12 Mart 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

12 Mart 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

FİATI 8 KURUŞTUR Türkiye Bulgaristan Bulgar hükümetinin vaktile An- rada elçisi olup ta şimdi Ulus- lar derneğinde mümessili bulunan y Antonof'un elile genel katı Bay Avenol'a bir mektub göndere- tek Trakya'da askeri hazırlıklar Yaptığımızdan dolayı bizden şikâ- Yet ettiğini işittiğimiz vakit, orla- İda bir yanlışlık olduğunu sanmış- tik. Gerçi sonra Bulgaristan'dan gelen haberler, vaziyeti bir dere- “eye kadar aydınlatmıştır. Anla - yor ki, Bulgaristan'ın yaptığı, luslar derneğine şikâyet değil, Trakya'daki bazı hareketlere Ge- bel kâtibin dikkatı celbedilmiş. Gönderilen mektupta Bulgarista- tun bu yüzden resmi bir şikâyette lunması ihtimalinden de bahse - de de mektubun geri alındığı bil- diriliyor. Bununla beraber ister dikkat celbedilsin, ister şikâyet Yapılsın, her balde ortada bir te - Yebbüs vardır. Bulgaristan'ı böyle bir hareke - te sevkeden sebeb, bizim Trakya- da herhangi bir hazırlığımız ol - Muş bulunması bir ihtimal olarak bir yana bırakılabilir. Çünkü Trak Yada barış içindeki normal asker wvetinden fazla bir kuvvetimiz Yoktur. O halde akla şu ihtimaller gelebilir: 1 — Yunanistanda * büyük “bir Ayaklanma başlamıştır. Bulgari - Yunan komşumuzun bu zorlu ğundan istifade etmeyi ve askeri rlıkta bulunmayı düşünmüş o- labilir, Nasıl ki iki sınıf askeri si- İâh altma aldığı da ayrıca bildiril mektedir. Bu hazırlığı acun gene (efkârı umumiyesi) karşısın- da haklı göstermek için böyle bir tevil yoluna sapmış olabilir. An - Sak bunun Balkan ve Avrupa ba- "şı bakımından çok tehlikeli bi İş olduğu meydandadır. Bulgaris- tân'ın böyle bir emel peşinde ol- düşünmekte yanılmış ol- Mamızı dileriz. Bununla beraber Yunanistandaki anerşinin deva - Mu ne gibi ihtirasları uyandırabi- İtceğini de Yunanlıların düşünme- leri gerektir. tibi, Neuilly andı ile Bulg m yirmi binden fazla askere sa- Kip olması yasak edilmiştir. Ger: bugün Bulgaristanın yirmi len fazla askeri olduğunu her- ks biliyor. Ancak bem daha çok Mrtirmak, hem de şimdiye kadar Muahedeye karşı olarak yapılan #iş artırmayı hükmen de tanıt- Mak için Bulgaristan bir vesile Mayabilir. Kendisini mevhum bir ike karşısında gibi göstererek İN silâh artırmasını yapmak, Bul- tarların düşünüp tertip ettiği bir a oyunu olabilir. im söyliyeceğimiz söz, Bulgar- irin böyle bir oyuna bizi mevzu istemelerine teessüften i- ir, Bay Antonof'un Uluslar derne- genel kâtibliğine verdiği mek- Nba gelince, bunun metnini oku - Sadık. Ancak bir hülâsasını dün alen Times gazetesinde okuduk - sonra ortada bir yanlışlık ol- na işaret etmekten kendimizi Yammadık. Mektupta Lozan mua - ine göre Türkiyenin Avrupa- İki sevmelerini İstanbulda bir piyade, Çorluda da bir fırka İ ivariden ibaret olacağı yazılı i - ih, Lozan muahedesinde böyle a kayıt yoktur. Ve Bay Antonof ya, Pana bilmemesine de ihtimal wremeyiz. Lozan barış muahede- ne İstanbulda - bulunduracağr - asker miktarı tayin ediliyor ve dilmektedir. Sonra gelen bir haber | Orta tedrisat makam maaş- larının da kaldırılacağı söy- leniyor. Tatilde Almanya i.e talebe mübadelesi yapılacak. Sahib ve Başmuharriri: Siird Saylavı Mahmud SOYDAN Hiter'in on beş gün istirahat edeceği Londraya bildrldi. İngiliz dış işleri bakanı ay sonunda Berline gidecek. Elli kruvazörü teslim oldu Makedonyadan üç hükümet tayyaresi geri gelmedi Halkidikyada âsilerin yeni bir cephe açtıkları söyleniyor BELGRAD, 11 (ALA.) — Röyter Aninsindan: General Konadilis tara - fından bir haftadır hazırlanan büyük Yunan) taarruzu dün sabah şafakla beraber bütün cephede kuvvetli bir topçu atesile başlamıştır. 