1 Ağustos 1948 Tarihli Sebilürreşad Dergisi Sayfa 3

1 Ağustos 1948 tarihli Sebilürreşad Dergisi Sayfa 3
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

“Cilt l , Sayı 10 SEBILURRESAD Kur'anı aiiczş!ayan büyük adamâar 39 KUR AN TESELLİ VEREN VE SAYANI KABUL. AN YEGÂNE KİTAPTIR. Pencap'ta Siyh mezhebinin miüessisi olan Baba «Nahak», «Cenem Sâkihi» namiyle yaz- dığı dini kitapta bütün kütübü mukaddese hak- kında mütalâat dermeyan etmektedir. Siyh mez- hebi muvahhit bir. mezheptir. İslâmiyet tesiri "altında - Hindistanın - eski dınım tadil etmiştir. Baha Nanak diyor ki: Zebur, Tevrat, İncil ve vedaları (yani Bıahmanların .kütübü mukaddesesını) vesair kütübü diniyeyi tetkik e e de yalnız Kur- anın şayanı kabul ve teshyetbahş olduğunu -gördüm.» * , ğ Baba Nanak daha sonra diyor ki: , «Hakikat halde, imanın hakiki kitabı, fikre itminan veren kitap, ancak Kur'andır.» (Ba a Nanak'ın tercümei hah uzerınde tevakkuf izi mevzuumuzun haricine çıkarmaz. Bilâkis ver ceğimiz mahattan bu mevzuun bizi zıyadesıyle ni bir şekle sokmaya çok uğraştılar. Bu sebeple heyetı içtimaiyemiz arasınma ayrılık tohumlarını oydular. Ahlâk ve içtimaiyatımızın bağları çö- zuldu. Dmı imanımız zaafa uğradı. Müli vahdet bozuldu. Birtakım kötülükler mübahat sırasına geçti. En sağlam itikatlar sarsıldı. Fakrü sefa- let arttı. akiğ Mıllet bu feci netıcelen 'gördükten sonr ad.ı:r kı garphlasma haıeketmın asıl hedefini açan, türlü türlü tecavüzlerde, suikastlarda bu- lunan, bıkmadan, usanmadan mason tekniği ile çalışan bir zümre, diğer tarafta milletin bhir türlü ölmiyen, öldürülemiyen ruhu, yani şah- siyeti İslâmiyesi!.. - İşte asıl carpısan iki kuvvet! Milletin şah— “siyeti Islamıyes i yıkmak is tıyen zümre daha ileriye doğru hızlaridıkça etin bu ruhu da” canlanacak, ölmiyecek, öldürülemiyecek, bir nuri ezeli gibi yangınlar acak, :parlıyacaktır. Bu mücadelede güç de olsa za- fer milletindir. ——— Eşref Edib ak ındı -tanın ortasında ve Brahmanların ilâhları ar. Oğmu: Sıyhlere alâkadar ettiği görülecektir. Nanak Hındıstanın Pen- cap, Sent, Cumna, Keşmir gibi yerleımde salikleri bulunari «Siyh» meznebmın müessil: sidir. 7T sularında tevellüt eden uNanak» 1530 da diyenin ru.hanî sım.f Kkabul etmişti. Nanak, Alla_hm yordu. Nanak'a göre. zatı uhıhıyet âlemlerin Allahıdır ve bütün insanlığın ur, Nanak, tevhidi bari akıdesmı kabul ettiği gıbı putperesthgı ve Hindü- e tir, All birliğini bir olduğunı.ı Öğreti- tüm ukl bet, Hındulaun mukaddes sul; ziyarı Bült u münhiyatta Islamıyetm tesuı aşikâr- dır Fakat Sıyh mezhebi, tenasuhu ervaha itikat eder ve mahıyet itibariyle cebridir. ın talim ettiği tevhıt akidesi şu şekılde bir hulasa olunabı]ır «Allah birı ondarn ahı nevi, mahntlerden zıyade, temiz ve yüksek kalblerdır nra Sıyhleım başma (<Angad>ı geç- n ruhun d» a hulül maiş, bu suretle Siyhlik bir istihale geçirmişti. Çü bu tarihten itibaren Siyhler İslâm düşmanı bir keri cemaat ©. l «Arjanbın oğlu aGovbent» babasının vasıyetını yerine getıırmş, e& y l y, Har; şan, Tıg ahadı.'r Govbentsemg Sıyhlerm rıyasetıne g lmişlerdir. Bu sonuncu amaniını iyh- çok mutecavız bir vaziyet alarak Muslumanları tehdıde başlamışlar, Müslümanlar da bunlarla harbe rmecbur olmuşlardır. Sultan Bvrerikzib zamanında vukubulan müharebede Siyhler tarümar olmuşlardır.

Bu sayıdan diğer sayfalar: