8 Ağustos 1948 Tarihli Sebilürreşad Dergisi Sayfa 6

8 Ağustos 1948 tarihli Sebilürreşad Dergisi Sayfa 6

.. SEBİLURREŞAD Cılt a Sayı 11 Haccm ıfası için elzem bılgzler Yazan Alı Ulvi DONMEZ ver ee 40. MEKKEDEN ARAFATA ' . Haftayı Mekkede ikametle geçirenler Zil- hiccenin sekizinci günü erkenden büyük abdest alarak ihrama girerler. O gün haremdeki cema- atin hepsi ihtamlı olarak görülürler. Her kafi- . lenin delili bir gün önce vesaiti temin etmiştir ve mevcut nakliye vasıtaları hüccacın adedine gö- de mutavviflerin emrine verilmiştir. Arafata gi- decek hacılar bütün eşyalarını beraber götürme- ğe mecbur değillerdir. Bohçalanmış çamaşır iki gunlu.k kumanya, abdest ibriği, bir de kurban bıcagı kâfi. : ün akşama kadar Mekke âdeta boşalır. Bütun haceılar arife günü gün doğmazdan evvel / Arafat sahasımda toplanmış olacaklardır. Arife günü Arafatta bulunmıya.n, öğle ile ikindi ara- sında vakfe duası yapmıyan kimse Hacem üç - farzından birisini terketmiş olacağından ertesi sene tekrar Hac etmesi lâzımgeli Arafat sahası Mekkenin otuz kilometre şarkında kumlu bir ovadır. Arafat tepesi bu o- vanın tam şarkımda hüyücek bir dağın etöğine sokulmuş, üstünde beyaz murabba bir sütun taşıyan ağaçsız 100 metre irtifamda bir. dağca- ğızdır. Mekkeden bu tepenin eteğine kadar as- ” falt yol uzanmış ve yola muvazi olarak su boru- ları döşenmiştir. Sahada- her yüz metrede bir musluk takılmış olduğundan Arafatta su hollu-” olduğundan o cesim sahayı' çadırlar - kâpla- dığı görülür. Her çadırın yanında da haciların avdetini temin edecek olan kamyonlar, otomo- biller, develer yer almıştır. " Arafatta çadırını şaşıran kimsenin hali ya- andır. Buna mâni olmak için her mutavvif (dehl) kendi ismini taşiyan bayrağını çadırın yanına diker. Bazıları da üzeri yazılı fenerleri uzun sırıkların ucunda yükseltirler. Hacıların - hepsine de kendi kartvızıtlermden birer tane dagıtır]ar Sabah nümazını kafile cemaatle. çadırları yanında kılarlar. Her taraftan yu.kselen ezan ve kâamet sesleri ortalığı çınlatır. Güneş' doğarken Arafat tepesmı zâirler kaplamıştır. r-delil bayrağını omuzlıyarak . kafılenın önüne düşer. Lebbeyk ve tekbir sadaîanyle yola düzülen ke.fıleler yekdıgerme karışıp kaybol- : mam, in kendi bayraklarını takip ederler, Arafat tepesımn tam dibinde namazgâh vardır. * Oraya bir duvarlı kapıdan girilir ve zâirlerin sayısı orada tesbit edilir. Namazgâhta iki rekât ziyaret namazı eda olunur ve müçtemian dua— lar, istiğfarlar yapılır. Tepenin her tarafı mahallidir. İzdiham olmadığı vakitlerde zirve- ye kadar çıkmı murları kalabahgı görünce buna Zafen oraya çıkmak için dint bir mecburıyet de yoktuı mâni olurlar, - mümkünse de emniyet me- - Nihayet kafile avdet eder. Öğleye kad:u : çadırlarda zihrullah ile iştigal edilir. Öğle na- mazını yine cemaatle her kafile ayrı 'ayrı kılar. Arafatta öğle ile ikindi namazını birbiri ardın--. ca bir vakitte kılmak sünnet ise de bu -birleş- - tirme keyfiyeti Arafatı dolduran bütün cemaa- ” “tin namaza iştirak edip bir irhama uymaları ha- - Tinde yapılahilir. İki yüz bin kişilik bir kalabas - . lığı bir anda hareket ettirmek için ise radyo ve * hoparlör tesısatınm kurulmuş bulunması lâzım- : dır. İnşalla onu başarir, ve bütün ziyaretçiler ittihât zevki- ni bol bol tadarlar. Öğle ile ikindi arası vakfe yapılacak zamandır ki Arafata bunun için gı-_ dilir. Vakfe, yani kafile halinde ve ayakta tövbe istiğfar ve münacat etmek Haccin farzlarından- dır. Bunu yapmıyanlar Haç farizesini eda etme- meleri lâzımdır. ir himmet sahibi yakın bir âtide ; .miş olacaklarından ertesi sene tekrar Hac et- - İkindi namazını müteakıp çadırlar yıkılma-_'_— ğa.başlanır. Gün batm; etmek caiz değildir. Yolcusunu yerleştiren kam- adıkça Arafattan hareket' yonlar, gurubu beklerler. Cirmi şems Müzdeli- - fenin şimalindeki yalcm tepelerin arkasına çe-- ler çalışmağa başlar. Her köşeden asfalta sakın eden arahaların beş altısı yan yana katarlanmış- nn ısaretlerım gözetle- i yüz bin" ve emniyet memur: meye dikkatlerini hasretmişler " kişinin motörlü olarak harekete geçmesi görü- Jecek şeydir. O gece sabaha kadar Arafatla Mü-. '_kılmcıye kadar yerlerinde dururlar. Cebeli Rahs > “menin tepesindeki son. iltimalar sönünce motör- nâ arasındakı yol motor ve korne sesleriyle do-