27 Mart 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

27 Mart 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

, alacağını biliyoruz. Hattâ yeni yap Yangın telefonu Yani elime gazete alıp sinirlen- mediğim gün yok dersem yalan söylememiş olurum. Mutlaka her danrının günü benim aklıma ve mantıkıma uymayan bir şeyle kar- sılaşır, sinirlenirim. Dün de bir gazetede belediyenin evsahiplerinden üçer lira yangın telefonu parası alacağını okudum. Güya İstanbulda yangınların önü- 'ne geçmek için en birinci çare Av- rupadaki gibi otomatik yangın te- lefonları imiş. Bunun için de 480 bin lira lâzım imiş. (Bu rakama da pek aklım ermez. 480 bin lira ile muazzam şebekeler yapılır) Eh! gazetenin diyişi: Belediye bu mas- rafı ne borç olarak, ne de âdi büt- çesinden bulamıyacak. Yangın te- Tefonu da lâzım, Para da yok. Dü- ; Bu para nereden buluna- bilir? Mülk sahiplerinden. Ta - mam. Ve karar vermiş, yahud ve- recekmiş ki; her evden ve apartı- man katından üçer lira telefon pa- rası alınsın. Vallahi, bunu kim bal- duysa aşkolsun. Belediyenin ken - di varidatına dokunmadan şehri imar etmenin en kolay yolu da bu. Hem de bu üçer lirayı öyle birden bire de almıyacak. Taksite bağlı yacak. Veresiye dikiş makinesi a- ir gibi, Lâtife bertaraf, Bir garip yol ta buluyor. İstanbula köprü yapıda - cak, biletlere zxam. Şimdi yangın telefonu yapılacak; evsahiplerin - den üçer lira. Gene gazetelerde o- kudum: Posta binaları yapılmak için bir pul çıkarılacak ve bilmem hangi çeşid muhabere makbuzla - na yapıştırıdacakmış... Sanırım ali hazırda bu çeşit bir Adliye bi- naları pulu da var. Ben bu Adliye pulunun örnek alınacağını ve her yapılacak iş için bir pul yapılarak işin çaresi bulunmuş zannedilece- ğini ummayordum. Maliyeci deği- lim amma herhalde böyle her mu- ayyen işe karşılık olarak böyle mu- vakkat para toplayışlarını çoğalt - mak iyi bir maliye sistemi değil - dir. Devlet birtakım yapılacak iş - ler için masraf bütçesine koydu - ğu rakamı örtecek varidatı doldu- rabilmek için vergilere zam mı ya- pacak, yeni vergi mi istiyecek, o- nu yapsın amma her yeni bina, her yeni tesisat, her yeni köprü için ay rı ayrı para toplamağa müsaade etmesin. Bu sistem çok eski ve ip- | tidai bir sistemdir. Zaten belediye temizlik için çöp parası, aydınlık için fener parası, yol için yol parası, köprü için köp- vü vesmi almaktadır. Yaptırdığı kanalizasyon için de lâğım parası tırdığı sokakların inşaat masrafı - nı istiyecekmiş. Şimdi bir de tele- fon parası almağa kalkarsa bil - mem somu bu işin nereye varır?. B. FELEK Veremle mücadele gençlik teşkilâtı Veremle mücadele kurumu mektep- lerdeki Hilâlahmer gençlik teşkilâtmem tpkısmı önümüzdeki nisandan başlıya- rak yı si Trakyada vazi MİLLİYET ÇANŞAMBA 27 MART “1935 yet Bu yaz 70- 80 bin yeni göçmen gelecektir Bay İbrahim Tali'in beyanatı Göçmenler en düzgün bir sistem dahilinde getirilip yerlestirilecekler Trakya umumi müfettişi Bay İbra- him Tali Ankaraya gitmek, bakanlar. üzere Edirneden İi, dün kendisile görüşen bir rhize, Trakya İtlerine dalr, dikkate değer beyanatta bulunmuştur. Muhacir işleri