April 25, 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 14

April 25, 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 14

330 UYANIŞ 4 .. De ğ Çöcuk asrı Haşmetmeap Çocuk Hazretleri çocuk yapma - Çocuklar, bir milletin .— Çocuk Meme, mama, — Bunlardan evvel ana rahminde. tabıat âleminde yavrular .— İnsanlarda akıl, udreti .— Tabii ve ictimai bir vazife . istikbali .— Bugün e yarın çocuklar terbiyesi ve filozoflar .— Voletrirn bir fikri . oyun devirleri . Bu hafta — 93-30 Nisan 1929 — çocuk haftasıdır. Türkiye Himayei Etfal cemiyetinin teşebbüsiyle Ankarada, İstanbulda, diğer büyük şehirlerimizde bir haita çocuklar namına şen- likler yapılıyor, çockluk tesit oluniyor. Çocuk beşeriyetin ilk baharıdır, insan ye- tişmekte olan bağçenin çiçekleri ve meyveleridır. 'Tabiatın gayesi fertler değildir, nevilerdir, nevilerin bakasıdır, hayatta bu gaye vâzıhan görülmektedir. 'Tabiat hayvanların, nebatların bir takımına aşırı tenasül bereketi vermiştir. Bir çok yumurta yumurtlayan, yüzlerce yavru çıkaran balıklar, sinekler, mebzul meyva veren ağaçlar gibi. Da ki bu yavruların bir çoğu telef olsa da nevin bakasını temin edebilecek bir kaçı kala bilsin. İnsanlarda bu bereket yoktur. Bir kadın bir doğuruşta kedi, köpek gibi beş altı yavru birden doğurmaz, tek, müstesna olarak nadiren ikiz doğurur. Böyle tek doğuran yüksek hay- vanlara, mesela fillere, nisbetle de insanın tabii ömrü kısadır. Sanki tabiat demiştir ki: Ey insanlar ben size diğer hayvanların hepsine faik olmak için akıl verdim, bu aklı bütün hayvanlara, yer yüzüne hakim olmak üzere kullandığınız gibi nevinizin idamesi, maksadı- nın husulu için de iyi kullanınız. Şu halde insanların en büyük tabii vazifesi çocuk yetiştirmek, onları kavi ve zinde olarak büyütmek, beşer nevinin bu surette — yani kavi . ve zinde — idamesini temin etmektir. 'Dabiat insanlara aklı verip onları hiçde kontrolsüz birakmamıştır. Kontrol makamında insanları, ömürlerini tanzim ettigi gibi, pek kavi hislerle de techiz etmiştir. İnsanlar doğar büyür, vucutları tanı kemale geldiği ozaman Onların çocuk yapabilmeğe kudret bulmuş oldukları andır. Erkek bu kud- reti kaybettiği, kadın da hayzdan, nifastan. . No. 1706—21 kesildiği zaman vucutları da inhitat etmeğe, ihtiyarlanmağa başlar. Öyle ki tabiat insanı çocuk yetiştirmek için kemale getirmiş, bu hassasını zayi edince kaldırıp atmiştır. Kadınların erkeklere ve erkeklerin kadınlara karşı meyli, incizabı beşer de fazladır. İnsanlar da bu tabii his okadar kuvvetli ki medeniyet ve tekamül, bir takım hayvani ihtirasların önüne geçebildiği halde, kadın ve erkek arasın- daki cazibeyi, beraksolarak belki daha ziyade şiddetlendirmiştir. Bu cazibenin yüksek derece- sine, alelamya, aşk derler. İnsanlara bu cazibeyi, bu yolda aşkı ver- mekte, erkekleri güzel kadınlar peşinde koştur- makta, kadınları güzel ve genç erkeklere sevk- etmekte tabiatin takibettiği gaye döl almak ve iyi döl almaktır. İnsanların çocuk yapmak kudreti binnisbe kısa zamana - rubu asır kadar münhasır olıma- sına, insan yavrularının da teker teker ancak on ayda bir yetişmesine nazaran, tabiat insan- ları kediler kibi martta, kabakta senede niha- yet kızdıracağı yerde çocuk yapmak kudretini haiz oldükça bunları her mevsin, her gün kız- gın halde birakmıştır. İçtimai hayat ne olsa tabiat kanunlarından harice çikamaz. Vukariki sözlerle anlatmak istediğimiz ta- biat kanunlarına dayanmak zarüretinde olan içtimai hayatta başlıca esıs çocuk yetiştirmek- tir. Medeniyetin temeli çocuktur. » Hiç bir öemiyet hayatı «Benden sonra ister- se tufan olsun!» fikirle paydar olamaz. Benden sonra tufan olsun! (Apres moi. le döluge) ancak kendi zevk ve sefasından başka bir şey düşünmeyen Fransa kralı on beşinci Lui gibi bir hotbin kişinin ağzından çıkabilir. Biz Türkler, istiklâl uğrunda mücahide ve kanlar dökerken istiklâli mücadile ederken, unutmadık. istikbal ile tertip etmeği de hiç Bugün Türk Cumhuriyeti için kurulmakta olan temeller istiklâlden sonra istikbale aittir. Bu temelleri kuranlar yarım asır daha yaşasınlar, milletin istiklâlini ve istikbalini kimlere tevdi edecekler? Bugünkü çocuklara!. Şu halde bütün kurulmakta olan temellerin en başlıcası Çocuktu Eğer bugün e hakkıyle yetiştirile- bilirse bugünküler ancak o zaman dünyaya gözlerini rahat kapayabilirler. : Bir milletin istıkbalı çocuklarıdır. bir. mil- “letin şstikbalini tahmin için remil atmak devri geçmiştir, çocuklarının sıhhıtana, o kuvvetine, ç ietimai ve hayati terbiyesin& bakınız, çocukla-