14 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

14 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

SÖON 'POSTA Kulağımıza Çalınanlar Herkes Dilenirse... Bir mecliste en hararetli ko- suşulan mevzulardan biri de buh- randır. Biz de, buhrandan büyük bir bararetle bahsediyorduk. İçimizde çok mikbin bir arkadaş varmış; dedi ki: — Adam sen de, bu dünyada biçbir şeye fazla ehemmiyet ver- memelil! Buhran, buhran, buhran... Anladık... İsterse buhran artsın. Ne olur? Herkes dilenci olur değil mi? olsun. İçimizde, bir de, çok bedbin bir arkadaş vardı; o da dedi kiz — Olsun amma, herkes dile- nirse kime sadaka verir? Bir de t onu düşün ! İki Ahpap Çavuşlar İki arkadaş berber. Eskiden- beri tanışıyorlar. Birinin mahalle içinde küçük bir dükkâm var, ötekinin yok. Dükkânı olan berber hasta- lanır, yatağa düşer; arkasından kalfası da hastalanır, yatağa dü- ger; ve tabü, dükkân kapalı kalır. Berberin arkadaşı, dükkâna gelir ve kepenkleri kapalı gö- rünce, gider, arkadaşını bulur: — Hayrola ? — Kafayı yere vurduk. Dük- | kân da kapalı kaldı. — Vah vah... Bir hoş beşten sonra, misa- fir kalkar, — gider; fakat evden boş çıkmarz: Hasta odasında, masamnın Üstünde birkaç anahtar duruyormuş; çaktırmadan o anah- | tarları cebine atar, — bunlardan birile, gider, arkadaşının dükkâ- Bını açar ve bir iki gün müşte- rileri traş eder, cebine beş on papel atar ve bir teşekkür mek- tubile beraber — anahtarları: arka- daşına gönderir. Mektubun sonun- da şöyle bir tesselli cümlesi var: * Fena mı yaptım birader? Dük- kân kapalı dursaydı, müşteri kaçardı!. Yaramazın Cevabı Bir dostumu ziyarete gitmiş- tim. Beş yaşında bir erkek çocuğu vardı. Yaramaz mı yara- maz. Bize hiç rahat vermiyor, adeta, bir tek lâkırdı konuştur- muyor. Babası kızdı, oğlunu kulağından yakaladı: — Eğer bu yaramarlığa de- vam edersen vallahi seni götürür, bahçede torrağa gömerim. To- hum gibi, anladın mı? Babası (kulağını oğlan şu cevabı verdi: — Sen beni toprağa ekersen, benim tohumumdan birkaç yara- naz daha çıkar. bırakınca, İflâs Davası Ağa Zadenin Davası Yeni Bir Safhada Adana (Hususî) Müflis Ağazade Hulüsi Beyin sindikleri geçenlerde mahkeme - tarafından ezledilmişti. Asliye mahkemesi riyaseti avukat Şerefettin ve Na- zif Beylerle tüccardan Osman Nazhb Beyi yeni sindik olarak. | tayin —etmiştir. Yeni — sindikler wazifelerine başlamışlardır. MEMLEKET HABERLERİ Çanakkalede Hayat.. Kasaba Elektriğe Kavuştu, Şimdi De İyı Su İçin Çalışılıyor Çanakkale (Hususi)— Yeni seneye girerken kasabamız yeni bir hayata ka- vuşmuş oldu. Beş aydanberi — de- vam eden elek- trik fabrikasının inşaatı ikmal edildi. Fakat di- namo makinesi- nin İstanbuldan gelmesi bir az geciktiği için yeni senenin ilk gecesinde tenvi- rat mümkün ola- | madı, Şimdi ise makine gelmiş, yerine konulmuş ve şehrimiz me- deni ışığa bürünmüştür. Yeni bir şose: Çanakkalemiz yeni senede yeni bir yola sahip oldu. Bu yol, Balıkesir - Çanak- kale şosesidir. Çok asri olan bu yolun bütün iİnşaatı — bitmiştir. Bu güzel yol beton köprüler ve menfezlerle takviye edildiri gibi — İzmirde Muhtaçlara Un Ve Yağ Dağıtıldı İzmir (Hususi) — Hilâliahmer tarafından, sıkıntı içinde bulu- nan mıntakalar halkına yardım faaliyetine devam edilmektedir. Cemiyet, Urla, Kemalpaşa, Bul- gurca, Değirmendere, Tire ve Torbalının Subaşı köyü muhtaç- larına (2500) çuval un göndermiş dağıtmıştır. Ayrıca bu mıntakaya (15) bin okka da