31 Mart 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

31 Mart 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

No. 1859—174 senesinde 30 milyon rakkamını geçmiyen rey miktarı bu şene 7.860,000 lik bir te- reffü (o göstermişlir. Şimdiye kadar olan Reisieumhur o inti- hapları hiçte bu seferki kadar hara- retli ve ihtiraslı bir öcreyan takip etme- mişti: İşte bu mev- kie olan namazetlerin en kuvvetlisi ve 13 Hindenburg - huriyetçi sosynliatle- rin adamıdır. Alman cumhuriyeti onunla başlamış ve şimdiye kadar onunla devam edegelmiştir. Hin- denburg bu sefer 35 intihap dairesinden 17 sinde kahir ekseriyet elde etmiştir. Yalnız 3 yerde Pomâr- anya'da, Slesvig Holstein'de ve Chemuitz Zwickan'da Hitler, Hindenburg'dan daha fazla rey almıştır. İki rakip Şimali ve Şarki Almanyada yeni zirai sahada birbirlerinden büyük sayı farkile açılamamışlardır. Berlin sokaklarında propaganda afişleri Solda, Hinderburg'un bir resmi altında: “ Bir adama rey verin, Bir firkaya degil! ”; solda: , 13 Martta Hitler'e rey verin”. , Şimdi iş bitti” , , Reich reisi Hitler ismini taşıyor ”. Fakat Garpte. ve Cenupta, bilhassa Bavyera ve Ren havalisinde Hitler pek geride kalmıştır. Berlin'de mareşel komünistlerin tesirile büyük bir ekseriyet elde edememiştir. Burada Hindenburg 1.308.000, Thaelmann 685.000. Hitler 685.000, Dues- terberg 232.000 rey almışlardır. Hindenburgun zaferinde o sosyalistlermi büyük hissesi vardır, Filhakika cumhuriyetçi sosyalistler büyük bir intizamla Mereşala rey vermişlerdir. Bu seferki intihapta propaganda da daha vâsi mikyasta yapılmıştır. İntihaptan bir hafta evvel sokaklarda cumhuriyet renklerini taşıyan otomobiller, havada «Hindenburg» yazılı levhalar taşıyan tayyareler mü- temadiyen dolaşıyorlardı, Umumi bahçelerde bilhassa SERVETİFUNÜN Mareşal Hinderburg Berlin'de hassa askerlerini teftiş ederken 285 50.000 kişi istiap eden Luntsgarden'de orkestralar konser- ler veriyorlar ve eski Prusya milli havalarını çalarak halkı (o coşturuyor ii z I ia si Nasyonal Male reisi ni itler tarafı (o Nazislerin namzedi Hitler dâ- ha büyük bir propaganda dalgasında sürükleni- yordu. Geçen niishalarımızdan birinde Hitlerin Al- man müfritlerinin nasıl teveccühlerini kazandığını anlatmıştık. Nezislerin bu intihap münasebetile çi- kardıkları beyannameler hep Almanyanın sor kozu- nu oynadığından, Hitlerin memlekete saadet ve T&- fah taşıyacağından bahsedip duruyorlardı, Bu prope- gandaların Hitlere epey rey taşıyacağı belli idi. Ne tekim öyle oldu. 11 milyon rey Hitleri mevkii ikti- dara geçirmese bile hükümet taraftarlarını haklı bir endişeye düşürecek mahiyettedir. — Devamı 297 inci sayfamızda — Adolphe Hitler ( gurupun önünde ) Brunswick delegesinden çıkarken