24 tayyare Yunan askeri nakliyatı bomba ve mitralyözlerile âsilerin mev zilerine © hücum etmişlerdir. Zanne- rak, az zayiat vermişlerdir. di dağlarda kuvvetli bir mevzi işgal etmektedirler. Bu mevzi henüz bükü- met tayyareleri tarafından bombar - dıman edilmemiştir. Hükümet tayya - Metaksas'm ele geçirdiği bir radyo telgrafından, Venizelosun partiyi kay kani bulunduğunun anla ğı bildirilmektedir. Hükümet kuvvetleri ne kadar? ATINA, 11 (A.A.) — Havas Ajan sından: Asilere karşı çıkarılan hükü- met kuvvetlerinde on beş piyade ta » buru, kuvvetli bir ağır topçu ile otuz tayyare vardır. Fakat âsiler şimdi —— Boğazlar mıntakası ile Trakya'da Yunanistan ve Bulgaristan'la olan müşterek sınırın iki tarafı bir şerit gibi askerlikten tecrit ediliyor. Trakya rına dair mukavelede deniliyor ki: “Adalar denizinden Karadenize kadar Türkiyeyi Bul- garistandan ayıran sınırın iki tara- fındiki arazi âtideki hudud dahilin- de ve takriben otuz kilometre ge nişliğinde olarak gayri askeri ha- le ifrağ edilecektir. Bu gayri as- keri mıntıka içinde (o Türkiyenin beş bin, Bulgaristanın da iki bin beş yüz askeri bulunabilecektir. Bunun dışında Türkiye asker ve si lâh bakımından hiç bir tahdid ka- bul etmiş değildir. Bunun içindir ki, bütün Avrupa'da şu kadar as- ker bulunduracağız diye bir kayıt altına girdiğimizi bildiren fıkranın bir yanlışlık eseri olduğuna inan- mak mecburiyetindeyiz. Trakyada ne kadar askerimiz var? Emniyetimizin ihtiyaç gö por gösteriyor ki, 1934 yılı içinde her devletin silâhları - artmıştır. Silâh artması, bir hastalık değil, bir hastalığın alâmetidir. Asıl has- talık emniyetsizliktir. Herhalde Bulgar komşumuz, bu hastalığın tedavisine bizim kadar yardım et- miş olmakla övünemez, A. Şükrü ESMER - 10 uncu sene No, 3265. SALI 12 MART 1935 Makedonya, Trakyada isyan bastırıldı i Hükümet kuvvetlerinin taarruzu neticelendi. Asiler dün en hakim mevzilerinden çıkarıldılar Venizelos partiyi kaybettiğine kanaat getirdi mi? Bay Venizelos Giridde birsih tilâlci veisi ile birlikte kuvvetli mevzilerdedirler ve ellerin » de asri teçhizat vardır. o Zannedildiği- me göre her iki tarafta da mühimmat yokluğu kendinsi hisettirmektedir. Hususi bir istihbarata göre, hükümet, torpide ve muhribleri, küçük âsi kru- vazör Helli'ye 3000 mermi atmışlar- dır. Birçok bahriye zabitleri, aylıkla- rından bir kısmını milli donanmanın yeniden yapılması içim terketmişler- dir. Atinanın iyi haber alan mahfel - leri, hükümetin denizden havadan ve inim * âsile- rin cesaretini kırdığını, bunun mi delenin neticesinsi tacil edeceğini lemektedirler. Serez önünde ATINA, 11 (A.A) — Atina Ajan- sı tarafmdan neşredilen resmi bir teb liğde deniliyor ki: (Asileri, tutunduk larr bütün noktalardan püskürttük. 