26 Şubat 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

26 Şubat 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Lüks ta bir çbandır ki er gok di İde tesadüf olunur. Yani her & (lüks) ünü isteriz, (lüks) ü- İyiler, (lüks) ünü alırız. Bu amm nedir?. gün evvel bir şekerciden bir rek kilo biskii almak istedim. > Kilosu yüz kuruş! dedi. 7 Neden böyle pahalı? dedim. ği malı bzkülnin bu kadar pa - a pmasında bir sebep yoktn. göğsünü gere gere: vE (lüks) maldır. “Cevabını e yerden bir cep takvimi ala- İğ olarsunuz. Azıcık kılığı kıya- iy Perinde olana seksen, yüz har istiyorlar, ken Neden Böyle? dediniz mi : > Bu (lüks) ciltlidir. Adisi de Biküci lük, takvim lüks, in - Me lüks, elbise lüks, şapka ga takunya bile lüks olda, memli leketimizde lüks olmu- #/ ıklı petrol lâmbalarına ale Şimdiki (lüks)lerin ya - İMa onlar da sönük kaldı. hiye Aman lüks olmasın! diye a- yorum Tâ ki bu lüks tutalmıyayım. B. FELEK Uluslar arası kadın hee hazırlık nisanda Yıldızda toplansesie olan bul lisesi mezunları ve spor kulubü. 25 ŞUBAT 935 KŞAM FIYATLARI RR TAHVİLAT 1078 EKONOMİ Bu yılki fındık İhracatımız Geçen yıla göre ihracat- ta pek az fark var Mahsul başlangıcından beri Trabzon- dan iç ve dış limanlara yapılan iç Güdık ihracatı (3,5) milyon kiloyu bulmuştur. Bu miktar, geçen yıla nazaran, göyet az bir düşüklük göstermektedir. Ayni limandan yapılan kabuklu fın- dık ibmacatı ise (176) bin kilodur. Ge- çen seneki kabuklu fındık —— 54 bin kilo olduğuna göre, arada ehemmi- — sayılabilecek bir fark görülmekte - Fındık piyasası son haftalar içinde sağlanlaşmışır. Türketie büldirildiği - Be göre, Orduda tombul fındıklar 21,51 sivri fındıklar 19, iç fındıklar da 46,78 kuruştan . İç fındıklarımız ü- zerinde Londra borsasında: da iyi fiatla muamele yapılmıştır. Giresun mallarının son satışlarda sif Triyeste 665 frank ü- zerinden kote edildiği bildirilmektedir. “Lastik ayakkabılara karşı mücadele Yazlık iüstik ayakkabılar ucuz fiat- la satilmağa başladıktan sonra kundu- zerinden bir seneden fazla zaman geçti- & halde henüz Ticaret Odası kendisine verilesi vazifeyi ikmal edememiştir. Bu vaziyet karşında ayakkabıcılar ihtilâ- fan müracaatlarla değil bilfül olacağını kooperatifte karı et mr yakdesblarla yekabet e goslav müşterek ropalas'ta bir ziyafet verilecektir. Iranlı murakbaslar, bir Baftaya kadar Tabra- na döneceklerdir. HALKEVİNDE © Yıllık rakkamlar İst nbul Halkevinin bir yıllık ça.ışma faaliyeti İstanbul Halkevi bir yıllık faaliyeti hakkında güzel bir broşür neşretmiştir. Bu istatistiğe göre, son bir yıl içinde Kadın hekimlerinin aylık toplantısı Türk Ginekelogi o Kurumu bu ayın toplantısını Pori, Ali Esat Bizolun baş- kanlığı altında yaptı. Bu toplandıa: Dr. Ahmet Asım Onur: Iki Bazneli ve iki rabimli bir kadısı, tek hazneli ve Porf, Ali Esat Birol: o Ameliyattan sonra meydana çıkan ve deri ile rahim arasında. bulunan bir fistil vakası çöster di Dr. Hadi Ihsan; Doğum esasında ç0- cuğun gözlerinde husule gelen travma- lardan bahsetti, Dr, Ahmet Asım Onur: Bir dış gebe- lik vakes takdim ve bunu mehbil yo- lundan ne suretle çıkardığını anlattı ve ıkardığı piyesi gösterdi. Ea le Birok: Gebelik ile kam bu hasatta modem laboratuvar usülleri- pin koymetini anlatarak, İontgen flim Y: fenni münakaşalar: Prof, Ge- serer Münir Kekin ile AH Esik Birol. Fuat Fehim Csculi, Ahmet Asım Onu, Orhan Tahsin, Aziz Fikret, Hadi Ibasn, Nuri Süleyman katılmışlardır. Difteri aşısı tatbikine resi şehrimizde difteri aştsı tatbikine başlanmıştır. Sıhhiye mü- leri dolaşarak ti dadır. POLISTE İki yerde Dünden itibaren dürlüğü, Istanbulu 12 mmtakaya ayıra rak her etmiştir. Her istasyona mensup sıhhi he yetler, mmtakaları mıntakada aşı istasyonları tesis dahilindeki mektep- aşı yapmaktadırlar. Aşılanan talebe 8 - 12 yaş arasm- edilec ektir. Hik üçüncüsü ir. Kaza ve belediye doktorları emrine kâfi miktarda levazım ve aşı tüpleri ve ril vi e — birinciler biribiri ardı era, MAARİIPFTE Üniversite rektörü Bulunan cesedler | Cenevreye gitti Dün de lüzum görülenlerin ifadeleri alyıdı Kurttepe köşkü ci- varında ormanda cesedi bulunan Çem - berltaş marangoz Hazaror'un cesedi morga kaldırılmıştı Duyduğumuza göre morgda yapılan otopside Hazaros'un yüzünün yağmur. ların tesiri altında şoyalduğu şeklinde rapor verilmiştir. Dün de bir takım kim #elerin ifadeleri alınmıştır. Topkapı haricinde cesedi bulunan Mi- sırlı Ahmedin ölümü tahkikatı da devam etmektedir. Çarpışma Şoför Mithatın kullandığı Usküder barla an uğramıştır. Nüfusça za- yiat yoktur. Kaçak et Bomonti enddesinde Sudinin Çiftece - vizlerdeki ahırında kaçak olarak koyun kestiği polirçe haber almmış ve yapılan araşlırmada ahırda bulunan 35 kilo et a İrmamaştar.. Türk - Yunan Mahkmesi Hazirana kacar ça'ışmak üzre tekrar işe başladı Maubtelit Türk - Yanan mahkemesi dünden itibaren yeniden faaliyete goç- miştir. Muhtelit mahkemeler önümüz - deki hazirana kadar bülüm işlerini bitir- miş ve tasfiye edilmiş olacaktır. Muhte- Bt mahkemeler bir kısım dava evrakını tetkik ötmektedirler. Bunların içinde, görülmeğe lâyık olmayanlar iptal edil. mektedir. Iptal edilen evrak mühim bir yeküna baliğ olmaktadır. Bay Cemil Cenevrede bazı tetkikler yapacak miştir. Bay Cemil seyahatinin — sebebi hakkımda. il gazetecilere: — Bazı tetkikatta bulunacağım.,, de- miştir, Hukuk talebesi için yurt Hukuk Fakültesi için yeni tesis edile» cek yurt projesi Üniversite Rektörlüğü tarafından tetkik edilmektedir. Yurdun Bazirandan itibaren açılacağı tahmin €- dilmektedir. Tarih ve coğrafya muallimliği imtiğanı Dün Edebiyat (Fakültesinde, orta mekteplere tarih ve coğrafya” muallimi olmak isteyen 6 gencin imlihanı yapıl. muş, bu gençlerin — da muvaffak ol. muğtur, Önümüzdeki ders yılı başında bu yeni apar vazifeye tayin edi- leceklerdir. Sinan için İhtifal 31 mart için için büyük bir , program hazırlanıyor * Büyük Türk mimarı Koca Sinan için, 31 martta büyük bir ibtüfal merasimi ya- pılacakıtır. Bur merasim için, şimdiden hazırlıklara başlanmıştır. Sinan'ın bü > tün eberierine dair şimdiye kadar gizli kalmış birçok kayıtlardan da malümat çıkarılarak mükemmel bir kitap neşre- Merasimde muhtelif teşkilât Halkevinin yapacağı prog- decek, orada nuteklar söylenerek büyük Türk sanatkârmm kıymet ve kudretin den bahsedilecektir. Edirnede de ayrıca merasim yapılacak, şahrimizden oraya da bir heyet gidecektir. ıPpmamnm İl Hepar İl 30 yıl hapis Geçen gün o gazetelerin zabıta sütunlarını dolduran bir vaka, şu hapishanedeki cinayet vakası beni acı acı düşündürdü. Hâdise çok ba- sit, mahkümlardan ikisi boğuşmuş- lar, Biri ötekini haklamış, Bunlar tabii şeyler, ama diyeceksiniz ki i- dam mahkâmları her yerde (tek) olarak hapsedilir. Ama diyeceksi- niz ki eek yerde mahkümların izerinde bıçak, çakı gibi öldürücü şeyler bulunmaz. Bunların da e- hemmiyeti yok. Beni düşündüren nokta şu: Bu hâdisenin kahramanı olan ka- til bir zaman evvel | hursızlık, yol kesmek gibi karışık cürümlerden biribirine eklenmek suretile tamam (90) doksan yıl hapse mahküm ol- muş. Fakat kanunda ağır hapsin hadudu ancak (30) sene olduğu i- çin bu ceza (30) — yıla indirilmiş, sonra muhtelif banane bu gi hi sala kısala beş seneye yet af kanını b “ba (e o) yıl mahkümu sallaya ca köyleri arasında pusu kurmuş gelib geçen köylüyü soymaya baş- lamış ve gene yakalanıb çıktığı ye- re tıkılmış... Şuurlarına hâkim olamayan in- sanları mâkul olmağa alıştıran ve mecbur eden kanunlar ve cezalar olduğu gibi al, müsamaha ve nasi- hat gibi okşayıcı ve uyandırıcı ha- reketlerdir. Fakat bu şefkat ve mer- hameti rastgele her mücrime gös- termenin daha ziyade aksi tesirler yaptığı çok vâkidir. İşte bütün ce» za kanununun maddelerine uygun cürümlerin koleksiyonunu yapan böyle sabıkalıların hak ettikleri 90 sene hapsi, o kademeli bir af ve merhamet akıntısına kaplırıb niha- yet o müerimin zincirini çözerek: — Buyurunuz! İşte merhamet ve şefkatin piri tığı bu muzır insanlardır ki af ve merhamete lâyık değillerdir. Burhan CAHID | MARKEMELERDE Karısını öldüren Adam! Eyüplü Azizin muhake- mesi dün yapıldı Karısı Dilberi öldürmekten suçlu E- yüplü Azizin duruşmasma dün ağırce - sada devam edilmiştir. Dünkü duruş - mada birkaç müdafan şahidi dinlenmiş tir. Bu müdafaa şahitleri Dilberin oynak bir kadın olduğunu ve kocasından başla erkeklerle düşüp kalktığını, kendisine yapılan nasihatleri dinlemediğini söyle- mişlerdir. Muhakeme, iddia makamının evrakı okuyarak iddinsını serdetmesi ve müda- faz yapım için başka güne bla - Hırsızlık malı bilerek satmışlar Dün Sultanahmet sulh ceza mahke - mesinde Şükrü ve Salâhaddin isminde rap ” ları da şahit getirilmesi için başka güne birakılmıştır. VİLAYETTE Prensiplerimize Uymıyan eserler Matbuat genel müdürlüğü bazı film, pi- yes ve romanları yasak etti Matbuat genel müdürlüğü, eski ve yeni piyeslerle Gimlerin ulusal prensip- lerimize, bünyemize uygun olup olma- edilmektedir. Matbuat genel müdürlüğü tetkik ettiği piyeslerden şunları yasak emiştir. Amtistler Birliğinin (Roşild), - Foks Ye (Dünya ilerliyor) film- leri ulusal prensiplerimize iers propa - ganda vasıtası mahiyetinde gösterilmeleri yasak edilmiştir. Şehir Tiyatrosmda oynanmış olan (Uç saat) opereti de önce yasak edil - mahzurlu kasımla. üdürlü- Züne gönderilmiştir. (Uç saat) ın yeni şekli kabul edilerek oynamması Şehir Ti yatrosuna bildirilmiştir. Halit Fahri'nin (ilk şair), Klod Fa- rer'den tercüme edilen (| (Katil kim?) Manakyan tiyatrosu vaktından kalma (Simone Mari) ve (Atala) — piyesleri sahneden kaldırılmıştır. ibsen'in (Halk düşmanı), Mahmut Yesari'nin (Tatili eşgal), Oktav Föyye'- nin (Kör general), bunlardan maada (Bora, Devlet kuşu, Üçüzler) piyesleri- Ke ), (Le Rowge N N Üren kokozları) ile Namık Ke - main (Vatan ve Kara belâ) piyeleri, (Muhterem katil), Cenap Şehabeddin in (KörTebe), (Adalar şarkısı), ir şmillet uyanıyor), (Değirmenci hızı (Ekmekçi kadın) piyesleri de bekir yacaktır. BELEDİYEDE Gene çöktü Köprünün Eminönü aya- ğını yen den kaldırmak Jâzım geliyor Galata köprüsünün Eminönü cihetin- deki ayakları gene çökmüştür. Tram » yaylar buradan geçerken müşkülât çek- mek geçerken, bulunmaktadır. — ez Küçük haberler GELDİ, — # yere li ay Benn 'dan Istanbula gelmiştir. dün Ankara dafaa » ISTANBUL SAYLAVLARINA ke ma vel mari yeni seçilen İstanbul saylavları şereline belediye tarafından bir akşam yemeği verilmiştir. Günü yı Anaforcular Son gelen bir Belçika gazetesin- de şu havadisi okudum: “ANAFORCULAR” 14934 senesi zarfında tramvayda mun tazaman pâra verip bilet almadıkları i- gin 46 kişi mahküm olmuştur. 63 you da tramvaylarda nizam ve intizamı boz- duklarından, tramvay müstahdeminine hakâret öttiklerinden veyahut arabalar yürürken binip ( indiklerinden dolayı Pimi verilmiş ve mahküm olmuş- Yardır... “Ders: Nizamata rizyet edelim!,, Bu havadisi okuduktan sonra insan memnun oluyor ve hendi ken dine diyor kiz — Istanbul ba noktal nazardan da Avrupa şehirlerinin üstünde. Brühselde bir senede bilet alma - dikları için tam 46 kişi mahküm olmuş. 46 hp — kolay. Biz- 2 acaba lar mahkemeye sevkedilmiş midir? Ne gezer? Ol ya gzetelerde okurduk. Sorira işe 63 tane yolcu da tramvay yürürken arabadan atlamış ve ya- hat arabaya binmiş! Aman ne a - yip! Bereket versin bizde beledi nizamlara riayet ediliyor da bu gi- bi kimselere rastgelmiyoruz. Ve Brüksel gazetesi gibi kıssadan his- se “Nizamata riayet € - delim,, diye yazı yazmıyoruz! Şaka bertaraf: Meselâ bizde tramvaylarda bi- let almıyanlar, ve yahut arabalar yürürken her vaydan atlama,, mahkemeleri vü- cade getirilirdi... , Divanyolu gibi Şişhane büyük caddelerde her gün dizi kol nizamında lere sevkedi kuvvetler kull. R bütçede buna bir faslı mahsus ay- rdırdı... Bereket versin tramvay bilet - işi cezri su- — Bir daha atlamam! dedi. ime gören biletçi şapka- yı denlerden senede 46 değil, 146 ta- nesinin adamakıllı cezalandırı! - dıklarını görsek... Mümtaz FAİK Şefkat alanında bayr:mlaşma Çocük Esirgeme Kurumu (Himayei (o Etfal) Genel Merkezi Kurban bayra, mında Şefkat Alanında Bayramlaşmayı yurddaş- lardan diliyor. Din bayramlarında yapılan teb- rik ve ziyaret maaraflarmı «Çocuk Esirgeme Kurumusna vermenizi ri- ca ederiz. leri bayramdan evvel Genel Mer- kez tarafından gazetelerle neşrolu- nacak, bu suretle bu iyilik seven in- sanlar o dostlarını kutlulamış ve dostlarım tebrik ve ziyaretlerini kabul etmiş sayılacaklardır. Avrupa ve ölü çe- lenkleri, düğün hediye masrafları bile çocuklar ve yoksullar kurum. İYİ deler sayısız © lan yoksul yavrucuklar için çok de- ğerli olacak bu usulün benimsenme- sini ve yayılmasını dileriz. Ankara- da bulunan Genel Merkez tarafın- dan para almmaya başlanmıştır. Kurban bayramı 15 marta rastlı. Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Merkezi