13 Mart 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

13 Mart 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Pertevsizle görmek Şimdi kalkıp ia arkadaşları tenkit edecek değilim. Yalnız bi - zim gazetecilik âleminde öteden - beri esen bir rüzgârdan bahsetmek istiyoram. Ben Londrada iken İstanbulda zelzele olduydu. Ora gazeteleri bunu kısa bir telgrafla haber ver- diler. İstanbul gazeteleri gelsin di- ve bekledik; gazeteler geldi: Bir de baktık ki İstanbul altüst olmuş, Kule çatlamış, halkın ödü patla mış, herkes sokaklara dökülmüş... Falan... Eh, böyle yazıları okuyunca çok elâş ettik. Burada eşimiz dostu - muz ve olumuz ocağımız vard... Bekledik, dostlardan mektub ge - lir diyel.. Vakıa mektub geldi am- ma zelzeleden bahis yok... Daya - namayıp sorduk. Aldığımız cevab- lardan anladık ki; zelzele olmuş amma gazetelerin bize anlattığı hadar dehşetli değil... Buna ben - zer başka haberler de görüyorduk. Meselâ : Grip meselesi. Gazeteler mekteblerde sınıfla - tın yarıyarıya eksik olduğunu yaz dığı gün bizzat kendim bu habe - sin yüzde seksen mübalâğalı oldu- ğunu görmüştüm. Gene bu kabil - den bir kocaman amma muazzam rüşvet meselesi yazmışt*':... Sahi- feler dolmuştu... Ben bu kadar bü- yük tafsilât okuyamam. Gözüm doyar ve kariham tıkanır... Tıpkı bir kazan pilâv önünde iştiha ke - sldi ibi. Dört beş gün evvel bu büyük haberin de sonunu gör- üm. o işte alâkadar görünen bir Hüccara sanırım Temyiz mahkeme «i 12 lira ceza vermiş... Bir başka hâdise daha hatırlı - : Bir sigorta müdürünün Türklüğe hakaretten dolayı tevkif edildiği, edileceği, hakkında deh- setli şahidler, inkâr edilemez ve- sikalar olduğunu gazeteler yazmış- lardı... Üç gün evvel de bu adamın » cürümden temize çıktığını oku - dum. Okuyucu sandığımız gibi her verdiğimiz maddeyi yutup haz - meden bir mahlâk değildir. Onun hiç şaşmıyan bir mantığı ve istina- fı temyizi olmıyan bir hükmü var- dır. Hâdiselerin akislerile netice - lerini ve gazetelerin o hâdiseler hakkındaki tavırlarını pekâlâ rmi- hayese eder ve onun neticesi ola- #aktır ki; bizim gazete baskı ma- hinelerinin sayı saatindeki rakam- lar hep ufalır... Frenkçe gazete o- kuyanlar pek iyi tanırlar: Pariste çıkan haftalık bir Gringoire gaze- tesi vardır. Yedinci senesini he - nüz yeni bitirdi. Bu gazete her hafta kaç sayı bastığını bir noter şehudet"i : ilân eder. Son numaraları 500 bine yaklaşmıştır Bu gözetede herşey vardır: Edebiyat, san'at, poiltika, roman ve mizah. Yalnız biryük başlık harfleri kullanmaz. Sanıyoruz ki; bir şeyi pertev - sizle görmek onun ehemmiyetini arttırır. Halbuki işin asıl değerini değiştirmesi ve ve büyükli İlle fikir vecmeni pözdeelemi b hârli bir usül değildir, gibime geli- yor. B. FELEK Okuyucularımızdan Bay Ö. N. e Mektubumuzu aldım. Tetkikat yaptırıyorum. Saygılarım. B, F. (iş Bankasından alınan cetveldir) 12 MART 935 AKŞAM FIYATLARI İSTİKRAZLAR TAHVİLAT latikrazı dahi'i 089 i Ss m0 2840 28.70 $ An. tahvili İİ 80,50 ESHAM I menndi mei 19 $ Reji koponenz. 