9 Haziran 1938 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 15

9 Haziran 1938 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 15

ge No, 2181—496 UYANIŞ ei e m Kısa Tiyatro Bilgileri Çalışan diğer şahıslar Çeviren : Nurullah Kâzım Tilgen dekorcunun bunları evvelderi muayene etmesi kırık sakat ve yırtıkları varsa tamir ettirmesi lâzımdır. Bunu için provalarda dekorları bir kaç defa kurup bozmak, hem kusurları görmek bakımın- dan ve hem de kolaylıkla kurup bozmak nok- tasından faydalıdır. Dekorların iyi muhafaza edilmesinden her suretle dekorcu mesuldür. Elektrikçi: Rejisör ve kondüitin vereceği listeye ve emirlere göre Zziyaları idare eder. Verilecek temsilde kullanılması icabeden ışık- ları; Rejisör ve kondüitle beraber, Provalarda tesbit eder. Artislerin iyi makyajları, kostünm- leri ve nihayet dekorların güzel görünmesi Klektrikçinin vereceği iyi ziyalarla kabildir. Sahnede elektrikçinin vereceği hesaplı ziya- larla çuvaldan bir perde kadife gibi, Kâattan bir çiçek hakiki gibi durabilir. Esasen 90 inci asır tiyatrolarında dekordan ziyade ışık büyük bir rol oynamaktadır. Perdeci: Temsil esnasında Rejisörün ve Kondüitin vereceği emirleri ve verilen listeye göre hareket etmekle mükelleftir. Provalatda Perdenin ne vakit açılıp kapanacağını tesbit eder. Perdenin aşanından evvel açılması veya zamanından sonra kapanmayı - eser iyi oynan. mış bile olsa - seyirciler üzerinde fena tesir birakır. Bunun için perdecinin suflör, Kon- düit ve Rejisör tarafından vermiş olduğu sin- yallara çok dikkat etmesi lâzımdır. Aksesuar : Evelce hazırlanatı levazım lis- tesinde gösterilen kostüm mobilya ve sair aksesuarı teferrüatile temin eder. Onları veril- gesi icabeden şahıslara birer makbuz muka- bilinde tevzi etmelidir. Verdiği eşyaların yırtık ve sönük olmamasına, mobilyaların kırık ve sşkatlanmış bir halde bulunmamasınına ve sahneye konacak levazımın bozuk olmamasına dikkat eder. Bunun için temsilden evvel eşya- ipi bir kere muayene etmelidir. 'Temsilden sönen rol sahiplerine ve sahnede işi olanlara mekbuz mukabilinde verdiği aksesuarı geri alır. Bir tiyatroda aktörlere ayrılan kesi geyir- cilere ayrılan kısım kadar hattâ dilin büyük ol- malıdır. Maglesef şimdiye küdeğ şmaşiğketimizde görülen sahnelerin hömetr hepi $ “bir düşüncenin neticesi olarak öğim rılmıştır. Diyebilirim ki, bu jd ayrılan salonun üçte hatti dörlüş Bu şekilde tanzim edilmiş bir tiye “mamen yanlış ve gülünçtür. İlk bakışta şü artiştlere hazırlanmaları ve oymaniğarı için metro murabbaı bir yerin kâfi geleceği #öliiiör dilir ve bir takım tüccar düşüterdi iel? âç müşteri fazla alacığız hülyesile sig artistleri cendereye sokarlar, onlara Öört uyrabbalık yeri kâfi görürler. Bşnö söyliyeceğim : Şimdiye kadar Türkiye göm, birçok şehirlerdeki sihüeler böyle yedi Kadınlar için..