29 Ekim 1930 Tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

29 Ekim 1930 tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

Bulgar kıralı Zevcesile İstan- buldan geçiyor İstanbul, 28 (8. O) — İtalyan Prenseslerinden -- Ciyovanna ile lenen Bulgar. kıralı Boris ve sevcesi bu akşam boğazlardan göçeceklerdir. Kıral ve kıraliçe arzu ederlerse İstahbula çıkarak gebri gezeceklerdir. Nusret bev Devlet bankası müdür muavini oluyor Ankara, 28 (8.0) — İzmir İş/ beyin! bankası müdürü Nusret * Devlet bankası umum müd muavinliğine tayini muhtemeldir. Tahran yolcuları Istanbul, 28 (8. O) — Badema Toros Ekispresi Tahran için de yolcu kabul edecektir. Sürekli yağmur- rarağmen Yavu- : zu ziyaret İstanbul 28 (8.0) — Sürekli yağmurlar devam ediyor. Yağ- murun devamına rağmen Yavuzu binlerce kişi ziyaret ediyor. Cumhuriyet Bayramı İstanbul 28 (5.0) — Cum- huriyet bayramı çerefine çehir donandı. Varın burada fevkalâ de tezahüratla bayram tesit edi- ecektir. Hudut sahiller müdürlüğü Ankara 28 (8.0) — Hudut #öhiller umum müdürlüğüne mu- «vin Osman İsmet boy tayin edildi. 7777 —Baş tarafı birinci 8. M. Venizelos ayni mevzu etra- hında izahatına devam ederek ilâve etmiştir: Htihada doğru “ Balkanlarda iki kuvvetli devletin bugün geniş bir tarzda anlaşmış olmaları Balkan Blokuna doğru . yürüdüğüne kat'i bir de- dir. Şunu biliriz ki sizin bazi Ilkan devletleri ile olduğu gibi bizimde ayni şekilde akdedilmiş muahedelerimiz vardır. Bütün bunlar mevzuubahs gayehin hu- sulüne yardım edecek çığırlar- dır. Cihan sulha Yunan başvekili cihan sulhu hakkında ne düşündüğüne dair olan bir suale cevaben “ O çok güzel bir şeydir. İnsaniyet böyle bir sulhun tahakkukuna doğru yürüyor. Bunun için çalışıyoruz ve ona iman ediyoruz. Gazlmizle mülâkat intibaları Müsyö Venizelos Reisicim- hur hazretlerile vukubulan mülâ- katları hakkındaki ihtisasatını da şu cümlelerle ifade etmiştir: < Gazi Mustafa Kemalile İlk defa görüştüm kendileri halkında ifade edilecek sitayiş ve takdirler bütün dünya tara- fından defatle tekrar edilmiş ve tarihe geçmiştir. Ben büyük reisinizi kudretli bir asker olarak tanırdım. Bu görüşmemde ayni zamanda Tae siyasi olduğunu gör- düm, Ve bu mülâkattan mes'ut “ve bahtiyar çiktim, Üzerinde Hariciye nazırımla beraber mem 'nuniyetle sarar edeceğim bir in daha vardır ki SON TE ge D. | İntihabat şikâyetleri Müfettişler tayin edildi Tahkikat başlıyor Ankara 28 (8.0) — Dahiliye vekâletine yetmişten fazla intihap şikâyeti gelmiştir. Yetmiş merkezin do şikâyetleri intihabatın ifsat edildiği merkezindedir. Vekâlet bu şikâ- yetleri mutakalarn ayırarak tahkiknin derhal başlamak için her bir numtakaya gidecek müfettişleri tayin eyledi, KRa- porlar gelince tetkik olunacak ve vekâlet resen karar ve Temezse Şurayı devlete havale olunacaktır. DEDE Yunan gazetecileri Hâkimiyetimilliyede bir çay ziyafeti verildi Ankara, 27 (A.A) — M. Venizelos cenaplarının refakatlarında şehrimize gelmiş olan Yunan matbuat mümessilleri bugün saat on yedide Hâkimiyetimilliye gazete-ini ziyaret etmişlerdir. Misa- firler şerefine matbaada samimi bir çay ziyafeti verilmiş ve şeh- rimizde bulunan Türk gazetecileri de hazır bulunmuştur. Teati olunan nutuklarda iki milleti birbirine yaklaştırmak hususunda her iki taraf matbuatına düşen vazifenin ehemmiyetinden bahset- BEER miştir. Macar Başvekili Ankarada Çok samimi tezahüratla karşı- landı - Bugün Gazimizi İstanbul 28 (S.C ) — Macar Başvekili Kont Betlen cenapları refakatlerinde Kont Çaki olduğu halde akşam hususi Trenle An- karaya hareket etmiştir. Macar Başvekili bugün Ankarada bulu- nacaklardır. Haydarpaşada Vali Muhittin bey polis müdürü, Ma- car sefareti erkânı, Macar teba- asından bir çok zevat ve kesif halk mevcuttu, Tren hareket ederken Kont Betlen samimi tezahüratla selâmlanmıştır. Ankara 27 (5.C) — Macar Başvekilini hamil olan tren tam müzakerati naat ve ileyh tarafından miş olduğudur. Mösyü Venizelos Türk - Yu- nan münasebatı ticariyesine dair olan son bir suale cebaben de şu mütaleatı serdetmiştir. Türk-Yunan münasebeti ticariyesi “ Bugüne kadar Türkiyenin Yunanistana ihracatı bizim Tür- kiyeye ihracatımıza nisbetle on misli o derecesindedir. Dostlu- ğumuz akt ettiğimiz £ ticaret muahedesi sayesinde ümit edi- yoruz ki Yunanistan da ihraca- tn ayni seviyeye yükseltmek imkânını bulacaktır. Hem ne için etmesin? © Hariçten o mubayaa edilecek her hangi bir eşyanızı tercihen bir dost memleketten tedarik etmeği daha doğru bul- maz misiniz ? Gazetecilerin teşekkürü Matbuat mümessilleri müşa- rünileyhin kendilerine karşı gös- terdikleri teveccüh ve alâkaya te- şekkür ederek ayrılırken M. Veni- zelos gerek Türk gazetecilerin ve Yunanlı refiklerinin şimdiyekadar olduğu gibi bundan sonra büyük vazifeleri olduğunu hatırlatmış ve iki memleket menafii namına vücuda gelmiş olan dostluğun takviye ve inkişafı için çalışma- ları İâzimgeldiğini hatırlatmıştır. Ankara, 27 (A.A ) — Mösyö Venizelos cenapları ve hariciye nazırı Mösyö Mihalakopolos bu- gün on altı buçukta Reisicümhur hazretleri tarafından kabul bu- yurulmuştur. Kabulde / hariciye vekili Tevfik Rüştü beyefendi de hâkim olan ka- tasvip edil- ziyaret edecektir saat dokuz buçukta vasıl oldu. İstasyon Türk ve Macar bayrak- larile | şüslenmişti. o Bugün de İstasyonda kalabalık çoktu. Baş- vekil paşa ve Hariciye vekili Tevfik Rüştü beyle Hariye vekâ- leti umum müdürleri İstasyonda hazır bulunuyorlardı, Tren te- vekkuf edince muzika Macar marşını ve İstiklâl marşını çaldı. Kont Betlenin Başvekil İsmet Paşa ve Hariciye nazırı beyle ilk görüşmeleri çok samimi" idi. Kont Betlen Ankarapalasa nazil Tolnu. ZITIIY IYI TTITIYII II IYI IIILİ SAZ SİİRİ II ILIIMALELIİ NI Tİ Türk-Yunan dostluğu Sui istimal Maznunlarının muhakemeleri 402 lira zimmetine para ge girmek, Ve. musadere — edilen odunları satması ve parasını ha- #ineye. yatırması lâzım gelirken odunları hanesine nakletmek ve ağnam orüsumundan toplanan ikramiyeleri “ köy. muhtarlarına tevzi etmesi icap ederken; bir takım © “senetler | tanzimi su- retiyle zimmetine geçirmek voj daha bazı sti istimallerde bu- Janmak cürümlerinden suçln bu- lunan Torlalı Malmüdürü sabı kı Mustafa efendi ile arkadaş- larının muhakemelerine dün de Ağırcöza mahkemesinde devam! olunmuş ve “iddia “makamında bulunan muavin Şükrü bey ta- rafından “sordolunan mütaleaya nazaran; suçlular hakkında is- nat olunan bütün cürümler; sa. bit görüldüğünden teoziyesi ta- lep olunmuştur. Kararın tefhimi için malike: me yakti aliere talik olunmuştur. Hapishanede Bulunan silâhlar müddei umumiliğe verildi Son günlerde hapishenei umu- mido yapılan taharriyat esna- sında elde edilen; çişler, kama lar, bıçaklar, tabancalar, bir çi- mento torbasının. içine, doldu- rularak müddei umumiliğe tey. di edilmiştir. Bunlar meyanında bulunan bir el bombası; merkez kuman- hazır bulumuştur. danlığına