24 Kasım 1930 Tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

24 Kasım 1930 tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

fırkanın feshi etrafında neler yazıyorlar? İstanbul 23 ( S.C ) — Sabah gazeteleri © makalelerini © Gazi Hazretlerinin faaliyetine ve Ser- bes Cumhuriyet fırkasının feshi etrafındaki mektedirler. “ Milliyet , gazetesinde Siirt meb'usu Mahmut bey Cenevre- den gönderdiği “ Sever ile Lo- zan arasında ,, serlâvhalı maka- lesinde; Gazi ve arkadaşlarının mukaddes inat ve ısrarının bize bu vatanı ve Lozan sulhunu ka zandırdığını yazıyor. “Cumhuriyet, te Yunus Na- Âli tenkitlere hasret- cat ticaretinin inkişafı çareleri v zakeratı ehemmiyetli olacakıtr. Ağa han soruyor? Tam muhtariyet esasına şimdiden b. Londra, 22 (A.A) nt kol —eme re. iktısat meclisi Kânunuevelde toplanıyor İstanbul 23 (S.C) — Âli iktısat meclisi bir kânunuevelde top- lanacaktır. Ruznamede 1928-1929 tediye muvazenesi, di bev “Yeni fırkanın kızmakta haklı mıyız?, İhası altında neşrettiği makalede Serbes Cumhuriyet fırkasının in- fisahına sebep proğramsızlığı ol- duğunu buna kızmağa, bu teşek kül etrafında toplanmış bulu- nanların hakkı olmadığını iddia ediyor. “ Yarın , da Arif Oruç bey “Söylüyor, Yazıyorlar,, serlâv- halı mekalesinde Hükümet fır- kasına taraftar gazetelerin neş- riyatını şiddetle tenkit etmekte bu neşriyatın halkı rencide etti- gini yazmaktadır. feshine Türk ihra- isinin mü- ardır. İktisat meclisi aşlanmıyor aferansının heyeti umumiye İçti- serlâv-|'I TELGRAFLARIMIZ:) ?SON! İstanbul gazeteleri Gazi hazretlerinin faaliyeti ve u Tahdidi teslihat boş lâftır mağ- lupolmamağa hazırlanıyoruz” İstanbul: 23(S.C) — M Mus- solini Daily Ekspres gazete- sinde neşrettiği bir mekalede didi teslihat etrafındaki sözlerin boş Taf olduğunu yaz dıktan o sonra Cenevre mü zakerelerinin neticesi hakkın- da belbin bulunmakta ve Ati- de yapılacak bir harpten mağ lüp çıkmamağa azmettikleri ni, İlalyama bütün mesaisi buna masruf olduğunu yaz maktadır. Romadan ayr" desinin yeniden Roma, 23 (S.C) — Çelik miğferlilere riyaset eden M. Val- ter Romadan ayrılırken Popolo Ditalya gazetesine beyanatı ati- yede bulunmuştur: Almanya ve İtalya arasında müşterek bir çok © menfaatler mevcuttur. Başlıcası iki milletin de tevessüe olan meylidir. İtal- yada olduğu gibi Almanyada da nüfus gündengüne çoğalmak- tadır. Sizin için de bizim için de Mussolini diyor ki (Çelik miğferliler Versay muahe- atan Mussoliniye minnettar ma devresi bu sabah hitam bulmuştur. Konferansa komiteler ti rafından devam olunacaktır. İçtimaı hitamı dolayısile söyledi nutukta Makdonald hakikaten müttehit bir Hindistanın vücude getirilmesi için yol açılmıştır. Halihazırda Hindistana lâyetegay- yer ve dokunulmaz bir kanunuesasi verilmesine imkân olmadığın- dan bu federasyon evvelâ filen mek gibi iki esaslı ihtiyacı temi heyeti reisi Ağa han şu beyanat “ Bütün menafii temin eyliye: de getirilmesi mümkündür. Mes esası dahilinde bu işin yapılması Almanya yeni taleplerde bulunacak Berlin 22 (A.A) — Devletler meclisinde Tardiu'nun son nut- kuna cevap