16 Temmuz 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

16 Temmuz 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

55 SERVETİFÜNUN No. 1899— 137 Gazetemiz Sahibi Ahmet İhsan Beyin Nutku Gazetemiz sahibi Ahmet İhsan Beyin Matbuat suüistimali aleyhinde verdiği istizah takriri "ii nin kabulü üzerine Büyük Millet Meclisinde irat eylediği nutkun stenografiler... tutulmuş olan sureti Ahmet İhsan B. (Ordu ) — Muhterem arkadaşlı rim; Mevlisimizde yeni bir arkadaşınızım. Fakat bü- tün efkâri tahrik eden malbnat hayatının en eski- siyim. Bvvelâ Meçlisimizde yeni arkadaşınız olmak. tan hasıl ettiğim intibaları söyliyeceğim, sonra mat bunta geçeceğim, Arkadaşlarım; ben buraya gelmeşden evvel sizin içinizde çok dostlarım vardır ve onlarla konuşurdum. Fakat Mevlis birisinde, Fırka haricinde olduğum için, hariçte cereyan eden sözlerin dimağımda yaptığı tesiri arzedeyim: Bana öyle gelirdi ki; Büyük Mille, Meclisinde Aümirler vardır, işaret ederler, eller kalkar, Efendiler; (o sizin huzurunuzda af diliyorum, Bu fikrimin yanlış olduğunu anladım (Güzel sesleri, alkışlar). Gayet #ümiini müzakerelerin, en sorbesi sözlerin, ei ciddi inii- nukaşaların içinde bulundum. İki aydır yanınızdayım, Buradan hatta bir gün bile ay rlmadım, Bu serbes münakaşaları dinliyerek hayatımın en tatlı zamanlarını yaşadım. Bunu bü kürsüden, benim kirk yildir yazılarımı oküyün, hayatımı tetkik eden, kitaplarımı gören bütün milletime Oo kemali Osümimiyetle, cidden yürekten tekrar ediyorum. İnansınlar ki, burada samimi galış- mak ve milletin saadetine koğmuk vardır, Eariçteki sözlerin hepsi herzedir (Bravo sesleri, alkışlar). Dedim. ki; matbuatın en emektarıyım. Bana şimdi geyhülmatbuat tw diyorlar. Gazetecilile o başladığım tarile (903) dir. Yazıya başladığım tarih, (300) dür, Kâzim Pe. (Diyarbekir) — Yaşınız küç Ahmet İhsan B. (Devamla) — Yaşım merk edi vorsanız; bam alimiş yedi yaşmdayım. Hayatımın (43) senesini Servetilünunu hasrettim. Başladığım günden buzüne kadar teceddüt, terakki, medeniyet vo ideal bri ini Banu anlamak için Serveti. fünunun (45) koleksiyonlarına be leri ık kâfidir. Onların beelişiki ettim. Memleketin en yüksek adamları geldile seniber çalıştılar, irfan saçlılar, gayretimin arasında bügün idrak ettiğimiz Asri, medeni, içtirdmi terakkiyi, torunlurunn torunlar rının dahi göreceğini zannetmezdim. Bügün evlâtla rümizin içinde buluuduğu fark, nasil yapıldığını bil- medikleti bü sandet, kolayca yapılmış birşey değildir. su Ahmet — — mi Gazetemiz sahıbi ve Ordu Meb'u- İhsan B. nutuk irat ederken Gazetemin müsamdesini ilk aldığım zaman (1307)de verilen rahsatnamede zirih adam resmi bâsmiyaca- #un yazılıydı. (Hanhdeler), Acaba ölüsünü basabilir- imivim diye sordum. O da olmaz dediler, Nihayet Abdiülhamidin oğluna doktorlar ameliyat yaptılar Muvaffakiyetle bitti, İlk defa olarak ameliyat yapan doktorlürm resimlerini gazeteye koydum. Hamit dev- rinde de ilk olarak canlı resim © zaman cıkmıstı. Torunlurımın göremiyereğini zannettiğim bu içtimni hayatını bazan düşündükçe kendimi rüya görüyüörür, yahut ta tekrar dünyaya gelmiş bir insan zannediyorum. ve büyük. medeniyet i Bunu büyük Tmuharebenin hercü- h müörci içinde fevkalâde bir surette " milletin içinden çıkan Gazi yaptı. Gazi milletin bütün arzularını, bütün ihtiyaçlarını hissetti ve felü- ketlerin önüne geçti. Ne yaplı? Bir kere düşman çizmesi altında inli- yen milleti onların elibden kur Osmanlı Devletinin altı asır içimde görmediği hakiki istiklâl Türk milletine Lozanda verdirdi. İçtimai inkilâbm yaptı, Kadınları ağtı, Fakat onları ancak çalışsınlar diye açtı; cünkü Avrupanın kadın- - İhan açıktırlar, amma onlarda içtiğini hayatın içinde imesniye istirak ederler. Kadınlarıniız kapalı. bulunduğu yarımız maellüçtu.Sonra beni en çök mem- buu eden bari inkilâlıni yaptı Arkadaşlar; harf önkilâbımı zarinn başka bir hiz duyarım, Çünkü bu inkılip olmasaydı elde edilen İritiün ba onnhlıkların fesiri olmıyacaktı. yükselmesine o vakfeden bir #amanlar düşündüğüm Ömtümü matbunün arkadaşınızın, Arüp harllerine, nusara yabsuruyu lü Misty. Ealaka hari ileal rilledim İyer ibalcsına icindir ki SÜ sene çar nufuz etik, okumak koluyluşlu ve bunun matlamatin eheririya ti merlaığtin Ve MZ neşriyadın, terakki ve imklâp düşmanlarının içlare ettiği neğri- vatan tehlikesi çotalımşlar. Beyefendiler; köylüler bu imüzir neşriyatı okur oldular ve fona bhüberlerlâ karşılaştılar. Mesele bündan dolayı vahimdir. Çünki milletimizin psikolojisi büsbütün başkadir. Bfondiler, bir köy kahvesinde bir çapkıu kö) ağının aleyhinde isnmlatta bnulumur, ona dil uzatıran derht ii susturulur. Bunu milletin an'anesini göstermiştir. Büyüklere dil