2 Mart 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 18

2 Mart 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 18

Dedi. Gösterdiler. Ve: — İşte, karşıda duran Senor dediler. Endülüslü güzel omuzundaki ipekli eşarpını düzelterek ilerledi. Ve geniş eteklerini parmak uçlarile tutarak hafif bir reveransdan sonra avucunda tuttuğu bir zarfı uzattı. Don Garlos mektubu okuduktan sonra, telâşlı adımlarla sahneye koştu, Ve aabırsızlanmış olan müş- terilerine Endülüslü güzelin getir- miş olduğu mektubu aynen okudu. Mektubda şöyle yazıyordu : “—- Beni seven ve bekliyen se- yireilerim. Sizleri memnun etmek için ha- sırlanmıştım. Fakat, tam kapıdan çıkacağım sırada ufaktan beri sev- diğim Toreador Pagellaa'ı ölü bir vaziyette getirdiler. Bir boğauın boynuzları araşında canvermiş. Ar- tk ben bir Bâtrellas yani yıldız değil, fakat tam manâsile Dolorosa» yım yani, hüşranın, Beni bağışla- yınız diyordu, Patron mektubu okuduktan son- ra, elini başına koyarak düşündü. Ve mektubu getiren Endülüslü gü- zele dönerek : — Tam on dakika evvel ka- pının önünde gökteki yıldızlara bakıyordum. Bir yıldızın kayarak söndüğünü gözlerimle gördüm. De- mek ki yıldızın kayması toreador Pagellaş'ın ölmesi, sönmesi de Do- lorosa'nın sahneye vedaı imiş dedi. O günden sonra bir daha Do- lorosa görünmedi. Yalnız çalıştığı yerde değil hiç bir yerde, Toreg- dor'un matemini tutarak yaşadı. Fakat, sahneye karşı olan hasretini gizliyemiyordu. Yalnız onu tekrar alkış toplamağa göndermiyen bir kuvvet vardı. O da, portakal bah- gelerinde çifte kumrular gibi başbaşa verdiği Toreador Pagellaa'ın ölmi- yen hâtıralarıydı. Yaşar Sihay Dönen Yazılar Şekspir ve eserleri — 229 uncu sayfadan devam — ne an'anelere ve rivayetlere kulak verecek olursak şairin mekteb ho- cası olduğunu anlarız. 1563 de bir kızı, 1585 de biri erkek, biri kız iki çocuğu oldu. Ve işte bu sıralarda yeni bir sahne ile karşılaşıyoruz. Ö ana kadar, başı boş gayesiz dolaşan Shakespeare, hayatta uğ- radığı zulme, çektiği kahırlara hep boyun iğmiş iken yepyeni ve sar- sılmaz bir karar veriyor : Babasının, eriyen, biten serveti- ni yeniden elde edecek, kasabasın- da Shakespeare ismini bir kere daha hürmetle yâd edilen bir isim halinde yükseltecek, ve gene ora- da mes'ut, müreffeh bir yuva kura- caktır. Artık kaygusuz, açık yürek- li, şirin, sevimli yüzlü Shakespear im yerine çalışan; çabalıyafi ve ile- ride şöhretin en yüksek bir hâdde çıkacak olan bir Shakespeare mey- dana gelecekti. Kasabanın tanınmış şahsiyetle- rinden biri aleyhine yazdığı bir hicviye yüzünden Stratford'da ba- rınamıyan Shakespeare, ailesini ve yuvaşını terk ederek Londraya ka- pağı atmakla, bu kararın ilk meyve- sini koparmış oldu. İbrahim Heyi Dolandırıcı — 231 inci sayfadan devam — «<tin kapısında dur da, ayak dire! Maşallah sana, ne felâtuni duruş- tu ol Başından yıldız çelengini, sırtından melek kanatlarını çe karıp versin de, işporta malı kahraraanlıkla, kof bir (hayır) gümbütdet! Ne gönül yüksekliği ha? Tuh sanal diye bağırdı. Ve. aynaya tükürdü. Bay Şüleymanın apartmanmı- dansa her tarafa vızıl vızıl telefon ediliyor ve Selmanın nerede oldu: ğu sorulup soruşturuluyozdu. Her taraftan bay Ahrmedle beraber görüldüğü cevabı variliyordu. Kız dönünce, salonda bir kaç eş dost vardı, Onu görünce baba- sı hsyaiyetle küplere bindi. Kıza «seni Ahmedle beraber görmüşler!» El âlem ne diyecek? Ne skandal- dır bul «Diye bangır bangır hay- kırıyordu» Kız «olur a. Fakat yapmak istediğinizin aksini yaptı» deyince kapıyı güm diye çerpti çıktı. Bay Süleymen oradakilere dönerek «Siz hiç edebsizliğin ter- biyesizliğin bu kadarını gördünüz mü?» Diye sordu. Oradakiler «A! Val Hum gibi, şu veyahut bu manfya gelen gürültülerle cevap verdiler, Halikarnas Balıkcısı Yeni Adam Bir yıl yeniden çikiyor. Yeni müddetle kapatılmış olan Yeni Adam 9 martia Adam eskisi ve terbiye gazetesi olarak kalacak ve gibi bir ilim, sanal, yasıları arasında #lk, Yeni eserler Yürüyüş Münir oMüeyyet Berkman'ın Hâlkevlerinde okunmuş olan şiir. lerden mürekkep bu güzel eseri intişar etti. Ulus Basımevinde ba- sılan bu kitabı okuyucularımıza tavsiye ederiz. Fiyatı 50 kuruştur. orla ve lise opedagojisine en büyük yeri ayıracaktır. Ayrca Türkiye'de yetişen yeni çocuk ve gençlik neslinin Cümhuriyet, demokrasi, devletçilik, halkçılık, lâiklik ve inkildpçılık umdele. rine göre teşkildilandırılması üzerine geniş neşriyat yapılacaktır. Yeni Adam gündelik ve haftalık gazele ve dergi arkadaşların- dan tekrar neşriyat sahasına girmesini okuyucularına haber vermesini dilerken yine bu arkadaşlarının çok değerli ve mesle- leki yardım ve müzaheretlerine olan ihtiyacımı bildirmek isler. Yeni Adam, Büyük Türk mütefekkiri İsmail Hakkının en gü. zel eseridir. Okuyuculara tavsiye ederiz. AHMED İHSAN Bammevi Ltd.