200 den fazla esir, 55 tane || top aldık. Ortalığın kararması Serez'e dün gece girmemize mâni olduğundan, bu sa - söy bah gireceğiz. Oradan Drama ve Ka- valaya yürüyeceğiz. Strumayı geçen hükümet line yerleşmeleri o muvaffakıyetle ne - tcelenmiştir. Tahkim edilmiş mevzi- ler içerisinde tel örgülerle muhafaza altında bulunan âsilere hücum ve bun ları defettik. Hükümet © kuvvetlerinin zayiatı, 2 telef ve 4 yaralıdan ibaret ilerden birçok yaralı topladık. ve tasavvurun — fevl ir. Yurd, evlâdlarile iftihar edebilir. Ayni Anjnam bildirdiğine göre hü- kümet kıtaları, kendilerine halâskü nazarile bakan köylüler tarafı heyecanla karşılanmışlardır. met hava kuvvetleri o mühim bir sel oynamış ve âsi topçuları sıkıştırıp a- ajnsm ilk mu iri uhabirine nazaran, bunları Serezina şimalinde kâin Sidi- kasabasını, bir köprüyü uçur « kastro duktan sonra, tahliyeye mecbur et - (Devamı 6 ıncı gahifede) .. z im ME Meb iz Yunan hükümetine teslim olan Elli kruvazörünün İstanbul limanında çekilmiş bir resmi Son Vaziyet Hükümet kuvvetleri âsi- lerden 3000 esir aldılar Âsi General Bulgarlara teslim oldu Makedonyanın âsilerden temizlenmesi ame- liyesi bugün bitecek, âsi general kaçacak yer arıyor ATINA, 11 K(A.A.) — Reuter ajansı bildiriyor: General Kamenos'un erkânı harbiye reisi intihar etmiştir. ATİNA, II (A.A.) — Röyter ajansı bildiriyor: Hükümet, isyan ordusunun in- hizamı üzerine o Makedonya ve Trakyanın bütün şehirlerinde ida- reyi ele almıştır. Ortodokslar büyük perhize girdiler Dün Apukaryanın son günüydü. Ortodokslar, dün akşamdan itiba- vaziyette iyor. Terdeş'den bildirildiğine | göre, general, iki binbaşı ve 16 âsi (Devamı 6 ıncı sahifede) ren paskalya yortaları için büyük perhiğe girmelerdr. Apukuryanın son gününe eğlenmişlerdir. Bünkluhorda derler va Kurbulüğin panayır karılur, Dün. birçok maskaralar, Kurtuluşa giderek, yemişler, içmişler, kıtalarının, nehrin sol sahi- , bir zabit Bulgar hududunu geçmişlerdir. Nev- Dün Halice sokulan Tama hos adlı Yunan şilebi Gaz ve benzin yüklü bir vapur daha çevrildi Yunan sahillerindeki bütün fenerlerin sönük oldukları dün tebliğ edildi Bugün çıkacak vapurlar Dün Karadenizden limanımı Yunan vapuru gelmiştir. Bun! birisi Tomahos isminde ve 6 bin ton kömür yüklü bir şileptir. Sovyet Rus- ya limanlarından gelen ve Fransaya gideceğini bildiren bu şilep, muvakka iki ten limanımızda alıkonulmuş ve Halik ce sokulumaştur. Şimdiye kadar alık: Bulan gemiler bununla beşi bulmak » tadır, Assimina Bayika adındaki di Der Yanan gemlai ise Köstenseğek gel (Devamı 6 ıncı sahifede) İsmet İnönü Hükümeti Ve Sovyetler Bir Moskova gazetesi p<İ tikamızı tebarüz ettiriyor neşreti Ismet Inönü ile Tevfik Rüştü (Devamı 6 ncı sahllede) Tayyare piyangosu Talihlileri 18 inci tertip tayyare piyango- sunun birinci keşidesi dün başla - mıştır, Düm keşidede 500 numa- ra çekilmiştir. 3 bin ve bin liralık büyük ikramiyeler çıkmıştır. 30 bin ve 10 bin liralık ikramiyeler bogün çekilecektir. Dün çekilen numaraların sıra- ya dizilmiş listesi ve kazandığı ik- ramiyeler 6 mcı sayıfamızdadır. 1 — Almanyadan getirttiğimiz, Bay Yusuf Akçora Hazin bir ölüm Yusuf Akçorayıda kaybettik Istanbul saylavı ve Türk tarihi tetleili cemiyeti âzasından Bay Yusuf Akçora dün akşam vefat etmiştir. Türk inkılâp hayatının olduğu kada? irfan ve ilim hayatımızın da değerli bit siması olan Bay Yusuf Akçora'nın bu & (Devamı Gıncı sahilede) TAN YAKINDA 1935 modeli, en mükemmel bir Rotatif makinede, N 2 — Memleketin içinde ve dışmda, bil. hassa bizi en çok alâkadar komşu memleketlerde, Balkanlar- da vücuda getirdiği büyük istih- barat teşkilâtiyle, 3 — Halkın sevdiği, beğendiği, değerli yazıcıların makaleleri, (fıkraları, romanları ve diğer eserlerile, Özü Sözüne uygun Yalnız doğruyu yazar eden CUMHURİYET TURKIYESİNİN BUGUNKU İLE- RI ATILIŞLARINI GÖZONUNDE CANLANDIRAN, BU HAREKETLERİN SADIK BEKÇİSİ VE HAZIRLANIYOR. KORUYUCUSU OLMACA ÇALIŞAN, BUYUK BIR GÜNDELİK HALINDE ÇIKMAK IÇIN