14 Ocak 1931 Tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

14 Ocak 1931 tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

İki ıntimal Çinliler uyanıyo Çinde kaptilasyonların ilgası rupalıları ço işgal etmektedir. b Gazeteler bu hususta bi çok şeyler “yazmaktadırlar. güzetelere göre ecnebilere ai imtiyazların kabul etmek lâzımdır. mın, adaletin Çinde olduğu ka dar,Amerikanın birçok memleket: vaziyette lerinde de © şüpheli olduğunu, maahaza Amerikalıla rın dürüst hareketleri sayesinde hukuk dava- larından içtinap suretile bu mem- ve mahkemelerde lekette yaşamağa ve içrayı tica: ret etmeğe muvaffak oldukları nı söyleniği rivayet edilmek tedir. RUSLARIN VAZİYETİ Elyevm harici ezmemleket|. ikleri hukukuna malik olmadan Çinde i'€ - Çitge “alime eriler ikamet eden yalnız iki büyük) memleketi © terkeylemedikleri ecnebi kütlesi vardır ki onlar da Almanlar ve Ruslardır. Ruslar çok büyük mezalime zulme maruz kalmışlar fakat ancak siyasi faaliyette bulun dukları mahallerde hedef ol muşlardır. — Müteveffa Tos lin Hükümeti hesabına ça şan Beyâz Ruslar yarım kızıl Vuhan Hükümetinin çok ağır muamelelerine maruz kalmışla ve kızıl Ruslar da bugün he: tarafta, Çin siyaseti dahiliyesine bolşevik müdahelesini surcite öde, çok ağı bulunmuşlardı Sovyet işlerile birlikte sanat fi de büyük bir ehemmiyet si sanat tesisatı imariyesine tah- sia edilmiştir. Yeni sinemala ektir. 1929 - 30 senesinde 648 mil yon iemaşakire 20,700 kada filim “gösterilmiştir. 1931 se: zarfında 1,170 milyon temaşa kir temin edilerek 36-36 bin fi lim gösterilecektir. fabrika mıntakalarında 165 yen sinema ve yeni filim gösterilecektir. Köy lerde 5000” yeni sinema istas. yonları ve 10000 kadar seyya Sinemalar bulunacaktır. 1931 senesinde, filmlerin yüz: de 25 i sesli filimlere makledi lecek ve sesli filimlerin adedi / 1500 © çıkarılacaktır. 21 sinema işçisile 16 bin Gİ YILKI İkinci sözlü çingene ek zevk ve sefa mahalleri, dan sistemi orada da ölmüştür | harici ezmemleket meselesi Av- Bu Çinde de tarihe karışması bir emri vaki olarak Zaten dünyada adli noktai nazardan en mükemmel Amerika ve İngiliz usüllerine tevfiki ha- reket etmiyen birçok memleket ler vardır. Şangayda bulunduğu esnada, âyan azasından Bingha Dhang sanayii ine 7 büçuk milyon ruple Amele ve tiyatro açılacaktır. Amele kulüplerinde 1000 kadar bin sinema makinisti yetiştirmeğe de karar AŞK. VALSI nden sonra DITA PA ETLO ii beraber çavrilelği KIRIK KALP Çardaşlarile, Macaristanın en meşhur JANSİ BAROG Büdapeştenin lüks, ihtişam, bir şaheser olup önümüzdehi perşembe akşamın ELHAMRA i. Mil'i Kütüphane Sinemasının Hakikimuzafferiveti olacaktır karşısında rlar, kapitilâsyon| »Bitaraf Beyaz Ruslar gelince muharririn müşahedelerine nazaran bunlar o Çin mahke melerinde adilâne muamele gör mektedir. Almanlar Çinlilerle herhangi bir memlekette mevcut adli ce- zalardan fazla bir hükmü ta- zammun etmiyen müsavat vazi- yetine alışmışlardır. 1927 sene- sinde vukubulan ihtilâl esnasın- da, İngiliz, Fransız, Amerikalı ve Japonların harici ezmemle- ket hukukuna rağmen tahliye mecburiyetinde | kaldıkları yer- lerde bile Almanlar ikamette devam ederek icrayı muvaffak olmuşlardır. Bu suretle meselenin sonuna vasıl olmuş bulunuyoruz. Harici ezmemleket / sistemi | milliyet fikirlerinin terakkisile tedricen duçarı zâf olacaktır. Şayet Çin- liler bu sistemin ilgası için 1s varda devam ederlerse , ecnebi devletleri 400,000,000 insanı yo- la getirmek gibi muazzam bir r it tibarete takdirde sistemin muhakkak su- rette ilgası lâzımgelecektir. 