ruzvelt, geçenlerde eski ko- cası B. Kurtiss-Bell'den başanmıştı. Bir haydud çetesi ortadan kaldırıldı. Nevyork, 19 (A.A.) — Bir müddet- tenberi birleşik devletlerden üçünün topraklarını kasıp kavuran ve birçokr ginayet ve hırsırlıklar yapan haydut çetesi beş haydudün - polis tarafmdan yakalanmasile ortadan kaldırılmıştır. Bu haydutlardan birisi kadındır. İtalya'da ipek ve yün korporasyonları Roma, 19 (A.A) — Dokuma korpo- rasyonu B. Musolininin başkanlığında toplanarak ipek, kenevir, yün ve ke- ten meselelerini tetkik etmiştir, Korporasyon, piyasanın ve istihsa. lin tanzimi ve ipekli kullanılmasının artırılması için faşizm tarafından alı- man tedbirleri tosvib etmiş ve ipek is- tihsalinin disiplin altında bulundurul. ması için bir komite teşkiline karar vermiştir. Korporasyon, müstahsilleri sanayiin ve ihracatın inkişafına teşvik için a- cele tedbirler alımması gerekliğini bil- dirmişlerdir. Yün istihsaline gelince, korporas. yon, hayvan yetiştirilmesinin takviye ve ıslahı ile, ulusal sanayi ihtiyacına yeter yün istihsalinin mümkün olduğu- nu teyid etmiştir. DEĞİŞİK DUYUMLAR Bir Belçikalı prenses manastıra giriyor Kolonya, 19 (AA.) — Ölen Belçi- ka kıralı Alber'in kızkardeşi prenses Jozefin, pazar gününden itibaren ma. naktıra kapanacaktır. Üç metre kar İvov, 19 (ALA) — Borislav mınta kesında şiddetli bir kar fırtması hü. küm sürmektedir. Kar tabakası bazı yerlerde 3 metre yüksekliği bulmuştur. Otobüs gidiş gelişi durmuştur. trenler mühim gecikmelerle gelmektedir. Yunanistan'da pamuk ürünü artıyor Atina, 19 (ALA) — Yunanistanda pamuk ürünü o kadar artmıştır. ki, memleketin ihtiyacının, dörtte üçünü karşılamaktadır. 1930 da, 18500 hektardan 1934 de 44500 hektardan mahsul alınmıştır. YUGOSLAVYA'DA, Yugoslavya borelarını ödiyecek Belgrd, 19 (A.A) — Havas muhabi- Tinden: Ulusal banka, dışardan yapılan kısa vadeli bütün ödünçleri ödeyecek. tir. Bunlar dışarda bulunan altın ile karşılığı olan 314 milyon franga var. maktadır. Banka taahhüdlerinin kanunt karşı- lığt yüzde 35 den yüzde 25 e indirile. cek, fakat filen eitin karşılığı yüzde 30 olan dinarın değeri değişmiyecektir. Bu tedbirin. Yugoslavya maliye ba- kanlığının teklifi ile alındığı söyleni- yor. Yugoslav âyan seçimi ve Slovenler Lubliyana, 19 ÇALA.) — Eski Slo- ven.halk fırkası önderi Koroçts taraf- tarları istinkâf gıyasasından vargeçmiş- Jer ve âyan tamamlayıcı seçimine işti- rake karar vermişlerdir. SÖVYETLER BİRLİĞİNDE Sövyetler Birliğinde tren kaza- sına sebeb olan ölüm cezasma çarptırılacak Moskova, 19 (A.LA) — 9 sonkânun tarihinde Rottof civarında altı kişinin ölmesine sebeb olan tren kazasının me. sulleri hakkındaki hüküm dün verik- miştir. Suçlu Güsef ölüm cezasına ve diğer 8 kişi de iki yıl ile on yıl arasında de- ğişen hapis cezalarına mahküm olmuş. lardır, Aı;ıkaru Radyosu Ankara radyosunun bu akşamki pro. gramı şudur: Ziraat Bakanlığı saati Musiki- Klasik keman musikisi hakkında kü- Çük bir konuşma ve buna aid misaller. Necdet Remzi: Keman Ulvi Cemal; Piyano, Teknik saati. Dans musikisi Musiki- Ankara triosu: Haydn Trio