30 Mart 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

30 Mart 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

No, 2798—538 Bir şairin UYANIŞ mektubları No. 4 Birincisi kekeme o beyinlinin biridir. Gak gaklar cak eaklar gibi, «Part pour lart» diye pepeme pe- peme söylenir. Bu bndalıea Oparadoksundan dolayı siritması da cabadır. İkincisi, işi düpedüz görür, Sahur, -şu veya bu çeşid- sos- yal bir davanın tezini, kavgasinı yapmak, &ösyal bir hizmet görmek- tir, der. Halbuki: ne sanat sanat içindir, ne de falanca sosyal da- vanın düpedüz güdümünü, kav- gasını yapmak, gu veya bu türlü bir cemiyet işi görmektir. « yeşil yeşildir» dalın filiz vermesi demek, dahn filiz vermesidir diye tarif olunmaz. Falanca kanaati yapmıya fa- lahoa hizmeti görmiye çalışmak işine gelince; buna pedagoji de- nir, haik terbiyeşi denir, poletika denir, fak#t ar denmez. Bu işi, Hayd parktaki hatib, Popule di- talya veya İzvestiyanın baş köşe- sindeki makale muhatriri, okuldaki öğretmen yapar.. , Bir başmakale, nekadar çok şiir unsuru ihtiva ederte, o kâdar gayrı muvaffak olmuş demekdir. Sanat eseri, başmakale edası ta- kınmıya çalışdıkca kurulaşır. Sanat bilerek veya enfonsiya- neman sentezlere varabilmeğe yö lışmakdır. Fakat hutbe irad etmek mekteb kitabı yazmak değil. Onun mevzuu: Ezeli zıddiyet- lerden doğan ezeli insanlık facia- ları, humain trajedilerdir. Sanatkâ- rın, ferâlerin sınıfların, milletlerin üstünde, ömen olabilmesi, mevzu- larının işte bu çeşitte olmasile ka- bildir. En büyük, en kudretli ol- ması da, impreğyon ve ekspre&- yonlarile; seziş ve düşünüş tarzı, fikir ve imajlarının kudret ve ori- jinelliğile ölçülür. Diyeceksiniz ki: Yer yüzünde söylenmemiş fikir hiç mıdır? Yalan! Her an meydana gelen milyar- larca, yeni yeni, kimyevi dağılma ve birleşme hâdisesi gibi her an 4 değişen insan kafasında ımilyarlar- ca fikir. dağılma ve birleşıne işi meydana gelir. HaNkarnas Balıkçısının bir hi- kâyeşinden bâhsetmek istiyorum. Onun sbu hikâyesini, bir yaz ge- cesinin insanı daha daha ötelere götüren buğulu şarkısını kulakla- rımda hissedelek, içim eriyerek, delirir, ürperircesine okudum. Bu (Gündüzünü kaybeden kuş) adlı hikâyeyi okuyun! Bğer yüreğiniz mei'an - biz sağırlıkla kilili değilse, siz de benim gibi bu eşsiz hikâ- yedeki kahkedercesine güzel şar- kının sesini duyacak ve ürpere ceksiniz. Tahkiye, bildiğimiz klâsik öl- çülerle düpe düz - ama eksiksiz, usta kafadan çıkma olduğu belli - bir tahkiyedir. Mevzu basitin b&- sitin basiti: Bir sahil kuşu hava- dJanır bir avcı bu kuşu vurur, kuş Rör olur. Karanlıkldrdu dönder ve düşer denize.. Fakat, okadar çisgilerle giâli miş, tatlı seslerle örülmüş mwtlk karanlıkların dehşetli oıztatabını okadar tatlı dealerjş veren ! köye kt bu. Başlarda bir gibi çalışıp ortülşpds iröyik Ve tam manâsile renlisk bir yn bize avciyı, gür Je Bikin pitkolojiin) gizen j riri, onnjasyda okadar 1 bizi öyle rl İsumemiş Kir di al yor, ister Ri hiküğearle ra yilmütnedtıkiiz p Halikarnas Bülkori, Ul duğu gibi İ ği Eşen e gerirmedikğö yer için kudretli, Betmen artist ve sâplf hps tap tığı ş0ğdiz. ki eli UN Çekeslovakyanın Almanyaya geçen ve eski kalma meşhur Kamhısba ass Çekeslovakyanın Karhabad Kanka |

Bu sayıdan diğer sayfalar: