11 Mart 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

11 Mart 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Yazan; A u Ahmed OLU Bu kere de müsahabelerimiz | görmeyiz! Nihayet ölçü etrafında dolaştı: Arkadaş- lardan birisi dedi ki: — « Son zamanlarda memle- ketimizde bir ölçü (müdürlüğü ğıma göre, müdür. i ar kul. ler, ve tartılar yerine, bu kere koyduğu- muz yeknesak ölçü ve tartı mik - yaslarının her tarafta (o tatbikine bakmak olacaktır. Bu pek lüzumlu ve pek fayda- kı bir iştir. Yaşayışımızdaki karı şıklıkları kaldırarak memleketin birliğini kurmağa doğru (atılan adımlardan birisidir. Kanun bir- liği, dil birliği, mahkeme birliği ve sair birikler gibi bu birlik te hiç şüphe yoktur ki halkın ruhiya- & üzerine (faydalı tesirler yapa- cak. Artık bir Türk bir şehirden diğer şehre, bir vilâyetten öteki- pe giderken (yabancı memleket- te gibi ayrı ayrı ölçüler ve tartı- İar ile karşılaşmaz; memleketin bir başımdan öteki başma kadar her yerde herkes ayni kurumlar i- le karşı karşıya gelecek ve bu su- | retle herkeste vatan mefhumu ha- kiki mânasmı alacaktır. Eskiden her şey ayrılık ve ya- bancılık tesirini yapardı ve tabi- ati ilebu © tesirlerin Oyekünu ruhlarımız üzerinde menfi izler bırakıyordu ve birlik fikrinin yer- leşmesine engel oluyordu. Şimdi bu engellerin bir çoğu (kalktı, ve kalanları da kalkmaktadır. Ve * birlik fikrini veren (o âmiller her gün çoğalmaktadır. Fakat ben bi- liyor musunuz ne isterdim: Ben is- terdim ki bu ölçü (meselesinde daha ileri gidelim: Ölçü mefhu - munu dimağlarımıza ve kalpleri- mize de sokalım! Nasıl ki maddi ölçülerde ve tar- tılarda garba doğru gittik mane- vi ölçü ve tartılarda da ayni yo- lun yolcusu olalım! Hakikatte doğu ile batı arasın- daki ayrılıklardan birisi de bu ma- Devi ölçü ve tartılardır. Doğuda hayal bu sahada fazla hâkimdir. Zevksizliğe ve ölçüsüz- lüğe kadar gidiyor. Batıda ise, a- | kıl, hayali kontrol ederek fazla i- lerlemesine yol vermiyor. Bu farkı — açık ve keskin ola- rak iki âlemin yürüttüğü muhake- melerde, edebi tasvirlerde, şiirler- de, teşbihlerde görmek mümkün- dür! Alınız meselâ bir güzel tasvi- Ayni güzeli iki âlem başka a tasvir eder; Birisi güzelin ünü aya, kaşını kaleme, kirpik- İerini oka, çenesindeki o çukuru, | “kuyuya, boyunu serve, | saçlarını | “yuvaya benzetir. Şöyle ki benze - tilen şeyler bir yere toplanıp bir resim çekilse, hiç te güzel olma- « yan acayip bir nesne / çıkar! Bu yolda en ileri giden doğu- nun en şair ve hayali bol budunu İranilerdir. l Batı böyle yapmaz. Güzelin yü- zünü olsa olsa (bir meleğe ben- zetir. Kaşının inceliğini, kirpik - lerinin uzunluğunu, çenesindeki çukurun yerinde ve lâtif olduğu- nü, boyunun mevzunluğunu saç - larının rengini, letafetini yazar! Bu suretle her tarafı bir birine w- di ahenktar (bir levha varlık ur! Ünvanlarda ve lâkaplarda da böyledir: Nasraddin