February 28, 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 14

February 28, 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 14

No. 1695— 13 202 UYANIŞ Azerilik ve üç renkli bayrak mes'elesi Türkiye cumhuriyetinin bayrağını istmemek bir tehlike işaretidir. Türklerin vahdeti bir isim ve bir bayrak mefhumundan doğacaktır Her Türk idealist olmalıdır . —— Dr. Halil Fikret B. in |Malçı| tenkidimiz hakkındaki cevaplarını okudum. Kendilerinin samimi teveccühlerine, alâkadarlıklarına müte- şekkirim. Yalnız (3) renkli Azeri bayrağı ve Azeri milleti isimleri hakkındaki fikirlerine iştirak edememekteyiz. Bir bayrak bir bez par- çasıdır ve maddi şeklinde bir hiçtir. Fakat bu bayrak altında bir milliyet cereyanı başlarbaş- lamaz, mes'elenin şekli demektir. Çünkü, ayrı bir bayrak ayri bir milliyet mey- değişmiş dana getirir. Almanyanın Saksunya, Bavyera, Vürtemburg v. s. bayrakları, buralarda taazzuv ve yekdigerile harp eyleyen eski hükümetlerin teşekkül etmesine sebep olmuştur. Neticede de Alman milleti parçalanmıştır. (Bismark| Alman vahdetini hazırlarken bayrak mes'elesi meyda- na çıkmış ve ancak imparatorluk bayrağı bu küçük hükümetleri birleştirmiştir. Bugün ise, (Vaymar) meclisinin cumhuriyet bayrağı bu mevkii işgal etmektedir. Alman Oo hükümetlerinin birleştirilmeleri kolay olmamıştır. Nitekim, Holanda, Danimar- ka, İsveç, Norveç ve Avusturya gibi hükümet- ler, bu vahdet haricinde kalmışlardır. Bir Bakülü Türkün ayrı bir bayrağı sevmesi, valı- dete dahil bir Bavyera hükümetinin teşekkülü- nü intaç ettiği gibi, vahdet haricinde kalmış bir Holandanın meydane gelmesine de vesile olabilir. Türk vahdetini inkisama uğratacak bir şekilde hareke: etmemek, her türk için milli bir vazifedir. "Türklüğün mustekil bir hükümeti olan Tür- kiye cumhuriyetinin bayağını istememek, baş- ka bir bayrağa gönül vermek tehlike işareti değil de nedir ? Azeri ismi, bayrak tehlikesinin yeni bir milliyete müncer olacağını mükemmel bir de- lildir. Halil Fikret B. in, o zamanki Bâkü hü- kümeti ricalinin, Azerilikten ve ma'na çıkar- dıklarını bilmediklerine kaniiz. Nitekim, on- lardan birisi, Avzerilerin Türk bilakis, lisanlarını kaybeden Fürsler olduklarını iddia etmiştir. /Malçı) makalemizde etraflıca izah ettiğimiz veçhile, Azeri ismi, dini olduğu için milliyete alem olamaz. Nitekim osmanlı ve müslüman isimlerinin de Türk milletinin ismi olamadığı gibi. Sonra, Azeri isminin cenuba da te'sir ede- ceği hakkındaki noktai nazır da yalnıştır. Fil- hakika, Azeri ismi, şii Türkler ma'nasına alı- altinda ( bir birliği kastedilmektedir. Fakat, bu hususta dini amil- lere istinat etmek doğru değildir. Türk inki- lâbı, bu zihniyeti Türklük âleminden kaldır- mıştır. Arak Azeri, osmanlı, sünni, şii isim- leri mevzuu bahs Lâyik Türkiye, Türklerin hars birliği ile lâyemutlaşacak; mil- li şuur Türklüğün bir isim ve bir bayrak mefhumundan teşekkül edecektir. : Her şeyden evel idealist olmak lâzımdır! olmadıklarını, narak, bü isim şülik olamaz. SABİH İZZET Mevsimler İlkbahar Bahar, kâküllerini ördün mü Jâlelerle ? Membalardan içtin mi altın piyalelerle? O membalar önünde gözleri bağlı mısın? Bahar, sevdalı mısın?.. Bahar, sevdalı mısın? Yaz . Çöllerin mi güneşi yakıyor gül benzini? Akşamları kırlarda hangi sevda izini Arıyorsun rüzgâra serpilince saçların? Sen misin en serseri ahusu yamaçların ? Sonbahar Heyhat!.. Dudakların benziyor solgun bir karanfile.. Dallar, kuru yapraklar örtüyor yollarını, Artık uzat semaya yalvaran kollarını!.. İhtiyarladın, sevilsen de nalile.. Kış Dinle! Saatler geceyarısını vuruyor. Buram buram her yana tipi kar savuruyor. Dudaklarında ölüm donduruyor buseni : Aradığın, mezarda bilmem bulur mu seni?... HALİT FAHRİ