1 Haziran 1948 Tarihli Sebilürreşad Dergisi Sayfa 4

1 Haziran 1948 tarihli Sebilürreşad Dergisi Sayfa 4
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

— temadisidir. ç O Ü. Ti, m bilgileri haiz, imanlı İazüetli ve münevver imamlar, hatipler, vaizler yetiştirecekti. İşte bütün endişe budur. Nasıl vaktiyle bu din müesseseleri, Atatürk'ün takdirine mazhar olacak kadar, münevver ve faziletli adamlar yetiştirdiği için kapatılmıssa bugün de yine böyle münevver damları yetıstırecegı 1cın açılmasının örlüne geçılmekt Bü barla Diyanet Rıyasetıne itimat'et- memekte müfrit zümre haklıdır. gızh kapaklı iş gormuyor]ar Maksatları Yalnız kelime oyünu yaptıkları pacaklar. «Yekülüne biefvahihim mâ leyes fi kulübihim.n iBEK Din muesseselermm 1daresın1 Dıyanet Riyasetme verirsek bu, medrese zihniyetinin ünkü o adamlar Mmedreseden yetişmiştir; Yetiştirecekleri âdamlar. yine : kendılerı gibi olacaktır, diyorlar. a karşı hiç kimse kalkıp demiyor ki: « Oyle ise Diyanet Riyaseti teşkilâtının i'rab- dan mahalli nedir? Bu.zevat elbette medrese- den yetişmişlerdir. Çünkü din adamı, hakiki din adamı ancak medreseden yetişir. Yoksa Moskovadan gelmez. Eğer medresenin nok- sâanı var İdiyse onu ikmal yoluna gidilir. Eğer medrese muasır müsbet ilimlere daha az yer veriyorsa onun - programmı mümkündür. * Halbukı medreseler kapanmazdan evvel Atatürk Türk medreseleri hakkmda şöyle takdiratta bulunmuştu: c(_Me u.nıyetle goruyorum ki tedns ve tederrus l etli ve hakı.kı ülemamızın e irşatla- riyle inşallah Ibnı Rüşd'ler, İbni Sina'lar, Farabı’]eı, İmam Gazalî’ler milletimizin içinden çıkacak, buü as- rın tekâmülâtiyle müdehhez olarak ihyayi hakıkatı diniye eyliyeceklerdir.. Akseki Ahmed Efendiyı e de *teşekkür ederim. Talebenin en asti Tmefkürelerle yü- rudugunu gordum Meşhudatımd:ı.n âtiyen memleket içi (Ulus, sayı 771) Ataturk boyle soyledıkten sonrya medrese programları değişti mi? Ne oldu? aksat belli: medrese Lıhnıyetı demek, Ia smı kafalardan, gönüllerden sökmek için üğ- - raştık. Şimdi'kafalarda, gonullerde dinin tek- . ve. faziletli din a- * Adamlar” tevsı : rar canlanmasına nasıl müsaade ederiz? De- » mek istiyorlar. Burada «din» yerine «med-. resen kelimmesini kullânıyorlar. « Yuharrifü- nel kelime an mevazılhin, İ Mad emki Devlet teşkilâtı arasında Diya-” net riyaseti de vardir, elbette dınışlerını ted- “vir etmek, din adamlarını yetiştirmek bu dai- reye aittir. Diyanet Riyaseti olacak ama din işlerine, din adam rışmıyacak! Ziraat Vekâleti olâcak ama, zira- at işlerine; ziraat adamlarının yetiştirilmesi- ne karışmıyacak! Harbiye daijreşi olacak ama, hrbiye işlerine, harp adamlarınm yetiştiril- mesine karışmıyacak!,. Bu, nasıl mantık? Bu, nasıl Devlet idaresi? Birkaç kişi bir araya elmiş, bir zümre teşkil etmiş, her şeyle alay | ediyorlar. Hiç kimse çıkıp ta-demiyor ki: — Efendiler! Burası hususi bir sohbet . ocağı değil, bir millet ve Devlet kürsüsüdür. Burada ciddi konuşmak lâzım. Siz herhangi bir Devlet idaresini nasıl istihfaf edersiniz? Mugalata.. mugalata.. baştan aşağı hep * mugalata!.. Bir «iskolastik zihniyeti» dir tut- ' turmuşlar, boyuna buünu tekrar edıyorlar Bütün kelimeleri - vaz'ı aslilerinden tahrif ettikleri gibi bunu da tahrif ediyorlar. Acaba bilmiyerek mi böyle yapıyorlar? Hiç zannet- mem. Çünkü kimi profesör,kimi uzman, ki- mi şair, kimi âlim, kimi muharrır . Bilmez olurlar-mı? İskolastiği muasır ilme k iymet vermiyen : Cüti, Bayı $- larının yetiştirilmesine ka- * H ve onunla alâkadar olmıyan zihniyet diye gös- * * mek istiyorlar... Bu, doğru mu? Iskolas- tık hırıstıyanlarda akaıdı dmıyeyı Aristo fel- sefesi ve fiziği üzerine istinad ettiren mekte- be derler. Fransada birçok - dini mektepler vardır ki hıwristiyanlığı felsefe ile mezceder- ler. Yâni akaidin esaslarını felsefe üzerine is- tinad ettirirler. Bu mektebe, bu ekole «isko- lastikan derler. Bütün ilim ehli zevat bilirler ki ilim â ; İn len bir kelime değildir. Halbuki bu mugalatacılar, bu kelimeyi küfür - gihi birşey göstermek istiyorlar. Bazı zavallı- da bu kelimeyi böyle telâkki ediyorlar. Mugalatacılar zihinleri gu yola dökmek | / istiyorlar: Hocalar medresey muasır ilirale- “'rin, felsefenin girmesine muarızdırlar Çün- kü medrese zıhnıyetı demek iskolastik zihni- yeti demektir. İskolastik zihniyet de, mua- sır müsbet ilimlere ve. felsefeye rauaraza et- -mek demek

Bu sayıdan diğer sayfalar: