25 Mayıs 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

25 Mayıs 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

a. eki kunduraları ve i eksik olmıyan ka- gözümün önüne o papi OÇharli SERVETİFÜNUN » Düşündüren Komik : LEE SPENCER CHAPLİN yaşında sahneye intisab etti ; yirmi yaşında seyyar bir ope- . ret grupile zaruret içinde bir- leşik Amerikaya bicret etti, Orada ilk defa ona Mack Sen- net tarafından iki kısımlık kü- çük filimler çevirtildi. 1913 senesinde ibda etdiği ve zamanımıza kadar gelen ve bütün dünyaca tanınmış olan tiple grotesk bir komik oldu. Şarlo tabir caizse bir dahi- dir; tabii kendi sahasında da- hidir; zira sinemada traji ko- mik janrının müşssisidir. Oy- nadığı filimlerde helkı güldü- rürken, birçok düşündürücü ve felsefi tarafları da vardır. Şarlo tam manâşile bir ak- tördür : Bütün dünyaca tanınan tipi ve oynadığı filinlerdeki düşün- dürücü sat'atı bunu isbat eder. Şarlo tam manâsile bir film teknisyenidir : Zira o kendi filmlerinin senaryosunu kendisi hazırlar, kendişi rejise eder ve kendisi çevirir. Şarlo gene tam manasile bir patrondur. 1922 senesinde Mary Pick tord, Douglas Fairbanka, D.w, Griffith, ile müştereken kur- dukları Ünited Artist filim şir- keti halâ yaşamaktadır, bugün Amerikanın belli başlı filim müeaseselerinden sayılmakdadır Hâsılı Şarlo Sinema âlemi- ” nin unutulmaz bir dâhisidir. Dünya yüzündeki 4âilerin kullandıkları eşyalar mütelere konduğu gibi onun filmlerde No. 2331—546 Yazan Nurullah Kâzım Tilgen kullandığı zati eşyalar Amerika İlim müzelerinde en iyi mevkii ihras ediyor. Şarlo ilk zamanlarda iki kısımlık filmler çevirdi. Bu flimlerle bilhassa orta Avrupa Şarloyu kendisine okadar be- nimsedi ki, hattâ bu yüzden be- men her tarafta onun birer kop- yeleri türedi. Hattâ hatırımda kaldığına göre bizde de Şükrü isminde bir gencin kıyafet ve jestleri ile ona benzemek hu- susundaki gayretlerini Obura- da tekrarlamak isterim, Bun. dan sonra Şarlo büyük, daha fazla duşündürücü filmler çevir- miştir. Bunlardan 1990 de Jac- kie Cooganile ilk defa beraber oyriadığı (The Kid), 1923 de