19 Kasım 1930 Tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

19 Kasım 1930 tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

iftiralar susmalıdır! Fethi beyi çekilmeğe mecbur Nazillide | eden muhayyel bir irtica korkusu değildir Fethi bey etrafında topi huriyetçileri ya Beklenek""rdi: Fethi bey, Bir nı - mücadelenin tarlarını yalnız bırakıp başların- dan ; çekilmekle» is; edince, hücumlar ve iftiralar yine millete, halka, daima çarpışan, daima fedakârlık gösteren ve daima aldatılan masum kütlelere tevcih olundu. Millet Fethi beye tam bir itimat . göstermişti. Onun ilân ettiği hakikati cumhuriyet pren- sipleri .etrafında, samimi cumhu- riyetçi ve cumhuriyet âşıkı ola- rak toplanmıştı. Bunun için, te- miz gayeler etrafında muazzam kütleleri birleştirebildiği için Fethi beye hücum edildi. Halka iftira olundu. İrticadan, komünizmden; ve daha bilmem nelerden bahsedil- di. Dünkü Fethi bey, yani mil- letle beraber olan Fethi | bey bunlara, korkudan doğan bu it- tihamlara ne güzel cevap verm Serbes fırkanın yegâne kabahati halk tarafından sevilmiş olma<- tan ibaret olduğunu ne güzel göstermişti, Bugün, Fethi bey milletten ayrıldı ve mukaddes mefküre ateşinin birleştirdiği taraftarları- nı yalnız ve başsız bıraktı. Fet- hi bey aleyhindeki hücumlar hemen - durmuştur. U İttihamlar susmuştur. Göreceksiniz ki Halk fırkası Fethi beyi pohpohlamak için kâfi derecede kelime bulamıyacaktır. Dün, Halk tarafından sevil- diği için hain olan, halkın refa- hına çalıştığı için mürteci olan cumhuriyete âşık olduğu için komünist olan Fethi bey, sadece Gümüşhane meb'usu Fethi bey olunca ve halktan ayrılınca, va- tanperver, dirayetli, içtimai ni zama hürmetkâr, muhterem Fet- hi beyefendi olacak! Fethi bey, halkın o derin mu- habbetini kaybetti. Mukabilihde Halk fırkasının teveccühünü ka- zandı, Bunu istiyerek yapmamış Her halde, düne kadar ti bağıra bağıra ilân eden Afyon meb'usu Ali beye: “Bizi kanla korkutâmazsınız! , ( diye haykıran cesur. Fethi © beyin söyledikleri bir mürailikten iba- lanmış olan temiz cum- linz bırakmıştır ret değildi. Her halde Fethi bey vicdanında düyduğu hakikatleri ifşa &diyordu. Fakat, ne sebeple olursa olsun işte mücadeleden vaz geçti. Bizce, bu «ordusunu terkeden bir kumandanın fira- rıdır, Mazeret kabul etmez! Ve tabii, şimdi iftiralar, da- ha ziyade . kudurmuş dalgalar halinds masum halk tabakaları üzerine dökülecektir ve dökü- lüyor; Fethi beyin etrafında top- lananlar Mürtecilerdi, Komünist- erdi, Anarşistlerdi. Bu yalına- yak, başıkabak, yakalıksız, kra- vatsız kütleden, Vasıf beyle be- raber. işte Fethi beyde şüphe etmiş olacak ki ondan ayrılmış, onu dağıtmıştır!. Hayır, efendiler! İftiralarınızda bu kadar ileri gitmeyi Fethi bey fena hareket etmiştir. Fakat hiç olmazsa hareketini, yanlış tefsir edilmiyecek kadar açıkça yapmıştır. Fethi bey etrafında- kileri şüpheli gördüğü için değil, onlara çok itimat ettiği halde, Gazi ile karşı karşıya gelmemek için mücadeleden çekilmiştir. Bu izahın kıymetini ayrıca münakaşa ederiz. Hakikat şu- dur ki, Fethi bey, kendisile teş- riki mesai edenlerin, kendisini bir lider farzetmiş olanlarin, yani $u yüz binlerce vatandaşların ne cumbhuriyetperverliklerinden, ne nizam ve kanuna olan riayetle- rinden, ne de Gaziye muhabbet- lerinden: bir dakika bile şüphe edememiştir ve etmemiştir. Bugün, Fethi beyin arkasın- dan bu vatandaşlar kütlesine if- tirada devam edenler, her şeye rağmen hiç bir zaman bunların Halk firkasına malolmıyacağını bilenlerdir.. Zira Fethi beyin