5 Şubat 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

5 Şubat 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

— Gezgin yazıları — Ba Spor lâkırdısı a hafta (Arsenal) takımını ta onların sahasına gittiğim #ey gözüme çarptı: Birisi yalnız gençlerden olma- ında gençi ame altmışlık bir er ü- rig nn yün atkılar ini seyirciler arasında ancak hadar hadın bulunuşu idi. mak zim Yirmiyi bulur. Burada bu kadar küçüktür? Mleyamalırı — çilerede halkın spora olan alâ- ni deh dehşetli bir şey olduğu- şahusına giderken kav- Ride de kalabalık oyunlar İN bin kayalar mürit olsa belki Yir- KN; koyabiliriz. Lâkin mutla- ipshur yabancı takım gelmeli yin Burada ise iş öyle Zi Halkın böyle görmiye can , Km Ek maçlarıdır. hak gpmartesi gününün lik maç a eren aldığım nz ağzı Yüzarsam parmağın, Ki halkın futbole olan > Make futbolün bu halk Dü Ptağı sihirli tesir? İ Öğ mehtubumda © yazmıştım a rada kar yağıyordu, hava Müze Bunu göz önünde tutun ye bakınız: İl maç, kdnun, cumartesi sününün k Takımlar ve netice Bisiburn; 1 — Liverpooli O Bradford: 0 — Stoekporti Bürnleyi 3 — Luton Nottingbamı 9 — M Piymouth: 1 — Bolton Portamauth: 0 — Bristol: Reading: 1 — Mülhral © Sonthampansı © Birmingiamı 3 rom; 7 — Sheftleld: Wolverhampton: 1 — Sheffi- di Wediz le; Sördükten sonra artık diğer erin futbolde | İngilizlere bu alar “çek erpircisi olan bir Be en, kadar'da çok oyuncusu var- onyuncu ne kadar çoğalırsa on- iindeki iyi oyuncu nisbeti de o hştr. Hele buradaki iş profes- değil, âdeta adıle sanile ti- Nİ kale girerse. Çünkü buradaki Kulüplerin hepsi (Limitet) şir. Şe hisseleri alınr satılır. Tabü ekseriyetle falan iş an vi yoktur. Kim parayı vermiş» İk skud, düdüğü öter. Bir iki gün ev- agi CArsenal) bir yerde bir oyuncu satın alıyor- öleli kaldırmak için bir vakitler Yapmış olan Ingiliz ülkesin- & böyle satılıp alınması ne Sirel Şam —0A ki bir yerin: müsabakası vardı. Kar fazla idi. Zaten gündüz um Yar gezmiş ve çok yo- » Gözüm yemedi, gideme » emer ne yakl olduğu yazılı bence sanırım, şa sinema - Ma PÖrdüğümüz gibi boğuşma tar- Yi Siler öyle bir güreş ildnenda, gü- kğ, arasında Young Madrali diye m düm, Acaba bu (Madrali) Pehlivanı mıdır? Yoksa 80- m e benaeyişinden mi ib iniz muhakkak bir —— yin harflerle ve arasında yazıl: olu- Zeldi. Acaba biz buraya ) takımını getiremez mi- Mia sıhhi, terbiyeyi uyan- için ve frenginin soysal li olma hususun - kiç talebe- ümmi getirttiği film konferanalar veril - çieyi Bay valinin Şehir tiyatrosu vasıta- İNE rim parma: temsiller Ver, ve mal de mal dosyaları devrediliyor Tayyi şa a ya dilere ait işlerle Miş rn dün de top- Komisyon metrük mallar Ziraat bankasından 2 meşguldür. Satış ko- Mi Teini olüg Bay Salâhattin ile temas ederek sâ- e inu, ÖKONOMI Balkan Ökonomi konseyi —— Ankaradaki toplantı için hazırlıklar yapılıyor İkinci Balkan ökonomi konse- yi yakında Ankarada toplanacak- tır. Bu toplantıda, Balkak memle- ketleri arasındaki ticari münase- betleri arttırmak yolları araştırıla- caktır. Her memleket, diğer Bal - kan memleketlerine