228 ” Tone elefon “ Terkon iz der. Şir, Hayriye Yel rig FİYATLARI 190078 Belge Moskova in Madrit Bodapeyte Varşova NUKUT Kuruş (Satış) EKONOM! Maden istihsalâtı Gittikçe artıyor Krom istihsel'inde geçen yıl her yerden önde idik 1934 yılındaki umumü maden istih- salâtımızı tesbit eden son ve resmi is- tatistikler neşredilmiştir. Buna nazaran maden istihsalâtımızda mühim bir artma görülmektedir. Bilhas. s, maden kömürü istihsalâtımız. 1,323,222 tondan 1,652,478 tona yük- setmiştir. Krom, 75,379 tondan 119,844 tona çıkmıştır. Bu suretle memleketimiz bü- tün dünya krom istihsalinde 934 yılı içinde birinciliği almış olmaktadır. Dün- ya piyasasındaki krom bakımından ha- kiki derecemiz, ancak beynelmilel ista- Betikler geldikten sonra kat'i şekilde tesbit edilebilecektir . Ayni istatiküğe göre, linyit kömürü istihsalâtımız 49,561 tondan 51,052 to- na, çimento istihsalâtımız 113,471 ton dan 168,457 tona, çinko © istihsalâtı 1,500 tondan 13,377 © tonu çıkımıştır. Bu vaziyet, madenciliğimiz için çok ha- yarlı ve ümitli addedilmektedir. İkinci Balkan ekonomi konseyi Ikinci Balkan ekonomi konseyi, ni- #anın birinde Ankarada toplanacaktır. beyratta yapılacak münakalo içtima, tamamen geri bırakılmıştır. Almanya iie t.carat anlaşması | Almanya ile yapılacak ticaret laşması için Hariciye umumi Bay Numan Rifatın reisliği © nitında | Berline gidecek beyet dün, Anka- radan şehrimize gelmiştir. bugün Berline hareket edecektir Fransadan getirilen malların kedali Fransanın memleketimizden mal al- maması üzerine, Fransadan Türkiyeye ithal edilmiş olan malların o bedeli ol- mak üzere Cumhariyet Merkez Banka: | sında biriken üç milyon frangın çekil | mesi için Ankarada İktisat Vekâleti i- le Fransız ticaret mümessili Bay Pesser- | eau arasında müzakerelere devam edil. | mektedir Bay Pessereau dün Ankaradan İs- tanbula gelmiştir. Antikacılar brüksel sörgisine g damiyecak Nisan ayında Brükselde açılacak ü- luslararası sergisine memleketimizden de bazı sanayi erbabı iştirâk edecek an- Elem, cani gisinin bir panayır olmadığı da küçük Ucarethane sahiplerinin şube açamıyacakları ve sergide yalnız büyük sanayi — erbabının eşya teşhir edecek eri bildirilmiştir. Oda meclisi Ticaret ve sanayi odası meclisi, bu- gün odada toplanacak, iş mesele- leri görüşecektir » Idare Azalığından çekiliş Ziraat Bankası eski o müdürü Bay Ahsen, bicaret odası meclisi ve ticaret ve zahire borsası idare heyeti azalıkla- rından çekilmiştir. Borsa idare heyeti aza lığına Bay Ahsenin yerine oda umumi kâtibi Bay Cemal seçilmiştir. İ nunda imtihana girmek hakkını kaybet. Kauçuk resmi Otedenberi ham kauçuğun kilosun- dan (100), mamulünden de (150) ku- ruş resim alınmakta idi. Ham olarak ha- e ein adan ME yakkabrlarda 50 — 180 gram kauçuk vardır. Resmin kullanlarak kaul nisbe- İranlı afyon murahhaslarına G0 teklif Iranlı afyon murahhaslarına yapıla- cak son teklif dün şehrimizdeki alâka. darlara bildirilmiştir. Murahhaslar, teklifi aldıktan sonra memleketlerine (o döneceklerdir. Paris nlmuna panayırı Paris nümune panayırı bu yıl 18 mayısta açılacak ve on beş gün devam Bu panayırda Fransız istihsalâtım. ektir. dan nümuüneler İş düzenliği kongresi Temmuzun 15 inde Londrada bir iş düzenliği o kongresi toplanacaktır. Bu kongreye şebrimiz ticaret odası da da- vet edilmiştir. İngiliz sefiri Ankaraya gitti İngiliz sefiri Bay Perey (o Loraine dün akşamki trenle Ankaraya gitmiş- sir. İngiltere ile başlanmış