14 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

14 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

HALKIN “GÖZÜ HAYKINIKULAĞI HAKKIN. DİLİ Sene 2 — Not 530 FRANSADA SİYASİ BİR REZALET! Bedestende İşler Çok Durgun Son Posta © Yazı işleri telefonun İstanbul — 20203 Gidiyor Bilhassa Mücevher Fiatleri Çok Düşmüştür Ve Alıcı Yoktur | Bedestende, son günlerde tenha bir müzayede manzarası Bir memleketin, bir mıntakanın vaziyetini: sulamak istiyenler, onun halk pazarlarını tetkik etmek» le işe bişlarlar. İstanbulun Halk pazarı da Sandal bedesteni ve Kapalı çarşıdır . yd, alış, verişinde bü- yük bir bubran olduğu ilk bakış- ta göze çarpar. Eşya fiatı düşük- tir, Alıcı azdır. Ortada dolaşan- lar ise zaruri ihtiyaçları için et- rafı kolaçan edenlerdir. Hele mücevher satış salonu, şayan dikkat bir isteksizlik içindedir. Muhtelif icra ve kredi müessese- lerine borç mukabili rehin bıra- kılmış eşyanın alıcı bulmaması şimdiye kadar görülmemiş bir bâdise idi. Şimdi, Bedesteni birkaç defa boylıyan mücevher partile- rine tesadüf ediliyor ve bu eşya, defalarca gidiş, gelişe rağmen bir türlü satılamıyor. Diğer taraf- tan Bedestene gelen mal da şaya- nı dikkat derecede azdır. ( Devamı 15 inci sayfada ) a a Siyasi Hayatta Müthiş Ve Ağır Bir İtham Fransız Harbiye Nazırı Ölmemiş, Onu Mikropla Zehirlemiş Ve Bir kaç gön evvel, tifodan vefat eden Fransız Harbiye Nazırı M. Majinonun ölümü münasebe- tle ortaya şayanı dikkat bir id- dia atılmıştır. Bu iddiayı yapan kıraliyet taraftarı Aksiyon Fran sez ( gazetesinin Başmubarriri Şarl Morrastır, Şarl Morrasa göre, M. Majino ölmemiş, öldürülmüştür. Bu mü- nasebetle de şu satırları yazıyor: “Kim ne söylerse (söylesin, dünyanın hiçbir kuvveti M. Am dre Majinonun ölümünün tam zamanında vuku'a geldiğine ve ölümlerin tabiiliği hakkında resmi veya nimresmi sözlerin ne dere- ca şüphe uyandırdığını söyleme- me mâni olamaz. Andre Majino istiridyeleri çok severdi. Fakat istiridyelerde tifo mikrobu vardır. Bu varlık hem mümkündür, hem de rivayete göre muhakkak. Andre Majino istiridye yeme- yl ne derece suistimal (ederse etsin, fikrim şudur ki onun ölü- Öldürmüşler | 7 “ Pl a İ | : | z Harbiye Nazırı Ölen Fr eline münü bizzat istiridye vaşıtasile kolaylaştırdılar veyahut ta Başka - ii indi 15 inci sayfada ) PERŞEMBE — 14 Kânunusani 1932 Bugün Sayfa m Suriyede V . aziyet Gergindir Berut, (Hususi) — Müntehibi- sani intihabatından sonra Suriye ve Lübnandaki gon vaziyet teb likeli bir şekil almıştır. Suriyenin Lübnanla o muvasalası kesilmiş, Suriyede telgrat ve postaya san- sör konmuştur. Son dakikaya kadar intihabatın meşru olduğun- da ısrar eden Fransızlar, Şam ve Hamadan baka yerlerde. intiha- batın yeniden yapılmasına muva- fakat etmişlerdir. M. Ponso Faris Elheri Beye yeni bir hükümet teşkilini teklif etmiş ise de, teklif reddedilmiştir. Vataniler bütün intihabatın tecdit edilmesi hususunda israr etmektedirler. Bütün