26 Kasım 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

26 Kasım 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

No, 1841—136 SERVETİFÜNÜN 405 İKIBRIS ADASINDA FI SON HADİSELER <— Kıbrıs adasında isyan eden halk tarafından yakı- lan Vali konağının enkazı Dünya vekayii meyanda RKibma adusındaki gon İdiseler tazari dikkati celpetti. İsterlinin düşmesi ye snir bazı siyasi ve iktisadi tesevvüşleri bir firsat adanın Küm olan ekseriyeti Yunanistann ilhak İngiltere aleyhinde Kanlı nümayişler tertip bilerek maksadile wltiler. Malütdur ki bundan öl dafü olarak Osmanlı Hühümetile bazı aktederek adasının idari ve iktisadi işlerine karışmağa başlamışlardı. 1014 senesinde harbi umumi nin başlangunndan biliştilade İngilizler am mistemlekeleri meyünina ilhuk ettiler, Kıbris adası © terihtenberi İngilizler idare edilmektedir. Adanın idari ve iemi işleri bütün teşrii salâhiyetle birlikte bir meclise havale edilmişti; İngilizler ilk mukaveleler gene €vvel Iıbrıs Kıbrıs ada tarafından bu meclis 24 azadan miürekkeptir. Bunların 12si Rum $ü Türk 6 si İngiliz ve ücü Yahudilerden teşekkül eder, Yalnız adanın valisi olan zat bu meclise riyaset eder ve iki reye maliktir; bu suretle Rumlara, karşı diğer aza bir fazlalıklı ekseriyeti temin etmektedir. Adada 350,000 kişi mevcuttur. Bu miktarın 450,000 4 Rum 60,000 i Türk ve mütebakisi Yahudi, Er meni ve bir kismi da eetebilerden ibarettir. Ekseriyeti teşkil etmeleri itibarile Rumlür daima adanın Yunanis ilhakımı arzu ve iltizam etmektedirler, Ve bu yüzden zainan zaman hazi mümayiş ler tertip etmekte idiler İşte son hadiseler de bu ar gunun kanlr ve daha glününllü bir surette tezahürün: den başka bir şey değildir. Bu dafaki isyan mahiyetini arzetmekte idi. Ve birdenbire adanın her faralınaa sirayet etti. Evvelâ silâhsız baslayan hadisenin İngilizler tarafından silâbhla tenkil edilmek #mecbüriyeti tahüiddüz etti, Ve bermutat yaralanan ve ölenlerin mühim bir kismi gene Rumların tarafında kaldı. Adanın inzibati memurları yerli ahaliden teşkil edildiğine ve bunlürin Türk olanları hadisede bitaraf kaldıklarına unzaran isyanı bastırmak için İngilizler asker ve İarp yenisi göndermek mecburiyetinde kaldılar, tana Kalris adasında İngiliz hâkimiyeti mali pe dini isyanlar vukua geldi ve kanlı ve hadiselerin. allisi Vakalar elk'an elmekledir, Bu konedi da Sön daja, aleyhine bütün oda ateşli oldu. devam Kübris hülümel tarafından yafaldı, meyda Pl asiler Bunlar ilk firsatta hükümete nit bazı müesseseleri ve bilhassa vali konağını yaktılar. Gefkoşa, Dimasol ve Magosada yangınlar çıkarıldı, Kıbrıs badisatı esnasında ölen bir ihtilâlcinin cenaze alayı Ve muhtelif yerlerde İngilizlere Karşı müsellâk mükavömetler yapıldı. Buna karşı İngilizler harp gemilerinden ihraç ettikleri müfrezelerle mukabil tü arrızlara geçtiler, Şüphesiz böyle bir vaziyet uzun gürmeyecekti, Netekim çabuk bastırıldı, Adsdan Yunanistanda dü bu arzu lehine nümayişler tertip edildi. Bilhassa darilfunun talebe İnaşka