ko- layca unuttuğu ıstırabı halk unut- maz. Hakiki cumhuriyet, serbes cum huriyet mücadelesi Fethi O be- yin firarile ölmüş olmıyacaktır. mücadeleyi yapmış olanlar hâlâ ortada ve meydandadırlar. Yal- nız İider eksiktir. Mücadeleyi zaruretler doğurduğu gibi, yine zaruretler halk arasından lider- ler de çıkarabilirler. Hareket şimdi bir tevekkuf devresinde- dir. Fakat mevcuttur. Fikirlere ve kalplerdedir. MORİS ŞOVALYE Mevsimin en büyük sinema ilmekte : olan filim. Dünyada; süperprodüksiyon itlakına seza yegâne filim... Moris Şövalye ile Janet Makdonald ın muhteşem temsilleri AŞK ani perşembe günü ELHAMRA i i. M. kütüphane sinemasında gösterilecektir İlk temsil müsameresi için localar şimdiden kâmilen satılmıştır. Biletlerinizi şimdiden tedarik ediniz. ELHAMRA i. Milli Kütüphane sineması Aşağı Nazilli sakinlerinin * arzusu Nazilli, 16 (8.0) — Nazilli- Hin kestane pazarında Yeni p& “zar belediyeside mukayyet 17 numaralı kamyonun şoförünün Oturduğu mahalle tütün inhisari bey'iye memuru kaçak “sigara Hasan efendi tarafından on deste kâğıdı konulduğu ahali taratın. dan görülmüştür, Beyiye memuru beraberiride gezdirdiği 221 numaralı janda; ma Aziz efendi yekaçak siğüra kâğıtlarını yakalattırmış ise de buna kâğıtların daha evel Beyiye memuru tarafından konulurkön gördüğünü söyliyen Yenipazarlı Âyan zade Hasan efendi jandar- ma“ tarafından ahali arasında darbedilmiştir. Müşteki Müdüei umuhiliğe müracaat ederek tah- kikat başlamış ve kamyon serbes bırakılmıştır. Aşağı Nazilli ahalisinin, bele eden ayrılmak içim aşağı Nazillide bir belediye © teşekil etmeğe karar vermişlerdir. Bu hususta iki bin beşyüz imzalı bir ta bazırlanacak ve dilekleri hükümete bildirilecek- tir. Suüistimaller 1. Halil Kâmil B. ve arkadaşları Muhtelif suiistimallerden maz- nun bulunan Dikili Emlâki milliye memuru: Halil Kâmil, tahsildar Hüseyin Avni, mal müdürü Ha- san Riza efendilerle arkadaşla- rının'dün Ağır ceza muhakeme- sinde devam olunan mahkemele- rinde hüküku amme şahitleri den “Fehmi bey dinlenmişti Mumaileyh demiştir ki; | Efendim; Reşadiyede ' met- ruk mallardan bir kaç parça zeytinliğin o kanun (dairesinde müzayedesine talip olmüştum. Halbuki emlâki milliye kâtibi Halil Kâmil efendi hilâfi kanun olarak el altından bu. zeytinlik- leri Şem'i ve Cavit beylere! sat- mıştır. Bu usulsüz hareketi şikâyet ettim.. Hatta, usulen müzayede yapılmadığını “belediye reisi ile tellâla sorduğum zaman haberleri olmadığını anladım.. Mahkeme; işin daha ziyade tenviri “için; Belediye reisi tellâlın celplerine karar vermiş» tir. Gelecek celsede şahitler dinlenecek ve talimatname ce- vapları okunacak ve badehu mütalea alındıktan sonra kâfar verilecektir. Tabıtai belediye 25 kişi ilâve edi- lerek kadro ge- nişliyecek İzmir ve Karşıyakanın: zabıtai belediye kadrosu ihtiyaca kâfi bulunmadığından belediye daha 25 zabıtai belediye memuru ilâ- vesile kadrosunu. genişletmeğe karar vermiştir. Belediye reisi Sezai bey kadrosunun. takviyesi bütçeye ağırlık teşkil etmemesi için bazı tasarrufat yapılacağını söylemiştir. Belediye şehirde seyrüsefer meselesinin çok karışık ve dai bir tarzda cereyan ettiğini nazarı dikkate alarak seyrüsefer talimatnamesine tevfikan seyrü- seferin tanzimi için emir ve miştir. Bu emre dikkat etmiyen zabıtai belediye memurları tec- ziye edileceklerdir. Matan dirğer bir şehre nak- ledilecektir Ödemiş, 18 (5 (S.C) — Ödemiş belediye intihabatı dolayısile demişte bazi vatandaşların te: kif edildikleri; ve geçen cel muhakemede; kendilerinin gayri mevkuf