Şah zama - nında saray için getirilmiş olan bir elektrik tesisatı o bir vezarete bağlanmıştı : Bu vezire şöyle hi'- tap olunurdu: «Huzuru bendegânı — cenabı müstetabı ecel, ekrem, efham vâlâ veziri lâmbai elektrikiyei hümayu- nu zıllehülbali.» Bunu hiç bir batı diline ve hat- tâ türkçeye tercüme etmek imkâ- nı yoktur. Bizim eskiden padişahlar hak- kında kullandığımız (dil de bun- Hayal bize de lüzumundan faz- la hâkimdir: Ne medihlerimizde bir ölçü ve ne (de zemlerimizde bir tartı vardır. Metetmek istedi- imiz insanlara (işlere ve şeyle re, başı boş bırakılmış hayalin uy- durduğu £ perişan ve delice nis - betleri yapıştırmakta tereddüt et- meyiz! Öyle bir hale getiririz ki kendimiz de metetmek istediği- miz füller de gülünç oluyor. Zemde de öyle: (o Doğrusuna yalanına bakmayarak, hayalimi - a her şeyi söylemekte beis Arabistanda Osmanlı impa- ratorluğu nasıl yıkıldı isimli te rihi tefrikamız bugün beşinci sayıfamızdadır. : levha öyle iğrenç bir hal alıyor ki zevki se - lim sahibi için nefretle baş çevir mekten (başka bir şey kalmıyor. İşte, bunun içindir ki doğu tasvi- ri edebiyatta muvaffak, olmamış- tır, Ne tarihi simaları tasvirde bir (Plütark) ne tabii manzaraları tas virde bir Chateaubriand, ne in- san sürülerini tasvirde Zola, bir Tolstoy çıkarabilmiştir. Keza insanların eksiklerini, gü- lünç taraflarını veya (ruhunda kaynaşan derin ibtiraslarını mey- dana koymak, yani okomedive trajedi ( sahalarında hiç bir şey yapamamıştır. Molyerler, Şekspir- ler, o doğu edebiyatına tamamen yabancıdırlar. Çünkü, bu gibi e- serleri yazabilmek için, hayali sıkı bir kontrol ( altında tutarak, müşahede ve tahlil “kabiliyetleri- ne geniş yolaçmak lâzımdır. Bizde ise, hayal hâkim olduğun- dan Frenklerin Charge dedikleri, kötü, biçimsiz, manasız şekillere dökülürüz. Fakat ölçüsüzlük lada kalmıyor: Ki zaralara (kadar götürüyor. Ba - zan birisi, derin ve samimi hisle- rini beyan etmek isterken, haya- lin hücumları altmda öyle yollara | sapıyor ki duyduğu hislerin sa- mimiyetinden şüphe edilmeğe hak kazanıyor. Saf ve samimi iken dal- kavuk ve riyakâr ( intibaıı veri - yor. Hayal onu sürükledikçe sü - rüklüyor, kendisine öyle (şeyler söylettiriyor ki sağlam ve muva- zeneli bir aklı hayretler içinde br. rakıyor! Biz hayatımızın her cihetinde maddi ve manevi ölçüsüzlükleri | kaldırıyoruz. Hayal ve evham üze-| rine kurulan bütün (kurumları kaldırarak, yerine sağlam dima - ğın yarattığı o müesseseler kuru- yoruz. Hi seniyetle imlizaç et- miyen o ünvanları, lâkapları bile lâğvettik. Hülâsa şuurlu bir ira- deyi, şuursuz hayalin yerine koyu- yoruz. O halde hislerimizin o ve duygularımızın o izharında da bu iradenin o hâkim olması zamanı gelmemiş midir? — Azizim — hayalin (gerek sani ve gerekse fikirde, yara - tıcı bir kuvvet o olduğunu inkâr m ediyorsunuz? Bir Bergson'un hayal kuvveti ile yarattığı teş | bihler | ile en derin fikirlerini is- | bat ettiğini biliyor musunuz? Yu- kspirden (o bahsetti- niz; Onun bütün eserlerine bun- ca kuvvet veren o derin ruhi tah- hilleri, hayalinin yarattığı O icaz- kâr teşbih ve mukayeseler yardı- mı ile yapmıyor mu? — Beni anlamadınız! Ben ha- yalin yaratıcı kuvvet olduğunu, ve his ve fikir sahalarında büyük âmil olduğunu inkâr etmiyorum. Bilâkis böyle yaratıcı (— hayalin meftunuyum. Şarkta dahi bu ya- ratıcı hayalin şaheserleri yok de- ğildir, Meselâ Ömer Hayyamın rübaileri, Mevlânanm mesnevisi, Yunus Emrenin yazıları! Bu gibilerde hayal, yüksek bir fikrin, etrafında dolaşarak onu nurlandıran, aydınlatan, onlara renk ve can veren şekiller yara - tan kutlu bir kuvvettir! Dikkat ediniz: Burada hayali IİHARİCİ HABERLER Birleşik Amerika Ah'âk mücadelesi m İİ Havanada çıkan .. , İhti â. bası'dı Sokak muharebesinde iki kişi öldü 60 kişi yaralandı HAVANA, 10 (A.A.) — Askeri kuv. vetlerden süratle istifade etmesini bil. mekle, B. Mendista, neticesi vahim ola- biccek ihtilâl hareketini bastırmağa mu- vafiak olmuştur. Şehrin ortasında vukubulan sokak mu harebelerinde, 2 kişi telef olmuş, 60 kişi de yaralanmıştır. Grevcilerin Kabana tabyası ile polis kağökolları gibi mutelif sevkmulceyş noktalarına ayni zamanda taarruz etmek teşebbüsünde bulundukla- rı, fakat teşkilâtsizlık yüzünden bünu be- ceremedikleri anlaşılıyor. B. Mendieta, gece yarısında, kabineyi fevkalâde su - rette içtiman davet etmiştir. Mumaileyh, buhranın önüne geçmek için bütün fırka» lardan mürekkep bir blok teşkiline çalı- uyar. Mini tüccarlar, müesseselerini ka- pamadıkları takdirde, kendilerinin bom- ba ile imha edileceklerini bildiren mek- taplar almışlardır. Tayyareler için Büyük Bakrı muhitle yeni usler tesis ediliyor NEW - YORK, 10 (A.A.) — Bahri muhitikebir üzerinden, Kaliforniya - Midvey - Havai - Welke - Manlla - Guam ve Çın arasında işleyen hava hattı güzer gühında üsler tesisine nisan zarfında başınnacağı haber verilmiştir. Bu hatı işleten şirket, közümgelen oşya ile öerabör 118 mühendis ile mütehassıs ame'eyi sevketmek için, 8.000 tonluk No.ih - Haven vapurunu kiralamıştır. Bu vapur Hoonlulu'ya gidecek ve orada derhal bir radyo ve meteoroloji istasyo- nu inşasına lar, Bafrada grip sa gını BAFRA, 10 (A.A.) — Grip hastalı. ğından mektepler on gün müddetle ka- patılmıştır. Havalar yağışlı ve soğuk git- mektedir. Amerika haydutlardan, ah- iâasızıardan temizlenecek NEW - YORK, 10 (A.A.) — Hafta- nin başındanberi, zabıta 300 © yakm ae dam tevk etmiştir. Zabıtanın maksadı, kumar ve fuhuşla iştigal eden ve bazı şereisiz avukatların yardımı ilo de moj- İur faleat paralı © canileri muvakkaten tahliye ettirmeğe muvaffak olan haydut kunpanyalarndan şehri büsbütün te - mizsemektir. 