Necdet Remzi; Keman Ulvi Cemal; Piyano Edib Sezen: Viyolonsel Haberler. İstanbul radyosu İstanbul radyosunun bu akşamki programı : 'Tokatlıyan otelinden 18 Çay saati, 19 Jimnastik, Selim Sırıı Tarcan 19,30 Haberler 1940 Tiyatro musikisi 2040 Havayen Kitar, Zekeriya ve arkadaşları 21:15 Son haberler. Borsalar —— 21.30 Bayan, Emine İhsan: Şan Rad. yo caz ve Tango orkestrası ile bereber. İSVİÇRE'DE Sarlı sosyalist ön- deri Bravn Cenevre, 19 (A.A.) — Havas muha. birinden: Sar sığıntılarının — ilerisi ile uğraşmak için Cenevre'de bulunan sos, yalist önder Maks Bravn, hıristiyan sen. dikalar mümessili Hofman ile beraber Cenevre'deki bütün uluslar gazetecileri- nt toplamış, Sar'ın Almanya'ya göüçme, sini istemiyenlerin korunmasının mühim bir mesele olduğunu söylemiştir. Maks Bravn, seçim neticesinde 20.000 k'şinin hicret etmesi gerektiğini söyliye, vek gazetecilerin Sar'a gidip vaziyeti gözleriyle görmelerini ricn etmiştir. Söz lerini bitirirken Maks B barış muahedelerinde dü: hür olarak yapılmadığını bir daha tek, rar etmiştir. ““Bay Eden'in barışa ve Sar'a dair sözleri Cenevre, 19 (A.A.) — Dün radyoda vermiş olduğu bir söylev- de B. Eden Demiştir ki: — Sıyasamızın Avrupaya kar- şt biricik isteği, komşularımızla açık dostluk bağlarının yeniden kurulmasını ve bunların yürüme- sini görmektir. Sar seçiminden bahseden B. Eden, demiştir ki: — Bu meselenin hallinin yeni bir devre açacağını ummak amac- sız bir iş olmaz, Avrupanın muzta- Tib olduğu emniyetsizlik kaygu- sunu gidermek için, gelecek aylar içinde, devamlı barış için başlıca unsur olan büyük bir inanış duy- gusu yaratmağa çalışmalıyız. Sar komitesini övdükten son- ra B. Eden demiştir ki: — Gazetelerde okuduğuma gö- re, birkaç kişi sıyasal düşüncele- rinden dolayı Sar'da tehdid edil- miş, almanların bu yolda verdik- leri teminata inanmağa hakkı- mız vardır. Cenevre'de Sar azlıkları işi ko- nuşulürken Lehistan müza- kereye iştirak elmedi nevre, 19 (A.A.) — Uluslar dec- neği konseyi husust? celse halinde top. Tanmış ve Sar azlıklarının korunmasile okturva meselesini ve Lehistanda içki satmak vesikalarının geri — alınması işini görüşmüştür. Polonya mümessili, Varşovadan aldığı talimat üzerine bu görüşmeler: de bulunmamıştır. Çünkü, leh hükü- meti Lebistanda azlıklar muahedesinin tatbikini artık tanımamaktadır. Cenevre'de dünkü görüşmeler Cenevre, 19 (A.A.) — Dünkü sıya « sal görüşmelerde iki mevzu hakim ol, muştur: Roma anlaşmalarının muhtemel tat« bikat've iünkişafı ve doğu andlaşması, Doğu andlaşması hakkında Bay La- val dün akşam Sovyetler Birliği mü. messillerile ve son iki gün içinde mü- him görüşmelerde bulunan Balkan an- laşması mümessillerile görüşmüştür. Uluslar derneği konseyinin günde. liğine dahil olan işleri bugün bitirme. si ve B. Lavalin akşam üzceri Parise hareket etmesi muhtemeldir. K Cenevre'de 410 saatlik hal'ta konuşuluyor Cenevre, 19 (A.A.) — Uluslar: arası iş bürosu konseyi, ayın 29 unda toplanacak, 40 saatlik haf- tanın hemen tatbik edileceği sana- yileri tesbit edecektir. Konsey, sanayi ehemmiyetleri en büyük olmak ilibariyle, kon- seyde, seçime hakkı olmamak ü- zere birer âzalığa hakkı olan se- kiz devletin işini de halledecektir. Konsey'de görüşülecek meseleler Cenevre, 19 (AZA) — Pranso ulus- ler derneğinin yardımından emin ol. —DIŞARDAN GELEN SON DUYUMLAR FRANSA'DA Yeni framsız başkumandanı Paris, 19 (A.A)y — Yeni başkuman. dan olan yüksek savaş meclisi ikinel başkanı general Gamlen, 1872 de doğe müştur. 