28 Mart 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

28 Mart 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

— 1 TEŞETA FE Bs FARE Ütrlkik Ezkeğiaiğ risk “ ve nedeh devletin parasının İFETEK EA Yırtık paralar Bu mevzu o kadar işlendi ki, sa- nirım şimdi o paralar kadar yıp - Tamış olsa gerektir. Bununla bera- ber - doğrusu - her rastladığım ba- na bu işten şekvâcı göründüğü için de tekrar bu bahse giriyorum. Bilmiyorum Avrupada bir yır - tık para meselesi var mıdır?. Ben rastgelmedim. Hattâ Yunanistan - da o kadar pis, o kadar hırpani ve Yağlı haymeler yim ki, elime a iğrendim. Ama onunla al- dığım turunç reçelini parmakları- mı yalayarak yedim. Kimse o para- Yı almamayı hatırına getirmezdi. Bizde bu kâğıt paraların geçimi de teviye giden bir çizgi gü yor, birgün bakıyorsunuz, delik de- şik olmuş bir yüzlük kâğıdı seve #eve alıyorlar, ertesi günü kena - nında ufak bir lekesi var diye gi- &ir gıcır bir banknot elinizde kalı- yor. Bunun sebebi nedir Bu iniş çıkışın başlıca sebebi bizde eski paraların değiştirme u- sulünün güçlüğü, bu yoldaki tali. matnamenin herkesçe anlaşılacak kadar sade olmamasıdır. Zaten yır tık paralar yüzde doksan beş tek liralıklardır. Bunlar da ekseri ta - limattan, bankadan falan anlamı - yan fakir tabaka elinde dolaşıyor. Günün birinde ya bir bakkal, ya bir tramvay kondöktörü bir lira - da şüphe edip almadı mı, o gün akşama kadar bu hâdise yirmi beş kişiye ve ertesi günü bunun cezri marabbaiyle çoğalarak büyük bir kalabalığa yapılıyor. Bir de bakr- yorsunuz, ekseri çailak ve yapışık olan tek liraları sürmek güçleşiyor Ve nihayet bir resmi makam beya- hatta bulunarak bu paraların geç- pe asamada bildirmeğe mec - Telek bu çok daha basit bir şekilde halledilebilir. Maliye Ve- kâleti kâğıd paraları bastırırken elbette bunlara bir eskime müd - deti ersan Bu egim sittin #ene gidecek di yal Onun için banlar “geçer mi? geçmez mi?” diye halkı işkilletecek kadar eski. meden değiştirilse mesele köğmez. Hele şimdi 4 milyonluk gümüş li. ra da basıldı. Ben Londrada iken öğ- Tendim: İkiye bölünmüş bir in- giliz kaymesinin bir parçasını kay- betseniz de yalnız diğer parçasını bir tanıdığınız bankaya götürseniz size bütün bir hayme veriyor diğer yarımı iptal ettirmek için hemen gilin bankasını lar dar ediyorlar. İkinci parça gidince- getireni sorguya çekip belki hırpa- lıyorlar da... Yırtık veyalekeyi santimetre zerinden ölçerek kâ - ğıdın itibari değeri üzerine tak - sim etmeye gelince; bu belki pek mükemmel ve modern bir usul - dür amma bana halk için, hattâ bunları değiştiren vezneler ve vez- nedarlar için güç tatbik edilir ve (Arbitraire) ikümlere müsait bir usul gibi geliyor. Esa - sen yırtık lan devlet bir kâr beklememektedir. Binaenaleyh işi kökünden hal için yırtık tek ilm kler piyapeliciçikneirigek iyi olar. Çünkü bir yırtık parayı aldıktan sonra süremiyen, tamamına süremiyen ve bu yüz - den ziyan edenler var. E, neden halk durup dururken