olan ticaret İ mukavelesi müzakeresi © şimdilik dur- O muştur. ezik Sk Miemlkiz saldır Sıhhiye Bakanı Bay Refiğin bap kanlığı altında ya ptıkları toplantıda MAARIFTE Makam tahsisatı Meselesi Kimseyi mağdur bırak- mamak imkânları aranıyor Ilk tedrisat © müfettiş ve başmunl. Timlerinin makam tahsisatlarmın hazi- randan itibaren kaldırılacağını yazmış- tık. Oğrendiğimize göre, bu fikri husu- si idareler bütçesinde £ tasarruf mak. sadile, iç İşler Bakanlığı ortaya atmış- tir. Müfettişlerin Kültür Bakanlığı nez- dinde teşebbüste bulunmaları üzerine, Kültür Bakanlığı, müfettiş ve başmunl. Himlerin mağdur olmamaları © için bazı imkânlar arıyacaletır. Ilk tedrisat müfettişlerinin asli ma- aşlarının orta tedrisatta olduğu — gibi, (2500) kuruştan başlaması tasavvuru vardır. Bu takdirde, müfettişler, makam tahsisatlarının kaldırılmasından müte - esir olmıyacaklardır. o Mazmafih, ilk tedrisat vaziyeti halkında, kati karar- lar, ırka grupu toplantırında verile cektir, Hukukta tahriri yoklamada bulunmıyan.ar Hukuk fakültesi yeni imtihan ta- İmatnamesi mucibince, (talebenin bir yıl içinde yapılan beş tehriri yoklama nun hiç olmazsa ikisinde bulunmuş ol mast çarttır. Aksi takdirde bu talebeler yıl 80 miş olmaktadırlar. Şimdiye kadar 4 tahriri yoklama ya- pılmıştır. Fakat bir kısım talebe henüz ancak bir yoklamada © bulunmuşlardır. Gayri muayyen bir zamanda beşinci yoklama da yapılacaktır. Şimdiye kadar bir tek yoklamada bulunan taleboye tebligat yapılarak, im- tihan haklarını o kaybetmemeleri için, son yoklamayı kaçırmamaları bildiril. | miştir. B. Hılzırrakman Raşid Kültür Bakanlığı ilk tedrisat şube müdürlerinden Bay Hıfzmrahman Ra- şit Ankaradan şehrimize gelmiştir. Bay Hıfzrahman Raşit, dün maa- rif müdürlüğüne giderek bir müddet meşgul olmuştur. Kendisi burada on gün kadar kalarak tetkikatta buluna caktır. Yüksek muallim mektebi müdürlüğü Yüksek İri mektebi müdürlü- ğüne, oski yüksek tedrisat tmizmi mü“ dürü Bay Himit tayin edilmiştir. Üsküdar Muallimler birliği kongresi Türk Telebe Birliği tarafından bir, bir- lik gecesi ve günü tertip edilmiştir. Gündüz saat 15 te Ankaradan şeh- rimize gelecek olan (Oo Yüksek Ziraat enstitüsü talebesi ile, şehrimizdeki yük- #ek mektepler ve üniversite talebesin- den seçilecek sporcular, - arasında bir fatbol maçı ve bir de voleybol © maçı yapılacaktır. Şehrimizdeki bütün gençlere güzel bir spor günü geçirtecek olan bu maç- lardan sonra ziraat enstitüsü talebeleri gece Maksimde yapılacak müsamereye Gece saat 21 de Maksimde başlıya; lüsamereye g sullerimizden üzüm, incir ve pair pi yemişler ikram edilecektir. Daha ka yerli mamulattan da zengin bir asan hazırlanmıştır. Salonun içine yerleştirilen hopar- Vörler ile bir çok sürprizler yapılacak ve sabaha karşı bir de gözete çikarıla MAHKEMELERDE Eroin Düşkünleri Bir kişinin daha bimarha- neye gönderilmesi istendi Dün Sekizinci ihtisas mahkemesin- de Ferdi Tayfur ve arkadaşlarının da sede Müddeiumumilik iddiasını ser - dederek Ferdi Tayfurun, Tıbbı Adli - den eroin müptelâsı olduğuna dair ra altı aydan az olma- mak şartile Yeşilköyde bimarhanede tedavisine, diğer suçluların da, bak - larında hiç bir müsbet delil elde edi- lemediği içim salıverilmelerine © karar verilmesi istenmiştir. Duruşma karar | | verilmek üzere 14 Mart Perşembe gü müne bırakılmıştır. Diendiği için Mahtap isminde bir çingene karısı Beyazıdda dilenirken © yakalanmıştır. Hakkında tutulan zabıt varakası ile ikinci cezaya gönderilmiştir. Dün mu- hakemesi yapılmıştır. Mahtap dünkü isticvabında demitşir — Ben dilenmedim. Esasen ben e- begümeci satarım. Düğünlere çengi gönderir geçinirim.,, Maamafih zabıt varakasında dilen- diği tesbit edilmiş olduğu | için yapı. lan muhakemesi neticesinde (2 hafta belediye hizmetinde boğaz | toklufuna çalıştırılmasına) karar verilmiş ve ka rar da bildirilmiştir. Bir sövme va tehdit Sultanahmedde oturan Ali, mah - İkemeye müracaat ederek Hüseyin ve İspail isminde iki kişinin kendisini dövdüğü sövdüğünü, ayrıca da tehdit ettiğini ileriye sürerek dava aç muştır, Dünkü muhakemede suçlular dinlenmiştir. Hüseyin ve İsmail Kuru kahveci - Bikle meşguldürler. Mehmed Ali ile her nasılsa bir kavga etmişlerdir. vadan vazgeçmişlerdir. Ancak Hüse- yin sövmüş ve İsmail de tehdi etmiş İsmail tehdit ettiği için muhakeme - nin devam edeceğini bildirmiştir. Bir dayak davası Ahmed, mühendis Refet ile Zeki isminde İki şahıs tarafından dövüldü- ünü iddin ederek mahkemeye müra- €aat etmiştir. Dünkü muhakemede “davasını söylemiş ve Refet ile Zekinin kendisini dövdüğünü ayrıca da sövdüklerini ilâve etmiştir. keme şahidlerin celbi için talik edil - miştir, Bir eroin davası daha Bebekte yapılan bir aramada mey- dana çıkarılan eroin imalâthanesinin #ahibleri olarak Cemal ve Niko ismin- de iki kişi ile saçla alâka © olduğu zannedilen Seyfeddinin dün Sekizinci ihtisas mahlcemesirde duruşmalara Başlanmıştır. Dünkü duruşmada ilk tahkikat evrakı okunmuş ve suçlular sorguya çekilmiştir. Eroin yapmakta kullanılan âlât ve edevatın bulundu - İu evin sahibi olan Cemal bu öletleğ ile hiç alâkası olmadığını söylemiş ve bundan beş altr ay kadar evvel Niko- nun evine gelerek bu odaları kirala - dığını , bu eroin yapmak işinde hiç a- Hikası olmadığını söylemiştir. Niko da herşeyin Cemale ait olduğunu, fakat kendi babası Armandonun eroin'ka - gakçılığından dolayı hapiste ya dan dolayı kendisine iftira edildi söylemiştir. Seyfettin de bütün bu olan işlerden haberi olmadığını bildirmiş » tir. Eroin yapmağa yarayan âletl Cemalin evinde, bir eroinin de Nikonun üzerinde bulunmasından do- layı her ikisinin tevkifine, ilk tahki - kat evrakında imzaları bulunanlar ile Cemalin karısı Zehranın şahid olarak getirilmesine karar verilerek, duruş » a 20 Mart çarşamba gününe bıra - kılmıştır. Kaçak tütün Uzunköprü kazasının Kurdu kö - yünde muhafaza memurları tarafın - dan yapılan aramada bir mikdarı Mü min' isminde bir şahısta, diğer ae VİLAYETTE Trakyada yerleşti rilecek göçmenler Bay İbi Tai geldi ve Edirneye gitti Trakyada yerleştirilen göçmen iş leri hakkında Ankarada İçişleri Ba- kanı Bay Şükrü Kayanm Başkanlığın da toplanan komisyonda bulunan Trakya genel müfettişi Bay brahim Tali şehrimize gelmiş ve dün Edirne- tir, Hükümetimiz, göçmenle- rleşmelerine büyük ehem tedir. Bu yıl yaz mevsi- Bulgaristan ve daha çok olarak Komanyadan göçmen gelecek- tr. Göçmenlere yeni evler yaptırılma- 8 kararlaşlırılmıştır. Bu evlerin ke - Mersinde