Bay İbrahim Tali muhacir iskân meselesi hakkında demiştir ki: — Trakyayı, muntazam bir prog - ram dahilinde gelecek olan | ırkdaş- larımızla ve istabı | derecesinde del- duracağız. Programa göre bu sene ge- lecek muhacir adedi 80 bin kadar tah min olunabilir. Bu nakliyat muntazam olacaktır. Romanya veya Bulgaristan köylerinden kalkan kütle daha © zar n Irakyanın hangi kü: neresine yerleşeceğini bil uğraştıkları işe göre ayrı ayrı mta » kalara yerleştirileccitir. Bunarı iyi kıntısız bir halde getirip, yeri tirmek ve gelirgelmez yiyeceklerile, tohumluğunu hazır bir halde bulun- tn sonu alınmak üzeredir. Iktısat Ve- kâleti Deniz işleri de muhacırlarımızı tirmek için her türlü istirahat terti- batını haiz vapurlar hazırlamakta ve yollarda sıkıntıya duçar olmamaları 'esbabmı temin eylemektedir. Trakya - da daha şimdiden kiremit ocakla: tuğla harmanları tesisine teşebbüs dilerek Istanbuldan bu işler için Zım olan malzeme tedarik olunmakta dır. Muhacirleri barındırmak mesele- sinde en müşkül iş kereste temin ve iki da işlemelete olan ormanlardan hususi surette tedarik etmeyi İktisat Vekâleti üzerine almış bulunmaktadır. ki: Bütün devlet teşkilâtı bu işi en iyi bir şekilde başarmak için bi Koca Sinan için İhtifal İhtifal Programı hazırlandı Her yıl olduğu “gibi, bu yilda, büyük Türk mimarı ! ni ihtifali 31 mart 193. pazar günü saat (16) da Süleymani- Koca Sinan han, Yüksek mühendis mektebi talebe- sinden Sadık, belediye imar © müdürü Ziya, Halkevi üyelerinden © Aptullah Ziya birer söylev söyliyeceklerdir. 3 — Ihtifalden evvel ve saat (14) te civar lise ve orta mektep son sınıfla - (iş Bankasından alman cetveldir) 26 MART 935 AKŞAM FIYATLARI AŞTİKRAZLAR. TAHVİLAT Tetikrarı dahili 1933 Ergani “3 Kahta 10.78 Kuponsuz — 203780 $ An, mümessil 5280 ZEZE Am tari 4530 3 5050 M 2 u Yağ 1310 475 v8 1» Şir. Hayriye ÇEK FİYATLARI Fransız F. 12,04 $ Prag 190190 80128 $£ Belgratr © 349750 Milino 964,54 $ Moskova 10,32,50 Nüyork 7980 £ Berlin 18776 Çenevre 245,62 $ Madrit 53134 0 ie 4,44,40 #0, 3 İN Germen “is Alve .12 2 Mecidiye “ vi Bankınce 2 lerini gezdirecek ve malümat verecek tir. 4 — Maarif müdüriyeti, o gün ük mekteplerde Mimar Sinan ve eserleri hakkımda malümat verdirecektir. 5 — Aymi gece saat (018) te Halk evi üyelerinden Mimar Kemal tarafın. dan Mimar Sinan ve eserleri hakkımda radyoda bir söylev söyliyecektir . 6 — Ihtifale İstanbul belediye reili- ği, Halkevi, Evkaf | müdüriyeti, Mili Türk Talebe Birliği, Güzel Sanatlar A- kademisi, Yüksek Mühendis mektebi, Mühendisler Birliği, Mimarlar. Birliği birer çelenk koyacaktır. Bunun bari » cinde istiyen iğer teşekküller de çe- lenk koyabilir di Dilsizlerin müsameresi , Yardıma mühtaç ve çalışmaktan â ciz sağır dilsiz ve körlere sarfedilmek üzere 28 mart 1935 perşembs saat (21) de tepebaşında karşımda Sösyete İtsliyae klübü salo- nunda bir müsamere tertip edilmiştir. Tıp encümeni toplantısı Tünieye Tıp encümeninden: 27 mart çarşamba günü saat ta Etibba Odası prof. A- berndorfer tarafından akciyer karsinom. ları üzerime tebliğ | yapılacakır. Arzu edenler gelebilir. akıyamı | Bay