7 Mayıs 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

7 Mayıs 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

UYANIŞ EZ A'MEL. Avukat, müdafaasında deliliği esas tutmuştu, Dü garip cinayeti başka türlü nasıl izalı edebilirdi? Bir sabah Şato civarına, kumışlar arasında, biri biri üstünde, biri kadin diğeri erkek, iki coset bulun- muştu, Bunlar. zengin, — kadın üç sene evve dul kalmış, bir sene evvel yanındaki erkekle evlenmiş, içtimai mevkileri itibarile yüksek iki şahsiyet idi. Bir düşmanları olduğu duyulmamış Öldürüldükten sonra soyulmamışlardı, keşle nazaren sivri uçlu bir demirle vurarak öldürmüşler ve rıhtimdan üehre atmışlardı. Talikikat neticesinde hir ipücn balunamiyordu; Kayıkçılarn istiçvabından birşey çıkmamıştı. Dosye yüz üstü kalmış ve nihayet dolaba kaldırılmıştı. Bu sirada eivar köylerden « Burjuvus lskahile marmi bir maringoz. gelip teslim olrmüişin. Bütün snallere ved ve vap şunlardan ibasetii: — Erkeği iki sepeilir, karını altı aydır tanırım. Bana sik sık gelip eski möblelerini tamir ettirirlerdi; çünkü suw'atımda hinerim vardır, Peki neden öldürdünüz? Sünli karşısında irmeitrine yalnız şı ceva veri Yordu: Öyle istedim | Kabil değil başka bir cevap ahnamıyordu. Bu gencin evlenme barisinde doğmuş bir çocuk olduğu malim idi. vvelâ bir köyde emzirilmek üzere bir süt nineye teslim. edilmiş; sonru kadının aylıkları verilmeyerek wüz üstü bırakılmış ve iz kü vbedilmişti, Baba, aile isi vöktü, Fakat büyüdükçe müstesin bir zekâ ve köy arkadaşlarında olmıyan bir zerafet ve İheslik gösterdiğinden köyde nun bu temayüzüne atlen kondisine « Burjuva ismini vermişlerdi. Artık ismi, likabı hep bu idi, kendisini herkes böyle hilir, böyle çağzırırdı, İnüisap ettiği doğramucılık santime kabiliyet ve mehürel süyesinde ün kayanmışlı. Hatta tahta üzerine Enlem: işleri de beseriyorin. Çok höye- anlı idi. O küudür ki herkez kendisini komünisi, nihi- list akidelerine turuftar üdilederlerdiz Fasalı romanlar okür, imihabatin nafiz olur, amelenin, köylülerin ümümi iclimalarında bir hatip gibi güzel sözler söy- gösterdiği erdi. Avukat, ani muvakkat delilik esas üzerinden müdafaasını yaplı. Filvaki başka türlü bir aimelenin — Maupassant'dan — en iyi müşterilerini, zengin, alicenap, cörmeri müşle- rilerini öldürmesi nasıl kabul olunabilirdi? Kendisine iki sene zarında üç bin franklık iş vermiş olan bunlar değil miydi? Kendisi bu hakikati söylemiyor- muydua? Defterleri bünu göstermiyor muydu? Hadise yaluız bir suretle izih olunabilirdi: Delilik! sedbaht fikir hastası, bütün Burjuvaları karşı düyduğu kin ve nelreti bu iki Burjuva #şerine teksil gtmiğ., Urumundan almak istediği intikamı, ümuüm hesabın bu ikisinden almağı kurmuş. Sabit bir fikir, delilik hududunu girmis sabit bir fikir, Avtıkat, bütün köylüler tarafından katile minevve verilmiş olan < Burjuva »'lnkubını eline aldı, ve: — Bü hir istiy değil midir? Bu ne ahası ne de babasi malüm olmayan bedbuht çocuğu deli divane edecek İnir iatilıra değil midirt Bu çocuk müthis bir teidir, Ne diyorum? O hata o kodar duha cümhuriye cümhuriyet aşırı, bir siyasi idareşi bile biri diziyor, nefyediyonlu. Ancak bügün fırkaya ve men- auplarına hüsmü kabul gösteriyor. Bir fırka ki, nuza rında, yane" bir ninde; Katil: ülelâde bir vasıtadır Umumi içimalarda Gkineri alkaşln garkedilen bm hüzin mezhep büğzün bu adnmı kaybediyor. O, sokük fırkaya mensuptur ki alık © fırka mensuplarını kurşuna ortalarında, Kağtnun.. hükümetin müsadesi altında, ağzındün.. buttz O kalınlar Gümbetarm kanı, Grevinin kanı, istendiğini Zaten eyhar diana sarsıldı; kafatasında bir zelzele vukun geldi. Bir kan. bir Burjuva kanı aradı. Malhikünm edilmesi Tiz geleni bi berdhalit, biçare hasta değildir; mahküm edilecek elan Komündir! ve harketleri dolaşti. bizgnt 'cürühüriyoteilct bağıra bağa dsl. ağrandar bhusta oluy bir inhizam Ge Sami eallarında tasvip ser Avukatın vüzilesini iyi gördüğü, ve işin iyi bir yolda olduğu görülüyordu. Müldei umumi ileri gitmedi. Nihayet heme mutat olan sünli surdu: Müttehem? Müdafaanız için başka bir diyede reis milfe- giniz varı? 0 kalktı, Kasa boylu idi, Kendisi kenevir gözleri, sabit, berrak, kara idi. Bn unrtin çocuk vilcu: dünden Kuvvetli, mehip, dik, bir ses çıkıyordu. O söze başlar başlamaz, hakkında zahire müsteniden verilen hükümler değişti. kuyurallığırnda;