25 Haziran 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 17

25 Haziran 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 17

No. 2079—304 siz bu yekünun iki mislini bula- caktı. Kurumumuz müesseseleri ara sında anakucağı ile şefkat yurdla» rımızın, muayenehaneler, yetimler yurdu, pansiyon, gündüz bakım ev- leri ve saire, korumaları anılmağa değer. Bu müesseselere köylerde ana ve babasını süt çağında iken kay- betmiş, kendisini koruyacak akra- bası olmıyan çocuklarla, şehirlerde ana ve babadan mahrum kalmış yoksul süt çocukları &lınmaktadır. Gayeleri bu çocukları ölümden korumak, bakıma muhtaç çocukları sürünmekten kurtarmak, bunları mekteb çağına kadar bakarak 7 yaşından sonra yatı mekteblerine devretmektir. Bu devir işi 1931 yı- Jına kader kısmen temin edilebili- yordu. Şehir yatı mekteblerinin kalkması dolayısiyle müessesemizde T yaşına gelen çocuklar, yerleştiri- lecek yer bulununcaya kadar, mü- essesemizde alıkonarak en yakın mektebde okutulmaktadır. Buuun için yaşı ilerlemiş 36 çocuk yerle- rini kimsesiz süt çocuklarına ferk- edecekleri yerde müessesede ilk mektebe devam etmektedir. Bun- ların sayısı her yıl artmaktadır. Bunlar, müessesemize alınması z8- ruri olan süt çocuklarını almak imkânını çok deralttığı gibi küçük çocuklar için kurulmuş olan tesisa- $ımızın yetişmiş çocuklara kâfi gel- memesi yüzünden kurumu güç bir vaziyete sokmaktadır. Çocuk bakımında iki önemli cereyan görülmektedir: Biri her aylenin çocuklarını daha fenni ve daha gürbüz yetiştirmek için bü- yük bir istek beslemesi, öteki de işe giden annelerin çocuklerini bi- zakacak müesseselere ihtiyaçlarıdır. Bu iki lüzum kurumumuz işlerinde gündüz bakım evleri ile, çocuk ba- kıcı yetiştirilmesine fazla emek vermek zâaruretini anlatmiştır. nkara, Bursa ve İzmirdeki dört gündüz bakım evimiz geniş kreşimize gösterilen rağbet umul. âduğundan çok büyüktür. Gün geç- mez ki çocuğunu buraya vermek için birkaç anne başvurmasın. Bu- nun için kreşimizin kadrosunu bü- yütmek meoburiyeti görülmüştür. Buradaki iki kreşimizden biri 50, biri de 100 çocukludur. Giresun, UYANIŞ Ankarada açılan sergiyi gezenlerden bir grup: sağden itibaren ön: 71 emek İnönü Kız Ensilüsünün Yık Sergisi Açıldı dekiler, sıra iile Kültür Bakanı Saffet Arıkan, Sağlık ve Sosyal Yar» dım Bakanı Refik Saydam, Ankara Genel Savamanı Baha Arıkan «İsmet İnönü Kız Enstitüsü» nün yıllık sergisi, Ankarada Kültür Ba- kanı Saffet Arıkan tarafından açılmıştır. Sergide enstitünün programına dahil bütün iş şubelerindeki bir yıllık çalışmanın verimi olan güzel eserler vardı. İnce bir zevk ve maharetle hazılanan serginin tertib ve tanzimi de beyenilmiştir, İtinala kurulmuş olan sergi, ilgi uyandırmış, ortaya konulan eserlerin güzelliği umumiyetle takdir olunmuştur. Elâziz, Balıkesir ve Adalardaki gündüz bakım evlerimizin #aaliyet- leri de sevinç verecek derecededir. Sanayii ilerliyen ülkelerde artık bir zaruret olan gündüz bakımev- leri ülkemizde de iâyik olduğu dikkatle göze alınmıys başlamıştır. İstanbul, İzmir, Adana gibi illeri mizde kurumumuzdan başka bazı teşekküller de bakımevleri üğürük idare etmektedir. Ayleler arasında fenni ve usul dairesinde çocuk bakımına verilen ehemmiyet iyi yetiştirilmiş çocuk bakıcılara ihtiyaç göstermiştir. A- nakuca müessesemizde açılan çocuk bakıcı mektebi beklenen veticeleri vermiştir. Bizde yeni ve gerekli bir meş- lek olmıya başlıyan bn mektebimiz kızlarımız için devamlı ve temiz bir geçim yolu da olduğundan bu- raya girmek için her yıi ülkenin her yönünden birçok müracaatlar olmaktadır. Bunun için evvelce ilk mektebi bitirenler alınıken şimdi lise ve orta mekteb müdavimleri seçilmiye başlanmış, bu suretle me- zunlarının bilgi cihetinden değeri yükselmiştir. Geçen iki yıl içinde 20 çocuk bakıcı yetişmiş; mektebi muvaffikiyetle bitirerek diploma alanlar 3öü çıkmıştır. Mezunların hepsi mücsseselerimizde, hastaneler» ili hemşire sıfatiyle çalışmaktadırlar. ilenntf çocuk bakıcılığının daha ziyade yayılması için genel merke» zimiz çocuk bakımını annelere pratik bir şekilde öğreten «Anne- lere öğütler» adiyle baatırdığı bro- şürleri patisız dağıtmaktadır. Bnn- ardan kuyün yıl yirmibin tane gönderilmiştir. İstek her gün art- maktadır. Fenni çocuk bakımının ve ba kınasız çocukların temelli bir yar. dımcışı olsii süt damlaları tehlikeli vaziyetlere düşen süt çocuklarına pastörir” süt temin etmektedir. Biri gen"i merkezimizde olmak üzere teşkilâtımızda 10 güt dam- lası çalışmaktadır. Bu mliersese- lerin çoğalması başlıca dilekleri- mizdendir»