2-0 e yakm polis memurunun yetleri ölğiştirinmiştir. Bir çokları aleyhinde ka» nuni takibat yapılmaktadır. Ancak şim- diye kadar ele geçen haydutlar, ehemmi- yeksiz talımdandır. Esrarengiz surette vukubulan bazı ci- nayeilere bakılırsa çete elebaşıları, boş boğazlık etmeleri melhuz olan suç ortak larını ortadan kaldırmağa karar verdik» leri anlaşılıyor. New - York polis rü B. Levis iki kızının birden kaçırılacağı bavi mektuplar alınıştır. Kız- bir nezaret altına alınmışlardır. Vork belediye reisi ile La Guardin her gittiği yerde, rovelverini el altında bulundurmaktadırlar. Cezayirde Yahudiler Fransaya karşı merbutiyetlerini söyliyor.ar KOSTANTIN, 10 (A.A) — Havas Ajansı bildiriyor Cezayirdeki vaziyeti tahkika giden Fransa Dahiliye Nazırı B. Renye, dün Yahudilerden mürekkep bir heyeti ka- bul etmiş ve bu heyet Fransaya karşı Yahudilerin bağlılığını beyan eylemiş « tir. Müteakiben genç Cezayirlilerin be. we Dr. Bin - Cellâl da Dahiliye Nazırını ziyaret ederek Fransa hakkındaki sadi- kane ve fedakârane duygularını teyit et- miştir, B. Göring evlendi BERLİN, 10 (A.A.) — Bay Göring, nisanın 11 inde devlet tiyatrosu aktriz. lerinden Bayan Emmy Sonnemann ile evlenecektir. amaa zam Eş A, ÜRE KR MEME lü k- Sovyet Dostluğu B. Voroşilof'un İsmet İnönüne tibrik telgraflar ANKARA, 10 (A.A: emet Isönü'nün Başbakanlığının onuncu yıldönümü münasebetile Bay Vero şilofun gönderdiği tel yazısile Başba- kanımızın cevabı aşağıdadır: General Tsmet Inönü Başbakan ANKARA Türkiye cumhuriyeti Başbakanlı ğı yüksek vazifesinin tarafınızdan İ- fasınm onuncu yıldönümü münasebe- tile sizi samimi bir surette tebrik e- derim. Size, refahı bu kadar çok ve bu kadar müessir me u teşkil eden yeni Türki çin uzun ve velüd bir meni ederim. fanliyet te- VOROŞİLOF Bay Voroşilof Harbiye ve bahriye komiseri MOSKOVA Nazik tebrik £ telgrafınızdan ve Başbakanlığımın onuncu yıldönümü ü hatırlatan çok samimi ifadeler- idare eden © şuurlu bir iradenin, yarattığı bir fikir veya (histir! Ben böylesinden bahsetmiyorum. Ben büyütücü, izam edici, her hangi hususi bir fikirle (alâkası olmıyarak başı boş meydan oku - yan hayalden bahsediyorum. Bu nevi hayal, bence hem mil- NK zevkin obozulmasına ve hem de umum ahlâkın düşkünlüğüne sebep oluyor! Mili o vahdet ve kalkınma endişesi ile çarşı pazar- larda, ölçüler (ve tartılar üzerin- de nezaret (o etmek üzere bir mü- düriyet kurduk! Acaba ondan da- ha mühim olan yazı ve söz pa- zarlarımızda da bir ölçü ve tartı müdüriyeti o kurmak imkânı var mıdır bunun vakti gelmedi mi? Ağaoğlu Ahmed Harici küçük haberler : # Boksör Al Brown, Pariste geçen lerde Yung Perez'e karşı galip gelmiş o- lan Italyan Ansini ile yaptığı maçta be- Tabere kalkmıştır. # Şubat sonunda Almanyada işsizle- rin adedi Z milyon 765 bine baliğ olmak- ta idi. Bunda kânunusaniye nisbetle 209 bin fazlalık vardır. # Romanya, Milâno panayırma res - âk edeceğini bildirmiştir . mk üzere İtalyada diğer otel garsonlarının iş elbisesi olarak frak giy- ue «sadar