1 Ağustos 1948 Tarihli Sebilürreşad Dergisi Sayfa 5

1 Ağustos 1948 tarihli Sebilürreşad Dergisi Sayfa 5

Cüt'1, Sayı 10 SEBİLÜRREŞAD 149 - FHaccın ıfası için elzem 5zigzler : : Yazan .A_lı Ulvi DÖN'VIEZ 9 BEYTULLAHI ZİYARET: Öğle namazını Haremde edadan sonra iş öğle. yemeğine gelir. Yukarıdaki İişteye riayet edip de levazımı ikmal etmiş olanlar, arkadaş- lariyle birlikte, hazırlanan yemeği yerler. Et- miyenler de çarşıda muvafık taam aramakla hiraz uğraştıktan sonra ekmek, hurma, zeytin gibi kuru gıdalarla mideyi savutmağa mecbur. olurlar Çarşının ve belki de Mekkenin en serin mahalli Ciyad kahveleridir. Ekseriya hüccaç sıcak vakitleri burada geçirirler. Hurma İifin- den örülmüş kanapelerde uyku kestirenler de* olur. Fakat burâsi geçit yeri olduğundan korne sadasından kurtulmak imkânsızdır. İkindiye doğru buraları boşalır. Daha mü- ezzinler minarelerde görünmezden akdem ce- sül etmek için hem Ciyad mahallînde,b hem de ' Babüsselâm dışında hususi yerler vardır. Sa- kalar buralarda ibrikle su satarlar. Velhâsıl iba- det için bütün kolaylıklar Mekket Mükerreme- de mevcuttur: İkindi namazında Harem biraz kalabalıklaşır. Akşam namazında' ise her taraf - dolar. İkindi ile akşam arasında Makamı Hanefi altında Kur'an okumakla meşgul olanların sa- 0 «Şurati» işaretini memurları izdihamı önlemek için ziyaretçileri 'sıraya korlar. Yatsı ezanı okununcıya kadar dairei tavaf doludur. Ezan okununca herkes bu- lunduğu'yerde namaza durur. Müezzinlerin 1h— * tarı sayesinde dairen mâdar imama uyulur beil Muazzama ortadadır. Haremde kılman namazları muteakıp bizim adet edindiğimiz şekilde teshih ve müşterek düa yoktur. İmamın selâmını müteakıp istiyen oda- sma gider, dileyen sünnet kılar ve tenbihini münferiden yapar. Birçok mezhep salikleri bu- rada toplandıkları ve bunları tevhit için esaslı 1 bir tedbir alınmadığı için bu vıbı hâlâtı hoş görmelidir. Yatsıdan sonra dahi tavaf dairesi bosa].mış değildir. Yukarıda da yazdığımız gibi her ne man Haremden içeriye girilse Kâbenin etra- fım ibadullah kuşatmış olarak görülür. çırılmıyacak mühim bir inteliktir. Mekkenin bütün evlerinde hatırı sayılır bir sivrisinek or- dusu vardır. Bu hayvancıklar otururken veya namaz kılarken insanı iz'aç etmezler. Fakat ya- tâar yatmaz grup halinde çulHanırlar.. Cibinlik varsa-ne âlâ, yoksa sabaha kadar veya uykusuz- luktan bitap düşünciye kadar onlarla mücadele etmek vardır. Mekkenin en çukur yerinde bu- hunan Haremi Şerifte ise bir tek sivrisinek yok- tur. Fazla olarak Harem dahili serindir de!.. Bu asudeliğin bir imtihan olduğunu düşü- nenuyenleı akşam olunca battaniyeleriyle bir- e Hareme gelir ve yatsıdan sonra örada ya- " tarlar. Sayıları da az degddıı- on on beş bin arasında.. Fakat azıcık mülâhaza edersek hemen şu mahzur]arla karşılaşırız: -— Biz, aylarca süren uzak mesafelerden Beytullaha tâzim 1cm mi geldik, yoksa hürmet- sizlik etmeğe mi?.. İnsan, beserıyet icabı ab- desti bozulur, gaz cıkarır ihtilâm olur, balgam çıkarmak icap eder. Allahın muhterem kıldığı bir beyt muvacehesinde bu gibi haller vâki olur- ken hicap duymamak ne büyük gaflettir?.. Ken- dini bilen bir Müslüman nihayet bir haftı bir zaman için (o da cibinliği olanlara göre de- Bil!) böyle lâübaliliğe kendişini kaptırmaz ve . sabreder. Hicazda gerek izdihamdan ve gerekse yol- ların ham olmasından çokça toz kalkar ve dai- ma terlemekte olan “yücuduna yapışarak kirle- tir. Mesamatı kapatır. Sıhhatin idamesi için sık sık yıkanmak İâzımdır. TASHİH. — Sayı 7, sahife 101, satır 11, Cidde ile Mekke arası 78 kilometre yazılacak iken müret- ! tıp hatfası olarak 37 dizilmiş; yine sayı 8, sahife 126, tır 24, Zemzem duasının son kelimesi olan sekam ine sı tashıhı yica olunur. — Haremi Şerifin bir hususiyeti daha vardır. * “ki, iyi düşünenlere göre dikkâf nazarından ka- ehven şekam dızılmış oîdugu cihetle lütfen .