Suriyede halk grev ilân etmiş, Şam, Ha- ma, Humus, Halep ve diğer yer- lerde dükânlarını kapatmıştır. So- kaklarda tanklar ve süvari jan- darma askerler dolaşmakta, şe hirler bir harp meydanına benze- mektedir. M. Ponso vaziyeti ya- kından tetkik için bütün maiyetile birlikte Şama gitmiştir. Vadii Serhanda Sultanülatraşın kumandasındaki asi kuvvetler, Suriye ohududunde O Vatanilerin son işaretlerine İntizar etmekte- dirler, Halepten gelen bir habere göre Polis merkezinde bir bom- ba patlamış birçok kimseler ya- ralanmış ve ölmüştür. Halep s0- kaklarında halk ile asker, jandar- ma, polis kuvvetleri arasında kanlı müsademeler olmaktadır. A EN Maruf o terbiyecilerimizden , Maarifçilerimizden ve Darülfünun Müderrislerimizden on beş kişiye sorduk: “Bir sene sonra orta- mekteplerde ve dört sene sonra liselerde eski harfleri hiç bilmi- en yeni nesle ne okutacağız? Ne yapalım? Nasıl hazırlanakım?., Bütün talebe velilerini, muak Timleri, gençliği, o münevverleri, matbuatı doğrudan doğruya ülâi- kadar eden bü suslin cevaplarını topluyoruz. Bunları yakında “Son Posta,, sütunlarında bulacaksınız. İdare işleri teinfonu İstanbul — 20203 Fiatı 5 kuruş — Günün Mesekslerinden Hayvan Satanlar Kasaplar Şirketin Elindedir Anadolunun dört köşesinden bin bir müşkülâta katlanarak Mezbahaya kadar hayvan getiren celep esnafı, burada yeniden birçök müşküllerle karşı karşıya- dır ve evvelden hazırlanan vazi- yete düşmiye mahkümdur. Mezbaha civarında hayvan otlatacak yer yoktur. Binaem aleyh hayvan sahibi hayvanlarını pay mahalli ahırlarında beslemiye ve bekletmiye mecburdur. Her geçen gün hayvan başına 80 ku- ruş masrafı istilzam eder. Celep bu masrafa tahammül edemiye- cek vaziyette olduğu için biran evvel hayvanını elinden çıkarmak ıztırarındadır. Hele getirilen hayvanlar sığır ise, vebai bakari tehlikesine bi- naen doğruca Mezbahaya girme“ leri. şarttır. Bu şarta riayete mecbur olan celep hayvanım bekletmiye muktedir değildir. Zaten hayvan sahipleri, gerek vergisini (o verebilmek, (o gerehis perakende topladığı hayvanların takıntısını kesmek ve borçlarını ödemek için hayvanını satmak mecburiyetindedir. (Devam 12 indi sayfada) amma gg a Ankara, 14 (Hususi) — Amerika ile mali ve iktısadi sahada, memleketimiz hakkında çok faydalı bir itilâf imza edileceği haber leri teyit olunmaktadır, Bu maksatla eski Maliye Vekili Saraçoğlu Şükrü Bey, refakatinde Âli İktisat Meclisi umumi kâtibi Nurullah Esat Bey olduğu halde şu günlerde ikinci bir Amerika seyahati yapacaktır. Şükrü Bey Amerikada ilk seyahatinde temasa geçtiği mali gruplarla anlaşacak ve haiz olduğu salâhiyet mucibince itilâflar aktedecektir. Neticenin memleketimiz menfaatine çok semereli ola cağı anlaşılmaktadır. Tıbbi Müşavere — Hasta için beş doktor getirttim, içerde müzakere ediyorlar, fakat hâlâ ittifak edemediler. — Hastalığın teşhisinde mi ittifak edemediler? — Hayır... Ameliyat ücretinde.