avar etsin in - de velev ki pek cüz'i bir kısmına “geçmez” damgası vurulsun? B. FELEK (iş Bankasından alınan cetveldir) 27 MART 935 AKŞAM FİYATLARI İSTİIKRAZLAR TAHVİLAT 1078 57,40 0 50,80 NUKUT (Satış) 30 1, İaviçre 1 Pareta Fransin per parç EKONOM! Tütün stokları Tükendi Elde kalan z mikdar tütün de satılıyor İzmir ve İstanbul piyasalarda satı- hik tütün stokları tamamile tülcenmiştir. Yalnız, Samsun ve Bafrada bir kaç mü teferrik yerli tacirler elinde az miktar» da tütün kalmıştır. Bu yıl ecnebi tütün şirketlerinden biri yalnız 932 - 933 mah sulünden 8 milyon kilo tütün satın al - muştar. Bir ay sonra şehrimiz. piyasasında Film resmi meselesi halledi'di Sinema filmlerinden alınacak mun - mele vergisi, gümrük ve inhisarlar ba - kanlığınn dünkü müdhamezda neşretti - ğimiz tebliği ile halledilmiştir. Filmler. den eskisi gibi metre başma ödenen kira ücretlerine aazaran resim © alınacaktır. Bu itibarla, sinema ücretlerinin artması gibi bir vaziyet movzuu bakis değildir. İzmir üzüm piyasası İzmirde kuru üzüm piyasası durgun- aşmıştır. Bu durgunluk mevsim icabı telâkki eöilmelitedir. Bununla beraber mebel eek eli Gi alış veriş- lerimizin son zamanlarda biraz güçleş - tiği ve bazı sebeplerden dolayı malları- mın almak için gösterdikleri müşkülâ - tn da bu dargumlukta ömil olduğu zan- nedilmektedir. Piyasanm bu durgunlu- Bunun diğer bir sebebi de, tek tük al ihracatcılarımızım mev - lan stoldarı yeni siparişlere makta ve bundan dolayı fazla alış veriş- lere girmemektedirler. Bulgaristandan ceviz ağacı ihracalı Bulgar hükümeti, ceviz ağacının yal- mez Zirmat bankası vasıtasile ihraç olu - nabileceğine dair bir kanun lâyıhası ka- bul etmiştir. Yolcu tarifesi Birinci mevki için yemekli biletler satışı düşünülüyor Deniz nakliyatı tarifelerini tetkik eden tarife komisyonu, dün yolcu üc- retlerini de gözden geçirmeğe başla - mıştır. Komisyon, İzmir - Mersin yol- cu ücretlerini yüzde 25 nisbetinde in- bazı hatlarda da bir fında dün Vapurculuk şirketi ve De- nizyolları idaresi mümessilleri noktai Bazarlarını bildirmişlerdir. Komisyon çalışmalarına devam etmektedir. Tartı aletleri Halkın radyo ile bilgisi daha arttırılacak Eczanelerdeki bir çok hassas tera siler ile diğer ületlerinin ekonomi ve ie bir aradâ teftiş edileceği haber ve - rilmişti. İstanbul mıntakatı ölçüler başmüfet- ii mesele diğer gl e mik ye — Muayenesi bitmiyen ölçü ületleri- nin musyene edil için nisan somu- na kader mühlet verilmişti, bunun tek- rar uzatılması lâzım gelecek mi? — Hayır, katiyen! Muayene edilme- misön sonuna ka - dar muayene edilmiş olacaktır. Müdde tn uzatılması mevzuu bahs değil — Metre sistemi ölçüler haldında melümat vermek üzere bir kurs açıla - caktı, ne oldu? er gelem şa verm eden veya muzyyen zamanlarda çıkıp apınecak old bir kerş Şekille. ke erir mmm artar murlarmı nlacai Te ileliğimiz ilmik beyi vermek b çin 15—20 gün süren | bir kurs açarız. Ze ieremlş 1 bei yeni kabul etmiş olwamız yüzünden