1019 da ordu erkânıharbiyesine gir. miş, 1925 de şark kuvvetleri başkumamı danı olmuştur. 1931 de genel erkânıharbiye reisl olan genetral, Lejyon dönör büyük o. fisye nişanı ile bir çok parlak nişan lara sahibdir. Yeni bir hava Paris, 19 ÇA.A.) — Fransa bavacılık kulübü, saatte SOS kilametre 848 met- re kateden tayyareci Delmotte'un — bu rTekorunu tesbit etmiytir. rekoru İşçi kurumları arasında Paris, 19 ÇALA) — Cenel iş konfe- derasyonu müfrit ve birlikçi iş genel konfederasyomu — tarafından kendisine müşterek hareket hakkında yapılan teh lifi reddetmiştir. Bu teklif, 6 şubat hareketine karşı sindikalistlerle müfrit Terin bir cevabı olan 12 sonkânun pro. testo haceketinin kutlanmasına eld bu- Tunmakta idi, Genel iş konfederasyomu bugünkü hal ve şartlar içinde herhan gi bir tezahürün ne kendiliğinden ol. muş bir hareket mahiyeti ve ne de 12 şubat 1934 günündeki hareketin geniş- liğini gösteremiyeceğini ve halk küt- lelerinin hürriyet rejiminin diktatör. lük rejimine üstünlüğüne kani olmala- rının kendisine yeter olduğunu bildir- miştir. b Genel iş konfederasyonu, bundan başka Sovyetler Birliğindeki son idamı ları protesto etmiştir. a —— maksızın göçmenler hakkında açık kar pı sıyasası takib edemiyeceğinden, B. Laval, dün dernek genel kâtibliğine, Sar göçmenleri meselesinin gündeliğ; alınması hakkında bir muhtıra vermiş- tir. : Habeşistan — Ttalya anlaşmazlığı, konseyin bu defaki toplantısında gö - rüşülmiyecektir. Dün akşam, alakadar devletlerin de. legelerile, Bay Laval ve Lord Eden arasında geçen — konuşmalardan sonra, Roma ile Adisababa arasında dostçası- na halledilmesi için gayret edileceği muhakkak gibidir. Marsilya suikastinden suçlu bir italyan yakalandı Cenevre, 19 ÇALA ) — Polis, Marsikk ya cinayetinin faili olarak telakki edi- len Cenovalı Adriano Alivari'yi tevkif etmiştir. İtalyan polisine, fransız polisi tara- fından henüz müracaat olmadan, Adri« ani, ani olarak tevkif edilmiştir. Uluslar Derneğinde suikasıl meselesi Cenevre, 19 (A A.) — B. Eden t>k Hdi üzerine Uluslar Derneği — konseyi Marsilya meselesi hakkındaki — Macar muhtırasını ele almağa karar vermiştir. Bua vesika hakkında söz söylemek istiyen bazı üyeler henüz hazırlanmış değillerdir. Meselenin tetkiki konseyin gelecel toplantısına bırakılmıştır. Arnavutluktaki azlıkların korunma- sı hakkında, B. Maderiaga'nın - teklifi Üzerine konsey, Lehey adalet divanına müracaat ederek, Arnavutluk tezinin 921 bildirisine uygun olup olmadığınt sormağa karar vermiştir. Konsey bu sa« bah toplanacaktır. Sovyet ve İran Dışarı İxler Bakanları görüştüler Cenevre, 19 (ALAY — B. Litvinot, İrân dişariişler hakanı B. Kâzımi ile görüşmüstür. -