veren hariciye nazırı Kurtius vaziyet icap ederse Al manyanın Yung plânını yeniden fetkik eyleyeceğini sabık mütte- fik devletler teslihatının tahdidi yahut bütün Avrupa teslihatının tanzimini talep eyleyeceğini şark hudutlarını yeniden tetkikini ce- miyeti akvama arzeyliyeceğini beyan etmiştir. Kabiliyetleri yok mu? Londra 22 (A.A)— Yuvarlak masa konferansında Hint i umumisi Lort Readint Hin- distanın henüz kanunu esasiyeye müşabih bir kanunu kabul kabi- İiyeti olmadığını beyan etmiştir. iş adamlarını Tehditle para kazananlar varmış! Nevyork 22 (A.A) — Eşhası meçhule tarafindan tüccara ya- pılmakta olan santaja nihayet verilmesi için müddei umümilik- çe bazı tedbirler ittihaz olunmuş tur. Tahkikat neticesinde iş adamlarının envai tehditler ile "para koparılmakta olduğu anla- eski val ifayı vazife, saniyen teki et- in mecburiyetindedir. Hint İngiliz ta bulunmuştur : cek bir federasyon projesi vücu- 'ul ve muhtariyeti haiz hükümet ma şimdiden neden başlanmasın?,, AVAM kamarasında Hükümete tevbih takriri verildi Londra: 22 (A.A) — Muhafa- zakârlar Avam kamarasında Do- minyonlar siparişlerinin yeddine dair hükümet eleyhine tevbih takriri verilmiştir. i UL . . İngiliz kabinesi Yakında düşecek mi? Londra 22 (A.A) — Bir çok kimseler bilhassa muhafazakâr- lar amele hükümetinin fırkaya mensup müfrit meb'usların mu- Çok rağbetle karşılandı yun 25 inci 1 dünkü nüsbamızda in Bugünden itibaren bir Şok karilerimiz 25 kupon serisini idarehanemize getirmeye başla- dılar . Gösterilen alâka çok bü- yüktür ve bizi hakikaten müte- bassis etmektedir. Kuponların neşri 40 numa- raya kadar devam edecektir. Binaenaleyh 15 numaradan iti baren ellerinde kuponları olan karilerimiz de altın müsabaka mıza iştirak edebileceklerdir. İki defa kupon getiren karilerimiz müsabakaya iki numara ile işti rak edebilirler, genişlemek bir hayat meselesi- dir. Alman milleti bir çok se- bepler tahtında ıstırap çekiyor. İktısaden Yung plâm bütün sık- letile Almanyayı ezmekte ve bu milletin hakiki imkân sahasını geçmektedir. Şark ziraat mınta- İstanbül 23 (S.C) — Kahire- den alinan haberlere göre Sıtkı paşa hükümeti selefleri zama- nında İngiltere ile başlayıpta neticelenmemiş olan müzakerata yeniden başlamak için teşebi satta bulunacaktır. İngiliz hi ciye nazırı M. Henderson İngil- terenin ârayat umumiye ile inti- hap edilmiş bir parlâmentoya tinat eden her hangi kabinesile müzakerattan İngilte- renin içtinap etmiyeceği hak- kındaki beyanatı bu müzakera: tın yakında © başlayabileceği Londra — Bazı gazetelerin iddiasına bakılırsa, liberallerle işçi partisi arasında bir itifak hazırlanmaktadır. Bu ittifakın gayesi gelecek senenin ortasın- dan evel umumi intihabatın ya- pılmasına mani olmaktır. Ayni gazeteler, intihabat ka- nununun tadili vadine mükabil liberallerin işçi fırkasına müza- herete mütemayil olduğunu ve İzmir ve Edirnedeki teftişatından salmıştır, si NE Altın kuponların saklayınız.! neticesinden memnundı manzara arzetmektedir. Düce'nin Versay muahedesi aleyhindeki meşhur nutkundan sonra bu neşriyatı siyasi maha- filde büyük alâka uyandırmış ve yeni bazı. endişelere sebebiyet vermiştir. İstanbul: 23 ( 5.C ) — Fransız gazeteleri de Mussolinin Ce- hevre konferansının mesaisi hak- kındaki betbinisinden ve İtalya- nın bir harp ihtimaline karşı hazırlanmakta olmasından bah- setmektedirler. ima tetkikini ortaya kamızı ikiye ayıran Leh k runun da bizi büyük mi soktuğu unutulmamalıdır. Buh- ranın en açık delili işsizlerin adedi üç buçuk milyonu tecavüz etmiş bulunmasıdır. Zira o sahada (O hükümetçe ittihaz edilen tedbirler Leh ko- ridoru hasebile müessir olamı- yacaktır. Bu sebepledir ki şark hudutlarımızın yeniden tetkiki ve tashihi elzemdir. Milliyetçi İAlmanya muahedelerin yeniden İtetkiki meselesini ortaya koyan M. Mussoliniye samimi olarak minnettardır. Versay muahedesi her iki millet için de zararlı Roma 23 cenevre iki misyonu gibi ruznamesini teşkil lât icrasını istihdaf eden mes Tabıta vukustı ini nasıl tahsil etmiş Gündoğduda intikam soka- ğında yapılmakta olan bir. bina” miyelerini istemiştir. Aldığı ce- vap ta “ şimdi yok ,, olmuştur. Bundan muğber olan Ahmet fır- at gözlemeğe başlamış ve Corci dışarı çıkınca orada asılı olarak bıraktığı ceketinin cebinden on lirayı aşırarak firar eylemiştir. Corcinin şikâyeti üzerine Ah- met bir meyhanede yakalanmış cürmünü inkâr ederek ve ken- disinden beş lira alacağım vardı onu aldım, demiştir. Yapılan tahkikat Ahmedin alacağını sirkat yolile tahsil et- tiğini meydana koymuş ve hak- kında takibata başlanmıştır. Yorganın başında Dün gece Mes'udiye cadde- sinde Acem Şevki efendinin kahvehanesinde dikkate şayan bir kavga olmuştur. Adanalı İzzet efendi mez- kür kahvede oturmakta iken yanına Yapıcı Halil İbrahim ge- lerek: — Yahu, senin bizim evde ir yorganın vardı. Büyük yağ- murlarda karın gelmiş, sizin yor- gan yerine bizim yorganı alıp gitmiş. İşte bu yüzden başlıyan mü nazaa yorgan sizindir, bizimdir- den sonra küfürlere ve hırsız- lık isnatlarına varmış ve Halil İb- Iktısat konferansı Bir muvaffakiyet elde edemedi; at konferansı da tahdidi teslihat |, da çalışan ameleden Ahmet dün) dazlık, üçü fili akşam kafayı tütsüliyerek ustası! Corciden teraküm eylemiş yev-! eme Sıtkı paşa kabinesi Mısırın tam istiklâli esasında 1s- rar edecek - Yeni başlıyacak müzakerat neticelenecek mi? Mısır | ingiliz kabinesi Yeniden mi teşkil edilecek? Makdonald yerine Henderson! bu suretle bu fırkanın hükümet)diyle kabul edilmelidir. Kâzım Pş. teftişatından memnun İstanbul 23 ( 5.C ) — Jandarıa umum müfettişi Kâzım Paşa lur. Jandarmamız çok memnuniyetbahş bir bulunmaktadır. Almanya yaşaya-| ahim İzzetin eline sarılarak bilmek lnkânma malik olmağı| marmağını ısırmış, adela kopac istiyor. Bu en tabii ve şerefli eacak hale getirmiştir. Kahır, bir arzudur. , dekiler aralarına girmişler, kav- gacıları ayırmışlardır. İzzet der- hal eczaneye götürülerek | yara- sı sarılmıştır. 30 lira uçtu.. Dün saat onda birinci kor- dondan geçmekte olan Ödemiş- li İbrahim oğlu Hasan beyden mantacılıkla otuz lira aşırılmış- tır. Sarik meçhuldür. Taharri ediliyor. Boş çuval hırsızı Dün saat on yedide Kestane pazarında tüccardan Sabri efen- dinin mazasından yirmi beş boş çuval sirkat eden Seyfittin cürmü meşhut halinde yakalanmıştı. Saati çalarken Dün saat on dörtte Pa: port karşısında Mehmet © oğlu Ahmedin saatini yankesicilik su- retile sirkat eden Bayburtlu Hak- kı derdest olunmuştur. Hanımın yüzüğü Mantarcılık suretile dün tram vay durak mahallinde bir altın yüzük ile yirmi beş kuruş aşıran ümidini vermektedir. Sıtkı paşa Mısırın tamamen istiklâli ve Sudan üzerindeki Mısır hâkimiyetinin masuniyeti esasında ısrar edeceğini söyle- mekte ise de İngilterenin bu sonuncu mesele hakkında bugü: ne kadar tebarüz eden noktai nazarında tadilât yapacağı zan- nolunmıyor. Diğer taraftan Sıtkı paşa abinesi umumi efkâr muvace- hesinde mevkiini tarsin etmeği ancak yeni başlıyacak müzake- ratta muvaffakiyet istihsaline bağlı görmektedir. başında kalmasına yardım ede- Yakalanmıştır. Yüzük ve para ceklerini yazıyorlar. Bundan b: ka bazı işçi muhafilinde şimdiki |pima aitti Hariciye nazırı Müsyü © Hen- dersonun — başvekil © olarak İhracat fazla M. Makdonaldın yerine geçmesi ve maliye nezaretinde de M. Snoydeni, halen ticaret odası #eisi olan M. Grahamın istihlâf etmesi mevzubahistir. Bununla beraber bu haberler ihtiyat kay- Eylül ayı zarfında ihra- cat ve ithalâtımız Rüsumat umum müdürlüğü- mün Türkiyenin ithalât ve ihra- mam olmuştur. göre, eylül içinde ihracatımız 14,461,233 lira ve buna muka- bil ithalâtımız yalınız 12,639,836 sonra burada yaptığı teftişlerin liradır. Mezkür ay zarfında ih- Abdullah oğlu Hakkı zabıtaca Ahmet bey zevcesi Sabriye ha-|R catı hakkında hazırladığı ista-İX tistiğin eylül ayına ait kısmı ta-İğ Bu istatistiğe €den mesail üzerinde muvaffak. yete doğru bir adım atmış değildir. Gümrük tarifelerinde ten; i muvaffakiyetsizliğe maruz kalmış. tır. Gümrük tarifelerinin tevhidi meselesinde de ayni m" özülâk Bir aylık zabıta vak'ası Bir ay zarfında şehrimizde 76 zabıta vak'ası olmuştur. lardan ikisi katil, biri il darp, altısı “hükümete hakaret, br; kumar, on dokuzu hırsızlık, ikin yankesicilik, i esrarkeşlik, üçü sarhöğluk, ikisi mantarcılık sekizi mecruhiyete sebebiyet, oy üçü cerh, beşi silâh teşhiri, biri silâh endahatıdır. Naim Palas Eski banyolar i karşısında açılıyor En kibar ilin içtima mahalli olan “ Naim Palas, bu kerre Birinci Kordonda banyolar karşısında eski “Sa- ih bey kulübü, küşat edilecektir. Bütün hazırlıklar yapılmaktadır 1 kânunuevvel 930 da küşat olunacaktır Naim beyin idare ettiği 7) ELE & 5 > SİLİSLİ MALALLSLASIZ İ bütün müesseseleri yakinen N İzmir halkı tanıdığı için bul hususta fazla izahat lüzum- suzdur. E başını merakla SELTILİITILII Telefon: 3761 Güzel sai Resimler, boyalar, Tiyatro işleri, Matbaa fşleri: Herhevi klişe ve etiket ve resimleri, her çeşit ticaret başlıkları, Ticarethane Lâvhaları: Cam, bez, demir üzerine yal dızlı, siyah ve renkli Jâvhalar, en son usul uve zarif yazılarla yapılır. Kumaş resimler. Yağlı üzerine her mevi h3 Mağaza nakli Halimağa © çarşısında 55Â 10--15 levazimi ti hi e SPOR an i bu kere Kemeratlı cad. bir num: racat fazlası iki milyon liraya yakındır.