olarak; muhakemele nin icrasına karar verildiği ma-| lümdur. Dün bu dâvanin ikinci celse- sine devam edilmiştir. Ödemişin münevver tabakasından bir çok halk muhakeme salonunü doldur- | muş,ve bir çok kimseler de hü- kümet meydanlığında muhakeme neticesine intizara mecbur kal- mışlardır. Bu celsede şahitler istima edilecekti. Heyeti hâkime, muhakeme salonuna geldikten ve celseyi küşat eyledikten sonra müddelumumi Abidin bey ayağa kalkarak: Efendim; gerçi bugün huku- ku amme ve müdafaa şahitleri nin istimaı kararı mahkeme il tizasından idiyse; bazı sebepler- den dol nakli muhakemeyi icap ettiren vaziyetler görün- mektedir. Bu ciheti tetkik ve mütalda etmek üzere evrakın memuriyetime tevdiini telep ede- rim. ,, Demiştir. Maznunların vekili Şefkati bey; müddei umuminin bu tale- * bine karşı; cevap vermek iste- miş; fakat hiç bir şey söyletti- rilmeden mahkeme, talebi ka- bul ederek evrakı berayi mü- talea müddei umumiliğe tevdi eylemiştir. Dün bir muharririmi yede Şefkati beyi görmüştür. Mumaileyh demiştir ki: Efendim; dün Ödemişte mu- hakememiz vardı; celse açılmaz- dan evel, herkesin ağzında; nak va sözleri dolaşıyordu. Celse /küşat edildikten sonra; mahalli müddeiumumisi; derhal nal vadan bahsederek evrakı müta- len edeceğini söyledi. Bu talebe karşı cevap ver- mek üzere ellerimi kaldırdım ve söz söylemek isterk: /kimece müddeiumumiliğin talebi kabul edildi ve her davada mah- kemece talik edildiği gün ka- rar altına alınırken; dünkü cel- sede muhakeme günü de tayin edilmedi. Ve | size celpname gelir | denildi Benim bildiğime göre; nakli davayı mucip kanuni sebepler olur. Ve naklidavada - mahke- imei temyizin k- ....va müstenit bulunur. demiştir. Paşa köprüsü mezarlığı Paşa köprüsü mezarlığının sabıkı veçhile açılarak Eşref pa- şa semtinin oraya defni emva- tına müsaade edilmiştir. Lisan dersleri İzmir Türkocağından: Ocakta açılacağı mukadde- ma ilân edilen Fransızca, İngi- izce dersleri 15/11/1930 dan iti- baren başlamıştır. Evelce kay- dedilenlerin devamları ve k dedilmiyenlerin de bu hafta zar- fında müracaatla kaytleri | ilân olunur. İzmir Türkoğağından: Ocakta açılacak © Almanca dersleri için kaydedilmek isti- yenlerin önümüzdeki cumartesi gününe kadar ocağımıza müra- caatları. - yollarının adli-) Vek. ve ve Ösman ağa su yollarının tamiri Vezir ve Osman ağa su tamiratına — kemali »hemmiyetle devam - edilmekte- dir. Belediyeye bu tamirat on bin liraya kadar'mal olacaktır. Şehir meclisi Fevkalâde içti- maa davet edilecektir Şehir meclisinin gelecek haf- ta zarfında fevkalâde | içtimaa davet edilerek meclisin devresinde ikmal © edilememiş olan işler ve bilhassa belediye | nizamnamsesi edilecektir . Amerika Konsolosunun teşekkürü Amerika Ticaret nezareti müsteşarı M. Klayn geçenlerde şehrimizi ziyareti hasebile, dün Amerikan jenral konsolosluğun- dan ticaret odasına şu mektup | gelmiştir | Amerika Ticaret nazır mua- 'vini Doktor Jölyös Klayın Per- şembe ve Cuma günü İzmiri zi- 'yaretinde gerek muteber mües- Seseniz ve gerek âlemi ticarete mensup zevat tarafından göste- ilen asarı nezaket ve teshilât için teşekküratımın kabulünü ri- İca ederim. Doktor Klayn, bu tezahürat- tan ve ziyaretine vakıt bulduğu müessesatıri “faaliyeti ile çok a- lâktadar ölmüştür. Naimpalas hazırlanıyor Gazi: Hâzretlerinin seyahat- lerinde İzmiride teşrifleri mukar- rer bulunması dolayısile Naimpa- lasta şimdiden tefrişat, elektrik ve saire için humali bir faaliyet sarfediliyor. Belediye encümeni Dün gece belediye oncümeni geç vakte kadar devam etmiş ve bir