27 Mart 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

27 Mart 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

ARSEN LUPEN Roman serisi tamamlandı 6 büyük cilt Her cildin fiyeti: 80 kuruş AKŞAM KİTAPHANESİ mmm Ri Sene 17 — No: 5902 — Fiatı her yerde 5 kuruş ÇARŞAMBA — 27 Mart 1935 Yakup Kadri ANKARA Değerli edibimizin son eseri Fiyeti : 1 lira AKŞAM KITAPHANESİ Telefon: 24240 (idare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) -20113 (Klişe) mama a Hitler, kara ve deniz teslihatını indirmeğe mütemayildir Fakat Şark ve Tuna misaklarına iştirak teklifini reddediyor Hitlere göre, Almanya, bolşeviklere karşı iyi silâhlanmış olmalıdır. Ingiliz delkeleri arasında ihtilâf var Berlin 26 (Hususi) — B. Hit- lerin dün öğleden sonra «İngiliz nazırlarile müzakeresi yedi saat sürmüştür. Royter ajansına göre dünkü toplantı B, Hitlerin Tuna misakı hakkında Alman noktai nazarını izah etmesine tahsis edilmiş, ve Hitlerin İngiliz naırlarına sordu- ğu suallerden şu iki nokta tebellür etmiştir: I — Berlin hükümeti Alman ordusu ve müstakbel donanma kadrosunun, bazı kuyud ve şart- lar altında müzakere mevzuu ola- bileceği filrindedir. 2 — Almanya, Fransa tarafın dan Milletler Cemiyetine memnu- niyete şayan bir teklif yapılmak şartile Cenevreye dönebilir, Fransız menabiinden gelen haber Paris 26 (Hucusi) — İngiliz “BR. De Martel Ankarada hariciye vekili tarafından karşılandı Ankara 26 (A.A) — Fransa- nın Suriye fevkalâde komiseri B. De Martel, bu sabah 9,50 ekş- presile şehrimize gelmiştir. İs- tasyon, Türk - Fransız bayrakla- rile süslenmişti. De Martel, istasyonda hariciye vekili Tevfik Rüştü Araş ile Fransa büyük elçisi Kammerer, vali ve belediye reisi, mevki ku- | mandanı, emniyet müdürü, hari- | ciye vekâleti ve Fransa sefareti erkânı tarafından karşılanmıştır. Bir müfreze asker tarafından selâm resmi ifa edilmiş ve B, De Marte) hariciye vekilimizle bir. likte, bir dairesi ikametine tah- sis edilen Ankarapalasa gitmiştir. Ankara 26 ( Hususi ) — Hari- ciye vekilimiz bay Tevfik Rüştü Aras, öğle yemeğini Suriye komi- serile beraber Anadolu klübünde Yemiş ve görüşmüşlerdir. LATŞI Z TL ği EDL İL Ağa “ vi | Berlin müzakerelerine İştirak eden Alman murahhaslarından Von Rebbentrop Deniznakliyattarifesinde ehemmiyetli tenzilât —— hariciye nazırları Sir John Si- mon ile lord Eden, Berline seya- hatlerinden çok memnun görü- nüyorlar. B. Hitler, yapmakta bulunduğu görüşmeler. de teslihatın tahdidine ve Alman- yanın Milletler Cemiyetine dön- mesine hazır görünüyor. Fakat ne Şark ve nede Tuna misaklarını istemiyor. Hitlere göre Almanya, bolşevik tehdidine iyi silâhlan- miş ve iyi techiz edilmiş olmalı- dır. Lord Eden Moskovaya git- mezden evvel, Almanyanın Şark ve Tuna misakları meselesinde na- sıl hareket etmek niyetinde bu- Yunduğunu öğrenmek istemektedir. ,Şark misakı meselesinde IhtilAf Berlin 26 — Havas hususi mu- (Devamı 2 nci sahifede) İngiliz nazırlarile | On beş gün, bir ay devamlı deniz seyahatleri için de tenzilât yapılacak | Kabotaj sahasındaki nakliyat tarifelerile meşgul komisyon ye- ! ni yük navlunlarını tamamla. | mıştır, Kabotaj