ihracatını art- tırmasma mâni olan tahdidatı tes- bit ederek konseye verecektir. Türkofis, dün alâkadarlara gön derdiği bir tamimle ihracatımızın inkişafı bakımından fevkalâde e- hemmiyetli bulunan bu mevzuda bazı malümat istemiştir. Bu malü- mat, yakında hazırlanacaktır. Muzır eczalı pamuklar Son günlerde eczalı pamuk is- mi altında ve gayri sıhhi şartları haiz pamuklar satıldığı görülmüş- tür. Bunların yasak edilmesi için alâkadarlara tebligat yapılmıştır. VILA İYETTE Vilâyet Büdçesi Bu sene de ancak mevcud hizmetler görülebilecek İstanbul vilâyeti idarei hususiye bütçesi hazırlanmış ve daimi encü- mende tetkik edildikten sonra mcc ise verilmiştir. Vilâyet bütçesi varidat kısmı 3,468,493 lira tutuyor, Bu muham- men varidata karşı İstanbul vilö- yetinin âdi masraf bütçesi 2,606400 lira ve fevkalâde masraf bütçesi de 642,123 lira tutmaktadır. Bu seneki bütçede geçen sene- ki muhammen varidatın elde edi- mesi şüpheli görüldüğünden ruh - telif fasıllarda noksanlık vardır. Bu itibarla yeni bütçedeki tahsisat la ancak hizmetler görülebilecek- Br. Küçük haberler * Alman ceneral konsolosu dok- tor Toepke dün bir vazife ile Ka- hireye gitmiştir. * Çocuk esirgeme kurumu İs - antbul idare heyeti ile anneler bir- Diği dün saat 16 da toplanmış, kos- tümlü balo işini görüşmüştür. * Hilâliahmer cemiyeti İstan - bul merkezi heyeti yarınki çarşam- ba günü aylık içtimamı yapacak ve yıllık kongresinin gününü belli e- decektir. Mekteplerdeki fakir ço- cukların iaşe işleri de görüşüle - cektir. * Verem mücadele kurumu he- yeti merkeziyesi bugün saat 16 da kurum merkezi olan Hilâliahmer cemiyeti binasında toplanacak ve gelecek cuma günü Halkevinde ya- pılacak olan kongrenin raporlarını tetkik edecektir. (iş Bankasından alınan cetveldir) 4 ŞUBAT 935 AKŞAM FIYATLARI TAHVİLAT 10 An, mümessil > 5385 Am. tahvil DİL 4750 2938 ESHAM İş Bankası Nama 10 we Hamiline — 10,18 “7 Mağ kreme 200 >» Mücerin Türkiye Cumbu- riyet Bankam | © Tramvay, 30,25 Anadolu hiske | 2810 Şir, Hayriye 16 ÇEK FIYATLARI Fransız F. Londra Miline Nüyork Cenevre Atinn Brüksel Amaterdam Selye 1335 1150 090 185 Prağ 1095 Belgrat MET Moskova — 109275 Berlin 18145 Madrit 580,60 Budapeşte o 43802 Viyana 42475 Bükreş Viyana 34025 Y74l Biye NUKUT Kuruş, İ 109 125 Ferp” bet “ Şa ir —BUSB 8 ii m sİLLİYET. SALİ ŞEHIR GUMRUKLERDE Gümrük Anbarları Rıhtım ve liman müdür- lüğüne bağlanacak Aldığımız malâmata göre, gü rük ambarlarının antrepola rıhtım ve liman umum müdi ğüne devredilmesi takarrür etmiş- tir. İstanbul tarafındaki 5, Galata da 3 ve Sarayburnundaki 6 güm - rük ambarı yakında yeni idareye bağlanacaktır. Diğer taraftan İstanbul gümrük | teşkilâtında bazı değişiklikler ya- pılmış, merkez manifesto kalemi ile İstanbul ithalât gümrüğü mani- | festosu birleştirilerek işlerin bir el. | den görülmesine başlanmıştır. Ve- rilen malümata göre, Galata teş - kilâtınm da ayni idareye bağlan - ması düşünülmektedir. Açıcı ilcretleri tarifesi Ithalât eşyasından alınmakta o- lan açıcı ücretleri tarifesi, bakan- lıkça