9 Aralık 1930 Tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

9 Aralık 1930 tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

Evkaf lâyihası Devlei şurasında tetkik ediliyor İstanbul 8 (5.C) — Devlet şurasında evkaf lâyihası yedi kişiye iblâğ edilmiştir. Müte- edilmektedir. Evkaf meclisi tetkik vellilere ait bulunan vakıflarla ekalliyetlere ait vakıflara doku- 'nulmıyacaktır. İcareli vakıflarda bütün mebaninin beş senelik ica- releri beş taksitte alınarak evkaf idaresinin bu vakıflarla alâkası katedilecektir. ton hacmindeki Lüdvisshafen vaj mi Bir vapur yandı İstanbul 8 — Nevyorktan gelen bir telsiz haberine göre 6000| puru Meksika körfezinde yan- Mürettebat ve yolcular kurtarılmıştır. i Ölen patrikin vasiyeti Yunanlıların Türkleri sevmesini vasiyet etmişti İstanbul 8 ( S.C ) — Müteveffa patrik ölürken Yunanlıların Türkleri sevmelerini, iki milletin eyi geçinmelerini vasiyet etmiş Şimdi M. Venizelos bu vasiyeti dostluk itilâfı aktettiği cihetle miştir. i yerine getirerek Türkiye ile baş papas mumaileyhi takdis et- Üç taraflı itilaf Hariciye vekilimizin Ro.a ve Sofya seyehatlarına atfedilen maks Paris — ( Tan ) gazetesinin Roma muhabiri Tevfik (Rüştü beyin son seyahatı hakkında şu tefsirlerde | bulunuyor: o Tevfik Ruştü beyin Romada bulunduğu sırada en ziyade cevap vermeğe mecbur olduğu mesele Ankara - Roma - Atina arasındaki üç ta- raflı itilâftır. İtalya Belgrat kabinesini taz- yik etmek ve İtalyanlar da nufu zunu ilerletmek için bir müddet böyle bir itilâf düşünmüştür.Her ne kadar son Türk - Yunan mi- sakının aktı bu üç taraflı itilâfı mümkün kılmakta isede, bu iti- lâf husul bulmıyacaktır. Tevfik Rüştü beyin bu hu- sustaki beyanatından çıkan ne- tice sarihtir. Bununla beraber Ankara - Roma ve Atina ara- sında üç taraflı bir misak akdı rivayetleri, Bazı gazeteleri Te fik Rüştü beyin Roma seyahi muahedelerin oyeniden tetki mesesile alâkadar göstermeğe sevketmiştir. Halbuki, malâmdur ki bütün milli emellerini tahakkuk ettir miş olan Türkiye, beynelmilel noktai nazardan, mükadderatın- dan müşteki değildir. Binaena- leyh bugünkü vaziyetin idamesi- ne taraftardır ve faaliyeti mua- hedelerin hududu dahilindedir. İstatoko © esasına müstenit — ———ğ) veremem Kraliçe Elen Rumanyayı terk ediyor Kral Karol yeniden evlenecek mi? Bükreş 8 — Kraliçe Helen Romanyayı terketmeğe karar Vermiştir. Bu ay nihayetinde ha-| reket edecek olan kraliçenin! nerede: yerleşeceği malüm de- ğildir. Mamafi o Fransayı tercih etmesi muhtemeldir. Kral Karolun bu yeni ayrı” Hktan sonra Avrupa hanedan- ln Miribe mensup bir pren sesle evleneceği haberi tekzip olünmyor. Kisi hale metresile birlikte bulunmaktadır. Nazır- lardan Argetuano Kral Karolun kraliçe Helenden ayrılması tees- #üfe şayan olmakle Beraber bu talâkın: gayri kabili içtinap ve atlar olarak aktedilen son Türk - Yu- nan itilâfı da bumu gösterir. Za- ten Tevfik Rüştü bey aynen de- miştir ki: “ Hükümetsiz rekabet lere değil; nizama kuvvet vermek emelindedir., Bu münasebetle şunu da kayt edelim ki Türk diplomasisi bir müddettenberi Bulga: ü masebatındaki gerginliğin izale- sine çalışmaktadır. Sofya seya- batının gayelerinden biri bu idi. Grandi - Litvinof mülâkatına gelince, Tevfik Rüştü bey, Rus- yanın dostu olan Türkiyenin iki devlet arasındaki münasebatın inkişafından ancak memnun ola- bileceğini söylemiştir. Şunu da Sırası gelmişken kaydedelim ki halen Rusyanın en ziyade dostu olan iki memlekei Türkiye ve İtalyadır. Bununla baraber, yine bu iki milletin hükümetleridir ki komü- nist fırkası teşkiline mani olarak İve hatta komünist