22 Eylül 1938 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

22 Eylül 1938 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

No, 2196—911 Tehlikenin uzaklaşmasında büyük rol oynıyan: Çemberlayn Harb tehlikesi | UYANIŞ Celâl Bayar 277 Yeni Ekonomik Zaferlere Doğru: Celâl Bayarın Mühim Beyanatı Başvekilin, yeni ekonomik "il kınmamızı izah eden mühim be- yanatından, bazı kısımları aşağıya alıyoruz; Cumhurreisi, Şefim, Atatür- kün geçen sene Büyük Millet Meclisinin açılışında irad buyur dukları milli endüstrileşme ve memleket için yapılması lâzım gelen işler hakkında verilmiş direktiflerden mülhem olarak de- vam etmekte olan mesaimiz, son zamanlarda teksif edilmişti. Vekil arkadaşlarımla ayrı ayrı, ve heyeti umumiyesile hep bir arada çalışmalarımız (sonunda Şimdilik, Avrupadan uzaklaşdı, fakat. Buhran tamamiyle geçmiş sayılamaz. Belki, buhran yeni şekiller altında, devam edecekdir. Hitler - Çemberlayn mülâkatı ve bunun neticesi olan Londra gö- rüşmeleri, harb tehlikesini, şimdilik atlattı gibi... Londrada İngiliz ve Fransız devlet ricalinin birlikte buldukları şekil, yüzde yetmişbeş Alman olan Südet mıntakalarının Almanyaya ilhakı, Alman ekseri- yeti yüzde elliyi bulan mıntakalar- da da, muhteriyet ilân edilmesi merkezindedir. Alman Devlet Reisi Hitler Prag hükümeti neşrettiği bir bir beyanname ile İngiliz - Fransız müşterek tekliflerini kayıtsız ve şartsız kabul etmiş olduğunu halka bildirmiştir. Beyannmede ezcümle şöyle de- niyor ; — Bizi, mağlüb bir millet ye- rine koymak istiyorlar. Fakat biz meğlâb değiliz. İsa'nın, insaniyeti ei için nefsini feda ettiği z de dünya sulhü uğrunda Kendimizi feda ediyoruz. Bu vaziyetin mes'ullerini 2r9- mak istemiyoruz. Bu vazifeyi ta- rih yapacaktır. Vaziyetin hülâsası Uyanış — Harb, tehlikesi şim- dilik, Avrupa ufuklarından uzak- laşmıştır, Burada, en mühim rolü şüphesiz ki, gene mutedil İngiliz siyaseti oynamıştır. Fakat Çekoslo- vakyanın, sulhü kurtarmak yolun- daki fedakârlığı da, kayde şayan- dır. Ancak, mesele hakikaten kapan- mış sayılabilir mi?.. Zannetmiyo- ruz. Zira, Çekoslovakyadaki diğer akalliyetlerin ayaklanmaları, buh- ranın geçmediğini göstermektedir. Belki, buhran yeni şekiller altında devam edecektir. dört senelik 3 numaralı yeni bir plânın tatbik sahasına konulması kararlaştırılmıştır. stanbula geldiğimde beni kabul buyuran Cumhurreisi, Şe- fim, Atatürke kararımızı bütün tafsilâtile arzettim, tamamen tas- vib buyurdular. Birinci beş senelik endüstri programı ve buna ilâveten ya- pılmakta olan “font boru, fab- rikası ve kâğıd fabrikasının bir misli daha büyütülmesi gibi iş- ler büdcelerle Vekâletlere vazife olarak verilmiş ve muhtelif se- nelere nazaran programlaştırıla- rak tatbikatına da girişilmiş olan askeri ihtiyaçlar, su vesaire gibi mühim mevzular, bu plânın ha- ricindedir. Şimdi size yapacağımız işleri söyliyebilirim enkaz modem bir kö- mür ve “> limanı. Ayrıca “Trabzon, lim Bilhassa Karadenizdeki liman, “Karabük, demir sanayiimizin ihrac yolu vazifesini de görece- ği için ehemmiyeti haizdir, ve en teknik techizatı ihtiva ede- cektir. İtanbulda “Sirkeci - Haydar- paşa,, arasında bir feribot servisi. Kütahya ve Zonguldakta, bü- ük mıntaka elektrik santralları yapılacaktır. Zonguldak santralı | —Devamı 287 inci sayıfada —