sendikalar arasında kor ri şontir. Aynı kararın kakvs ve iokavtalar halkında da tatbiki için mü- zakereler devam «etmektedir. ismet İNONU Ze lmimielebmele Şİ Bayramlaşma için güzel bir usul SINOP, 10 (A.A.) — Çocuk Esirgos » me kurumu genel merkezinin. kurban bayramında şefkat alanında bayramlaj- mayı dilediği ve bu dileğini kabul eden- lerin isimlerinin bayramdan evvel ga- zetelerle neşrolunarak bu saretle bu iyi- |. lik seven insanların dostlarını kutlamış ve dostlarının tebrik ve ziyaretlerini ka- bul etmiş sayılacakları hakkındaki teldif ve teşebbüsü Sinopça takdir ve memnu- niyetle karşılanıp benimsenmiş ve vilâ- . yet merkezi ile kazalarımızdan iştirâk eden iyi yürekli halkımız ve memurları" mıza ait listeler ilân edilmek üzere dün- kü posta ile Ankaraya kurumun umumi merkezine gönderilmiştir. izmir Vi âyet meclisi IZMİR, 10 (Milliyet) — Umumi vi- lâyet meclisi fik toplanlınnı bugün yap- mmştar. eriği Hava raporu Sıfır hararet derecesine ve deni viyesine indirilmiş barometre dün ga —- bah: saat 7 de 771,5 sant 14 te 7735. Hararet derecesi 7 de 1, 14 te 1. En yo- karı 1.5, en aşağı 0.5. Rüzçü: yıldızdan €smiştir. En yukarı sürati saniyede 14 metredir. ün biraz har yağdı Dün, öğleden sonra şehrimizde biraz kar yağmış, hava oldukça soğumuştur, Aydında sei.er Aydın - Denizli hattının bır kısmını bozdu AYDIN, (Milliyet) — * mart gü- mü akşam üstü başlıyan şiddetli yağ - miurlar sabaha kadar devam elti, hattâ gece şiddetli dolu da yağdı, Şiddetli yağmurlardan bütün çay ve dereler taşmıştır. Seller demiryolunu da bozmuştur. Aydın Denizli arasndaki | kısımda Çifte kahvede seller hattı kumladığın - dan bütün Denizli postası beş saat geç geldi ve ileri yidemiyerek akşam saat 18 de gene Denizliye döndü. Aydın - İzmir İısmında Aydın or. taklar arasında bir çok yerlerde bozuk- Jul vardır. Hattın en çok bozulan yeri Erbeğli - Germencik arasıdır. Bundan Ötürü dün İzmir postası Germenciğe ka- dar gelebilmiş, oradan dönmüştür. ö ya istasyonlara yaptığı te- mimde bugün ve yar da vaziyetin ay- ni olacağı bildirilmiştir. z hiş gidememiştir. Dün Köşkten Aydına gelen, Ayva lık pazarının kamyonu Köşkün Koçak çayında kalmış ve suların hücumile kam yon devrilmiştir. Yolcular arasında bulunan o Aydın belediye zabıta memurlarından Bay Ha sanm anası suya düşen bohçasını al - mak isterken kendisini suya tır, Çay ihtiyar kadını iki yüz metre ka- dar sürükledikten sonra kurtarılmıştır. Denizlide grip hastalığı DENİZLİ, 10 (A.A) — Grip hasta lığı salgın halinde devam etmektedir. Bu yüzden ilkmekteplerle lise, | bir hafta müddetle kapatılmıştır. Adanada şoför ve arabacılar Adana Haikevinde ADANA, 10 (A.A.) — Halkevi der hünelerine devam eden ve muvaffak o- lanlara, yarm merasimle şehadetnamele- ri verilecektir. Seyhan ve Ceyhanın taşması durdu ADANA, 10 (A.A.) — Seyhan ve taşması, durmuş. tur. Seyhan bemen tabii — halini