27 Mayıs 1937 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 15

27 Mayıs 1937 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 15

a A No. 2197—442 Hayvanları niçin severiz? Hayvanları niçin severiz?.. Bilmem, bu sorguyu kendi kendinize hiç sordunüz mu?., yle yal.. Hemen hepimiz evlerimizde ke- diler, köpekler besleriz.. Bunlardan her hangi birinin kaybolması, aramızdan eksilmesi çok kere bütün hane için umumi bir matem şeklini alır .. Köpeğinin ölümü arkasından günlerce üzülenleri, hıçkırıklarla ağlıyanları bilirim. Anatol France'ın sözü meşhurdur: «Köpeğim beni insanlardan teselli eder |> Doğru mu acaba?.. Bir bakımal!.. Çünkü, biz hayvanlarda bulduğumuz sami- miyeti, riyasız bağlantıyı ekseri dostlarımızda bulamayız, değil mi?.. Haydi asırlardanberi insanlığa arkadaşlık P z LİN Hangisi daha yırtıcı ? Jozofin Baker mi, kaplanı mı?.. eden, ehlileşmiş hayvanlar için bunu böyle ka- bul edelim?.. Fakat!.. Yılanlarla, kaplanlarla, kurtlarla dost olanları, onları evlerinde besli. yenleri ne yapalım ?.. Bu tipdeki adamlar niçin kendi cinsine, insanlığa bir türlü ısınamaızlar ? İnsan denilen mahlük yılan kadar soğuk, kaplan kadar da yırtıcı değil ya!.. Sonra hepimizin beyaz perde üzerinde zevkle, tecessüsle, alâkayla seyrettiğimiz şu Tarzan tipi l Hayvanların dostu TTarzan!.. Bütün bunlar, insanlarda köksalan hayvan sevgisinin garip teza- hürlerinden ibarettir. Hayvanlara karşı olan alâkamız darbı imesellere, örf ve Adetlerimize kadar sokulmuş değil midir? Carol Lombard eu sevdikleri arasında UYANIŞ 13 Danielle Darrieux ve kedisi İlk insan muhtelif şekillerde tasavvur ettiği ve mukaddes saydığı hayvan şekillerine tapıyor- du. 'Totemizm dinin tekâmülünde asırlarca hü- küm sürmedi mi? İnsanlar bugün bile bazı hayvanlarda türlü türlü manâlar tecelli ettirmektedirler. Baykuş sesini yakın bir felâketin habercisi gibi telâkki edenler, kara kediyi uğur sıymiyanlar pek çoktur. Bu ise insan kalbinin ezeli, anlaşılmaz ta- raflarından biridir : Sevdiğimiz şeyi hırpalamak, kötülemek ihtiyacı... Halbuki baykuş bizim onda tahayyül ettiği- miz bütün Şeamete rağmen ne güzel, ne sevimli bir mahlüktur. Netice olarak: Hayvanlar asırlardanberi in- sanların arasına sokulmuşlar, sevgilerini kaza- nabilmişlerdir. Ancak içlerinde bazı talibsizleri, bütün sevimliliklerine karşılık, insanlarda sadece korku ve nefreti uyandırmışlardır. Neden?,. Bu, bilinmez!.. K. C. En sevimli hay van: Sincap