1927 İbtilâli esnasında Yang Tes yay- *İlâsında, Almanların misali harici ezmemleket sisteminin bir imti- yazdan ziyada bir gaile teşkil et- tiğin ispat eylemiştir. Harici ez- memleket sisteminin bakası ya Çinlilerin © muvafakatine. veya miktarı tayin edilmiyecek kadar büyük zabıta kuvvetlerinin — te- idarikine mütevekkaftır. Bu iki ihtimalden hiçbirinin tahakkuk ihtimali mevcut değildir. r rr r lı verilmiştir. 1931 senesinde Sovyet fabri- kalarinda yetiştirilecek sinama dantaları (o 120 milyon metroya baliğ olacaktır. 1931 senesinde senevi 150 milyon metroluk dan- taları istihsalâtı için yeni bir bü- yük fabrika küşat edilecektir. Üeni tiyatro (o ve canbazlık, spor sahaları tesisatı için 15 milyon Ruple konmuştur. Umu- ini Halk muzikası, simgonya okestresi ve yeni muzik aletleri yapılması işlerine ve bu işlerin inkişafına feakalade büyük bir ehemmiyet verilmektedir. Sanat mekteplerindeki adedi 64 bine yetiştirilecektir. Bu iş- lerde Sovyet hükümetinin beş senelik muntazam plânı dahilin- de faaliyete geçmektedir. mektedir. 1931 senesi bütçesin. den sanat işlerine 127 buçuk milyon ruple konmuştur. Bu ser. mayenin 88 buçuk milyon ruple ri r i Merasimle kü- şat edildi Memleket hastanesinde yeni- den inşa edilen elli yataklı pav- yonun küşat merasimi dün me- rasimle küşat edilmiş bu müna- sebetle meclisi umumi azalarına bir çay ziyafeti verilmişti r E"'EF1IÇiin ve şarkılı filim Lunaparklarile fevkalâde itibaren Maliye Şübelerini teftiş Varidat müdürü Sabri" bey dün öğleden evvel. maliye tah- sil şübelerini dolaşarak vergi işlerinini tetkike başlamıştır. Şarap müteh- hassısı İzmirde stok halinde mev- cut şarapları o muayene etmek ere, İstanbulda bulunan müs- kirat inhisar umum müdürlüğü şarap mütehhassısı M. Bokar şehrimize gelmiştir. M. Bukar bugün ticaret oda sina giderek kâtibi umumi Tur- gut beyden şarap iliracatı hak- kında malümat almıştır. Acze komisyauu gün Belediye reis muavini Mus- iafa Adli beyin riyasetinde içti- ma edecektir. Oda meclisi Ticaret ve sanayi odası mec- lisi bugün öğleden sonra saat on dörtte oda da içtima ederek intihabat ile meşgul olacaktır. Hilâliahw er balosu Hilâliâhmer balosu dolayisi- le hükümet © konağının üst kat salonları tahliye edilmiş, tezyi- patın ikmali için faaliyet tezyit olunmuştur. Yarın akşama kadar bütün istihzarat tamamlanmış buluna- caktır. Sovyet matbuati Moskova — Sovyet Cunihu- riyeti ittihadı dahilinde matbaa işleri geniş bir inkişafa mazhar olmuştur. 1930 senesinde © beş yüz milyon nusha kitap ve ri İe tabedilmiştir. Harbi umuli- den evvelki “aziyete © nazaran Sovyet matbuatının adedi we tabılarının mikdarı dört (o defa artmıştır. Gündelik gazetelerin yevmi tabettikleri gazete âdedi 24 milyona baliğ oldu. Yani harbı umumiden evvelki mikda- rı dokuz misli tiraj temin edildi Yalnız fabrikalara âit bine iya- İkin gazete vardır. Bunlar 'yev- miye bir buçuk milyon o nushâ çıkarıyorlar. - 3000. mıntakada mıntaka gazeteleri vardır. Ders kitaplarının ve (o mecmuaların tabı o adedi birmilyon yüz bin nushadır. Sovyetler memleket leri dahilinde matbuatın en ileri Avrupa memleketleri matbuati na muadıl olduğunu iddia edi- yorlar. Orta Asyada medeniyet Zakavkaziyada Sovyet hükü- meti ilön edildiği güne kadar halk, bilhassa orta Âsiya Türk- leri medeniyetten tamamen mah rum idiler. Meselâ : Azerbaycanda Türk lerin okuma yazma biletleri an- cak yüzde 2-3 ü bile geçme- mişti. Şimdi ise ilk © mekteplerde tahsil görenlerin adedi — bile 8 bini geçmiştir. Bundan o başka Sovyet idaresinin ilânından iti- baren Azerbaycanda da mede- niyet güneşi gözlerini saçmağa başlamıştı. 