balkm bu ölçüler hakkındaki bilgisi pek azdır. Bu noktadan halkım bilgisini arttırmak MİLLİYET PER MB. 48 MART 1935 Nr m Şirketler heyeti umumiyeleri birer birer toplanıyorlar. Dün de birçok şirkette- rin toplantısı yapıldı. Bu resim Fethiye Maden şirketi toplantawm gösteriyor. ŞİRKETLERDE Yıllık Toplantılar Tünel şirketi bu senede kâr etmemiş Dün Tünel Şirketi hissedarları Bay Halid Ziya Uşşekliğilin reisliği altın- da toplanmıştır. Idare heyeti raporu tasvip edildikten sonra, eski idare be- yeti ve mürakıpler yeniden seçilmiş - İerdir. Şirket bu sene, geçen sene ol duğu gibi kâr etmediğinden, hissedar» lara temettü vermiyecektir. Tünel şi ketinin zarar ettiği haber verilmekte- dir, Son zamanlarda tünel yolcuları - nım mikdarı azalmış ve günde 12 - bine inmiştir. İstanbul ile Beyoğlu rasında yeni tesis edilen tramvay hat- ları tünel yolcularınm azalmasına se- beb olmuştur. Umumi harbden evvel stanbul ve civarında yeraltı demiryo- lu işletme ege almış olan met ropoliten şirketi heyeti umumiyesi de dün Bay Halid Ziya Uşşaklıil'in reis liği alında | toplarımıştır. Bu şirket harbden evvel teşekkül etmiş ve hiç zaman faaliyete geçmemiştir. Bu itibarla dünkü toplantısı bir şekil me- selesinden ibaret kalmıştır. Eski tütün reğisi Hali tasfiyede bulunan tütün re) hissedarları tinin tasfiye işleri hakkında hazı dığı raporu tasvib etmiştir. Şark Demiryolları İşletici Şirketi Tasfiye halinde bulunan Şark De- miryolları işletici kumpanyası dün eden evvel fevkalâde olarak toplan - mıştır, Şirketin meclisi idare azasından Bay Chasserio'mun riyaset ettiği bu toplantıda, 15 Kânunusani 935 tarihin de seçilen dört kişilik tasfiye heyeti- nin üç ay içinde yaptığı işler gözden geçirilmiş ve ayni heyet tarafından te sellüm edilen şirketin bilânço vaziye- ti tesbit edilmiştir. Neticede tasfiye iş lerinin o devamına karar verilmiştir. Hiç bir tarafa borcu olmayan bu kum panyanm birçok yerden alacakları bu- Junmaktadır. Bugün elindeki para mevcudu da 79, 562, #42 liradır. Bü- tün alacaklar tahsil edildikten sonra mevcud para hissedarlar arasında tak sim edilecektir. Tasfiye işleri de ya - kında bitirilecekt Diğer şirketler Şark Demiryolları Türk Anonim sirketi dün öğleden evvel yıllık top - lantısmı yapmıştır. Toplantıda şirketin bir senelik faaliyeti görüşülmüştür. Bundan başka Milli ve Ttihadı Mil li sigorta şirketlerile, Balya Kara Ay- dm şirketi dün yılirk toplantılarını yapmışlardır. Dühan şirketi 932 yılı temmuzundanberi tasfiye halinde bulunan Duhan şirketi dün öğleden sonra Galata Asikurasyon ha nında yıllık toplantısını yapmıştır. Toplantıda tasfiye raporu okunmuş ve bir senelik çalışması göz den geçelmiştir. Bundan sosira kâr ve zarar hasapları tetkik edilmiş ve işlerinin | bulda oturanlarda bulund. VİLAYETTE Bulgaristana gön- derilecek köylüler Mübadele edilecek köylü- lerin listesi hazırlandı Silivrinin Kurfallı köyünden Bul - gönderilecek Bulgarların lis tesini, dün Silivri