propaganda- cılarını bilâmuhakeme hapsede- rek bolşevik nazariyelerine dün- yada en ziyade husumet gös- termektedirler. Bundan şu ne- tice çıkar. Bir Türk meslekta- şımızın bize © söylediği | gibi, Moskova © ile iyi o münasebat idame etmek (isteyen bütün memleketler ilk iş olarak komü- nistleri ortadan kaldırmalıdırlar. Avkatlık stajı e tadilât yapılıyor Ankara 8 ( S.C ) — Hukuk mezunlarının avukatlık edebilme- leri için mecburi olan staj müd- detinin tahfifi hakkında bir ce reyan vardır. Mamafih adliye vekâleti bu |bususta tetkikatını henüz bitir- memiştir. Stajın avukatlar ya- nında yapılmasına da imkân ve- rileceği tahmin edilmektedir. B.M. Meclisinde Bugünkü müzakerat Ankara, 8 (S.C ) — Büyük millet meclisinin bugü cel- sesinde ecnebi mütahhassıs bir doktorun celbi hakkındaki ka- nun lâyıhası kabul edilecek ve Eskişehir meb'su Ali Ulvi beyin vefatı hakkındaki tezkere oku- lasla hacet yoktur. Bunlar Litvi- Hususi bütçeler neye nazaran on sekiz bin lira- Moskova '8 (A.A) — İzvestiye gazetesi Sovyet Rusya ile İtalya arasında mevcut siyasi ve İkti- sadi münasebatın surette devam edip gitmesinin Rusya ile kapitalist memleketler ara- sında bir teşriki mesai tesisinin mümkün olduğuna dair bir delil teşkil ettiği mütaleasında bulu- nuyor. Bu imkân Milanoda Lit- vinof ile Grandi arasında vuku bulan mülakatta müşahede ve teyit olunmuştur. Fransız matbuatile Fransaya tâbi memleketler matbuatı Mi- lano mülâkatı etrafında fevka- lâde gürültü yapmış ve mülâka- tın mahiyet ve manasını, tağyir için bir takım yanlış mülâhazat- ta bulunmuşlardır. Rusya ile diğer bazı memle- ketler arasında vukua © gelen mukarenetlerle istihdaf edilen gayenin ancak cihan müsaleme- tinin takviyesi olduğunu isbata nof arasında vukua gelen mü- lâkat esnasında pek doğru ola- . |: işsizlikten Çocuk yapıp duruyorlar Londra — İngiliz nüfus ista östiklerinin dün neşredilen cet- veline nazaran, İngilterede son üç ay zarfında dogumlar, geçen senenin ayni devresine nisbetle 2000 mikdarında artmıştır. Ço- cuklar arasında vefiyat ise, ge- gen senenin ayni üç ayına nis- betle, 15000 mikdarında azal- mıştır. İngilterede nüfus sür'at- le çoğalmakta ve bu da işsiz ğe amil olunmaktadır. Muhasebeci hususiye bütçele- rinin ihzarına devam edilmekte- dir. İdare bütçesi 135 bin lira olarak hazırlanmıştır. Geçen se- hk bir fazlalık vardır. Ancak muhasebe ve tahsil işlerinin yo- lunda cereyan edebilmesi için zaruri bazı yeni teklifler yapıl. maktadır. Serbes Cümhuriyet TELGRAFLARIMIZ lr gelme e Rut-italyanmünasebatı Rusya Rus malı al nlara kapı- larını açık tutuyor — a) e mama e rak anlaşılmış ve söylenmiş ol- duğu veçhile Milano (omülâkat gibi telâkkiler ancak sulhperver bir maske altında ( Rusyayı ve diğer bazı memleketleri tezrit etmeğe ve zafa düşürmeğe ça- lışanların endişesini uyandırabi- lir. “ Rus - İtalyan o münasebatının şimdiye kadar olduğu gibi bun: dan sonrada iki (memleketin hayir ve nefi için müsait | bir surette inkişaf edeceğine dair kuvuetli delillerimiz vardır. İtalya sefiri Attolice dahi matnamesini Kalinine verdiği sı- rada böyle bir ümidi izhar et- miştir. Müsluhane teşriki mesai etmek isteyen ve Sovyet emtia- sıni satın alip buna mukabil Rusyaya malul eşya ve makine ithal eden memleketlere karşı Rusyanın kapılarını arkasına ka- dar açık bulundurmaktadır. Rus- yaya karşı müdahele kompli- manları yapmağa yeltenenler bilmelidirler ki, bu gibi teşeb- büslere elimizdeki bütün vesaitle karşi koyacağız. Amerika şakileri Bir Bankadan elli bin dolar çalmışlar Şikago 7 (A.A ) — Kuintat isminde bir şaki bu gün State- baka ya girmiş 25 