sahasında Marmara havzası, İstanbul - Gelibolu, Bod- rum » Fethiye - Giresun » Rize gi- gi bir mıntaka sayılan hatların tarifesinde ehemmiyetli tenzilât yapılmıştır. Evvelce eşya sınıflarına göre, 125 - 600 İuruş olan bir mıntaka ücretleri 100 « 300 kuruşa indiril miştir, Akdenizdeki yedinci mıntaka kaldırılarak bütün kabotaj saha sı mıntakaları altiya indirilmiştir. Evvelce yedinci mıntaka için iğ Bank için yapılacak yeni binanın şekli ( Yazısı ikinci sahifede) — Deniz tarifeleri komisyonu reisi bay Sadullah mevcud yüksek tarife eşyasi altın- | cı mıntaka tarifesine girmek su- retile ucuzlamıştır. Diğer mintaka (o ücretlerinde ehemmiyetli bir tenzilât yapılma- makla beraber eşyanın mühim bir kısmının sınıfları indirilmek cihetine gidilerek eskisinden ucuz nakledilmesi temin olunmuştur. Eşya beş sınıfa ayrılmıştır. Hububat ve diğer toprak mah- | sullerinin tarifesi mıntaka dere. | cesine göre 100 - 300 arasındadır. İ . İhracat emtiası, tarifede tesbit edilen ücretlerden yüzde elli nok- san navlunla nakledilecektir. i (Devami 2 nci sahifede) Türkdili araştırma kurumunun Türk Dili Araştırma Kurumu Başkanlığından; 1. — Türk Dili Araştırma Ku- rumu, bütün ulusal varlıklar gibi, türk dilinin kurtuluş hareketinin de yaratıcısı olan, eşsiz ve Ulu Önder ATATÜRK'e tükenmez saygılarını sunmağı ilk borc bilir, 2. — Türk Dili Araştırma Ku- rumu, Tarama Dergisini bastırıp yaydıktan sonra, bütün yurd. daşlardan şu üç soruda bulun- muştu: a) Yabancı kelimeler için Der- gide gösterilenlerden başka türk- çe karşılıklar hatırlıyor musunuz? b) Dergide gösterilen karşılık. larda yanlışlık görüyor musunuz? e) Dergide gösterilen karşılık. lardan hangisini en uygun ve dile en yatkın buluyorsunuz? Dil kurtuluş hareketine ulusu- muzun ne kadar candan ilgilendi- ğini gösteren en parlak tanit, bu sorular üzerine Türk Dili Araştır- ma Kurumuna iki yüz bine yakın cevab gelmiş olmasıdır. Bu cevablar ayri ayrı, a) Katma fişleri, b).Düzeltme fişleri, <) Seçim fişleri, halinde sıralanmıştır. Aynı zamanda Etimoloji kolu- muz, yabancı dillere geçen Türk kökleri hakkında araştırmalarına da devam etmiştir, 3. — Türk Dili Araştırma Ku- rumu, bundan sanra bir (KARŞILIKLAR KILAVUZU KOLU) kurmuş ve elinde bulunan bütün dosyaları ona vermiştir. 23/12/1934 denberi devam eden — Peki amma bunlar ne?... Onu — Şey abicim. alâhi... Haniya, bildirimi Türk dili araştırma kurumu başkanı Bay Saffet Arıkan bu çalışmaların verimini yurd- daşlara sunuyoruz, 4 — Kılavuz kolu bu çalışmala» rında Tarama Dergisinde bulunan yabancı sözlere tek karşılık koy- ma yolunu tutmuştur, Yalnız bir- kaç anlama birden ayrılmış olan sözlerden her anlam için ayrı kar. şılık vardır. Dergide olmiyan #- rabça ve farsça sözlerden (Ka- müusu Türki) de bulunanlar da Kı lavuza alınmıştır, Osmanlıcada bulunan yabancı terimlerden, kullanma dilinde çok yaygın olmıyanlar, kılavuza alın- mıyarak, Terim Kamusunu yap- makta olan kolun bölüklerine bı- rakılmıştır. Çalışmalar arasında (Tarama Dergisi başta olmak üzere birçok dil kaynakları göz önünde tutul (Devamı 6 ıncı sahifede) anlat bizel... sulhü korumak içini...