21 Ocak 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

21 Ocak 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

— Gezgin yazıları — Tiryakinin pertavsızı insan neler görüyor?. Dün akşam ingilizce bilen birisile bir lokantada yemek yiyordum. Lokan- talarda, tabü bilirsiniz » ekseri yemek | siparişini (metr dotel) alır. Sonra ma- #anın garsonu (o yemekleri geti ir, hizmetini © yapar, “ sofraya falan, o Fakat şarap ve içki getirmek bizim eski şair ağızile sa- hi diyebileceğimiz frenklerin (s: Ger) dedikleri ayrı garsonların işidir. Bunlar ellerinde içkilerin ismini, nes- mesini, markasını falan yazan bir yal dızlı kitapla gezerler ve bu pahalı dün- ya kevserlarini ısmarlayacak erbap a- rarları. Bir yemek yerken yanımızdaki ma- sada çarpık “oyunlu kıranta bir İn- giliz bu (sakijnin elindeki defteri alip tek gözlüğile | iyice okuduktan sonra kapatıp iade © etti ve ona pas perdeden bazı şeyler söyledi... Garson da belinden bükülen bir reveranstan sonra etekleri ıslık çalarak gitti... A- radan beş dakika kadar geçti geçmedi, maşrapa gibi kulpla fakat yatık şi- ş» boyanda uzun şu mahut şişe sepet lerinden birinin içine yatmış, pis, top raklı ve örümcekli bir şişe geldi. Gar. son üstündeki toz toprağın temizler. memesine son derece dikkat ederek şi- şeyi açtı, mantarı müşteriye verdi ve sepet yatağına yatırdığı şişeden de müşterinin bardağına biraz şarap dök- ü. Herif bardağı aldı, bir yudum içti, gözlerini tavana doğru çevirip bo- şa baktı, bir daha içti, bu sefer gar- sona baktı, (daha doğrusu gözile da- mağa bakıyordu). Uçüncü yudumu ağ- anda biraz çalkadıktan sonra içti ve yüzünde memnuniyetsizlik izleri be» lirdi... Ve başladı garsona söylemeye. Yüzünün çizgilerinden, elinin gösteriş- lerinden anlaşılıyorda ki, istediği şa- rap ba değildir. Garson galiba biras dayanacak oldu. Beriki hemen cebin- den kılıf içinde bir purtavsız çıkars dı ve mantarın kenarını dikkatle oku- mayg başladı, eçvirdi ve dediği çık” miş bir adam hale garsona mantarı göstererek iddiasının yerinde olduğu- yedi arson böyle, şarapların rini bilen bir müşteri karşısında, müdafaa 6- itti, lima ü çağırdı. Müdür geldi. En siddi tavırlarla müşterinin sözlerini Tnledi müsaadesini istiyerek şarap- tan Sen Latt, biraz ağzında tuttuktan | sonra yattu, Merakla şişeyi evirdi se virdi. Müşteri elindeki ma da verdi. O da baktı ve mapreriden İli tetkik için müsaade li, şişeyi garsona verdi, vnantarı aldı ve çekildi Bitti, Eyri boyunlu İngiliz yemeğini di. Kâfir herif? ne olur şa zıkkımın ta- rihi bir sene evvel ya sonra olsa! Biraz sonra müdür gi döndi ne garson arkada ve şişe sepetin de... Müdür başladı herife şaklabanlık lar etmeye... Anladık ki; müşteri hak- 932 de Vişiden dönerken bana (Lâ masun, vapurunda viski ikrar et: lerdi. Doğrusu ben ne olduğunu ö. Tr miyordum. Tahta kurusu kokan bu iç- hiyi benimle alay için böyle kokutmuş- lar sanmıştım. Heyzidi dünya hey! Biz de kendimizi gün görmüş, tecrübeli adam sanıyoruz. Alemin ağzındaki tat senesini ölçerken rusu suyu | belliyor- Londra: 14 Sonkânun 935 B. FELEK Küçük haberler * Milli Türk Talebe Birliği Milli Türk Talebe Birliğinin, bir müddettenberi devam eden idare he- yeti intihabatı bitmiştir. Dün reyler tasnif edilmiş ve yeni idare heyeti teşekkül etmiş “GENERAL BASRI İÇİN mevlüt - General Cevat, ölen damadı © General Basri için 25 ikinci kinunda cuma na- mazını müteakıp Nişantaşında Teşviki» ye camiinde mevlüt okutacaktır. Dat İarının bu toplantıya gelmeleri bildiril. mektedir. * GUZEL SANTLAR BIRLIĞI RE- SİM Şubesinden. — Yıllık toplantı 23 -1 005 çarşamba günü saat 15 te Birlik mer kezinde olacaktır. Azânın gelmeleri, MALİYE MUTEHASSISI gel Maliye mütehassısı Bay Alfon dün Av- ŞE Afyon görüşmeleri Devam ediyor Bay Ali Sami Bu akşam Ankarayı gidecek Iranla başlayan — afyon görüşmeleri benüz bizne ui lan ko: İran w ai kartelin 4 Güleriz yo lunda müsbet bir neticeye varılamamış- tır, Verilen malümata göre, müzakeröle- se devam edilecektir. İranlıların kartele girmek için, bazı teklifler öne sürdükleri INHISARLARDA ve son konuşmaların bu mevzu üzerinde geçtiği anlaşılmaktadır. Bay Ali Sami Akaraya gidi or | Uyuşturucu maddeler inhisarı idaresi | vi bu gkşam | umumi müdürü Bay Ali 5 Ankaraya gidecektir. Bay Ali Sami'nin Ankaraya gidişi piyasadan afyon alımı | işi ile yakından alâkadardır. ÖKONOMİ Türk - Yunan Ticaret anlaşması Sevkiyat için yapılacak talimatname için konuşmalara baş anıyor Türk - Yunan ticaret anlaşmasında, diğer bir üçüncü memleketi alâkadar © decek şekilde Tripartit ihracat için bazı hükümler bulunmaktadır. Bu hükümler mucibince, Türk ve Yunan merkez ban- kalarının yalnız Tripartit sevkiyata mahı $u olmak üzere bir talimstname hazırla maları icap etmektedir. Öğrendiğimi, göre, iki merkez bankası arasında ba iş için görüşmelere başlanmıştır. Talimat- mame esasları çizilmek üzeredir. Yakın- da kat'i şeklini alacak ve tatbika başla macaktır. Türk - Yunan anlaşmasının tatbikındanberi Tripartit sevkiyatı için henüz merkez bankalarınca hiç bir mah- İ sup muamelesi yapılmamıştır. Mahsup işi, talimatnamenin çıkmasından sonra Komisyonculara verilecek karneler Gümrük komisyoncularının ellerinde bulunan muvakkat karnelerin, asılları ile değiştirilmesi için dün gümrük idaresine emir gelmiştir. Yeni karneler, ayın 25 in den itibaren verilecektir. Karneleri baş- müdürlük verecek fakat Komisyoncular Birliği kontroldan geşirecekitir. “Polis teşkilâtı için yeni tedbirler Emniyet umum (müdürlüğü, polis teşkilâtında bazı ıslahat yapmağa lüzum görmektedir. Emniyet kadrosunda çalı- san memurların mesleki malümatını ar. tırmak gayelerden biridir. Böyle bir pro- jenin tatbiki için Ankarada yapılan po- Bis ve jandarına mektebinin bitmesi bek» leniyor. Bu bina bir kaç ay içinde bite- cektir, Polis mektebine (bağlı olarak bir de polis enstitüsü kurulacaktır. Enstitüde zabıta işlerinin teknik kısımları gösteri- tahsil ve tetikik devresi geçirmiyenler, emniyet teşkilâtında idari vazifeler ala- muyacaktır . Diğer taraftan yapılan bir projeye gö- ve zabıta memurları derecelere ayrıla « caktır, Polis mektebi ile polis enstitüsü teşkilâtına ait projeler yapılmaktadır. | RWMPSA | Xİş Bankasmdan alınan cetveldir) 19 Ikincikânun 935 AKŞAM FİYATLARI TAHVILAT Tay om Eri An ee 10 a ESHAM İş Bankası Nama 10 ilime 10 