1930-31 o senesinde Resfede ilk mekteplerde yedi yüz bin kadar. çocuk okuyacaktır. Bün- lardan 245 bini Âzerbaycanda- dır. Bu sene umumi talim ve terbiye mektepleri. bir'seferde çocukların yüzde yüzünü içine alacaktır. 1931 seneşinde yalnız umu- mi terbiye ve millet mektepleri için 15 milyon ruble konmuştur. Azerbaycande' elyeam 335 ilk mektep, 18. orta; mektep mevcuttur, Milli mekteplerde İdersler heyecanla devam etmek- tedir. Belediye aceze komisyonü bü- | r SEHIR HABERLERİ laç A TR MEL 1 RM Altı yaşında bir yavruya Şeni tecavüzler vukubulmuş bir genç tevkif edilmiştir Göziepede alti yaşında bir yavrucuğa feci bir tecavüz vuku bulmuştur. Zabitaya akseden bu tecavüz hakkında alınan malü- mata göre Göztepede ikamet eden (..) beyin oğlu. Ali Riza efendi namında bir genç Keres- ci Cevdet beyin hizmetçisi 6 ya- şında Niğdeli küçük Muhliseyi işfal ederek şehvani ihtirasatı- na kurban etmiştir. Bu vicdansız yavrucuğun ma sumiyetinden istifade ederek bikrini” izale ettikten sonra üç e <a Yangın tahkikatı Hâdisede kundakçılık varmış Urla yolunda Ahmet beyin yağ fabrikasında: vuku bulan yangın tahkikatı devam ediyor. Yangının Ahmet beyin düşman- ları tarafından kundakçılık su- retile vuku bulması ihtimali de — — —a e e gem Kanalizasyonda Çalışan üç ame- le toprak altın- da kaldılar Peştimalcılar kanalizasyonun- da çalışan ameleler feci bir ka- za geçirdiler. Kanalizasyon haf- riyatı devam eden bir. kısımda ani bir inhidam yuku bnlmuş ve üç amele toprak altında kal mıştır. Derhal yetişen diğer ameleler üç ameleyi yaralı ola- rak çıkarmışlardır. Bunlar Erzu- rumlu İsmail oğlu Nuh, Hi lu Mehmet oğlu Sefer ve İsma- ildir. Kaza - hakkında . tahkikat yapılmıştır. Yaralılar tahtı teda- viye alınmışlardır. Yolparası Sekiz liraya endirildi Dün toplanan umumi vilâyet meclisi yol-verkisinin on liradan sekiz lirâya ve otomobillerden alınan mahiye beş lirayı il raya tenzile karar. verm adliyeye verilmi; MİTALEELİSSİTE TARİ İMDTRİKİLİZSE SL DARİLENSNMEN LE, Aziz karilerimize Gazetemiz yarından itibaren neşriyatını tatil edecektir «Serbes Cumhuriyet » ilk çıktığı nüshadan iti- baren karilerinden gördü- gü rağbet ve teveccühün minnettarıdır. Buna rağmen İzmirde akşamları birkaç gazete hayatını idame ettirecek kari adedi maalesef mev- cut değildir. Bu itibarla rekabet sahasında ga7e- telerin biribirlerinin haya- tini darbelemekte faide yoktur. İzmir gazetecilik piya- sasında “müstakil ve fır- Kkacı kâfi derecede gaze- te vardir. Binaenaleyh «Serbes ,Gece yarısından gün bu taaddiyatını tekrar et- miştir. Hâdise Cevdet bey * tarafın- dan haber alininca zabıta mese- leden haberdar. edilmiş ve ço” cuk muayeneye sevkedildiği gibi tecaviz hakkında da takibat başlamıştır. Tabibi adli raporu tecavüzü tesbit etmiştir. Ali Riza efendi — tecauüzün ndisi tarafından yapıldığını ar etmekte ise de ( Muhlise mütecavizini göstermektedir. Zabıtaca yapılan tahkikata ad- liye vaziyet etmiş bulunuyor. kı tetkik ediliyor. Balçovadan celp olunan bazı şahitlerin ifadeleri- ne müracaat olunmuştur. Yan- gın gecesi vuku bülan otomobil faciasnın © mesuliyetini . tesbit için de tahkikat devam etmek- tedir. Sarhoşluk mu? sonra kadını al- mak istemiş Hacı Ali paşa hanında mu- kim hanede Mesadet hanım gece gazinoda vazifesini sonra