9 Temmuz 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

9 Temmuz 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

104 SERVETİFÜNUN No 2081—396 abeş mes'elesini gözden geçirmek üzere Cenevrede yapılan toplantı, beynel- milel politika vak'alarının en me- rak uyandırıcılarının başında sa- yılmak gerektir. Bu toplantıda Habeşistan oİmperatoru inci Heile Selâsiyenin söz söylemesi bilhassa ehemmiyeti haizdir. Adis-Ababadan Cibuti yolile Fi. İistine, oradan da Londraya gi- den İmperator, Cenevreye ge- lerek toplantıya girdi ve ken- disine karşı saygı duygusu u- yandıran, şiddetli ve sürekli olarak alkışlanan bir nutuk verdi. Bu nutku, asil bir ifade ile, tam bir vakar ifadesiyle verdiği hu- susunda, - İtalyanlar hariç - bütün dünya matbuatı müttefiktir. İmperator söze başlarken, İtalyan gazetecileri gürültü, pa- tırdı çıkardılar, düdük çalıp sövüp saydılar ve bunun üze- rine de hem salondan çıkarıl- dılar, hem Cenevre kantonundan kovuldular. Haile Selâsiyeye itizar beyan edildi. Bu vak'a, ayni zamanda Milletler Cemi- yetinin manevi şahsiyetine de tecavüz mahiyelinde görülerek, - İtalyanlar hariç- her taraftan teessüllerle mukabele gördü. Sonra Stefan Leks adlı as- lan Yahudi bir Çekoslovak ga- zetecinin toplantı salonunda, dünyanın dikkatini Alımanyanın Cenevredehi Son Asamble Toplantısı : Habeş İmperatoru | inci Halle Selâsiyenin Vakar İfadeli Nutku Nutuk, Müsbet Tesir Uyandırdı, Ancak.. - İtalyan Gazetecileri Vak'ası, Bunların Kovulmaları ! - Toplantıda Intihar ! - 10 Milyon istikraz Reddedildi, Zecri Tedbirler Kaldırıldı, Fakat Habeşistanın ilhakı Tanınmadı! Yahudilere karşı yaptıkları üze- rine çekmek maksadile tabanca ile intiharı da, Milletler Cemi- yeti toplantısında olan beklenil- medik bir vak'adır. Assamblej, neticede İtalya reyi ele aldığını ve Habeşlerin İtalyanlarla tekrar mücadeleye haşırlandığını da, ayrıca not- edelim. Mücadeleye girişmek için yağmurların başlıyacağı “Teşrinievvel ayı beklenilmek- tedir. Habeş İmparatoru Haile Se- | lâsiyenin, içinde Milletler ce- miyeti azasına «Ey dünya mil- etleri mümessiller, sizden mil- İetime ne cevap götüreceğim ?> sorgusunu tevcih ettiği nutku, beynelmilel politika tarihinde fevkalâde ehemmiyeti haiz bir vesikadır. Bu itibarla bu nut- kun başlıca kısımlarını burada belirtiyoruz : «Milletler cemiyetine gü- vendim, çünkü cemiyetin teah- — Hn ağa e — İm aleyhindeki zecri tedbirlerin kal- faa dırılmasını, Habeşistanın İtalya tarafından ilhakının tanınmama. | sını kararlaştırdı ve Habeş mü- rahhas heyetinin 10 milyon li- (” ralık istikraz talebini reddetti, Toplantı, bu netice ile sonunu buldu. İmperator, şimdi tekrar Lon- dradadır, Diğer taraltan, Gorede yeni Habeş hükümetinin kurul- duğunu, İmperator namına ida-