ae Reji kuponsuz Bü Telefon 2 Müsşin Terkos Yörkiye Camhe- Çimento viyet Bankas (63,75 $ İtikat dey. Tramvay 3050 $ Serk dey. a5 Anadehu bise 25,905 Baiye 5 Şir. Hayriye Şark m, eca 463 ÇEK FİYATLARI 1203 616.50 92047 700741 4408 220 1178 1989 108 12 Franmz F. İ sözü hilâfına olarak Halideye MİLLİYET PAZARTESİ HIR TİYATRODA Raşit Riza Ve arkadaşları Bayan Halide ve arkadaş- ları niçin ayrıldılar? Sanatkâr Raşit Rıza ve arkadaşları Anadoluda bir turneye çıkmışlardı. Son g-len haberlerde Raşit Rıza ile arkadaş - larının Ankarada bulundukları bildirili. yordu. Hattâ Ankarada kurulacak Şe. hir Tiyatrosunda çalışacakları da ilâve ediliyordu. Fakat Reşit Rıza'nın arkadaşlarından Halide, Hadi, Zikni, o Yaşar Nezih ile suflör Mehmet Raşit Rızadan ayrılarak İstanbula gelmişlerdir. Dün bu sanaticârlarln ayrı ayrı ka - muştak. Öğrendiği:mize göre Halide ev. an 150 Jirm alır- Raşit Rıza da 300 liraya kendi yanına almıştır. Fakat Raşit Rıza Hüseyin Ko- sal ile Şaziyeye 300 lira verdiği halde, 150 lira vermiştir, Halide de bundan muğber olarak Ra. şit Rızadan ayrılmıştır. Diğer sânatk”, ar da ayni şekilde Ra- y Rızaya muğbir olarak ayrılmışlar. r. Söylendiğine göre Fersh Tiyatrosu Müdürü Şadi bu sanatkârlarla görüşmüş ve bunları (Ozan) operetine almak için müzakereye girişmiştir. BELEDİYEDE Yeni bütçede itfaiye işleri » Belediye 1935 yılı bütçesinde bazı ye- ikler yapacaktır. Bu yeni büt- siye faslına bir kısmm tahsisat ilâve edilmiştir. Bu yeni tahsisat ile, bol- Kbaşlı meydanlara, büyük cadde başla- rına yangını haber veren otomatik tele. fonlar konacaktır. Bundan başka bir it- faiye mektebi açılması da mukavrerdir. Ifaiye mühendisliği tahsili için de Av. rupaya iki talebe gönderilecektir. Şehir meclisi toplanıyor Şehr umumi meelisi bir şubatta top- lantılarma başlayacaktır. Bu devrede, yeni zabitai belediye talimatnamesi gö- rüşülecek ve tatbik kararı verilecektir. Talimatnamenin bilhassa seyrüsefer kıs- mında mühim maddeler vardır. Bundan başka, İstanbulun müstakbel plânnı yapacak mütehassısın şubat i- çinde tayin edilerek, şehir meclisine ar- sedilmesi çok muhtemel görülmektedir. Sürpagoptaki evler nasıl yapılacak? Sürpagop mezarlığı arsası halkında mahkemece verilen son karar üzerine arsanın, üzerinde bina olmyan Anama. intikal mektedir. Belediye kendi namına tapu se 'nedini çıkarma kiçin tapuya müracaat et- miştir. Arsanın üzerinde garaj vesair mağaza» lar bulunan kısmı hakkındaki dava de - vam edecektir. Belediye mahkeme ka - rarile kendisine intikal eden kısımların ifraz muamelesini yaptırıp bunları satı bığa çıkarmak istiyor. Yakında bir ifraz heyeti teşkil edilecektir. Belediye burada yapılacak binaların Teksimde ve Ayaspaşadaki gibi yüksek katlı apartımanlardan ziyade bahçeler i çinde nihayet üç katlı olarak yapılması- na taraftardır. İfraz muamelesinde bu 6- sas nazarı dikkate alınacaktır. Masonlar arasında Türkiyede bulunan ve şimdiye kadar Fransız Meşrikiâzamlığına bağlı olarak çalışan Fransız Mason locası Türkiye Meşriktâzamlığına katılmak kararını al- İngiliz sefiri Ankaraya gitti İngiliz Sefiri Bay Persi Loren dün ak» şam Ankaraya gitmiştir. u ze Sokak Bu bir film adı, bir roman ismi de- ildir. İstanbul sokaklarına atılan, hal arda sürünen baban belirsiz, e; la me siz, Türk çocuğunun ta Bendinidir. a Şişlinin arka sırtlarındeki bu kim- sesiz çocuklar yuvası ancak sekiz yüz yavruyu — besleyebiliyormuş. Bunlar da sekiz yaşına kadar o ondan oni... Evet ondan sonra €s- Zi İKİNCİKANUN MAHKEMELERDE Gümüşlira'arı Taklit edenler Sahte kalıp yapanların ele başısı yakalandı Yüz kuruşluk gümüş paraların kalibı- | nı yapmaktan suçlu olanlar halıkındaki tahkikata avam © edilmektedir. Sorgu bâlemi Bay Ramazan Onat suçluların is- tcvabina devam ettiği gibi müddelumu- milik te ük yaptığı tahk'ântan aldığı teticeler üzerinde takibata devam etmiş ve Hakkı isminde bir suçlu daha yaka- tanımıştır. Bu suçlunun vaktile İzmi.de yapılmış «lan 10 ve 5 kuruşluk kalp paraların ima bade de eli olduğu sanılmaktadır. Hakkı gumüz yüz kuruşluldarı yapmıklan suç” yu olarak tevkif edilenlerin elebaşısıdır. Paraların kahplarnı Hakkırın hazırla dığı anlaşılmıştır. Hakkı da birinci sor- gu bakmi Bay Ramazan Onada tevdi edilmiş, sorgusu yapılmış, ve tevkifine karar verilmiştir. Hakkı ile beraber bu suçluların sayısı beşe çıkmıştır. Bunla- rın başka arkadaşları olmadığı da tahak- kuk etmiştir. Sorgu hakiminin tahkika- tının bugün, yarın biteceği umulmakta- dır. Kalpazanların 4 taneden fazla kalp para yapamadıkları, bu 4 tane kalp pa- rayı da süremeden yakalandıkları tahak- 800 lirayı arabada bırakmış mi Araksi adlı bir kadın polise müracaat ederek Mehmet Hulüsi adlı bir şoförün otomobilinde 300 İkra unuttuğunu iddia etmiştir. Bunun üzerine polis Mehmet Hulüsiyi bulmuş, fakat o otomobilinde böyle bir para bulmadığı cevabını ver- miştir. Poüs Mehmet Hulüsiyi adliyeye vermiş, müddelumumilik te ikinci sulh ceza hâkmi Bay Salâhattin Demirelli'ye göndermiştir. Hâkim Mehmet Hulüsinin sorgusunu yapmış, Araksi'nin otemo- bilde 310 lirasmı bıraktığını tekit eden mahiyette rib şey olmadığından Hulüsi- nin serbest bırakılmasına karar vermiş. tir. # FAİZCIYI OLDUREN adam, — Menteş Kısavi adlı faizciyi öldürmekten suçlu Veysel oğlu Zihninin duruşmasına dün ağırcezada devam edilmiş, fakat du- raşma Zihninin nüfus kâğıdının görül. mesi için başka güne bırakılmıştır. * BEŞ SENE HAPİS yatacak, — S$i- Hvrinin Çavuşlu köyünde komşusu Nec- meddini öldürmeğe teşebbüsten m ,Recebin duruşması dün bitmiştir. el 50 lira tazminat vermeğe ve 38 lira mah- keme masrafı ödemeğe mahküm olmuş. tur, Telefon şirketi Satınalma müzakerelerine yakında başlanacak Telefon şirketi muamelâtin: tetkik ©- den komisyon raporumu Nafıa Bakanlı- Zana vermişti. Gelen haberlere güre bakanlık raporu tetkik etmeğe başlamıştır. Bu tetkik şu- bat öy içinde bitmiş olacaktır. Baymdırlık Bakanlığı 1 haziran 935 tarihinden itibaren şirketin hükümete devri için hazırlık yapmaktadır. Bakanlık Telefon şirketi ile resmen müzakereye başlayacağını şirket müdür- düğüne tir. Şirket müdürü bu hafta içinde Anka raya giderek şirketin devri için Bakam- ik ile temas edecektir. Dünkü hava Kandilli rasatbanesinden aldığımız ma- lümata göre dün saat 7 de deniz sevi- yesinde ve sıfır derecesi hararetta hava tazyik 770, saat 14 