teslim edilmiştir. LGRAFLARIMIZI Yavuz başla Filomuz İzmire geliyor İstanbul, 28 (8.0) — Havanın tandaşlar Yavuzu tehalükle 2i yaret ediyrlar. Cuma gi vuiz başta o'duğu halde filomu gun birkısmı İzmirde buluna caktır Hariciy vekili Mi. Venizelos şe- refine bir öğle : . - ziyafeti verdi Ankara, 27 ( A.A )—Hariciye vekili Tevfik Rüştü bey ve refi- kaları hanım tarafından bugün hariciye köşkündeMösyö Venize- los ve hariciye nazır Mihalako- polos ve refikaları hanımlar şe- refine bir öğle ziyafeti verilmiş- tir. Ziyafette Başvekil İsmet p: hazretleri ve refikaları muhtelit mübadele Türk heyeti reisi Tev- fik Kâmil, Atina elçimiz Eni Riyaseti cümhur kâtibi umumisi Tevfik ve hariciye vekâleti erkâ- ni hazır bulunmuşlardır. İsveç - İrak namelerini verdi Ankara 28 (5.0) — İsveç ve İrak sefirleri Çankayaya giderek mutat merasimle itimatnamele- rini Reisicemliir hazretlerine takdim ett Kâzım Pş. Ankarada Ankara 28 (8.0) — Büyük Millet Meclisi reisi Kâzim paşa İstanbuldan geldi. a Fino Hüseyin Vr * .. .. Üçüncü müstan- tiklikte isticvap bie ediliyor Bundan üç gün evel; Kara taşta Hafızın banyosunda kah yecilik yapan çorapçı Kâmili sarhoşluk ve kumardan istediği yarım lirayı vermediğinden do- layı karnından ağır surette ya- ralıyan Fino Hüseyin bakkın- daki tahkikata üçüncü müstan- tik tarafından devam edilmek- tedir. Müstantik Bekir bey;mem- leket hastanesinde tedavide bu- lünan Kâmilin ifadesini almak üzre hastaneye gitmiş ve Kâ- ilden güç hal ile kisa bir ifa de nlabilmiştir. Kâmil tfadesinde; vak'a ge- Hüseyinin “sarhoş olarak kahveye geldiğini ve kendisinden elli kuruş parti istediğini ve vermediğinden dolayı merkumün tabanca çektiğini ve tabancayı elinden almak üzere iken yere düştüğünü ve fakat her nasılsa bir bıçak çıkararak kendisini yaraladığını söylemiş ve ifadesine ilâveten bu Hüseyinin çok za- iman evel biraderi Bekiri de ya- ralayıp ölümüne sebep olduğunu söylemiş ve daha fazla izahat vermeğe iktidarı olmadığını be yan etmiştir. ü Filhakika; mecruh oKâmil; ifadesini hitama erdirmek üzere iken kusmağa ve;( gidin başım- dan, ölüyorum) diye söylenmeğe esi; başlamıştır. Mecruh Kâmil, ifadasini im- zalayamamıştır. yağınurlu olmasına rağmen vaz Sefirleri itimat-| Bir Mmubarririmiz, dün sey felâketzedelerinin . yerleşti tildiği camile mle Haci Mahmat, İkiçeşmelik, Hatuniye camilerini © gezer ylâptan kurtulan ailelerin vazi tah. kik etmiştir. acıklıdır. Felâketzedelere esaslı hir. muavezet iht vardır. Bu aileler şimdiye kadar ber şeyden mahrumdurlar. Belediye tarafından kendile- rine yapılan bu ise seza değildir. Camilerde yerleş tirilen felâketzedelere dün akşam yalnız yarımşar okka ekmek ve birer mum verilmiştir. Ne sıcak bir çorba dağıtmağa üzüm gö rülmüş, ne biraz kömür dağıtık. mıştır. Halbuki bunlar, Kizil p Bu vaziyet çok Acil Merkez bankası Aydından Cümburiyet merkez Bankasi şleri için Aydını giden Maliye vekâleti nakit işleri müdürü vrı b.y dün otomobil ile şeh rimizo avdet etmiştir. Bu sabah Sırrı bey kendisini gören muha- rririmize şu izahatı vermiştir: Memurlar aydında da banka: ya hisselerine iştirakte devam etmektedir. Bankanın teşkiline dair kanunun kâfi nüshaları he İmüz mevcut bulunmadığından İherkes banka hakkında hat Jistemektedir. Bunlar gerek Dev: let matbaasınca ve gerek hususi matbanlarca © tabedilmektedir Mahkemede bir tercüman arandı Dün asliye ceza matikemesinde müddcisi, suçlusu ve