12 Kasım 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

12 Kasım 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

” No. 2099—414 her sahasında yarattığı ilerleme hamlelerinden birinin de burada bir kâğıt fabrikası halinde tecelli- sini görmekle nekadar sevinaek ve iftihar etsek yeridir. Dün; bir toprak yığını helinde bulunan bu yerde, azametle yük- ” selen ve ince ve müstesna bir zev- kin mahsulü olması hazebile, İzmit şehrini cidden süsliyen bn eser; en- düstri hayatımızda, başlı başına bir mnvaffakiyet teşkil etmekte ve bü- tün irfan âlemimimizi yakından alâkadar etmektedir. Bununla beraber; bu muazzam eser, İsmet İnönü hükümetinin, memleketin dört bir tarafında kur. duğu endüstri abidelerile bir arada mütalea edilince; bunu memleketi kuşatan ve kuşatacak olan endüst- ri halkasının tek bir parçasından ibaret addetmek doğru olur. Bu fabrika; şimdilik dört yüz- den fazla vatandaşa iş ve geçim temin etmiş ve şehirde büyük bir canlılık ve hareket uyandırmıştır. Kıymetli Ekonomi Vekilimizin, eli ile, bugün, burada yeniden te- melini atacağımız ikinci kâğıt fab- rikaşının ve bunlara iptidai mad- deyi temin edecek olan sellüloz fabrikasının da kurulacağını göz- İzmit kâğıd fabrikasının açılış töreninden birkaç görünüş UYANIŞ lerinin önünde tecessüm ettiren Kocaeli halkının sevincine niha yet yoktur. : Bay Hâmit Oskaygan sonra İz- mit belediye reisi, İzmitlilerin ta- hassüslerine tercüman oldu. Ondan sonra İktisat Vekili Bay Celâl Ba- yar kürsüye çıktı. İktisat Vekilimiz gözlerine şöy- le başladı: — Bugün açılma törenini y&- pacağımız fabrika şimdi programı- mızda yer alan mühim mevzular» dau biri idi. Bugün bize sevinç veren bu tören, açılma merasimi itibarile yedine'sini teşkil ediyor. Kâğıt sanayii bütün dünya iti- barile ehemmiyetli bir san'at olarak kabul edilmiştir. Fabrika fikrini ortaya atanlar, plân ve programın hazırlanmasında çalışanlar memle- ketimizin çocuklarıdır. Bu fabrika üç milyon üçyüz bin liraya mal olmuştur. Senelik istib- salâtı 12 bin tondur. Malın kıymeti iki milyon sekiz yüz bin liradır. Milk hayatımızda çok şayanı tetkik safhalar vardır. Bir fabrika kurmağa karar veriyor, hesapları- mızı yapıyoruz. Bir fikir ve proje halinde ortaya atılınestmilli ihtiyaç büyük hamlelerle ilerlemiş, bizim 393 hesaplarımız ufalmış kalmıştır, Bu, milli refahımızın süratle yürüdüğü» ne bir delildir. Fabrikayı ilk esasları dahilinde ve ihtiyaç nisbetinde kurmak iste- dik. Bu esasın bu günkü ihtiyaca cevap veremiyeceğini anlayınca bü- yültmek zarureti hasıl oldu, Fabri- kanın tevsiine ait olan inşa mera- simini de bügün yapacağız. Kâğıt fabrikasına ilâve edilecek kısım için bir milyon yedi yüz elli bin lira sarfedeceğiz. Bir buçuk sene sonra senevi istihsâl kıymeti iki milyon yediyüz elli bin lira ortacaktır. İktisat Vekili Bay Celâl Bayar söylevine şu sözlerle nihayet ver- miştir; Dâhi Önderimiz Atatürk mille- tin yükselmesi hususunda büyük azim ve iradelerini san&yi hususu. na da tevcih ettiklerinden muvaf- takiyetimiz bariz bir şekilde kendi- Di gösteriyor. Bu irşatlara dayana- rak muvaffakiyetler tevali edecektir. Biz milli ekonomiyi tam olhaz- Jandırdığımız zaman millet refaha kavuşmuş olacaktır. Yaşasın Ate- türk yaşasın milletimiz. Bundan sonra fabrikanın açılış Töreni ve diğer iki fabrikanın da temel atma meraşimleri icra olun- muştur,