19 Şubat 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

19 Şubat 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

N öm No. 1spi 116 “einda merhum, Abdullah Zühdü bey, Talât pa- Şadan o Fransıwca bir gazete çıkarmak eiir ve müsadesini aldığı için Mahmut Sadığın yann- dan ayrılmaz bir dostu olan Zühdü bize müracat eyledi; Le Soir isminde çıkacak olan bu gazete- nin (ahını matbamın üzerine alimasını İstediler. Fakat 1917'de gazete çıkarmak için en İâzımlı şey kâğıt idi; İstanbulda artık kâğır kalma miştı. Almanlarla Avusuturyalılar bu ihtiyacı bize temin eyliyorlardı. Ben de Abdullah Zühdile şerik olarak Le Soir çıkardım ve günlük Serve- “ tlümünu kapadım; çünkü Türkçe günlük muhas rebe gazeteleri çoğalmıştı; haftalık Servetifünün ve İransizen Le Soir ile iktifa eylemeği daha tüccari bulmuştum; çünkü bir matbanın çalışma» .Sına lâzım gelen kâğıt, owürekkep, merdane © tutkalı piyasadı bulunmaz olmuş, fiyatları akıl- “ İara Meyret verecek dereceye çikmisti. Hele mürekkep merdaneletini yikimak için Jâzim olan petrol antika eşvava dönmüştü. İşte görüyorsunuz ki 1914 cihan harbine biz girmeden günlük yaptığımız Servetifünun ve © haftalık Servetifünün ve sonra kurduğumuz İran- e Sizca Le Soir ile bütün muharebe senelerinde İstanbul matbuatımın Mer türlü hayatına karış- miş bulunuyordum; muharebe gazeteciliğinin “ her şekil ve cilvesini gördüm. İstanbul imatba- a, atında ve matbuat müdürlüğile horp Ssinsörü hayatında neler olmuş ise hepsine yakından Temas ettim. Muharebe gazeteciliğinin sevkile harp cephelerini gezdim, ve: hakta Avüsturyanın garp cephesine kadar usanıp 'Tyrol dağlarında muharebeler sevreyledim. Müharebe senelerin- de İstanbulun, Viyananın, Berlinin gördüklerini çektiklerini yakından anladım. Arasına karıştı- “Sim bütün bü gazetecilik hissiyatımı, Hatirütimi bu üçüncü ve son ciltte toplamak İstiyorum, Fakat gözümü kapayıp şöyle 6 seneleri hatırla- dığım dakikada o kadar çok lavhalarla karşıla- © şiyorum ki o bünları toplamak, yazmak ve anlatabilmekte muvaffık olacığımdan çök şüphe eyliyorum, Muharebe senelerinde gördüklerimi sirasi ile yazmak hem uzun ve hem zor olacak- “dür; onun için muharebe sınelerinde ve mütire- 'kede yördüklerimin en mühim olanlarını hikâye edeceğim. Dört söne süren muharebenin lk üç senesi İstanbuldan ayrılmamış; 1917 ve 1918 de Viyana ve Berlini ikişer defa ziyaret etim. Mütareke olduğu zaman Berlinde bulunuyordum, Berlinden büyük maceralarla İsviçreye geçmek, © İsviçreden bin müşküllerle İstanbula dönebil © mek, işgal altındaki zavallı İstanbulda kaldığım beş ayın üçünü Değirmenderede, yani işralin » A SERVETİFÜNUN Tim Gö erme 5 © Karilerimizin bayramlarını tebrik ile * kendilerine uzun ömürler ve saadet- di bi g ler dileriz. 5) " gi e “g ALAY edi sgm eyer Yunan Tiyatroları ve operetleri — Şehrimizde verilen temsiller vesilesile — Mehmet Selim Yazan en elim safhalarım gören İsmit kötlezinde yaşamış olmak itibarile çok mühim siyasi ve milli hareketlere yakından teyas eltim. Sonri tekrar İstanbula dönüp İstanbuldan Roma, Ce- nevre tariklerile Alamanyada Müunihe gitmek ve orada Ankaranın emrile Türk İstihsarat şube- sini açmak; Ve milmyet Lozan konfransnn. toplandığı Zaman hey'eti mümhasanm emrile Mats buat bürosunda çalışmak ve bu sayede bütün Lozan hayatım yaşamak ve çok büyük tarih suhifelerini küran bu vak'şlura naçiz bir güre- teci sıfatile karışmış olmak benim için hayatır inn en kiymetli senelerini teşki! eder. Hatıraz timin birinci cildini üstadım Recti zade Ektem | bey merhumun hatırasına, ikinci cildini gaze © tecelik hayatımda inkılâp ve harp senelerinin ve falı arkadaşı rahmetli Mahmut Sadığa ithaf eyl “4 miştim. Bn üçüncü cildi, felâketli muharebe, elemli mütarekeden Sonra, en şerefli günleri bize Lozanda “yaşatmış bulunanıçok kıymetli İsmet paşa hazretlerine — lütfen verdikleri ğini den cesaret âlarak — ithaf eyliyorum, di Ahmet