tasdik edilerek gümrüklere tebliğ edilmiştir. Yeni tarifede faz- la bir değişiklik yapılmamış, yal- nız fevkalâde olarak bütün mallar açıldığı takdirde almacak ücret 5 kuruşa indi rilmiştir. MAHKEMELERDE Takas Yolsuzluğu Evrak bir iki güne kadar mahkemeye veriliyor Takas yolsuzluğu tahkikatının neticeleri hakkında (o ökonomi ve gümrük ve inhisarlar bakanlıkla- rına izahat vermek üzere Ankara- ya giden tahkik heyeti reisi Bay Ali Kemal, şehrimize dönmüştür. Bir buçuk sene süren araştırma- ların sonunda (kaçakçılık olarak tesbit edilen yolsuzluk tahkikatı fezelekesi ve buna bağlı vı lar bir iki güne kadar baş müdünlüğe ve ihtisas mahkemesine verilecek” tir. lera dairesindeki suiistimal Icra dairesinde meydana çıkarılan sujistimal tahkikatına devam edilmek- tedir. Dün yeniden sorgular ve muvace- heler yapılmıştır. Bu arada Barsam - yan adlı bir adam da isticvap edilmiş- tir. Parsamayanın ba işte alâkası oldu- ğu snnılmakta ise de henüz tahakkuk etmiş bir şey yoktur. Tahkikat bir kaç güne kadar neticeleneceği umulmak- tadır. Memura hakaret Vazife sırasında muhafaza memu- ru Bay Celâle taarruz ve polis memu- ru Bay Emini tahkir etmetken suçlu lise talebelerinden Muradın duruşma- sı dün üçüncü cezada bitirilmiştir. Muradın taçu sabit olmuş, 25 gün hapise konmasma, 25 lira da ağır pa- Ta cezası vermesine karar verilmiştir. Murat talebe olduğu, kamunların tat- biki şeklini, memurların vazife ve sa- iâhiyetlerini herkesten iyi bildiği ei- hetle bu cezasının tecil edilmiyeceği kendisine bildirilmiştir. Hırsız tevkif edildi Hırsızlık yapmaktan suçlu Supbi dün adliyeye verilmiş ve birinci sor- gu hâkimi Bay Ramazan Onat'ın hu- Turuna çıkarılmıştır. Suphi tevkif e- rimel Seyyah celbi için bir komisyon toplanıyor - Hükümet, Turing kulübün mem lekete seyyah getirmek yolundaki teşebbüslerine ehemmiyet vermek- tedir. Seyyah işlerini kolaylaştırmak üzere İktisat (£ vekâletinde, bütün vekâletlerin mümessillerinin işti- rakile bir komisyon toplanması kararlaştırılmıştır. Komisyon seyyahların şikâyet- lerini mucip olan güçlükleri kal - dırmak ve turizm işlerini inkişaf ettirmeğe yarıyacak tedbirleri tes- bit etmekle meşgul olacaktır. Turing kulüp hükümetin bu ka- rarını çok memnuniyetle karşıla - maştar. Turing kulüp, seyyahların art- masını ve memleketimizden müm- kün olduğu kadar fazla hoşlanma- larını temin için beş senelik bir program hazırlamıştır. Program ya kında kat'i şeklini alacak ve tet- kik edilmek üzere hükümetin teş- kil ettiği turizm komisyonuna gön- UBAT 1938 MAARİIFTE Fakültelerde Tedrisat müddeti Birer sene artırılması ta- savvurundan vaz geçildi Üniversite ve yüksek mektep - lerde sömestr tatili bitmiştir. Bu- günden itibaren tedrisata başlan- maktadır. Üniversite rektörü Bay Cemil dün kendisile görüşen gazetecilere demiştir ki: — Bazı fakültelerde tedrisat müddetlerinin birer sene arttırıl - ması tasavvurundan eçilmiş- tir. Bu hususta daha başka bir şe- kil bulunmuştur. Fakültelerde yaz tatili müddeti azaltılacaktır. Bun- dan başka yıl başındaki