Ibrahim Tali lığı ile çalışmaktadır. Yol faaliyeti Muhaer geldikçe ve bunların iskâ- ni temin edildikçe imar işi de kendili- ğinden olacaktır. Yalnız şurası var ki yol hususunda çalışılmaktadır. Lüle - burgaz - tram - Çorlu - Silivri Istanbul yolu için fen heyetleri le meşguldür. Kısa inşanta başlanacağı muhakkatkır. Tekirdağı - Muradlı şotesi de (Ka- rıştıran) da bu şose ile birleştirilecek- tir. Bu yollar Devlet yolları srasmda olarak Nafia Vekületi tarafından ya- pılacaktır. Bundan başka Trakya ik- tısadiyatına faydalı olacak birkaç ye- si yolun daha yapılması kararlaştırıl eşler. Ankaraya, aldığım emir üzeri diyorum. Hükümete yeni teklif miş kanunlar vardır ki bunlardan va- zifeme ait olanları hakkında talimat alacağım zannediyorum. Ne kadar ka lacağım pek belli olmaz. Belki çabuk ve belki de geç döneri ı Bir para Kaçakçılığı Bir senede Yunanistana 30,000 lir: kaçırılmış Istanbul Emniyet Müdürlüğü ve Muhafaza teşkilâtı memurları büyük vi para kaçakçılığı şebekesini mey- a çıkarmışlardır. Bu şebekenin b nbuldan Yunanistana para kaçır- dığı anlaşılmıştır. - Yani Bini isminde bir fabrika sahibi fabrikasını ve koy- duğu sermayeyi tamamile Yorgi Ci - vanpulos ve Konstantin Elâskâropu - los isminde iki kişiye devrederek Yur nanistana gidiyor. Yorgi ile Kostan- tin burada Time Leon isminde bir sar raf ile uzlaşarak Yunanistana Yani; para yolluyorlar. Bu para aldıkl sermayenin faizi adiyle kambiyo mü - diriyetinin imaksızm, yani ka - çak olarak yollanmaktadır. Istanbul- sarraf, Yunanistanda da Aram Karamanol adında bir sarraf ile bir- lik olarak hareket etmektedir. Emni - yet memurları ile muhafaza memur - İarr kaçakçılardan buradaki Yorgi ile Konstantin ve sarraf Timoyu yalinle- mışlardır. Yorgi Civanopulosun ifade- sine göre bir sene içinde Yunanistana kaçırılan para 30000 Türk lirasını geç mektedir. Suçlular haklarında tan - MAARIFIS lik mektepler , İçin kitap ŞIRKETLERDE Tramvay şirketi Masraf çıkartıyor Kültür Bakanlığı bu yaz |İki buçuk milyona mukabil bir müsabaka açacak Kültür Bakanlığı, ilk mekteplerde okutulan kitaplarım yazılması içim ö nümüzdeki yaz yeni bir mrüsabalın aç- mağa karar vermiştir. Evveice düşünüldüğü gibi, lk mek- teplerde tek kilap usulünün iyi netice vermiyeceği anlaşılmıştır. Yalnız, bir i- ki kitap, tek kitap usulüne göre ipka edilecektir. Müsabakaya herkes girebilecektir. Müfredat programlarına göre yazılmış olan bu eserler mütehassıs bir jüri tara fından tetkik olunacak ve muvafık bu- manları kabul edilecektir . Beğenilen kitap sahiplerine ayrıca Ükramiyeler de verilecektir . Maarit müdürü kim olacak? Istanbul maarif müdürlüğüne ki- min tayin edileceği henüz beli değil- dir. Kültür Bakanlığından bugünlerde tebligat yapıınaı beklemektedir - Muavim Bay Şevket Süreyya şim- dik vekâlet etmektedir. Maarif mü- “urlüğüne kimin tayin edileceği hak - kında bazı rivayetler ileri sürülüyorea da, bumar kat'i telâkki edilmemek is- zn gelir . Ecneul Üniversitsiileriş taloba mübadelesi Ecnebi üniversitelerle talebe müba- delesi için, üniversite rektörlüğü bazı teşebbüsler yapmaktadır. Muhtelif fakülteler