zeytinyağı da- gatılmıştır. Çeşmeden — şehrimize — gelen bir heyet Hilâliahmer Cemiyeti Reisi Sezai Beyi ziyaret etmiş, Çeşmenin Sif(lik köyü halkına da yardım ilmesini — bildirmiştir. Hilâliahmerin tesbit ettiği adet- lere göre Urla, Kemalpaşa ve diğer kazalarda mubtaç halkın yekünu 2300 kişidir. Diğer ta- raftan sıkıntı - vaziyetinin iz-lesi için bükümet te tecbir almıştır. Şarkta Kâğıt Para Kıymetleniyor — Şehrimiz- kâğıt lirası vuşa — alınıyordu. lira (40) (925 ) Bitlis. ( de evvelce (34) gümi; | Şindi ae " Li | kuruşa | kuruşlur. Bataklığa Saplanmış İzmirden Cuma ovasına giden bir kamyon yarı yolda bir ba- taklığa saplanmış, yolcular ölüm korkusu — geçirmişlerdir. Fakat imdada yetişilerek kamyon ba- taklıktan — çıkarılmış, bu suretle bir facianın önü alınmıştır. Grip Yüzünden Adanadan bildirildiğine göre Kadirli kazasındaki talebeler ara- undzk grip vukuatı fazla oldu- gundan mektepler bir hafta mılid- , Jdlo tatil edilmiştir. kâğıt çıkmıştır. — Altın Güzel Çanakkalenin iki manzarası birkaç tane bekçi kulübesi, çeş- meler ve helâlar da vardır. Bu yol, kasabamızın iktısadi ehem- miyetini bir kat daha arttıracak ve kalemiz Balıkesirin de iskelesi ola- caktır. Nakliyat: Bugün hemenber tarafta hissolunan iktısadi bulhran burada da hissedilmektedir. Son haftalarda Seyriıefain idaresi lAdanada |Faydalı Yağmurlar Adana, 12 (A. A. )— Uzun zamandanberi devam eden soğuk- ları müteakıp dün, Adana ziraati için çok faydalı yağmurlar baş- lamıştır. Çiftçileri çok endişeye düşüren kuraklık — tehlikesi ber- taraf olmuştur. İki Hırsız İzmirde İki Polıs Menıunınu Yaralamışlar İzmirde garip bir hırsızlık ha- disesi olmuş ve iki keçi hırsızı iki polis memurana yaralamıştır, Komiser Haydar ve poliş Nazmi Efendiler hayvan pazarından ke- çi aşırmakla meşgül olan Meh- met ve Süleyman isminde iki maznunu karakola götürmüşler ve ifadelerini almıya başlamışlar- dır. Fakat bu iki maznun bir- denbire polislere hücum etmişler ve ikisiniğde bıçakla yaralamış- lardır. Hadiseden sonra kaçmak istiyen şerirler diğer polisler ta- rafından tevkif edilmiştir. Edremitte Belediye İle Esnaf Arasında IIhhhf Çıktı Edremitte yüz elli, iki yüz seneden beri Esnaf Cemiyetleri- nin tahtı tasarrauflarında bulunan bir. kısım, gayrimenkul emlâk, Belediye tarafından avarız namile zaptedilmek - istenilmiştir. Fakat Esnaf Cemiyetleri bu emlâkin kendilerine ait bulunduğunu ileri | gürmüştür. İzmir mıntakası Tica- ret Müdürlüğü esnalın şikâyetini | İktisat Vekâletine bildirmiştir. haftada bir defa- dan ibaret olan postasını — tatil etti. Tüccar va- purlarımız — ise, haftada — ancak üç veya dört sefer yapıyorlar, Su meselesi : Şehrin en mü- him ihtiyaçlatından biri olan su- yun şehre isale- Bi için teşebbü- satta bulunulmuş- ur, Kızılcık su- yu denilen bu su takim — ettirilmiş ve muvafık netice alınmıştır. Para —meselesi de halledildiği için yakında işe başlanacaktır. Gençlik hareketleri: Kasaba- mızda müteşebbis gençler tara- fından idare edilen bir sinema vardır. Belediye de iskele yanında bir park ve bir gazino yaptırmakta- dır. Halk Fırkası da gençliğin toplan- ması için bir mahfil inşa ettirmektedir. Tekirdağda Bir Aile Faciasının Son Safhası Tekirdağ ( Husust ) — Bir se- neye yakın bir zamandan beri bütün Trakyayı alâkadar eden bir cinayet hâdisesine ait muha- keme nihayet karar safhasına intikal etti. Hâdise şudur: Bundan dokuz ay evvel Çor- luda Kâmil