sömestr tatili de 20 günden 10 güne indi- rilmiştir. | Bu karar önümüzdeki seneden itibaren tatbik edilecek - ir. Fakültelerde, sene sonu imti- hanları arasında fazla ara verilme- si işi tetkik edilmiş fakat talimat- nameye bunun uygun olmadığı gö- rülmüştür. Üniversitede tedrisatın daha salim bir şekil alınası için ye- Biden bazı tedbirler alınmıştır. Muhtacı himaye talebelere lâzım gelen ve mümkün kolaylık göste rilmektedi Orta mekteblerde Tatil edildi Grip ve nezle eski şid- detini muhafaza ediyor Havaların değişik gitmesi, grip ve nezlenin artması « üzerine ilk mekteplerin bir hafta tatil edildi - ğini yazmıştık. Orta mektepler de bugünden itibaren bir hafta müd- detle tatil edilmişlerdir. Bu hususta vilâyet sıhhat işleri müdürü Ali Rıza Baysun diyor ki: — Mekteplerde £ yaptırdığım tahkikatta bazı lise ve orta mek - teplerde de hastalık dolayısile gel. miyenlerin çoğalmakta olduğunu anladığımdan liselerle orta mek - teplerin de bir hafta müddetle ta- til etmelerini maarif müdüriyeti - ne bildirdim. Hastalık endişe verici olmamak la beraber halkın kendisini koru- ması ve kalabalık mahallerden ve bava cereyanlarından kaçınması ve hissedecekleri kırkınlığa hafif te olsa ehemmiyet vermeleri lâ - zımdır. POLİSTE Kalp durması Üsküdarda üyük camide Top - haneli sokağında oturan madenci Hacı İsmail ismindeki bir zat yol- da düşerek ölmüştür. Yapılan mu- ayenesinde sektei kalpten öldüğü anlaşılmıştır. Cenazesi ailesine tes- lim edilmiştir, Tutuşan tahtaparçaları Sütlücede Karaağaç caddesin- de 126 numaralı deri fabrikasının bacasmda tamirat dolayısile birik- miş olan tahta parçaları tutuşmuş ise de söndürülmüştür. Kaza kurşunu Kumkapıda Behram çavuş ma- hallesi bekcilerinden Ali istasyon civarmdaki kulübesinde oturmak- ta iken tabancası kazaen yere dü- pe ateş almış ve ye kurşun orada oynamakta ol lan balıkçı Yer- vantın oğlu 8 yaşında arpis ismin- deki çocuğu sol kolundan yarala - mıştr. Tavuk hırsızı Hasan adında birisi iplerin ucu» na mısır bağlıyarak sokakta tavuk arın önüne atmakta ve bu suretle ötekinin berikinin tavuklarını aşır- makta imiş. Hasan evvelki gün ak- şam üzeri de Beyoğlunda Lüleci hendek civarında o Tahir adında bir adamın tavuklarını böyle ipe bağlı mısırlarla yakalamıştır. Tahirin müracaatı üzerine za- bıta bu hırsızı torbasında tavuk- alrla beraber yakalamıştır. Hasa- nm ceplerinde ortalarından del nip iplere bağlanmış bir çok mı sırlar bulunmuştur. Hasan adliye- ye teslim edilmiştir. Tüberküloz cemiyeti toplantısı Istanbul Tüberküloz beni ol timaını 6 şubat çarşamba günü 1850'da Cağaloğlu Etbba Odası sale: HABERLERİ san BELEDİYEDE Şehir plânını Kim yapacak? Fi Dün jüri heyetinde hara- retli münakaşalar o'du Istanbulun müstakbel plânmı yapa- cak ocneki solman tayin otom; lere El ri heyeti, dün o öğleden sonra, Vali ve Belediye reisi Bay Muhittin Üstündağın riyasetinde toplanmıştır. Dünkü toplantıda son kararın verile- ceği tahmin edilmişse de, müzakereler bitirilememiştir. Jüri heyeti bugün ve yarın tekrar topanacak ve kat'i kararım