13 Ekim 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

13 Ekim 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

No'18387—202 SERVETİFÜNUN Eg KEĞALATSA ATAKAN Yunan karagözünün komik kahramanı karaghiosis Atina'nın kenar mahallelerinde yaz akşamları halkı en çok eglendiren oyun, yunan karagöz oyu- “nudur. Esası Çinden geldiği rivayet edilen hayal oyunu bu suretle yalnız bizde değil, Yunanlılarda da hususi bir tarza bürüne- . mn rek devam etmektedir. Bit © yi “tabi, yunan karagöz oyunu- nun tipleride bizim an'aneyi karagözümüzün tiplerine uy- müyor. Fakat, oyunun ışık ve irae tarzı bizdekinin be- men hemen aynıdır, Karagöz- ler bizimkinde olduğu gibi degnek ucunda oynatılıyor. Yunanlıların bu hayal o- yunu bilhassa yaz akşamları bir bahçede halkı topluyor. Derken ışıklı perdeye karaghiosis'in hayali akse- diyor ve hafifçe iğilerek müşterileri selâmladıktan sonra; — «Sizi selâmlarım diyor, ve kendimi kalbi karımda olan bir çapkın olarak takdim ederim. Bütün poliskomiserleri beni pek âlâ tanırlar. Bakın ne güzel eğleneceksiniz. Fakat herkesin oyunu iyice seyredebilmesi Biğ | madamlar müsyölerin oturmalarını rica eder un bu Suzi Başlığin Karagözcü sırasile bir sürü milli tipleri değneklere geçirip perdeye STRESA KONFERANSI Atina'da YUNANLILARIN KARAGÖZ ese OYUNU ee Mein Yunan karagözründe perde açıldığı zaman: Muhoyyel bir şark sarayi önünde hükümdar ve askerleri. Stresa konferansının birinci —. ve Georges Bonnet tarafından açılı GENE GELECEK Yunan karaşözünden bir sahne çıkarıyor. Bunların en meşhurları: Kurnaz ve komik kahraman karaghiosis, cesur muharip Ajce. dağ hay- dudu Klefti, v. 8. dir. Hasılı Homeros'un destanın- daki esatiri tipler, bazan yeni isimler alarak per- deye arzı endam ediyorlar. Bilhassa, eski yunani madhike şairi Aristofonosun nükteleri bu oyunlara hakimdir. Yalnız bu oyunların bazı mevzuları türk ruhunu ren- cide edecek mahiyette oldu- duğunu da teessifle kaydede- lim. Sözde, yunanlıların türk hâkimiyeti altında yaşadıkları mevhum mezalimi tenkit ve tehzil eden bu nevi mevzular rında oynatılması Türk - Yunan dostlugunun kıymetini takdir eden hakiki münevver Yunanlıların da hoşuna gitmediği aşikârdır. Bunu teşvik edenler, bilhassa Yunanistandaki muhalif fırka mensuplarıdır. Adetleri erasen pek az olan bu gibi kim selerin ise artık bir hakikat olan Türk - Yunan dostlu- guns böyle ancak basit halkı meşgul edebilecek adi vasıtalarla su katmaları imkansızdır, Karaghiosis oyu- nunda da giyasi gayeler takip edenlerin emekleri ha in olmaktan ziyade gülünç ve manasız bir harekettir, Bunuda yunanistandaki mubeliflerin gafleti addederiz.Y Merkezi Avrupa'nın mali vaziyetini düzelt- ımek iddiasile toplan- miş olan Stresa konfe- ransı kapandı. Resmi- miz bu konferansın küşadına ait bir inti- badır.