istok edilmektedir. nler gelmeden önce keres- ti — Bu yıl ından fidan dağıtılması için Büyükdere fidani verilmesinin sonu alınımı POLİSTE Bir kunduracı Ustasını ö.dürdü Sebeb meykanede başlıyan bir münakaşanın devamıdır Evvelki akşam Çarşkapıda > Çatal hanında ayakkabi yapıcılığı eden Davit ile yanında çalışan işçilerden Yasef be raberce dükkândan çılıp bir meyhane- de rakı öçmeğe gitmişlerdir. Bir hayli müddet içtikten sonra a- ralarında bir münakaşa başlmıştır. Ya- sef ile Davit meyhaneden çıkıp evle - rine giderlerken de yolda münakaşa - larma devam etmişler ve İş ağız kav- Her ikisi de serhoş | oldukları hal de tam Çarşıkapınn tramyay istasyonu olan eski Feyziâti lisesinin önüne gel- dikleri vakit Davit, Yasefin sözlerine tahammül edemiyerek cebindeki rakı şişesini çıkarmış ve Yazin. kafam vurmuştur. Başından kanlar, aktığını gören Yasef zaten kızmış bir haldedir. İ gası halini almıştır. İ “Gön külde işinde kullandığı kö- kesmeğe yarıyan kamçata tabir edilen bıçağı çıkarıp Davitin boğazının - sol tarafına , koluna ve göğsüne rapla- muştur, Yaralanan Davit yere — yıkılmış ve içinde ö çal eyl Fk m m için kurtulmak Kunduracı Kirkor ayakkabısını isti- Hasanın © yüzüne la vura- zak hafifçe yaralamın ve hakkında tah- Mekteb mi açmış ? Mehmedin çirkin marifetleri Şilede ihtiyar kadınlara takılan genç bir fırmcı çırağı yakalanmıştır. 26 yaşında olan bu adamın huyu, ihti- yar köylü kadınlarına balta olmaktır. Ortak Civarda bir eczanenin, önün den ve durdu: — Bizim ortağa uğrıyacağım!« Biz yürüdük, o eczaneye gir- di. Bir kaç gün sonra, gene birleş miş, öteden beriden O konuşuyor. duk. Derken, yeleğinin cebine el atıp saatini çıkardı: Vay, bizim ortakla buluşa- caktım, geç kalmışım... Biz: 5 a — Nereye? demeğe vakit kal- madan fırladı, giti Nihayet bir z . — Yahu... bizim ortak... bizim ortak... diyip duruyorsun, kim bu ortak kuzum?.. Biz görmeyeli sen epice sermaye düzmüş, ortaklar. peyda etmişsin ha... Güldü: — Evet, öyle oldu. Şimdi bir ortağım var. N — Kim bu ortak? — Kim olacak... Köşedeki €c- » Yalnız şu farklu: O, benim ortğımdr. Ben onun ortağı deği- im. i Nasıl şey? — Ay başlarında, O maaşımın yarısını götürüp, kendisine teslim ediyorum. Bundan daha sağlam ortaklık olur mu? .. Kulak Misafiri. BELEDİ YEDE Umumi meclis Bütçeyi onayladı Dün muhtelif mazbatalar da encümenlere gön lerildi Tatarbul' umumi meclisi, dün öğle den sonra, ikinci rcis vekili Bay Tev« fiğin başkanlığmda toplandı. Eski za- bit okundu, kabul edildi. Bundan sonra, muhtelif dairelerden gelen mazbatalar müzakere edilerek gi olduklar ecümenlere havale edik | i Müteakiben, 1935 vilâyet büt Fn Knl emele er > Fasıllar madde madde okunarak tetkike edildi. Yeni bütçede vilâyet kısmı va- ridatı, âdi bütçede (© (2.347.801) lira, fevkalâde bütçe de (713.807) liradır. Vilâyet masraf adi bütçesi (258.590) lira noksanile, fevkalâde bütçe de (71.684) lira fazinsile tesbit ve kabul edilmiştir. Fevkalide bütçede kabul | edilen, bu in alel elem ihtiyaçlara varta. edir bugün tekrar ire Yeni yapılacak Tramvay hatları abii Yeni mukaveleye acele yapılması kaydı konuyor Tramvay şirketi ile Ankarada mile zakerelere devam edilmektedir. Müza- kerenin hedefi Nafın Bakanlı ile şir-