3 Aralık 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

3 Aralık 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

No. 1843 — 157 SERVETİFÜNUN n tedbirler haklıdır. Fakat... artık altın servet eskisi gibi değil» «Amerikada da sarı madenin muazzam ilhtiyatlari var. Buna rağmen ciddi bir buhranla telidit edilmesine de mani yok.» «Bejüvasya altın deryası içinde yüzerken mil yönlaren igsiz bir paron ekmek alabilecek para bulamıyor.» Amerikalılar trapsızlardan yök dalın müdebbir davranıyorlar. Buna sebep memleketlerindeki haydut- ların fazla mahir olmasıdır. M. Snowden, Foderal MReserne baukamı alan mabzenlerinin dünya yüzünde hiçbir suretle kabili zapt olmadığını söylemekten çekinmiyor, bir dağ tasavvur ediniz ki dinamitle patlatılınış ve dahiline iki buçuk metre kalınlığında çelikten duvarlı, kırk metre yüksekliğinde bir istihkâm inşa edilmiş. Sonra, bu inşaat üzerine kurşuni renkli, büyük granit taşlı, manzarasi ile mali bir imiesseseden ziyade bir hapisaneyi andıran Federal Reserre Bank yapılmış, Sehrin hereümerç ve haylınyundan kırk mere derinlikte saklanan altınları bukadar muhkem bir mahfaza kâfi çelmiyormuş gibi bakınız daha neler yapınuşlar Daireleri içersinde beş milyar dolür kıymetinde altın gizliye çelik mahzen satin o bahirden de 20 metre aşağıda küindir. Bu dairelere girebilmek için evvolk buukaya girmek lâzımdır. Banka ise AV'Capone gibi adeta birer ordu sahibi haydutlara karşı en ufak tedbir olarak kullandığı bekçilere Thomson witraiyöz- leri, yirmi oObeşlik ölomatik fabancalar vermiş. Başkaca, zehirli gaz ve elektirik tertibatı da kulla nıliyor. İlk kurşun sesinde bankayı hemen sarmağa hazır olan beşyüz polis daima ilhliyatta bulunuyor. Batkuynu girildikten sonra alti mahzenlerine giden koridora sapılıyor. Bu koridorun nihayetinde iki memur beklemektedir. Bu iki adam Amerika polisleri içerisinde en İyi silâh kullunan ve en isabetli nişan alan kimselerdir. Şayet koridor köşesinden gelen adanın yanında bankanın daireye girmeğe selâhiyettir bir memura yoksa kendisini, hiç bir şey derhal vuruyorlar; Muayyen memur refakatinde methale geldinizmi; yerleri, tavanları ve duvarları baştan başa çelik bir oda görüyorsunuz. Bu mahallin kapısı altıbin kilo ağırlığında dört mühtelil bölmeden çelik kayn ile kapmmıyor. Bu mahreciu kapatılması için ulak bir düğmeye basmak kifayet ediyor. Açıl masına, gelince... kapanan kapıyı açmasını bilen iki kişi mevcuttur ve bü iki kişi birbirlerini bilmezler ve Tammazlar. İşte dünya yüzündeki sırların en iyi gaklanılamı bü kapının açılması sistemidir. Buradan aşağıya inmek için bir tek vasıta vardır: Asansör. Gerek oaltınları ve gerek insanları taşıyan © olup tahtelarz polis merkezi vağıtasile tahrık edilir ve bu asansörün içindeki telelom merkez ile irtibattadlır, Asansörün kapısı kapandıkin kendinizi içerisi oyulmuş bir çelik kitlesi içinde sanıyorsunuz, kapının nerede olduğu o belli olmiyor. Kırk metre indikten sonra polis merkezine çikiyörsünuz. Mahzenlerin mmuhafa- sına memür olan mürettibat adedi seksen sekizdir. Bürmüduri, | miiteşekkil hir Kezalik burada muhafızların ingösi aylık ihtiyat yiyecek ve içecek vardır. Şuyet çelik istihkâm bherhangihir tehlike oOkarşısınlda Okalirsa içerdekiler iki ay muntazam hayat sürebilecekler. Polis dairesini müteakip uzuü bir dellize giriyor. suhuz, Sakın önden yürümeyin, beyninize kurşunu yersiniz. Bu dehlizler ânenk hir insanın geçebileceği genişlikte olüp herbiri mihayeliide inwdeni uynnlar imeventtur ve nöbetçiler bü aymaları tarassik etmek- tedir. Nihayet altını gelirsiniz. Çelik duvarları, (pit edilmiş çelik çubukları asılı kocumun birer kitap şeklinde renk renk ve cins cins altınlar, İşle su Forheuses altırıdır. Kenumla gördüğünüz Alfrikü ne- vidlir. Şu ateş rengindöki külçe Oral madenidir. Altın... Altın.,, Emek, gözyası, didinme ve yorgunluk. paha sn ancak elde edilmiş olan kaps madde... Diğer kisımlar ban dalin ayni olan on dokuz mahzeni ihtiva eder veherbirinde Tö-milyon doluerlik altın vardır. Födeyal Teserer Bankan gok gavam dikkat olan bu daireleri meyanındaki en mühim güzergâh muhtelif hükümetlerin altın paralantıa ait kolleksiyon dairesidir. (*9| Görülüyor ki, Amoriki Devlet bankası altın suah- genleri bütün tehlikelere karşı, harp, havi (aürrüzlü va muhtemel ve payri rünhtemel bütün tocavüzlüre kargı. imüemmeti bir kisveve bürünmüştür. Allan, çelik malhfaşa içiide müsterih uyuyor. Varsan bü yüzden dünya biribirine girsin, ortalık sefalet içinde yüğsün.. “ne zarari O, çelik ve beton yatağım diş terketmiyecek. için dgima iki BÜLENT FURİ Tt Amerika Milli bankasına ait malümat İçin Daily Erpressa güzetesinden istifade edilmiştir. Paris'te Bank dö Frans mahzeninde bütün dünyada altınların beşte birini saklıyan cesim rdan biri Yeni naşriyat: Türk Kadmı Muharriri : NEZİHE MUHİTTİN Yeni intişar eden bu eseri kadınlık mesailine alâkadar kürilerimize tavsiye ederiz.