26 Mart 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 15

26 Mart 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 15

284 Eski Kralları- İngilterenin ve Yeni na Ait Hatıralar, Fıkralar... vi Sekinci Edvard, babası Beşinci Corc gibi, denizi pek sever ve de- nizcilik işlerine çok merak sardır- mıştır. Dolayısiyle ilk resmi ziyare- tini, Martın beşinci günü Glaskova yapmağı, orada “ Kraliçe Mari, isimli gemiyi - bu gemi, şimdi dün- yanın en büyük ticaret vapuru ol- mak üzere tezgâhtadır - tasarlamış ve bu arzusunu yerine getirmişlir. “ Deniz Devi, , denilen bu gemi, 24 Martta, büyük med zamanı Klid ırmağının suları yükselince, denize indirilmiştir. Med zamanı, bu işin daha kolaylıkla başarılacağı hesap- lanmıştır, Kral sekizinci Edvard babasın- dan neler tevarüs etmiştir? Lon- drada ve İngilterenin (muhtelif yerlerinde bir çok binalar. ve çift- lik arazi iratlar, Buckingham sa- rayındaki meşhur altın yemek sof- rası takımı, mektuplar, istridye tarlaları, caddeler, kitaplar, maden ve bazı yerlerde balık avlamak hak ve imtiyazlar... Belki dünyada başka hiç bir in- sana nasip olmıyacak derecede Kral Vinci Corcun ölüm döşeğinde alınmış resmi UYANIŞ | Kral Vinci Corcla Kraliçe Ma- rinin yeni evlendikleri zaman çektirdikleri bir resim büyük, fakat herhalde idaresi ga- yet güç bir varlık. 1760 tanberi İngiltere Kralları tevarüs ettikleri bu müthiş serveti devlete bırak- makta ve buna mukabil sarayları- nın masraflarını karşılamak için ha- zineden senelik maktu bir para almaktadırlar. daresi devlete bırakılan, hakikatte Kralın kendi fakat malikânesi No. 2066 —3$i sayılan bütün bu emlâk ve sairenin senelik varidatı bir milyon iki yüz bin İngiliz lirası - tahminen yedi bu- çuk milyon Türk lirası-dır. Fakat Kral bütün bu varidatı almaz, dev- lete bırakır; buna mukabil de dev- let kendisine senede 470 bin İngiliz lirası yani üç milyon, ayda 250 bin Türk lirasi tahsisat verir, Bu malümatı veren Londra ga- zetesi bu paranın fazla olmadığını, İtalya Kralının şimdiki senelik tah- sisatı beş milyon Türk lirası oldu- Şunu, kralla devlet arasında ki bu itilâftan devletin senede dört mil yon Türk lirası kadar bir istifadesi olduğunu kaydediyor. Kralın senelik tahsisatı olan bu 470 bin İngiliz lirası muhtelif par- çalara ayrılır: Yüz on bin tirası - yedi yüz bin Türk lirası - Kralın hu- susi hazinesini teşkil eder ve bunu istediği şekilde sarfeder. 193 bin İngiliz lirası sarayın yemek ve sair umumi masrafına, 125 bin İngiliz lirası saray memur ve müstahdemle- rinin maaş ve ücretlerine, 20 bin İn- giliz lirası da muhtelif tamirata sar- folunur, Senede 13 bin İngiliz lirası iyilik işlerine karşılık tutulmuştur, 8 bin lira da açıkta kalıyor. Bu 470 bin İngiliz liralık sene- lik tahsisattan 1931 buhranı esna- sında, ölen Kral tarafından elli bin lira indirilmişti. Bu malümatı veren muharririn ifadesine nazaran ölen Kral Corc, bu para ile bütün mas- rafları gördükten sonra sene sonun- da kendisine hususi masraf için ancak iki bin İngiliz lirası -on iki- bin beş yüz Türk lirası - kalıyormuş. Muhtelif sarayların idare mas- raflarından başka yat için senede 2900, otomobil ve arabalar için 5 bin, atlar için 5200 İngiliz lirası harcanmaktadır. Kralın seyahat- lerine tahsis edilen trenlerin mas- rafı devlet tarafından değil, kendi hususi tahsisatından ödenmektedir. Kral Core, hanedana mensup olupta devletten maaş almıyan yüz elli kişiye kendi parasından tahsisat ayırmıştı. Yeni Kralın dev- letten alacağı 470 bin İngiliz lira- sından başka Veliahdlik zamanın- daki emlâk ve arazisinden ayrıca senede - bütün masarif (o çıktıktan sonra » 60 ile 70 bin İngiliz lirası arasında geliri vardır. —Oelecekjeayıdağbaşka hatıralar, fıkralar—