Ceyhan ise bugün 50 santim kadar düş- müştür. Birkaç köyü basan sulardan in- san ve hayvanca hiç bir kayıp olmamaş- tır. Aşiretlerin iskânı ADANA, 10 (A.A.) — Gezici aşiret- in ınları işi, devam ediyor. Sayıları dört bini aşan bu aşiretler, Seyhan, Ayas ye Kirmit mıntakalarına yerleştirilecek» lerdir. Kamutay encümenleri üyeleri ANKARA, 10 (Telefonla) — Dahili nizamnamenin ikinci m desinin değiştirilmesi hakkındaki Giresun saylav Bay Hakkı Töz Usun kanun tekilfi bugün teşkilâtı esasiye encümeninde görüşü! ve kabul edilmiştir. Kamutay umumi heyetine sevkedilen bu teklife göre bütçe 8” meninin üyeleri 35, dahiliye ve iktisat encümenlerinin üyeleri Ti ziraat, müdafaa adliye ve arzuhal encümenlerinin üyeleri 25 © enciimenlerin üyeleri de yirmiye iblâğ olunmaktadır. .. Kamutay Perşembe günü toplanıy? ANKARA, 10 (Telefonla) — .Kamutayın yarınki toplantısıni görüşülecek bir iş yoktur. Toplantının perşembeye tehiri maker? 13 Türk- Italyan ticaret mukavelesi ANKARA, 10 (Telefonla) — Türkiye ile Italya arasında imi dilen ticaret mukavelenamesi ve merbulatının daha dokuz ay * di hakkında hükümet meclise bir” köln projesi vermiştir. : Izmir muhteliti gelemiyor “İZMİR, 10 (Milliyet) — İstaribul futbol federasyonu İzmir gh telitini bayramda iki maç yapmak için telgrafla İstanbula ” tır. di Bu karşılaşmaların miki takım için de Bir seçme olacağı" GMS miştir. İç ei Öğrendiğimize göre, verilecek cevapta oyancuların ekserisi tİŞ hibi olduklarından izin almaları mümkün olmadığı, İstanbul VE hara muhtelitlerinin buraya gelmeleri, yahat'milli takımı ya, antrenörün iki hafta için buraya gönderilmesi istenecektir. Bakanlar heyeti dün toplandı ANKARA, 10 (Telefonla) — Bakanlar heyeti bagün .ve toplantı geç vakte kadar devam etmiştir. ak ANKARA, 10 (A.A) — İcra vekilleri heyeti bugün Bayek met İnönünün reisliği altında toplanarak muhtelif işler üzerinde rüşmelerde balunmuş ve bız işlere a't kararlar vermistir. B. Metaksas, “ B. Venizelos eninde .ya 5 sonunda mağlüptur,, diyor ATINA, 10 (A.A.) — Atina ajans bildiriyor; ie Devlet bakanı Bay Metaksas âsilerin tamamen imhasının bi" meselesi oldağunu mtbusla bildirmiş e demiştir ki? EE «Bay Venizelos eninde. sonunda mağlâptar. Ve ele geçirdiği telsiz telgraflar, oynamak istediği oyunun çaresiz kaybolduğun” disinin de anladığını göstermektedir.» Helli kruvazörü ağır yaralı ATINA, 10 (A.A.) — Kavalada ösilerin elinde bulunan Helli vazörüne saat 3 te hükümet filorunun birden taarruz ettiğini biliy Me be erkân: harbiyesinin bir tebliğini Atina ajansı ( ” mektedir. ğir surette yaralanmıştır. Saat dörde doğru donanma Kavalayı bardımana nihayet vermiştir. |; Hüümet filosu yolda âsilere- ait hiç bir harp veya nakliye sine rast gelmemiştir. Âsi filo obüs ihtiyacını ecnebi z 5 menbalardan temin ediyor | ATINA, 10 (A.A.) — Havar, Atinadaki muhabirinden almif(i; Hizmetten