odasına avdet etmiş. Ge- ce yarısından Nazım efendi namında bir' şahıs Mesa- det hanina giderek © Mesadet hanımı davet etmiş. Kadın ge- cenin bu vaktında vuku bulan bu münasebetsiz davete ret ce- yabı verince Nazım efendi Me- sadet hanimin yatmakta olduğu odanin kapı ve pencerelerini tazyika başlamış. Camları kırmış ve tabii bu gürültüden uyanan ötel halkı zabıtayı keyfiyetten haberdar etmişlerdir. Mütecaviz kendisini sükünete davet eden zabıta memuruna da hakarette bulunduğundan karakola sevke- ikmalden sonra Cumhuriyet » tahrir aile- dilmiştir. Bu gün de. evrakile sı mevkiini «Halkın * Sesi» Refikine terkeylemeği ve «Halkın Sesi »ni takviye eylemeği daha münasip bulmuştur. Her iki gazete erkânı bu hususta anlaş- mışlardır. Gazetemize ait hesa- bat idare müdüriyeti ta- rafından tasfiye edilecek- tir. Matlübatımız yine ta- rafımızdan tahsil ve abo- na ve ilân bedelâtından reddi lâzımgelen kısımlar yine idaremiz tarafından tediye edilecektir. Hesap işlerile alâka- dar karilerimiz her gün «Yeni Âsım idaresine mü- , Ziraat Sergisinde Türk paviyonu- nun manası Ayın beşinci gününden beri Anknra ve civarındaki halkın ziyaret ettiği beynelmilel ziraat teknik sergisinde umumiyet iti. barile, görmüş olduklari şaşaa dolayısile Rus “ve Macar pavi. yonlarını beğenmekte ve Türk paviyonunda gördükleri | pulluk. lara adeta kıymet vermekte bir az hisset göstermektedirler. Filbakika bizim ziraatimi, olduğu | gibi zirai tekniğimizde. de diğer büyük devletlerle mu. kayese edecek yeniliklerimiz yok. tur. Fakat serginin methalinde sağlı sollu iki dairade teşhir edi. len nihayet beş altı nevi aletin, Macar veya Rus pâviyonunda gü. rülen muazzam teşkilattan dala büyük bir manası vardır. Ve bu mana o. kadar yüktür ki eğer biz.yalmız o pa yonda © gördüğümüz aleti memleketin muhtaç olduğu bü. ka dar imal edebilirsek, ziraatımı İzin büyük bir ihtiyacını etmiş olurüz. Çiftçilikte nihayet" pulluju temin ettiği mahsuli işliyen bi. yük hasad ve harman makin. larının yokluğu bugün için bü yük bir boşluk teşkil! etmiyor. Fakat asıl Uşak, Bürâz, İ bul, Salihli, İzmit ve sair şe lerimizde imal edilebilen hir ye. ve takviyeye muhtaç ols pulluklarin noksanıdırki zi mızdah * istediğimizi elde ede miyoruz Yerli pullukların * himayesi) Türkiye için hayati bit mesele dir ve hüknmeti bu amilleri tatmin viye etmesi de ziraatımız iç ruhlu bir noktadır. Birinci ; sergi, malımızı teşhir etmek lâzimgel: iğ renmeğe eyi bir vesile oldu Sergiyi gezenler — bilmelidir ki o iki ufak alete sıkıştırılan bir kaç alet asıl serginin ruhunu teşkil eder, Sergi ziraatın yeni- liklerini göstermek için yapıl mıştır. Eğer biz diğerleri çibi milli mahsulâtımızı teşhire kalk sa idik bütün bütün serginin on misli büyüklüğündeki paviyonla- rı bir Jâhzada süslerdi Anadolumuzun mahsülü o k çok ve o kadar mütenevi KERİM ÖMER) Şık ve Zarif A5 liraya elbise Ayni zamanda bedava mühim bir piyangoya iştirak hakkı veriliyor Bir Kânumusaniden itiba ren terzihanemizde imal ettirecek hanım Ye bej lere birer numara verilecek bu numaralar Nisanın birine! günü Noter huzurunda pi yango çekilecektir. inciye: 20 lira kıyıne tinde bir omega saati İkinciye: 15 lira k tinde bir takım elbiso ima İiyesi, ” Üçüncüye: 10 lira kıyme tinde bir şapka. Dördüncüye: 5 lira kıyme enj asıl olbise Beşinciye: Lüks bir boyun bağı. Arzu buyuranlara bu mü kâfatların nakten bedelleri verilir. İzmir Halimağa çarşısı racatle derhal * hesapları- ni görebilirler. Zaman terzihanesi 590)