verecektir. Evvelce de yazdığımız gibi, istandulun plânı yapacak zatın Alman Profesör Elgöç olmak ibtimali çok kuv- vetlidir. Jüri heyetinde, en fazla rey bu zatın üzerinde toplanmaktadır. Dün jüri heyeti izasından hıfzıssıhha mütehassıs Dr. Bay Zeki, şehir meclisi üzatından Avni, Feridun Manyasi, Cesâl Esat, eski Nafıa Vekili Muhtar, Belediye imar şubesi müdürü Bay Ziya fikirlerini söylemişlerdir. Bugün ve yarın da diğer âza mütale- alarını serdedeceklerdir. Hıfzıssıhha mü- teha, isı Dr, Bay Zeki sıhhat moktasın. dan Elgöç'ün plânının muvafık olmadı. kanı, kendi reyini bu noktadan Profesör Agmehe'a vereceğini söylemiştir. Bey Avni de, hissiyat ve psikoloji nok tasından bu öç mimarı mukayese ettiğini söyliyerek, bu üç zattan hiçbirinin latam- bulu, Istanbullular kadar tanıyamaya - caklarını söylemiştir. Bay Avni, Elgöç” ün yaptığı Ayasofya meydanı İeroküsin- deki yüklü eşek ve eşekçiyi işaret ede - rek demiştir kiz — Ayasolya meydanında şu dilenen eşeğin münasebetini göremiyorum. Bu adamlar hâlâ bizi ve Istanbulu tanımı - yorlar, Hissiyat ve psikoloji noktasın - dan, Ayasofya meydanında yüklü eşek ve eşekçi tasavvur eden mimara rey ver- mekle mazurum.,, Bundan sonra, Bay Feridun Manyasi fikirlerini söylemiş, kendisinin Profesör Lanber'e ey vereceğini, bu zatın daha geniş görüş ve buluşları olduğunu, bu sıymeti Agache'ta göremediğini söyle- miştir. Bay Celâl Esat tx Elgöç'ü çok beğen- diğini, bu zatın samimi bir rapor verdi ğini, birçok hususiyetleri olduğunu kay- detmiştir. Bay Muhtar da reyini Elgöş'e vereceğini, bir çok sebeplerle izah et - miştir. Bay Ziya, Dr. Zeki ve Feriduna karşı Elgöç'ü müdafaa etmiş, ve sıhki nokta dan, bu profesörün raporunda birçok saf halar bulunduğunu ilâve etmiştir. Bay Ziya, Elgöç'ün yapılacak Istanbul plâ - nında, İstanbulu iyi bilen ve tanıyan Js- tanbul şehircilerinin ve mütehassısları. mın da muhakkak fikirleri alınması lâ - zamgeldiğine işaret etmiş, halbuki profo- sör Agache'ın İstanballulara bu mokta- dan ehemmiyet vermediğini, bu şehir e 5 mevzuubahsetmediğini ilâve etmiştir. Bay Ziya, profesör Azache'ın apo - vundan bir cümle okumuştur. Agache bu cümlesinde: “Benim plânı okuyacak dar kafalılar, reyi beğenmiyecekle. rini beliyorum. Çünkü ben gelecek bü - yük Istanbulun plânını yaptım.,, demek- Kasara la yapan alman geldi şmda yapılacak konservar tuar binası plân müsabakasında birincili- ği kazanan Alman profesör Pöltzig Ak manya'dan şehrimize gelmiş ve buradan . Profesör Ankarayı yazılmıştır. Gnlatadaki ingiliz hastahanesi Galata kulesi civarında bulu- nan İngiliz hastahanesi kapanmış- tir, Belediyenin bu hastahaneyi do- Hain evi ittihaz edilmek üzere sa- tın alacağı haber verilmektedir. Amerikalı kadın başkan- lar müzeleri gezdiler Şehrimizde bulunmakta olan beynelmilel kadınlar birliği baş - kanı Bayan Corbett Ashby ve ikin ci başkanı Bayan Rosa Manus dün müzeleri gezmi « — Öğleden sonra Turing ve Otomobil kulübü tarafından Park aaa şereflerine bir çay verilmiştir. Bayan Ashby ve Manus perşembe günü Londra- EE 