mensubu talebe Jetanbula zl tahsil edeceklerdir. Kütüphanalerin ıslah ve tasnifi Kültür Bakanlığının cnrile, üniver- site profesörlerinden Bay Riter, n , nifi için tetkika başlamıştır. . Aldığımız. malümata göre, İstanbul kütü; bar kasının birleş- örilerek, büyük, asri bir kütüphane vü- cude getirilmesi düşünülmektedir. Mekleplarda terbiyeyi spor filmleri Abraham Alber © isminde bir zat Kültür Bakanlığına müracast ederek, mekteplerde terbiyevi bazı spor filmle Fi göstermek için müsaade gaya, Kendisine müsaade Alnan sporcu filmlerini başlamıştır lik mestsp mualiimleri için kurs İlk tedrisat mualimlerinin mesleki malümatlarını genişletmek ve yeni pe dagoji cereyanlarından kendilerini ba - berdar etmek için, bu yaz tatilinde şeh- rimâzdç bir kurs açılacaktır sa bütün ilk mektep mual- edeceklerdir. Kurs üç ay Uç ay sonra, munllimler bir yoldamaya tâbi tutulacak ve muvaffak ni halkında bazı kararlar ve elk mke gay — Hu- kuk fakültesi son sınıf talebesi, nisa nın beşinde, profesörleri şerefine bir ay- lık çayı vereceklerdir. Yolcu tarifelerinde de tenzilât umuluyor Deniz ticaret topla nan tarife komisyonu, dünden itibaren vi ücretleri tarifesini gözden geçir- meğe başlamıştır Yolcu tarifelerinde de bir miktar muştur, 1928 yılmda Eyüpte (açılan dispanser şimdiye kadar (kiralık bir binada bulunduruluyordu. Yeni binanm yapılması ilki aya kadar bitmiş olacale tr. Bu binanm yapılmam da İstanbul Verem Mücadele Cemiyetinin yeni bir muvaffokıyeli olmuştur. . üç yüz bin lira ödedi. Yeni bir mukavele Ankarada Bayındırlık ni yapılacak tram vay hatlarına kar fik olarak balietan aldığı iki buçuk milyon liraya mahsuben © şimdilik üç yüz bin lira ödemişiir . Şirket hükümete ödenecek iki bu - çuk milyon kiradan, kendisi tarafından yapılmış olan bazı masrafların indiril. say Hanses pı hattının inşası, köprünün tamirat ve Taksim meydanının tanzimi ve otobüs işletme masraflarıdır. Şimket bu masraflar çıktıktan sonra, görülecek hesap neticesinde iki buçuk milyon liradan artacak parayı ödeye - ceğini ve şimdilik buna mahsuben üç yüz bin lirayı ödediğini bildirmiştir. Şirketin ileriye sürdüğü bu masraf. lar belediyeye taallük eder, bu besap- ların görülmesi için şirketin ya doğru- dan doğruya belediye ile, yahut bele diye namına Bayındırlık makamı ile te- masa geçmesi İzm gelmektedir. EKONOM! Komisyoncular Odası Komisyoncular Birliğinin Bakanlığa bir teklifi Gümrük komisyoncuları için hazırlanan | JA. | bonispenenlk kramm yesiii örneği birlik tarafından gümrük ve inhisarlar bakanlığın gönd ği, yülmüeür. Komisyoncular Birliği, bu proje i- le beraber yeni bir teklifte daha bu- Humma, bir (Komisyoncular Odası) t0- sinini istemiştir. Bu suretle komisyon. cuhuğun daha ziyade kontrol ve müra- kabe altına alınabileceği, ( tesanüt ve iyi ve esaslı gö- Könüryenskağen kir dde Gözresi içim yeni bir şirket kurulacağı yolun - daki haberler halekatten tamamen #aktır. Bu hususta kons bir. liği resi Bay Cevat Talât dün kendi- şen bir muharririmize şunla. rı söylemiştir: Komisyoncular için yeni bir kanun pro- jesi hazırlandığı sırada bu haberin gü- Tünç olduğunu