kaymakamı Vilâye- te getirmiştir. Bunların Bulgaristana gönderilmesi için Şark Demiryolu kum panyası bir katar hazırlıyacaktır. Kurfallı köyünde yazılı olup ta lıtan- uğundan bunlar hakkında ne yapılacağını vilâ- yet, İçişleri Bakanlığından sormuştur. | Bulgaristanda Kediören köyündeki de Kurfallı köyüne getiril. içim Gerekli olan tertibe alm muştır, Kediğren'den gelecek ırkdaşla- rmızın burada hemen müstahsil hale girmelerine çalışılacaktır. Esasen bu mübadele iki köy halkının isteklerile olduğundan giden ve gelenler taşı - nan bütün eşya ve hayvanlarmı götü- recekler ve getireceklerdir. Bundan dolayı, gelecek göçmenlerin yerleşti - rilmesinde de sıkıntı çekilmiyecektir. * Bay Ibrahim Tali — Trakya w - mümü müfettişi Bay Ibrahim Tali, dün vilâyete gelmiş, vali muavini Bay Rük neddin Sözer'i ziyaret etmiştir. * Damızlık yumurta — Vilâyetin kurduğu Halkalıdaki tavukçuluk ens- titüsünde cins tavuklardan alınan yu murtalar, damızlık olarak köylülere verilmeğe başlanmıştı. . Istidalarının birinde 7 wilyon para basılmasını, teklif et - mektedir. Öteki istidalarmda da bir takım ıslahattan dem vurmuştur. Bu adamın akli mmüvazenesinden şüphe e- e e e Mülteci Yunan Zabitleri General de pansiyona yer- leşti, bir yere çıkmayor Yunan isyanına iştirak etmiş ve bi- lâhara topraklarımıza iltica ederek İstanbula gelmiş olan 6 ıncı Yunan fır kası kumandanı General Anagnostro- pulos ve refakatinde bulunan zabit - lerden ikisi Beyoğlunda Zambak 40 - kağında bir Rum pansiyonuna yerleş- mişlerdir. General henüz sivil elbise yaptırmamış olduğu için hiç bir yere çıkmamaktadır. Diğer zahitler sivil o- larak gehirde dolaşmaktadır. Mülteci zabitler, Atinada öileri sekle siye: Dirasr BERNA Menüieri hakkında vereceği kararı bekliyor! Mülteciler, Divanı harbin verec karardan sonra kendi vaziyetlerini ta yin edeceklerdir. Bunların başlıca ü - midi ileride bir af kanunu ilân edil - mesindedir. Yunanistana dönmek için yegâne çare de budur. Leh radyosunda Türkiye için verilen konferans Dün şeri Leh şedyorunda Lehür la Suri Rüryilanı riye fevkalâde komiseri Bay Marterin Anhara istasyönünda ndan Börteren bir intiba : MAHKEMELERDE Bir büyü Adam Poliste Bu büyük adamın macerâ ve marifetleri neymiş? Dün Müddeiumumiliğe Şevket ad- hı bir saçla teslim edilmiştir. Ba adar mun suçu kendisine mevki sahibi sür Ser DAİM İla sile ötekini berikini dolandırmaktır. Şevket kendisini birçok safdillere pa- şa zade olarak tanıttırmış, Osonma da her işi yapabileceğine inandırınıştır. Aziz, Mehmed Al, Andelip, Hasan, Ismail, Mehmed adl: erkeklerle, Mari, Hasibe, Şerife, Halime adi: kadınları her birinden 13, 20, 21, 28, 50 lira al- mak suretile ayrı ayrı dolandırmıştır. Kadınlara daktiloluk bulacağını, er - keklere memuriyetlerinde kendilerini terfi ettireceğini ve işsiz olanlarma iş bulacağını söylemek suretile yapılan bu dolandırıcılıklar devam edip du - rurken Şevketin ipliği pazara çıkmış, polis yakasma yapışmış ve onu müd - deiumumiliğe vermiştir. Müddeiumu- milik Şevket hakkındaki tahkikat ev- rakı ile birlikte sorgu dairesine sev - ketmiştir. Kömür depoları aleyhine bir dava Dün dördüncü hukuk mahkeme - sinde Kuruçeşme kömür depoları da- vasına devam edilmiştir. Bu dava uzun zamandan beri görülen bir iştir. Avukat Bay Hidayet Hadinin terasil ettiği Kuruçeşmeliler kömür depoları yüzünden evlerini kiraya veremedik - İesini, evlerindeki (Oeşyaların Obarab olduğunu kömür tozundan oturmak iankânmı kaybettiklerini iddia etmek- te ve bu hale mâni olucu tedbirler a - Immasmı istemektedirler. Böyle bir 'dava evvelce bir başka kömür depo- su aleyhine açılmış, mahkeme davacı- ları haklı bularak o kömür deposunu mâni olucu tedbirler ittihaz etmeğe v& tozun inlişarma mâni olmak üzere kömür sathından itibaren beş metre yüksekliğinde dıvar çekmeğe, içeri doğru kapalı depolar vücude getir - meğe mahküm etmişti. Bu kömür de- icra dairesine beş bin küsur lira tevdi Davacılar vekili Bay Hidayet iğer depolar hakkında da ay- kararın verilmesini istememekte Duruşma gelmiyen şahitlerin cel- bi için başka güne tar, Bir taleleyi nasıl tavladılar? Bahri adlı bere Ee talebesi za- ya vermiştir. zabtın altını tetkik ettiği zaman bu - nun kalp olmayıp sahte ve altın suyu- na batırılmış bakır para olduğunu gör müş, Bahriye nasıl aldatıldığını sor - muştur. Bahri sokaktan geçerken bir adamın bu altını satmakta olduğunu, bir diğer adamın da : Yedi lira ver de vereyim diye 15- ettiğini, fakat satıcının vermedi - ğini, o zaman: — Sen mekteplisin, fazla paran yok tar, Al bakalım diye yedi liraya ver ru görmüşler, hemen ikisini de bu İup getirmişler ve Bahriye göstermiş- hyeye verilmiştir. Eroinsilar Dün sekizinci ihtisas mahkemesinde Bebekteki imalöthanelerinde âletleri ve imal ettskleri eroinler ile birlikte yaka- lanan Cemal ile arkadaşı Nikonun du- ruşmalarına devam edilmiştir. Dünkü celsede müddei umumi iddiasını yapa - caktı, iakat suçlular müdofna şahitleri gösterdiklerinden bunların — dinlenmesi için duruşma önümüzdeki cumartesi gü- — barakılmıştır. ,yni mahieemede ies ayariaaşpanığ bir A eroin fabrikası tesis eden denci Emil Kupanos ile komünist Zye peri ellerin Selime un Mini ve ie ee cumartesi gününe brakılmmıştır. Küçük haberler Bugün Milwoke vapurile İstan e lem le iz karaya gideceküir # Dört aydanberi Beyazıt camiinde yapılmakta olan esaslı tamirat bitiril- miştir » Vilkyet yer dzperidn mevcet Kadar sönleriicek, vE © ylndm be” ven at (aşim) ameliyesine haşlana - # Kazalarda damızlığı (o elverişli Yaz modala'ı Ilık bahar kokuları demet de- met etrafı doldurmağa başladı... Her taraftan yeni bir hayat fışkı- rıyor... Kuruyan dallar, yavaş ya- vaş terliyor, ıslanıyor, tomurcuk lar gözlerini açıyor... Ilk bahar, çiçeklerile, yaprakla- rile, parlak güneşi, durgun denizi ile her yeri neşe ile kucaklamağa başladı... Damların çinkolarında tempo tutan yağmur taneleri, sıcak güne- gin altında havalanıyor, uçuyor, bulutların