21 Mayıs 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 20

21 Mayıs 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 20

416 Avusturyadaki Hâdise : Şuşnig,Diktatör! Starhemberg, Musoliniye Gönderdiği Haftanın en mühim sayılan Si- yasi hâdisesi, Avusturyadaki hâdi- sedir. Avusturya Başvekili Şuşnig, en geniş salâhiyetle Avusturya dik- tatörü olmuştur. Avusturya kabi- nesi oniki saat süren bir toplantı- dan sonra Dr. Şuşnig'e'bu vâsi se- lâhiyetin verilmesini kararlaştırmış ve Cümhurreisi Miklaş verilen ka- rarları Avuşturyanin menfaati nâ- mına tasdik etmiştir. Kabinede yapılan tadilât neti- cesinde Dr. Şuşnig, Harbiye ve Ha- riciye Nazırlığını da üzerine almış bulunuyor. Başvekil muavini Prens Starhemberg kabineden atılmıştır. Doktor Şuşnig, eskiden Starhem- berg'in idaresi altında bulunan He yımvehr teşkilâtını da kendi idare- si altına almış bulunuyor. Hayim- vehr'e mensup binbaşı Bobvehr Başvekil muavinliğine tayin olun- muştur, Akseden haberlere göre, Star- hemberg'in atılmasına sebep her şeyden fazla, ifrat derecesindeki İtalyan taraftarlığıdır. Doktor Şuş- nig daha müstakil bir siyaset takip etmek ve Avusturyanın istiklâlini daha başka mesnetlere dayamak fikrindedir. Bunun neticesi olarak Starhemberg kabineden atılmıştır. «Deyli Herald» gazetesinin ver- diği malümata nazaran, Prens Starhembergin sukutuna sebep, ge- çenlerde Sinyor Musoliniye gönder- diği tebrik telgrafıdır. Prens bu telgrafında İtalyanın kazandığı aon askeri muvaffakıyet- ten bahsederken «Bu zafer faşistli- gin namussuz ve riyakâr demokra- siye karşı zaferidir.» demişti. Bu telgrafın gönderilmesi üzerine Fran- sanın Viyana sefiri Avusturya başvekilinden, hükümetin bu fikir- de olup olmadığını sormuş ve Fransız gefirinin bu hareketi Star- hembergin gukutunu çabuklaştır- mıştır, Prens Starhembergin mukave- met göstermemesinin sebebi, baş- vekilin, harbiye nazırı general Zuh. Derle zabıta müdürü Skubel'in mü- SERVETİFÜNÜN U Talaton : 2-0013 YANIŞ Tedi günde vir an yerine çıkar. ia gaz Abonesi : MİM ip e Tm ÇO 600 e Yabancı gri. 36 çlevişra İrangıdır. iz sayısı Gazetemize ilân verecekler, İstanbulda Ankara Caddesinde Holer Samanon ve Huli İlân Şirketine gitmelidir. Mo. 2474 —389 azetesi : İstanbul Uyanış Kuruştur zaheretini peşinden temin etmiş olmasıdır. Heımaschutz zimamdar- lar, Heimwehren'lerin silâhların- dan tecrid edilmelerine muhalefet etmemeğe karar vermişlerdir. Musolini, hâdiseyi müteakip Ro- maya giden ve kendisiyle mütead- dit mülâkatlar yapan Prens Star- hemberg şerefine bir öğle ziyafeti vermiştir, Bir taraftan da, Avustur- ya Başvekili, Suşnig'e bir telgraf göndererek yeni kabinenin İtalya, Avusturya ve Macaristan arasında- ki Roma itilâflarına sadık kalaca- ğına dair çekmiş olduğu telgraftan dolayı teşekkür etmiştir. Duçe, telgrafnamesinde yeni hü- kümetin muvaffakiyeti için temen- nilerde bulunmuştur. Gene akseden haberlere göre, Macaristanda da kabine buhranı baş göstermiştir. Başvekil Gömbö- gün istifaya mecbur olduğu söyle- niyor. Yeni teşkil edilecek kabine- de Gömböşten maada diğer nazır- ların mevkilerini muhafaza edecek- leri bildirilmektedir. Eski Başbakan Kont Betlen'in Viyana seyahati Peşte siyasi ma- hafilinde hayret uyandırmıştır. Bet- len'in son günlerde Kanya ve Baş- bakan muavini Doranyi ile yapmış olduğu mülâkatlar da nazarıdik- kati celbetmektedir. Viyana siyasi mahafili, Betlen ile Ekhardt'ın seyahatinin diplo- masi bakımından büyük bir ehem:- miyeti olduğu mütalâasında bulun- maktadırlar. Mücavir devlet adam- larının yakında Romaya gidecek- leri söylenmektedir. Bunların ha- reketlerinin gizli tutulmuş olması büyük bir merak uyandırmıştır. Bethlen ile Ekhardt ve Avusturyar lı Kralolar arasında evvelce hiç bir telâki vuku bulmamış olduğu temin edilmektedir, Arşidük Ottofon Habsburg'uu büyük kız kardeşi arşidüşes Adelay- den'in Viyanaya gelmesine büyük bir ehemmiyet atfedilmektedir. 23 yaşında bulunan Arşidüşes, içtimai ilimler doktora pâyesini al- Bir Tebrik Telgrafından Dolayı Mevkiinden Oldu ! mak için üniversiteye «i'yam et- mektedir. İmparatorun #vcukishiti dan on sekiz senelik bir menfâ ba- yatından sonra Habsburgların mem- leketten çıkarılmasına dair olan ka- nunun ilgasından istifsde ederek vatanına ilk olarak dönen, Arşidü- şesdir, Gazeteler, henüz bu dönü- şü haber vermemişlerdir. Doğu Afrikası Mes'elesine Gelince : Doğu Afrikası mes'elesine gelin- ce, İtalyanın, Habeşistanı ilhakını Milletler Cemiyetine tanıtmak t8- şebbüsü, boşa gitmiştir. Milletler Cemiyeti konseyinin Cenevrede İngiltere Hariciye Nazırı Edenin reisliği altında yaptığı hususi top- lantıda, İtalya murahhesı Baron Aloizi, ,konsey ruznamesine İtalya muhalefet eder. Bu mesele, Roma- da vukubulan son beyanatla hal- lolunmuştur.» demiş, Habeşistan murahhası Valde Maryanın hükü- metsiz ve hükümdarsız bir mem- leketin mümessili olarak içtimaa iştirak edemiyeceğini ortaya at- mıştır, Buna karşı Habeşistan muralıhası, memleketinin selâmetini Milletler Cemiyetinden beklediğini, Cemiyetin Ha.beşistanı şimdiye kadar tuttuğu gibi şimdiden sonra da bırakmıya- cağını umduğunu ileri sürmüştür. İspanya murahhası Madaryaga v6 Danimarka murahhası Muno, Ba- ronun noktai nazarını reddetmişler,. ruznamenin olduğu gibi kalmasını istemişlerdir. Bu teklife İtalyan murahhasından başka hiç kimse muhalefet etmemiş, ve reis Eden, İtalya-Habeş (o ihtilâfının konsey ruznamesinde ibkasına, İtalya ha- riç olmak üzre, ittifakla karar ve- rildiğini bildirmiştir. Bunun üzeri- ne de İtalya murahhas heyeti Ce- nevreyi terketmiştir. Bu çekiliş, Cemiyetten çıkış ma- hiyetinde değildir. Konsey, 18 Ha- ziranda tekrar toplanacaktır, AHMED İHSAN Matbansi Lti.