23 Temmuz 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

23 Temmuz 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

TEME İT İki Hanım kitabı YAKUT KAYALAR Şüküfe Nihal Hm. ın küçük rToinanı Gevenlerde iki güzel kitap okudum. Biri, son devir edebiyatımızın en ince bir kadın şairi ülan Şüküfe Nihal Hit. gin « Yakui Kayalar» namındaki küçük romatı, diğeri de bize yeni bir iştidadın heyecan li rini getiren İffet Halim Hnf.oin «İl Daireleri> isimli şiir meomuasi,.. Bu'iki eser, İki ayrı cephe det tetkike şayan, birer edebi kiymet mahsnlmlürler, Önce Yakut Kavalar'dan bulsedelim: Bu küçük kitap, sadeliği nisbetinde güzelleşen türkçe nesrin ne mükemmel bir abenge yükselebi- İeceğini gösteren çök kiymetli bir eserdir. Büküle Hm.; Halide Edip'ten sonra, İismlimizı en berrak bir memba kenarına götürüyor ve bize otla, tirk- çe'nin en temiz, ep pürüzsüz nesrini derin bir şiir çağıltısı ile kalbimizi serinleten bir eksir gibi sütl yor. (Türk edebiyalımı ve Dürk lisanının kudretini inkâr edenlere bu cürülelerden örülmüş musiki de birşey hissettiremezse demek ki onların ne kulaklarımda. hüs- sasiyel, ne de kalplerinde güzellikleri kavrıyacak hir kabiliyet vardır, yabui ta mütereddi bir rahturlür: kendi Isranlarını ağlasınlar! Kitaptan, misal mi istersiniz? Şu satırlardaki ahen- ge balim ki « Sesini duymadığımız Mer rüzgdrlar vardır, yüzü- müzden, ellerimizden süzülürken hissederiz, omn gebi hir ges... Sisli bahar akşamından süzüldü, sihirli bir fısıltı gibi yulyuma üfledi, ben, ürpere ürpere uyalım, İnce, sıhirli nefes! TUL DAİRELERİ İffet Halim Hm. ın şiirleri Bomanının «duha, bü ilk satırlarında. Şüküfe Im, saruraımz kondi üzlübunu tarif etmektedir. Bu iel: bnn her cürülesi okadar yekpare bir nağmeden örül müş gibidir. Okurken hissediyorsunun ki Ülebayi Öedide'yin ve Fecri Aticilerin üçüzlü farisi terkipler, billinesn. vasfı fterkibilerle elde ettikleri ahenk daire sinden tamanile uzaktaknışdır. Bu nesirde bükim ölna, türkçenin kendi kaideleri ve samimi, munis kelimelerinin füsunkür irtizacıdır. Mi şiir Henri iesirde çek görmiyelim,; Belki büyük inevzuların ifadesine kafi gelmiyecek olan bu musiki Jisum, böyle içten, romantik ve swle bir mevzu için en mükemmel bir telkin vastasıdır. Esasen Yakut Kayalar, bi moktadan, Aka Gündüz'ün pek haklı yazdığı gibi, biraz Dümarfine'in Oraziölla'sındaki sanati ve üslübü batırlalıyor. Sevgi, ilitiras ve yarali bir genç kiz gürurmun feryadı bn uzun mensur şiirin her saylasından, gittikçe derinleşen bir elem kayungı gibi taşıyor, köpütrüyer ve kitabın sol si ürlarnı okuduğunuz vakit başınız ancak özlü sal at eserlerinin verebileceği elemli bir. hazla dönüyer, Zaten asrımızın müsbet ve maddi endişeleri içinde istiribin gan'attaki vakur cephesi de bunun için eskimiyor, Bu, en İmisit tmanasile bedbinlik midir! Hayır.. bizzat hayatın kendisidir. Değişen kıymet, yalmız romantizmin cephesidir. Değişe sadece şekik dir, Bu sebepten Şüküfe Nihal Hruf, sin yeni eseri bize bu düşünceleri veriyor ve şairin derin hisleri No. 1814— 138 ad