te 772 milimetre idi, Sıcaklık 7 de 2, 14 te 7 derece idi. Bam em Öl 9) e ıyrazdan azami daki. po; kada 10 kilometre süratle etmiştir. İl Rrpar ji: çocuğu Ge çok defa hanım tatbik edenlerin da herhal nizamname) mak tehlikesine düşmüşler olacak. Yatı mektepleri bu babasız Türk yavrularına kapılarını da kimlere açacak. o Eğer bu devlet babalık edecekse hiç bir baba evlâdını sekiz yaşına gelince sokağa çimaz Yok eğer. “devlet Bu metrâk yavruları kendi Darülâcezeye, yatı elin ir ocaklarına ne lüzum var. Dünyaya na- sıl geldiklerini bilmeyen o garipleri tali ve tesadüfün o emrine bırakalım gülsinler, Nizam, hanun, yasa vescire.. bunlar bir cemiyetin bünyesini temiz tutmak, uzsiyetine sağlık vermek için yapılır. Idare âmirleri kitap üstünde- ki maddeleri değil, o maddelerin ru hundaki maksatları, mânâları kavra- male ve ona göre işi tutmalıdırlar. Yok sa en medeni ka- HABERLERİ ALLAR. Harç! kanunundaki Değişikiikler Yeni tadilât Adliye daire- lerine bildirildi Geçen ayın 20 sinde kabul edilmiş o- lan ve 2503 numaralı adliye harç tari- fesi kanununun bazı maddelerini değiş tiren 2629 numaralı kanun alâkadarlara tebliğ edilmiştir. Bu kanuna göre gıyap, keşif, besap görülmesi, ta'bik ve istiktap, borcun ifa veya depo edilmesi ve zıyaa uğrayan 8€- netler hakkında verilecek kararların her biri için elli kuruş harç almacaktır. Ayda 1000 kuruşa kadar olan nafaka ilamlarından harç alınmayacak, bin ku- vuştan 2500 kuruşa kadar nafaka ilim- larımdan 100, #azlasından da 200 kuruş harç alınacaktır. Miktar ve iciymeti 2500 kuruşu geçen davalardan hüküm altına alınan miktar- ların binde yirmisi nisbetinde harç alı- Bacaktır. Kıymet tekdiri mümkün ol - mayan davalarda 4 lira ilâm harcı alına- caktır.Boşanma davalarından evvel yapı- Jan sulh teşebbüslerinde verilecek karar. lardan 50,veraset işlerinde verilecek bü- kümlerden 100, istek üzerine vasiy ta- yin veya azline dair olan hükümlerden 100 kuruş harç alınacaktır. Ticari şirketlerin ve mirasların tasfi- yesinde binde yarım, mühür konması veya kaldırılması ve defter tutma işlerin- de 100 kuruş harç almacaktır. — İadei muhakeme taleplerinin reddi halinde maktuan dört yüz kuruş harç alınacâk- tır. lstida kabulünden sonra verilecek kararlar bez yüz kuruş harca tâbi ola Evvelce reddedilmiş olup bilâha- 41 reddolunursa maktuan 400, temyiz o- Yunan hüküm bozulduğu takdirde mak- tuan 500, hüküm tastik olunduğu tak- dirde hükmü veren mahkeme ne kadar ilâm harcı alğı ise o kadar kuruş harç alınacaktır. Icra ve iflâş munmelelerine dair tet- kik mercileri ile ticaret mahkemelerin- den verilen kararlardan maktuan yüz, suretlerinden 50 kuruş, icra ve iflâs mu- amelelerinde alacakların devri muamele- sinden yüzde bir kuruş, iflâs zabıt vara- kası tanziminde ,iymet takdirinde, ve m işinde yüzer kuruş harç a- İY ükelleer bu harçları iki ay zarfın- da ödemezlerse haklarında tahsili emval kanunu mucibince muamele yapılacak- tir. VİLAYETTE Vergi kaçakçılığı yapan pastacı Beyoğlunda bir pastahanede yapılan balun- Vilâyet yolları ve beş yıllık program Parası beş senede ödenecek ve üç se- nede tamamlanacak olan vilâyet yolları- mın inşasına devam