4 Haziran 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 15

4 Haziran 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 15

no Nathunadi, sana anlardan (1) bahsedeceğim. On- ların mevcudiyetindeki kuvvetin bilmem farkında ol- dun mu? Hayatın en ufak bir lâhzasını takdir edeime- yişin ölümü fazlaca düşünmeyişindendir. Her lâhzünim, ölümün siyah karanlığı dibinden kopmuş bir nur ha- lini alabileceğini anlamıyor musun? Vaktimin m bahsile, bana her şeyi yapa- bileceğimi söyleseler, ispat dahi etseler hiç bir şey yapmıyacağım. Bir işe başlıyacağımdan, diğerlerini de yapacak çok vaktim olduğu için istirahat edeceğim. Hayatın bitmiyeceğini bilmiş olsaydım her nevi zevk ve eğlenceden tadardım. Halbuki ölüm korkusu bana tercih ettirdi. ” . Ve böylece hayatımın her lâhzasını, umumi bir neş'e için ayırmağa başladım. Her yeni lâhzam geçen lâhzalardan farklıydı; öyle ki, en yakın hatıramda bile kendimi tanıyamıyordum. “» Nathanağl, her şeyin ismini sade bir lisanla söy- lemeliyiz. Hurma ağaçının meyvasına hurma derler; bu nefis bir taamdır. Hurma ağacının şarabına lagmy derler, Bu, hurma- nın tahammur etmiş mayiidir. Araplar onunla sarhoş olurlar; ben pek sevmem. Uardinin nefis büliçilerinde kabilli güzel bir çoban çocuğu elinden bir kürleti lagmy içmiştim. * LL Bu sabah membalar geçidinde dolaşırken tuhaf bir mantar buldum. Üzeri manolyalar gibi beyaz bir zarfla örtülüydü | Vücudünde bir takım şekiller vardı. Açtım; etrafı berbat bir koku kapladı. İçi, donuk bir madde ile doluydu. Etrafındaki diğer mantarlar daha basık oldukları için ihtiyar ağaç kovuklarında görülen kav- ları hatırlatıyordu. (Bunları Tunusa hareketimden evvel yazdım. Sana, her baktığım şeyin, benim için ne derece haizi ehem- miyet olduğunu anlıyasın, diye, aynini kopya edip gön- deriyorum. Honfleur (sokakta) Diğer mantarlar da etrafımda, bende şahsi hayatın arzusunu çoğaltmak istiyorlarmış gibi, sallanıyorlardı. Dün şuradaydım, bugün burada; Rabbim bence ne ehemmiyeti var Diyenlerin, diyenlerin, diyenlerin: Dün şuradaydım, bugün burada, İki kere ikinin dört etmesini tekrarlayışlarım ve yumruğumun masanın üzerinde görüşün içimi vecd ve saadetle doldurduğu zamanlar “lduğu gibi, bigâne kaldığım zamanlar dahi olurdu. — Bitmedi — Hi İnetapta Yelimesinin. karşılığını tüğsslelerişi allenk v4 ifade tarzına göre lâhza, an ve dem olarak kullanillisi. Aİ, pH RVETİFÜ MA Ne. 2076 —301 eni Büdce Kamutayda Müzakere ve Kabul Edildi. Başba- kan, Bir Söylev Verdi. Kamutay, (7 7 # yni mali yıl büd MS e cesini müzake- re ve kabul etmiştir. Yeni büdcenin vari- dat kısmı iki | yüz oniki mil- | yon yedi yüz altmış dört bin masraf kısmı 212,755,580 li- radır. Büdce mü- zakeresi sonun | da, Başbakan “| İsmet İnönü bir ? söylev vererek, ezcümle şöyle | demiştir : “ Arkadaş- lar, Devlet hiz- metlerinin tatbik olunacakları sahayı gösteren büdce müzakeresi sona ermiştir. Vekil arkadaşlarım günler- denberi bu hizmetler üzerinde neler yapıldığını ve ne- ler yapılması düşünüldüğünü izah etmeğe çalıştılar. Büdçe tertibi, esasında zor bir iştir. Bir milletin sayısız ihtiyaçlarını o sene için doğru bir sıraya koy- mak, esasında çok dikkat ve hattâ maharet istiyen bir marifettir, Hazırlanmakta olan büdcenin en iyi bir büdce olduğunu söyliyecek kadar iddia değilim. Fakat sizin yüksek ve verimli çalışmanızla, yardımı- nızla meydana getirilen bu büdce iyi bir büdce addo- lunabilir. Devlet hizmetlerini takib ederken istinad ettiğimiz anatemelleri kısaca arzetmek istiyorum. Bunlardan birincisi büdcenin herhalde mütevazin ol- masıdır. Senelerdenberi takib we bu sene de Büyük Meclisin tahakkuk ettirmekte hassas bulundu- ğu bu esas bizim için çok faydalı oldu ve ilerde de çok faydalı olacaktır. Meydana getirdiğimiz eser ha- kiki manasile tam ve mütevazin bir büdcedir. Arkadaşlar; bilhassa son senelerde bütün dünya- nın geçirdiği iktisadi şartlar yüzünden meydana çi- kan ve büdce muvazenesi kadar mühim olan diğer bir âmil, döyiz muvazenesi vardır. Biz, gerek büdce- de ve gerek mali siyasetimizde döviz muvazenesini ciddi bir surette temin etmek için çok kayıtı bulu- nuyoruz. Bu hususta büdce encümeni bu sene hususi bir alâka gösterdi, hususi bir tedbir gösterdi. Bu tedbirlerin döviz muvazenesi noktainazarından daha sağlam, daha emin bir vaziyet temin edeceğine ina- nımız vardır. Arkadaşlar; büdce muvazenesi ve döviz muvazenesile beraber devlet işlerinde takib ettiğimiz diğer bir nokta da, her sene sarlettiklerimizin her se- ne, herhalde istihsali artıracak surette olmasıdır... Büdce müzakeresi sırasında Recep Peker, söz söylerken