1 Sokak çocuğu Saygıdeğer okurlarım için bu yazı başlığı pek yabancı değildir. Bu sütunlarda bu serlevha oltında birkaç yazı çıktığını ben de hatır. lamıyor değilim. Fakat bu sokak çocuğu bizim öyle (o desilmeye de- ğer bir o derdimizdir ki üzerinde hergün konuşsak yeridir. Bunda ne kadar haklı o'duğu- mu gazete sayfalarında çıkan kü- çük bir zabıla (haberi ile de isbat edebilirim. İstanbulun bir mahallesinde za- vallı bir sucu günlük nafakasını çıkarmak için o omuzunda dolu sa tenekeleri ile giderken sokak ço- cuklarında biri eline geçirdiği bir kaldırım taşını bu o fakir adama fırlatmış. Bir lokma o ekmek için İ o ağır yükü taşıyan zavallı dayda- ğa haklı bir infial ile yükünü yere indirmiş ve bu sokak çocuğuna hak ettiği bir iki şamarı yapıştırmış. Fakat iş bununla ( bitmiyor, Bir saniye içinde sahne değişiyor. Ya- kın evlerin o kapısından bir adam fırlıyor. Bu, sokak çocuğunun ba- basıdır. Bütün hızı ile o zavallı su- cuya yükleniyor: — Sen benim çocuğuma ne hak- Ta tokat atarsın! Diyor ve adamcağızı altına alı- yor. Öyle bir dövüyor ki yetişen po- lisler elinden zor kurtarıyor ve has- tahaneye yatırıyorlar. Facianın sokak sahnesi böyle bi- tiyor. Simdi bunu tahlil edelim. Mü- nakaşa etmeden © kabul etmeli ki Bu işte en büyük suç Babanındır. Bu baba birkaç yönden kabahatli dir. Bir kere çocuğunu kaldırımla. va bırakmıştır. Sokak hiçbir zaman hangi yaşta olursa olsun çocuğun oyun yeri değildir. Sonra bu baba gocuğunm terbiye etmemiştir. So- kakta giden bir adamı taşa tatmak , için bu çocuğun çok kötü çok baya- ğı bir ev ve aile terbiyesi görmesi lâzımdır. Daha sonra bu baba ço- cuğundan daha bayağı terbiyede bir adam olacak ki çocuğunun pek haklı olarak yediği tokatlara isyan edip oğlunun işlediği suçu daha az- gın bir şekilde bizzat kendisi ta- mamlamıştır. İşte facianın tahlili bu neticeleri veriyor. Hergün otomobil altında ezilen, tramoaylara asılıp saha! kalan yav- rulara acırız. Fakat unutmayalım ki o günahsız masumlar böyle say- gısız, terbiyesiz, mankafa ana ve babaların günahını çekiyorlar. Burhan CAHİT Şehrimizde alm bakanlar İstanbulda kalmış olan iç işler bakanı Bay Şükrü Kaya, dış işler bakar Bay Tevfik Rüştü Aras öğ- leye kadar meşgul olmuşlardır. Bay Tevfik Rüştü Aras öğleden sonra Perapalas otelinden çıkarak Park otele gitmiş orada Bay Şül- rü Kaya ile bir müddet görüştük. ten sonra hep birlikte Dolmabahçe sarayına gitmişlerdir. Muvakkat liman kadrosu gn pa liman : kadrosu için enüz tebligat yapılmamıştır. U- mum müdürlük nn mâ mali bü yüzden © verilmemiştir. Kadronun ve aylık bütçenin bu- gün tebliği beklenmektedir. Müessif bir ii irtihal General Köz cü orduda bir çok seneler muvaffakı - yetli hizmetler geren ve hai eşin Tele reel E ken Yalçmtepede büyük yararlık göste- ren merhum orada da yaraınmıştı. lerce talebesinin ve arkadaşlarının elle- ri üstünde Beyazıt camöine orada namazı kılınmış ve Edirnekapısı şehitliğine bir sene evvel el defnedilen ke- rime ve validesinin yanına konulmuştur. Ailesine taziyetler eder ve kendisine