söylediler. Esasen buna Italya zi İsviçro ticareti Malya ile Isviçre ithalâtın tanzimi hususunda . İtalyaya gi- recek İsviçre malları 1935 yılı içinde Dü yakmaya AMLI ey "Şirketlerde yıllık toşlantılar Şirket kâr etmediği | için bu sene temettü v. . eler hisoodarlar Milânoda Türk tezyinatı Gelecek banal sergiye iştirake hazırlanıyoruz 1938 senesinde Milânoda açılacak uluslararası tezyini san'etlar ser- gisine Türkiyenin de iştiraki için bir program hazırlanması Kültür Bekan- lığndan Güzel Sanatlar Akademisi - ne bildirilmişti. Akademi bu hususta bir program hazırlamış ve Kültür Ba- kunlığına göndermiştir. “İşe başlan - mak üzere programın tasvip edilme- O yolun yo'cuları! Zavallı tırşucu. Sirke kokusu ve cam kavanoz gözün arasında geçen nemli fa- hat kaygusuz ömrünü ne yavan Lir hırs uğruna kül, kömür etmiy. Maskaranın biri demiş ki — Üç renkli bir kedi buldun ma artık kapat dükkânı, kır geçir tur- şu kavanozlarını, dök sirke ftçıli- rını, tamam on iki bin dolar. Turşucu deyip te geçmeyin. On- lar bile doların, isterlinin ne etti- ğini biliyorlar. Bir seyahatimde Macaristandan geçerken para der- dine düşmüştüm. Elli evlik bir Ma- car köyünde “dolar,, değeri ne o- duğunu anladılar ve derhal bozdu- lardı. Para, tabüyeti ne olursa ol- sun değeri oldukça belki Eskimo- lar arasında bile geçer. Ne is ise Üsküdarlı turşucunun 12 bin ci uğruna altmış yaşınadek binkmliği birkaç yüz İirasını ne hırsla harcadığını gazeteler yazdı- ie Acıyanlar oldu. Gülenler ol- Ça Fakat ne kadar haksız. Üsküdarlı turşucu cahildi, saf - tı. Para kırsı, kazanmak, birden - bire zengin olmak zevki ile böyle bir oyuna kurban oldu. Fakat o- nun düştüğü dolaba hangi okumuş, hangi âlim, hangi akıllı düşmüyor. Oturdukları yüksek makamların nüfuzuna bu hırs uğrunda kulla- mp yuvarlananlardan, varım, yo- unu satıp bakara masalarında harcayanlardan ekmeğinden kesip piyango kâğıdı / alanlara kadar hepsi o yolun yolcuları değil mi? Burhan CAHİD “Halid Şazi için bir Dün Halkevinde toplantı yapıldı ad Diştabibderinin Halit Şazi için Halkevinde : dün yaptıkları ihtifal Diş tabibi Halit Şazinin ölümünün yıldönümü münasebetle dün akşüm Etibba odasında bir ihtifal yapıldı. Ihtifal merasimini o üniversite diş tababeti şubesi müdürü Bay Kâzmm E- sat açtı ve merhumun hatırasına bür. meten, bazır bulunanları bir — dakika süküla davet etti Profesör Bay Küzm Esat bundan sonra bir söylev söyledi ve ezcümle: — Bu büyük ölünün ruhunu baziz hususi hayatımı anlattı ve bazı hatıralar rından bahsetti smdan diş doktoru Bay Ziya © Cemal söz alarak: üni — Bugün buradaki toplamış mer - Mısır Kralının doğduk- ları gün Dün Mus kralı Fuat kizzrelerinin yildönümü doğumunun A Gran Ve bul yapılmıştır. m dm sn si bekleniyor. Sergide teşhir edilecek eserlerin lanması ve paviyonlar masrafı için 23 bin liraya ibtiyaç var- gir, Sersiye Türkiyeden balı köllm gi bi eşya, bazı orijinalleri gönderilme si kabil olmayan eşyanın dahili tezyinat örnekler gön- derilecek, bunların bir kısmı burada yapılacaktır. Milânoda yaptırılacak Türk paviyonu Türk mimariai ile Türk sanatinin sekilde yaptırılacaktır.