ediliyor. Küçük Çek- meceden vilâyet hududuna kadar uza - nan ve Edirne - İstanbul şösesinin İş- tanbul vilâyetine ait kismi yapılıyor. In- saata muhtelif kısımlardan tar, Küçi vilâyet hudu. profesörlerinden avukat Bay orhim A vayin edilmiş veli vaz zifesine başlamıştır. Yeni bir şirket kurulacak değil Dünkü gazetelerden birisi, Vapurcu- yollarından karşılamış ve tamamile mevsimsiz gö” rülmüştür. Kanun mucibince bu iki müssseseden e bir üçüncü şirket kurulabilmesi bu- için imkânsızdır. Böyle bir teşekkü. ln ieniyota goçukikemsi meal 1936 se nesinden sonra mevzwubahs ve asgari 1 milyon lira sermaye ile işe başlaması İizimgelecektir. Kaldı ki; bu- günkü vaziyet, üçüncü bir deniz mües- sesesine ibtiyaç göstermemektedir. Dün haberi, imei Et pepe ları Et, tuz gibi değildir. o Meselâ tuzun fiatını yarı yarıya indirse - niz, sarfiyat fazlalaşmaz. Eskiden ne ise gene odur. Et, ekmek (o gibi de değildir. Ekmek fiatı düşse, ekmek satışı yükselmez. Belki o zaman meselâ İrancalâ satışı artar. Ve fakat ek- mek ve francalâ satışının yekânü birdir. Amma et için bu varit olamaz. Et fiatı ne kadar düşerse satış, a- şağı yukarı ayni nisbet dahilinde artar, Evvelce et yiyemiyen bir çok kimseler bu gıdayı almaya baş- darlar, evvelce az et yiyenler | ise bunun miktarını fazlalaştırırlar. Filhakika Türkiye, Avustural - ya, Hollanda gibi en çok et isti lâk eden bir memleket - değildir Ve hattâ bu hususta batı Avrupa. sı ile bile mukayese edilemez. Yur. dumuzda çıkan bir çok mütenev- vi sebzeler, ve bilhassa | alaturka yemek pişirmek tarzı fazla et is - tihlâkine mânidir. Meselâ bizde İngilterede , Belçikada olduğu gir bi her evde (o muhakkak bir öğün biftek şeklinde safi et yenmez.Bu Türklerin eti sevmediklerinden de Zil, buna alışmadıklarındandır Diğer | taraftan et fiatlarının umumi hayat pahası | içinde çok yüksek olduğu da buna tesir ya - pan sebeplerden biridir. Hakikaten et pahalıdır. Hele İs tanbul âdeta rekoru kırabilir. Pa- halılığa yalnız kilo fiatlarına ba - harak hükmetmemek lüzumdır. E- tin muhtelif kısımları ayni fiata satıldığı için kemik, et, döş yeri, pirzola, fileto, böbrek ve hattâ en aşağı yüz gram gelen kaba kâğıt gi fiata“ olduğu için et pahalı- ir, Bir cile kadınının et alması için görmek kabildir. Bu itibarla umum fiat görü - , müşte batı memleketlerindekinden ve yahut bir de baş almağa yani fazla bir para ödemeğe (mecbur tutulursunuz. Bu itibarla et bizde çok pahalıdır. Bunun önüne geş- mek ise o kadar zor bir şey değ:- cemiyetinin bu işe kendi menfaat- leri noktai nazarından da yardım edecekleri şüphesizdir. Bu küçük ve en tâli bir tedbirdir. Bu suretle etin hakiki fiatı meydana şe Ve ek gözle gö- rüldi buna karşı alına - cak tedbirler der düşünülür. Et fiatının düşürülmesi ile bu. KAÇAKÇILIK Altın kaçakçıları mab- kemeye verildiler rak Ce; senedir eroin mi kullanıyormuş? Dün 8 inci ihtisas mahkemesinde ero- in kaçırmak jan suçlu Fahri, Etme, Ces * £sil ve Sabrinin devam e- dilmiştir. Neticede eroine 5 senedenberi müptelâ olduğunu iddin eden Fahrinin tbbıadliye sevki ile iptili derecesinin kat'i olarak tayininin istenmesine karar verilerek duruşma 29 sonknuna baran