16 Ocak 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

16 Ocak 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

Ankara ağır ceza mahkemesi reisi B. Osman Talât İltekin Atatürkün aziz şa- hislarına karşı suikast yapmaktan zan &ltında bulunan Urfa Saylavı Ali Saible Yahya, Üze- yir, Arif, Şemsettin, İd- ris, Şaban ve İsmailin muhakemelering Ankara ağır ceza mahkemesinde başlanmıştır. Mahkeme heyeti, B. Osman Talat İltekinin reisliği altın aza B. B. Hayrullah ve Cemalle teşekkül etmektedir. Müd- delumumiliği Oo Ankara müddelumumisi Bay Ba- ha Arıkan temsil ediyor. Ankara ikinci sorgu hâkimliğinin son tahki- katın açılmasına dair olan kararnamesi gere- gince, Cumur Reisine suikast yapmak üzere si- lâhlı bir cemiyet kurmak. tan maznun olarak mu- hakeme edilen maznun- lar hakkındaki kararna- mede, muhtelif tarihler- de verdikleri ifadelerden geniş hulâsalar vardı. Kararnamenin Ali Sa- ibe ğair olan kısmı o- UYANIŞ No. 2056—371 Komplo Maznunlarının Muhakemesi Başladı. kunurken dinleyiciler arasında bir hareket görüldü. 'Teşrii ma- guniyeti olması dolayısiyle ön- ceden ifadesinin alınamadığı, Kamutayca masuniyeti refedilip tevkif olunduğu zıman yüzünde muhtelif tezahürler vücut bul- duğu, Atatürke yapılmak iste- nilen suikastten dolayı zan al- tında olduğu kendisine söylen- diği zaman ağlamağa başladığı, kendisinin bazan bir masum, bazan da nedamet duyan bir günahkâr gibi gözyaşı döktüğü tasrih ediyordu. Ankara müddejumumisi B. Baha Ankan Aleyhindeki deliller, Yah- yanın suikasti yapmağa, Çer- kes Etem tarafından yemin et- tirildiğini anlatırken bu arada Ali Saibin de ismini ortaya at- mış olması; suikastin icra tarzı hakkında Çerkes Etemden tali- mat beklediğini anlatırken, Ali Saibden de talimat beklediğini söylemesi ve EHtemin yazdığı mektubun Şaban ve Üzeyir de- lâletiyle kendisine gönderilmiş olmasından bahsedilmiş bulun- masıdır. Aleyhinde sayılan bu ithamlar okunurken, Ali Sa- ib yarı acı, yarı müteessi, bir şekilde baştnı sallıyarak tebes. sün ediyordu. Davada birkaç celse geç- miştir. Muhakeme henüz devam etmektedir. Dava, muhakemenin bundan evvel geçen celsesinde bugüne bırakılmıştı. Bugünkü celsenin hafi olması ve iddia makamı tarafından mahkemeye verilen raporların okunması, amme Şahidi sıfatiyle de ajan İzzetin dinlenilmesi kararlaştı- rılmıştı. Mubakemenin açık celsele- rinde hazır bulunacaklar için, izdihamın önüne geçmek üze- re 150 kart ayrılmıştır. Maznunlar sağdan sola : Ali Saip Ursavaş, İsmail, Şaban, İdris, Şemseddin, Arif, Aziz ve Yahya