çok meseleler etrafında müzakeratta bulunmuştur. Arslanlar cinayeti Şahitler - : dinleniyor Ağır ceza mahkemesi dün Ars- lanlâr cinayetine ait muhakemeye devam etmiştir. Malüm olduğu üzere Ali is- minde birisi Arslânlar köyünde bir rençberin yanında hizmetçi iken ağasının Emine ismindeki kızına göz koymuş ve kaçırmak teşebbüsüüde bulunmuştu. Eminenin ( kardeşi o Ahmet Ali de bu vaziyete razı olmadı- Zından bir gün; Hüsnü, Halit ve arkadaşlarile beraber bir mısır tarlasının. içinde Aliyi öldür- müştü., Ali cürmünü inkâr etmiyor- sa da ifadesini tevil eylemektedir. Bu muhakemede bir çok şahit- ler Alinin aleyhine şahadette bulunmuşlardı. Dünkü celsede; Abdülkadir isminde bir şahidin ifadesi okun muştur. Abdülkadirde Ahmet Ali aleyhi e ifade vermiştir. Şim: minde bir müdafaa sahili celbedilecek, badehu iddia ve müdafaa yapıla” yak mahkeme kararını — tefhim ima zabıtai ikmal Bu sütunlarda teşrihine çalı şacağımız ictimai yaralarımizdan. en ağır ve en mühimmini, sene lerdenböri iltihap'eden ve şim-. diye kadar içtimaiyatçılarımız. tarafından; değil tedavisi, teşri. hi veya tahlili için bile en ufak bir tetkik şöyle dursun, bilâkis: anlaşılmaz bir taaynütle mevcu- diyeti inkâr edilen işçilik mese- lesidi Bugün dünya camiasında, ins sanlığın sınai orduları olan: işçi: ler az çok her yerde; mu tirler. Fakat bizim yeni başla dığımız. devre onlar çok evvel girmişler, . kendilerine" musallat olan içtimai tufeylilerin savletleris ni mukabil ve müspet tedbirlerle mümkün mertebe tenkis edecek muazzam teşkilât vücude: getir- mişlerdir. Hatta mukabil hücuma bile geçmişlerdir: Onlar, teşkilâtları sayesinde hallerini kazanmış atiden ümit var ve emin, bize kıyas edilemi- yecek bir şekilde yaşayorlar. O milletlerin işçileri, medehiyetin nimetlerinden tamamen * değilse bile kısmen * müstefit” oluyorlar. Mesai tarzları müsait, gıdaları bol ve sıhhi, medeni zevk ve eğlence © ihtiyaçlarımı” tatmi için kısmen fedakârlık ka yetleri de mevcuttur. En meşru ve en basit hak- larından mahrum. dağinik falet içinde, en haris istismi lara kurban, çalışma müddetleri hayvanların tahammül edemiye- ceği kadar ağir ve medi, gıda- ları az ve zaif, kazançları ölmi- yecek kadar, atiden değil, hal- den bile ümitvar olamıyan, zevk ve eğlence hakkından mahrum olan işçilerimiz; “en haklı ve en masüti taleplerinin haşin've ga- liz İsnatlarla karşılandığını gör- mektedirler. Fakat artık bu yara deşil miştir, Bunu tedavi etmek ce- miyetin ve onun hâkim Sınıfının bakacı için kat'iyen elzem bir vazifedir. Diğer milletler işçileri, ikti- sap ettikleri saadetle iktifa et- miyerek asıl gayelerine © vusül için hamlelere © hazırlanıyorlar, Onlar için bu bir haktır, çünkü onlar tekâmüllerinin son safha- sina yaklaşmışlardır. Fakat biz burada bir defa daha bağırarak lân ediyoruz. Efendiler; Bizim derdimiz ne komünistliktir, ne | sosyalistlik, ne anarşistlik ne de hihilistliki Yalnız, deşilen yaramizin şu i manazarası karşısında rikkat | .sani duygular harekete gel- melidir. Bari bırakınızda biz bu ya: “us serbesçe tedaviye çalı- şalım, Bir işçi Ticaretodasında Rus ceneral konsolosu dün ticaret odasına gelerek iktisadi bazı malümat almıştır. SerbesCumhuriye Telefon numarası - 2697 Telgraf adresi - İzmir”Serbes Abone şeraiti Senelik; © 10 lira Alte aylık: 6 lira Ecnebi memleketler için: Senelik: | 25 lira — İlânat Daimi “ve aylık “lnat'ay mi teshilât göste, edecektir. Devamı © muhakeme beş gün sonraya talik edilmiştir) İHTAR: Abone ve ilân tie |Üretleri bilâistisna peşindir. | j i