1 Ağustos 1948 Tarihli Sebilürreşad Dergisi Sayfa 9

1 Ağustos 1948 tarihli Sebilürreşad Dergisi Sayfa 9

— Cilt 1, Sayı 10 SEBİLÜRREŞAD 'İlmı ve Tarıhı “Tetkikler : 9 —Turl!cıyea'e dönmelik iarziıçesı Yazan Eşref EDIP . . , (140 Zifaf merasimi: Güvey zifaf akşamı ilk evvelâ Selânikteki sman' Ağanın kabrine gider ve hahamlar va- sıtasyle düa ettirlerek 'secdeye kapattırıhr ve an Ağanın taşı öptürülür. Zıfaf gecesi sofradan gelinle güvey arasın- da hahamlar uzun. dualar okurlar. Güvey de . gelin karşısında huşu ve veecd içinde Osman Ağaya uzun bı.r visal duası okumak mecburiye- tindedir. 15. * Kadınlara erkek “gassal: D_önmel_erde kadin mevtaları erkek gassal sonra techız ve tekfin edilir. 16. Kahrlstanları ayrıd Kabristanları gerek Selamkte, gerek Istan— bulda Türklerin kabristanından âyrı bir mahal- dedir. Hariçte bir dönme “ölürse bu kabristan- Iara nakled.ılır Bir dönme olusunu bır Turk fnetmek ]mk tanbuldaki kabristanları Uskudarda Bulbulde— rededir. Oldukten Ssonra'da ayrılığı ıdameye ça- İışır! İ7. Duaları Dönmelerin birçok duaları vardır. Sabah- leyin yuzlerını yıkarken havlu duası okurlar. “Akşam duaları ise muayyen bir saatte mahalle- ier arasındaki hususı ıbadethane ıttıhaz edilen evde icra edilir. iğ. Mukaddes gece, mukaddes gocuk: -Dönmelerin meşhur bir kuzu demleri var- dır, Bu zaman haricinde kuzu yemek günah ad- dolunur. Kuzu ziyafetleri gelinçe dönmeler ara- laı-mda yirmi beş,”otuz kişilik-kadınlı erkekli gruplar yaparlar. Bu gruplar muhtelif evlere taksim edilirler. Erkekler bu kuzu sofralarına dizilirler. Süslü kadınlar bunlara hizmet eder- “ler. Bu mübarek ziyafetten sonra gece tesit edi- lir. Doğan'çocuklar aziz kadar mukaddes addo- unur. Mör Kıyamettc de ayrı eler Rusolar, Flormıııler, Tuonlar, Kohenler namlariyle-.birtakım soylara taksim edılmısleı dir. Bunların içinde en mukaddes soy Rusolar ve' Kohe rinden çıkabilecekler, diğerleri mezarlarında kalacaklardır. Kabirlerinde dirilerek kalkacak olan bu dönmeler soy soy toplanacaklar, Kohen- ler yeşil bayrak, diğerleri beyaz, rengârenk bay- raklarla alay alay cennete gideceklerdir. 20. Sofra başı âyinlârl: . 2 Osman Ağanın-ve 13 ashabının yevmi mah- susu vardir. Bu, hususi bayram mahiyetinde olup adına &Ayın 27 si ziyafeti» denir. Ösman Aganın ve ashabının ruhuüna dua edili Bazı geceler tepsiler içine meyvalar konur. Bütün dönmeler elele vererek bu meyva tep-. sisinin etrafında dualar edrek dönerler, Âyin- den. sonra önlerine mendiller sererler, duadan sonra kudsileşen bu meyvaları mendıllerme doldurarak evlerine götürürler. 21. “Sadaka günü: Senede bir gün bütün dönmeler şafak sök- — meden gçoluk çocuk hep beraber evlerinden çı- karlar, husust ibadethanelere gıderler ve Ora- da hahamlara sadaka vetırler 22. Günah çıkarmak: , Senede yine muayyen bir günde gunah çı- karmak zamanı vardır. Bu gün bütün dönmeler ayaklarına sarı mest ve üzerlerine cübbeler gi- yerek Osman Ağanın ruhu' önünde eğilir ve gü- na.hlarınm affmı niyaz ederler 23. .İbranice mukaddes kıtapları Reisi ruhanilerine hoca derler. Hocaları İb- ranice bilirler ve ibranice mukaddes kıtapları okurlar. 24. Simalarındaki hususiyet: Kendi aralarında teehhül hususuna pek sıkı - riayet ettiklerinden kendilerine hâs bazı alaimi farikai veçhiye husul bulmuştur. Selânikli Müs- lüman Tı.u'k halkı dönmeleri yüzünden, burun- vamı 160 inci sayfada)