kadar me- murla müessese sahibini rövel- verle tehdit eyleyerek aşağı ka- ta endirdikten sonra 50000 do- lar mıktarında bir para aşırarak firar etmiştir. Dr. BAYTAR Sıtkı Şükrü istanbul ve Paris F. külte- lerinden diplomalı Adres: Karşıyaka Alaybe Yalı caddesi 167 numara Telefon Karşıyaka 5025 Avrupada her gün değişen ilmi ve fenni tetkikat takipi edilerek her cins hayvan te- “Dişlerine kadar silâhlı bir s.lh sulh olamaz Paris — Hukuku beşer ce- miyeti komitesi son içtimanda atideki kararı ittihaz etmiştir: “ Merkez komitesi terki te: lihatın harp esnasında müttefik- lerin gayelerinden birini teşkil ettiğini, M. Vilson tarafından vaddedildiğini ve bütün millet- lerin en hararetli arzularından birini teşkil ettiğini hatırlatır. Günden güne şiddet bul makta olan teslihat rekabetinin tehditleri karşısında milletlerin hükümetlerin sulh gayesine uy- gun bir hattı hareket takibine mecbur etmeleri elzemdir. Cemiyet bütün sulhperver- lerin Faşizmin ve diktatörlükle- rin tecavuzu vaziyetlerinden ve bilhassa İtalyan faşizmi ile Al- mr nasyonalizminden endişe- nâk olduklarını tahmin etmek- tedir. Cemiyet umumi terki tesli- hatın hakiki olmasını arzu et- mekte ve bugünkü vaziyetin de- vamını tehlikeli ederek maziden alınan o tecrübelere (istinaden “ Dişlerine kadar silâhlara Si rılmış bir sulhun sulh olmadı kanaatini izhar etmektedir. Komünist reisi Moskova, 7 (A.A ) — Rikof mezuniyetini bitirerek Moskuva- ya dönmüş ve vazifesine başla- mıştır. Mahlut yağlar İzmirde mide hastalıklarının çoğalmasına başlıca sebep teş- kil eden mahlüt yağların satıl- masını men için yapılan faaliyet kâfi gelmemektedir. Dükkân- larda ve bahusus seyyar satıcı- ların tenekelerde ve son zaman- larda yovarlak şekillerde taze ve yahut erimiş camlarla yağ satışları pek çoğalmış olduğun- dan belediyenin dikkat nazarını celbederi: Emniyet müza- yede salonunun nakli Salonumuz İkinci Beyler so kağında Haraççı zadelere nakle dilmiştir. Gerek eşya almak ge- rek eşya satmak ve mobilya ve #airelerini müzayedeye çıkarmak isteyenlerin malümu olmak üzere davi ve ameliyat yapılır. İm amm beyan olunur. Müdüriyet Hazırlıklar de- vam ediyor Gazi Hazretlerinin şehri izi ne gün teşrif buyuracakları he. nüz. kat'i mıştır. Mamafih İzmir belediyesi hazırlıklarına devamdadır. şekilde | anlaşılama- Gazi (o bulvarında O mevcut elektirk lâmbalarınâ birer lâmba daha ilâve edilmiş ve bulvarın Basmahane cihetindeki ağızına bir takı zarfer inşasına başlan. mıştır, Bundan başkk Reisicumhur hazretlerinin kız ve erkek lise- lerini de ziyaretleri pek tabi görüldüğünden her iki mektebe giden caddelerde tenvirat tesi- satı yapılmış lambalar vazolun- © Adliye koridorunda Bugün asliye ceza mahkeme- sinde tefhim edilem ; bir kararı müteakip (Omüddei ve müddei aleyh arasında bir hâdise olmuş- tur. Salova namında bir ecnebi İtalya tabasından madam Dona- sa namında yirmi beş otuz yaş larında bir kadın aleyhine dava kame etmiş ve davasını ka- zanmıştır. Madam Donasa aleyhindeki kararı dinleyip koridora çıktık- müddei — Salovanın hemşiresi ( Mikelena ) nın üze- tan sonra rine atılmış ve kadını dövmeğe teşebbüs eylemiştir. Gürültüyü işiden polisler hâdise mahalline gelmişler ve tahkikata vez'iyet etmişlerdi IŞ YUVASI Birinci Noter dairesi üst kat No: 11 Her türlü iş. muameles..i Takip: Sür'at: Netice Ucuz Dikiş SON MODA ELSE «15» LIRA Yenikavaflar --Şirket bulvarı (AHMET SAKİ) Terzihanesi, N. 45 (2) Ve pasaport lesul müdür: 312 (396) h-3 NI karnaları zinetidir. zaruri oldunu söylemiştir. nacaktır. AŞÇI Markalı sıhhi ve mugaddi Piyale i irmik ma- sofranızın 13 - 26