14 Ocak 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

14 Ocak 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

oldular. Mısır'da, Hint'te, Çin'de, Garbi Avrupa'da, İrak'ta, bütün Akdeniz kıyılarında bir devir bulu- yoruz ki bu büyük «Akın» ı yapan yüksek Türk milleti kendisine mahsus esil ışığı perçinlemiş ve medeniyet tarihini açmıştar. < Akın » Piyesinin Mevzuu: «Akın» piyesi işte Türk tarihinin bu safhasını naklediyor. Güzel ana yurdun feyiz memba olan büyük İçdeniz kuruyoş, Bu kuruyuş gittikçe şabukla- şan, gittikçe artan bir şiddetle, gönüllerini ve ömür- lerini o denize bağlıyan büyük milleti, Türk milleti- ni bunaltmaktadır. O zamanki inanışları milleti idare edenleri büyük «Baksı» ya (Bakıcıya) müracaat gevkediyor. «Baksi falına bakiyor. Belki «Gök / Tanrı» büyük Türk milletinin hâkanını kurban etme- sine scıyacak, gök gözleri yaşaracak, rahmet dolu yağmurlar boşanacaktır, İki hâkan bu uğurda seve seve canını feda ediyor. Yerine seçilen üçüncü SERVETİFÜNUN 109 Üç genç hakanı kurban etmek ve yerine geçecek zatı aralarından seçmek için gelecek babalarına intizar ediyorlar. Nihayet babaları geliyor. Neficeyi haber veri” yorlar. Şafak vakti «Bakem ya muracaat etmişler. Başbakısı Tanrı ile komuşmuş, fakat netiçe değiş- Bdiştir. «Tanrı han istemiyor.» «Türk adını şünelten bir kurban istemiyor.» Fakat Türkelinin en güzel kızını istiyor. «Suna» Gök Tanrıya bir kurumuş ırmakta kurban edilecektir. İkinei perde derin istıraplarla geçiyor. Güneş batmak üzeredir. «Hâkan»> da kızı ölünce yaşıyamı- yasaktır. Üç genç, Bumin, Bayan, Demir çare aramağa gitmişler. Bunlardan ikisi ancak etrafın teessiir her berlerini getirebiliyorlar, Fakat son dakikada «Demir» yetişiyor ve bağırıyor: Akın'ın üçüncü perdesinden bir sahne Suna oklarla üş gencin talihini tesbit ederken hâkan, «İstemi Han» da onikinci yılını tamamlamış- tır. Gök gene akmamış, deniz gene sür'atle ufka doğru kurumuş, kaçmıştır. Türe icabı Türkelinin en büyük Gün beyi, Batı beyi, Doğru beyi tiç oğullarını büyük hakanın yanına göndermiştir. Hâkanın ve Türkelinin en güzel kızı Suna ie bu üç genç en iyi arkadaştır. Her üçü de Suna'ya kalp bağlamıştır. Bu temiz pi samimi ve sıcak arkadaşlığına mani ni değildir. Birinei perde açıldığı zaman bu üç gençten ini, Demirle Bumin'i derin bir keder içinde buluyoruz. Kurban olmak sırası o günkü muktedir ki İstemi Han'a, sevdikleri Sum'anın babasına gelm «Halk dağılsın, iâkan ferman buyurdu.» «Demir» işi Başbakıcının halledeceğini biliyor. Ona muracaat ediyer. Her vakit olduğu gibi Türk gençliği o devirde de batıl itikatlardan uzaktır. Başbakıcı <Demirrin demir bileği altında hakikati itiraf ediyor: Üç büyük başbuğ Başbakıcıyı Hân'ı kurban ettirmekten tehditle vaz geçirmişler, Bu suretle içle- rinden biri «Hâkan» olunca ölüm tehlikesi bertaraf edilmiş olacaktır. «Suna» nın kurban edilmesi de İstemi Hân'ı kederinden öldürecek, bu suretle Hanlık üç beyden birine kalacaktır. -- Devamı 113 üncü sayfada —