bile izini göstermeden uzak, irak ellere hicret ediyor... Artık ne sokak başlarında masat- lanan soğuk rüzgârlar yolumuzu kesecek, ne kalın fanilalar içinde büzülerek burnumuzu, kulakları - mızı ısılmağa çalışacağız... İlkbahar kokuları, ağaçların ye- 'ni açan yapraklarile her tarafı yel- pazelemeğe başladı... Nihayet pal- tolar çıkıyor, gamseleler atılıyor, ve fanilalar naftalin kokulu san - dıkların içinde mumyalanıyor... Artık gün, ince keten elbiselerin, tiril tiril ipeklilerin, kısa ve hafif tüllerindir... İnsan vücutlarını sı - kı bir cendere içine alarak onları şehirlere hapseden kışın istibdadı bitmiş ve yazın serbestisi, demok- rasisi ve istiklâli başlamıştır. Bu istiklâl, yavaş yavaş, plâjlarda ka- dın erkek, zengin fakir bilâ istis- na herkesin müsavatına kadar ile. ri gidecektir. Evet, lık bahar ko - kuları, yaz kokuları etrafı kucak- lamağa başladı... Herkes cildinin bütün mesamatile bu temiz hava - yı teneffüs etmek için açılmağa ko Yaldu... Yaz geliyor... Bu yaz moda acaba ne olacak? Hele kadınların birinci meşga - lesi şimdiki halde tamamile bu - dur. Yaz modellerinden bahseden gazeteler şimdi çok satılmağa baş- ladı. Şık bayanlar soruyor: Bu sene şapka ne biçim olacak? Küçük mü, iri mü, geniş şeritli mi, dar tepeli mi. Elbiselerde ne renk aranıyor? Kırmızı mı, mavi mi, çalabademi rengi mi, taruncu mu?.. Kumaşlarda ne çeşit modadır? Emprime mi? Düz kumaş mı? Krep birman mı? krep saten mi? Sayın bayanları temin edelim ki, hiç endişe etmesinler, kriz do- layısile mi nedir, bu sene elbiseler. de büyük tenevvü vardır. Her cins, her nevi kumaş modadır. İş yakış- tırabilmesini bilmektedir... Erkek modalarına gelince: Bundan hiç bahsetmesek daha muvafık olur. Çünkü dünyanın u- murni ına bakılırsa, bu mo- danın hiç te hoşa gitmiyecek bir şekilde olduğu Rae Öyle görünüyor ki erkekler için bu sene şapka modeli bir zehirli gaz maskesi, ve elbise modeli de hâki ceket altında bir zırhi Fakat temenni edelim ki ismini harb Allahı Mars'dan alan bu Mart ayı çabuk geçsin ve gene her kes sevimli yaz modalarıin dü. şünmeğe başlasın. Ne ise, yavaş yavaş ılık bahara kavuşuyoruz. Her taraf, taze çi - çek kokuları içinde canlanıyor. Taze bellenmiş tarlalarda top - rak kokuları tütüyor... Mümtaz FAIK HALKEVİNDE ETA Halkevi muhasebe kismi yazılanlara İstanbal Halkevinden: Nisan başın. da açılacak muhasebe ya zılma müddeti dolmuş ve kadrosu İca- patılmıştır. Bu kursa, şimdiye kadar paz meç Slm Emdaşıın olanların m. elerile hüviyet cüz - elle alarak 2 Nisan 935 Salı günü saat 18 de Cağaloğlun- daki konferans salonumuzda bulun - maları rica olunur. Edirne Halkevi resim Sargisi Istanbul Halkevinden: Türkocağı binasında bir resim sergisi açılacaktır. gz O Serinin müddeti on beş güne ür. 3 — Bu sergiye eser göndermek is teyenler göndermekle gözeler ve sına kadar Edirne Halkevine bildirel cekler ve bu eserlerini Mayısm beşin- de orada bulunduracaklardır. Avrupaya tay; tayyare postaları