9 Temmuz 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

9 Temmuz 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

No. 2081—396 hütlerini yerine getireceğini sa- nıyardum. Adâletin kuvvete ga- lebe çalacağı zannında bulnn- dum. Bu sebepten dolayı mil- letime ihanet etmemek için İtal- yanın yapmış olduğu bütün tek- lifleri reddettim. Çünkü böyle hareket etmek suretile bütün milletleri tecavüze karşı müda- faa etmekte olduğuma kani bu- İunuyordüm.» İmperator, bundan sonra harp hakkında kısaca izahat vermiştir. İmparator, İtalyan tayyarelerinin tonlarca iperit saçmak suretile Habeş halkı ara- sında teleflere sebep olmuş ve diğer tahrip edici maddelerin kendi iş ve güçlerile meşgul olan binlerce kişiyi öldürmüş olduğunu söylemiştir. mperator, sözüne şöyle de- vam etmiştir: «Buraya bu harp faciaları hakkında bizzat malfümat ver- mek için geldim.» İmperator, İtalya ile Habe- şistarı arasında son yirmi sene içindeki münaşebetlerden bah- setmiş ve Onüçler komitesinin Birinciteşrin 1936 tarihli rapo- runda Habeşistanın iyi niyetini kabul ve teslim etmiş olduğunu söylemiştir. UYANIŞ «Buna karşı Roma hükümeti, hiç bir zaman Habeşistanı fethet- mek için hazırlıklarda bnlun- maktan vazgeçmemiştir. İtalya, dostluk antlaşmasını ve Paris paktını imzalarken, imzasını tanımamağı düşünmek- ten başka bir şey yapmıyordu. Halbuki Habeşistan bu dip- lomatik vesikaları sulhun da- yançları sayıyordu. İmperator, Hal - Hal hâdi- sesini ve bu hâdiseyi takip eden ve İtalyanın vakit kazanmasına, askeri hazırlıklarını bitirmesi- ne, nihayet 3 Birinciteşrin 1935 tarihinde Habeş toprağına gir- çi al 105 mesine imkân vermiş olan uzun münakaşa ve görüşmeleri hatır» latmıştır. «Daima Milletler cemiyeti anlaşmasına saygıları olduğunu teyit eden ve fakat ayni zamanda bu anlaşmanın derpiş etmekte olduğu tedbirleri, bu tedbir- lerin geri bırakılmasını istemek suretiyle yarıda bırakmıya ça- lışan bazı hükümetlerin bu gi- dişleri bende hayal ihkisarını mucib oldu. Diğer taraftan bana her türlü mali yardımda bulun- maktan daimi surette imtina edildi. İtalyaya karşı tatbik edil- mekte olan zecri tedbirlerin kal- dırılmasına kıyam edilmesinden dolayı derin bir acı duydum. Çünkü bu hareket, Habeşistanın kat'i surette yalnız birakılaca- , ını gösteriyordu....» Karşılıklı iki sayıfadaki resimler, Habeş İmpera- toru linci Haile Selâsiyeyi Filistin, Cebelüttarık, Lon- dra, Cenevre merhalele- rinde yaptığı seyabat 8si- rasında gösteriyor. Bey- nelmilel ehemmiyeti haiz olan bu tarihi seyahate d enstantaneler.