şahidi Ar- navat olan üç ciğerci arasında geçen bir cerh hüdisesinin mu- hakemesine bakılmış ve müddei on beş gün işinden; gücü kalacak sürette yaralandığı halde arkadaşından davacı olmadığını söylemiştir. Reis suçluya sordu: —Kalk Müslim ; Sen arkada- şın Fethiyi yaraladın mi? —İşa, tuflet. nonder, Koytufta Çi. erdikuş. ihoy. piri. endires, M. sersem. leysn... Reis— Anlaşıldı! Sana tercü- man bulmakta dert! Mubaşirin koridordan bulduğu Arnayutçaya aşına bir tercüman vasıtasile ifadesi alınan suçlunun maksadı şu imiş! (Ruyamda sersemlikten ya bancı bir adam geldi sandim Bıçağı attım meğerse Fethi ya ralanmış. Çok uzamağı müsteit olan bu davayı Reis bey kısaca ha'lediverdi ve 457 nci madenin fıkrai mahsusuna tevfikan müd. deinin davadan feragatine mebni hukuku amne davasının soku tana karar verildiğini tefhim etti. Millet mektepleri Cumartesi günü her tarafta açılıyor Yeni harflerimizin herkes ta: rafından öğrenilebilmesini temi. nen her #eue küşat edilen Mil let mektepleri de bu sene Maarif vekâletinin verdiği emre tevfikan önümüzdeki cumartesi günü açı lacak ve todrisata başlanucaktır. Vilâyet makamı mülhakatta da ledrisata ayni günde başlanması için icap. eden emirleri vermiş tir, Komisyon bugünlerde sık sık Böyle mi yardım Camilerde yerleştirilen vatan- daşlar aç ve çıplaktır gullu ve Melez çayının yüksek saniyetine ihtiyaç vardır. diye © nde, sırsıklam kurtulmu Ekeerisinin ne. yatağı, ne yorganı vardır. Camilerin taş- ları üzerinde soğuga ve hasta- lığa maruz feci bir vaziyette- üirler, İkiçeşmelik camiine yerleşti. rilenlere din ekmek bile veril. memiştir. Bu ne haldir! Yardım böyle mi olur? Belediye Yazife- sini meşral olmal üzere vicdanlı ve böyle mi yapar? Bu işle müstakil bir komisyona ve va- tandaşların azami yardım ve in Bele kalırsa, folâketzedeler daha çok ıstırap çekeceklerdir. 4 0 e m mma — — Cumhuriyet işleri - Sırrı bey avdet etti Banka hakkında en kavvetli malümat bu kanunu okumakla kabili “temindir. Bunu bütün münevverlerimize tavsiye öderim. Bankanın iesisine ait ihzari muamelâta devam olunuyor. Hal- kın da kendilerine ayrılan hisse miktarına alâka ile talip oluca- gına ve Bankanın süratle, sühu- etle teessüs edeceğine itimat olunabilir. Memleketin bu mü- him ve iktisadi işinde bütün ga- zetelerin, bütün yümre ve teşek- küllerin hassasiyet ve samimi a- lâkası ehemmiyetle zikre çıyan- dır. » —— —— iğ e Gm — Tenzil Arnavutça bilen Ve tashihi karar Komalpaşınm Paren köyün den: Berber Süleymanı katle iş- tirakten dolayı kemesince “on sene ağır hapse konulmasına karar verilen, mez- kür köyden Mahmut oğlu Mus- tafa hakkında nakzen cereyan eden muhakemesinde esbabı mü- baffefe nazara alınarük; © nın beş seneye tenzil edil dün tefhim edilmiştir. $ Bir sarhoşluk dölayasile, Hamdi nanındaki bir şahsı muh- telif yerlerinden yaralamak su- retile bir buçuk ay işinden gü- eünden kalmasına sebebiyet ve- ren Behçet ve Kemal efendilerin yedişer ay müddetle hapislerine Asliyeceza mahkemesince karar verilmiştir. Ağırcezn mah- gi Telefon; 3761 Güzel san'at Resimler, halar, Yağlı boyalar, Tiyatro işleri. Matbaa işleri: Hernevi klişo ve etiket yazı ve resimleri, her çeşit ticaret başlıkları, Ticarethane Lâvhaları: Oam, Bez, demir üzerine yal- dızlı, siyah ve renkli Jüvhalıi en son usül ve zarif yazılarla yapılır. Kumaş . üzerine | her nevi resimler, 8—16 k3 Mesul müdür : toplanarak faaliyetini tezyit e decektir. H. Lâmi