çıkarılıraş olan Kilkiş zırhlisi tekrar hizmete kor tar, Kunduryotis, Hidra ve Spetzai torpido mahripleri tamir edilfi, lerdir. Bu üç gemi âsi gemileri takib edeceklerdir. İstruma mın ve Kavala limanı bombardıman edilmiştir. Asi Pezza gemisi kaçta) tr, Sereze karşı yeni bir bombardıman yapılmıştır. Asiler Selâniğ€, çe bir taarruza hazırlanmaktadırlar. Asi filo Ege denizindeki lag hâkimdir. Selâniğe 50 kilometre mesafedeki Çayağzı köyü bir ösi Eğ: tarafından Bombardıman edilmiştir. Asi filonun obüs ve ya yacını ecnebi bir membadan temin ettiği teyit edilmektedir. Italya-Yuçoslavya münasebati , BELGRAD, 10 (A.A.) — İtalyan » Yugoslav münasebatındi ” Massolini tarahmean Teşrinleooel vatkında temenni clileninö ÇA wd se" daki Fransız - İtalyan anlaşmasından sonra ilerliyen salâh gür çe bir kat daha artmaktadır. Yeni İtalyan orta elçisi Bay Guido Vey. men Belgrada muvasalatı bu istikamette yeni bir adım olarak telâkki ye. mektedir. Elçinin itimatnamesini takdim münasebetiyle, mukareni landa mühimi bir nutuk söyliyeceği bildirilmektedir. M. Titülesko Moskovaya gitmiy?" BUKRES, 10 (A.A.) — Bay Titüleskonun yakında Mesh gideceği hakkındaki haber salâhiyettar bir memba tarafından edilmiştir. Köy kanununa ks ANI 10 (Telefonla) “ ie” kr ai Fransız borsası PARIS, 10 (A.A.) — 9 mart tarihli Paris borsa vaziyeti; — Esham borsası, haftayı hemen hemen tam bir atalet i - çinde bitirmiştir. Eshamm çoğu, bütün hafta zarfında hiç bir tebeddül göster - memiştir. Bununla beraber, piyasada sağ- Jamlık yok değildir. Fiatların ekserisi, bundan evvelki kapanışın seviyesi atra fnda tadır, İnebolu halkevinde INEBOLU, 10 (A.A.) — Halkevi dil, edebiyat, tarih komitesi reisi hukuk hâ- kimi Bay Ragıp Akyavas, Halkevinde 'ün yarattığı Türk kanunu me- ile Türk kadınma temin edilen yüksek haklara dair bir konferans ver- Dördüncü mıntak* sıhhiye müfettifi,, ANKARA, 10 (Telefonla) işi , düncü imintaka sıhhiye Bay Vahap müstafi addedilifi” İki mazbatanın teki miştir. Konferanıçı, inkilâptan «manadaki sile telâkiyatı ile cumhuriyet idaresinin kabul ettiği sağlam ve insani sile telâkkiyatı arasında bir mukayese yapmış ve İmparatorluk devrinde idari ve adli teşkilâtmızdaki bozukluldar ve yolsuzluklarla kanımu medeniiyi doğun ran tarihi ve milli zaruretleri birer birer izah etmiştir. Salonu dolduran yüzlerce kadın ve erkek dinleyiciler memleketi cehalet ve taassuptan kurtararak mille- te nur, irfan ve medeniyet yollarını gös” teren Atatürk'e candan gelen minnet ve tazim duyguları izhar etmişlerdir. ANKARA, 10 (Telefonla) “yafl. tay'da muallel görülen iki e kik edecek olan encümen buğüygf! mıştır. Ancak üyeleri ras ği socümen seçmiştir. İhzari eni ge” pacağı tetkikat neticesi Y: emmi heyetinde görüşülMi” Üç Vali Ankarad, ANKARA, 10 (Tee'on'n? yi valisi Bay Ali Rize, çi Mirhat, Ela. emeği lerine ait işler içi ermek üzere şehrimize geli