Bey isminde bir zat, bir münakaşa esnasında fazla biddetlenmiş ve tabancasını çe- kerek refikasi Melâbat Hanımı öldürmüştür. Facianın hakiki sebebi zevç ve zevce arasındaki garip bir kıskançlıktan ibarettir. Şehrimiz Ağırceza mahkemesine — intikal eden bu cinayet davası iki gün evvel neticelenmiş ve suçlu Kâmil B. (18) sene ağır hapse mah- küm olmuştur. İzmir Limanında Aylık Faaliyet İzmir, (Hususi) — Geçen kâ- nünüevvel ayı zarfında İzmir |i- manına uğrıyan mühtelif vapur, romorkör, motör ve yelkenlilerin miktarı şudur: Türk bayrağını hâmil 48 va- pur, 19 motör. 10 romorkör, 51 yelkenli, 6G Fransız, 16 ıtnlyııı, 11 İngiliz, 4 Yunan, 3 Alman, 5 Felemenk, 1 İsveç, 1 Bulgar, 1 Belçika, | Japon, | Norveç, 2 Amerikan, 4 Rus ve 2 Yugos- lavya vapuru. Hilâliahmer Balosu İzmir (Hususi) — Hıl.'ılıahmer tarafından — hasılatı —mübtaçlara Bit olmak üzere şehrimizde güzel bir balo verilecektir. Hazırlıklara başlanmıştır. Kâmmusani 14 İktısat İzmirdeki Sıkıntının Sebepleri Ege —mıntakasındaki — lutlık, doğrudan doğruya ihracal siyar setimizin teşkilâtsızlığından doğ» muş bir hneticedir. Ege mıntakası — Türkiyenin en zengin yerlerinden hiridir. Tütünü vardır, üzümü vardır. Bu sene üzüm az olmuş. Buna mue kabil tütünler keyfiyet itibarile geçen seneki tütünlere faik ye- tişmiş. Miktarı da azmış. Köylü iyi para alacağını ümit ederken, tütülerini hiç satamamış. İki eli böğründe kalmış. Tütünlerini sa'amıamasının se- bebi nedir? # » lâtsız olması. acalımızın — teşkik Tütünümüzün müşterisi Avnm pa ve Amerikadır. Bu iki kıt'a büyük bir iktısadi buhran içindedir. Bu yüzden bu- ralarda iyi Tütün serfiyatı azak mıştır. Her tarafta fena tütüne rağbet artmıştır. Fakat — tütün sarfiyatı durmuş değildir. Şimdi diye kadar — müşterimiz — olan Avrupa milletleri, yavaş — yavaş komşularımızın eline geçti. Yunar nistan ve Bulgaristan bütün tü- tünlerini sarfettikleri halde, bi . tütünlerimizi satmıya muvaffak olamadık. Bu işte Tütün İnbisarr na kababat bulmamız lâzımdır. Çünki Avrupaya tütün satamamış ve tabil köylüden de tütün alar mamıştır. Aldığı tütünleri de yok pahasma ve alacağına mahsuben almıştır. Tütün İnhisar İdaresinin, ba sene köylüden tütün almamasının ikinci sebebi de, tüccarın bam | kalara merhun bulunan tütünle- rini — satınalmış — olmasıdır. Bu tütünler, dahili sarfiyat için İnhi sar İdaresini tütün satın almaktan müstağni bir hala getirmiştir. | Fakat bu yüzden köylü çok mı- tazarrır. olmuştur. Ege mıntakasımın derdini bü- tün tütün müstahsili mıntakalara teşmil edebilirsiniz. Her tarafta ayni dett ayni şikâyet vardır. Bu hâdise ve şikâyetlerden alacağımız ders şudur: İhracatımızı bir an evvel teşkk lâtlandırmak Jâzımdır. Tütün İm hisar İdaresini biran evvel asri bir müessese haline koymak xx- ruret kespetmiştir. Bu iki iş yak pılmkdıkça, — gelecek sene de ayni facialarla karşılaşmıyacağımı» z kimse temin edemez. Tütün İkramiyesi Şehit Çocuklarile Malüller Müracaat Etmelidir 932 senesi tütün bey'iyesi İ ramiyesi için defter tanzimine başlanacağından mülga Sultanal- met, Süleymaniye ve Aksaray askerlik — şubelerine — mukayyet şehit yetimlerile malüllerin tesbit muamelesinin icrası için bunların ellerindeki vesaiki resmiye ile birlikte şubeye mi- racaat ederek kaytlarını icra et- tirmeleri, aksi takdirde deftere Hhal — edilemiyeceklerinden 902 ikramiyelerini alamıyacakları E- minönü askerlik şubesi tarafın- dan ilân edilmektedit.