12 Aralık 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

12 Aralık 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

No. 1739—54 şöhretini bir müddeti muvakkate için setretmiştir. Zira Hügo'nun tantanalı uslübu 6 zaman zevklere hakimdi. Ölümünden sonraki ikbali hayatında görememiştir. Molyer ve Şekspirden beri böyle tipler yara- tılmamıştır. ve kemikten Öjeni Grande, madam Marson, Sezar Biroto... Balzak'ın tipleri et ibarettir; Ö Hüle, Garyo, böyle muzda yaşayan kimselerdir. En maruf eserleri Öjeni Grande (1833), Köy hekimi (1830), muş hayaller (1837), Sezar (1838), Kurtizanlar sefalet şamları (1538-1847)... Bro VE ilâher.. dir. Bugün Balzak Fransız cılarının olduğu kadar, dünya 16 Nüsigren, Riyanso, ara» ; Kaybol- ) ihti- rToman- * mancılarının da el ve ayak parmak- larının sayısını ogeçemiyen dar yekünu içersinde büyükbir mevki 30 Agustas 929 UYANIŞ - Balzac'ın Eug. Girand tarafından yapılan bir portresine göre hemen ölümünden sonraki resmi sahiptir. tarihte çok okuyordu, Adeta denebilir & Vee elitin # “m m 214 Balzak'ın çocukluğu Balzak (Balzac) ilk tahsilini Vandom ( Vendöme ) kolejinde yapmıştı, temsil geldi. Ozaman on dört yaşında idi. Birgün validesi kolej müdüründen gelip derhal çocuğunu almasını müş'ir bir mektup aldı. Mektepte kadıncağıza oğluna bir nevi ah- maklık geldiğini ve bu halden onu kur- tarmanın imkânsız gibi göründüğünü söy- lediler, Zavallı kadın oğlunu görünce hay- ret ve teessür içinde kaldı, Çocuk tamami- le serseme dönmüştü. Pekçok zaman sonra Balzak çocukluğunda uğradığı bu hali dost- larına şü suretle izah etmiştir; Jimağım bir nevi fikir hücumuna eden küçük bir hadise vukua uğramıştı. Kendi tabirince bu nezfi fikri ona pek fena bir talebe olduğundan gelmişti, gün hapse tıkılırdı ve cansıkıntısı dolayişile mektebin kütüphanesindeki bütün Kan taşır, mütemadiyen okurdu. İşte witekii bilâhare çok yazmıştır. ki hayatınm sonuna kadar edebiyat onn sinsi sinsi öldürüyordu. Meşhur Tablolar Serisinden .LEONARD DE VİNCİ'nin bir etüdü ili 1402 ta- rihinde, İtalya- da Floransa şehrine (o yakın kasaba- Leonard Vinci Ninsi sında doğdu. İ- talya ronesansı- nın dahisi telâk- ki edilen bu bü- yük Verosehio san'atkâr nun ateliyosinde bir müddet tıktan pek geç yaşın- dâ iken kuvvet- çalış- sonra, li eserler yarat- mağa,san'atında ve fennin heman her şubesinde harkul'âde bir kabiliyet o gös- termeğe başla- dı, Leonard'ın resimlerinde,çok derin bir ruh tahlili, hayalpe restlik, o psiko- Leonarda'de Vinci: Etüt lojik emareler vardır. Dahi ayni zamanda mühendis hiks Motşinas , mu harrir, heykel- hraş ve Mmusi- kişinaş idi, Fi kir faaliyeti her sahada tecelli eder ve her sahada da imu- valfakıyet gös terirdi,. o Tıpta teşrihe ait tet- kiklerde, keşif. lerde bulunmuş, uçan o kuşların mekanismaları- mı etüt ederek tayyareciliğin belki ilk sanii olmuştu. Leonarda de Vinci 1519 da, Fransada, Ami- sunda vefat et- miştir,