25 Mayıs 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

25 Mayıs 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

No. 2281—546 Avrupada Yapılan Avrupanın muhtelif yer- lerinde yapılan son inşaat, 20 inci asrın azametini ifade edecek bir şekildedir. Bu ara- da bilhassa Almanya muaz- zam eserler meydana çikar- maktadır. Yukarıdaki regim- lerde Almanyada yapılan iki büyük köprüyü görüyorsunuz. Bu muazzam eserler yüzbin- lerce lirya malolmakta, ve yüz- lerce işçinin müşterek gayret- lerile ortaya çıkarmaktadır. (Pilgrim), 1925 de (Altına hü- cum), 1927 de (Sirk), 1928de (Büyük şehrin ışıkları) ve son çevirdiği (Asri zamanlar) gibi filmler insaniyete hitab etmek- tedir. Sözlü ve sesli film çıktığı vakit Şarlo bunun tamamen 8- leyhindeydi. Hattâ bütün dün. yanın beklediği bir filminde belediye reisini çok tuhaf bir şekilde konuşturarak sözlü film- le alay ediyordu. Zira o sözlü filmle tiyatro arasında en ufak bir fark kalmadığını ve belki bu suretle sinema sanatinin ö- leceğine kaniydi. Son çevirdiği filmlerde Şarlontn bu ısrarından vazgeçtiğini görüyoruz. Şarlo 1922 senesinde Av. rupaya bir seyahat yapdı. Bu seyyahat denebilirki orta Avru- pada günün en mühim bâdise- sini teşkil etmişdi. Ona yapılan hararetli tezahürat şimdiye ka- dar hiç bir hükümdara yapıl- mamışdı. Avrupa seyahatinden Büyük Köprüler e My Trip Abroad adh bir eser yazdı. Şarlo bu dönüşünde eserinde fakir bir çocukken milyonerliğe kadar çıkan haya- tını yazmaktadır. Ayni eser 1928 senesinde Evrkpa Hallo adıyla Almancaya da çevrilmiş- tir. Şarlonun hayatı hakkında birçok eserler yazıldı. Kendi- sini olduğu kadar bilhassa ha- yatı da herkesi alâkadar ediyor- du. Bunlardan 1920 de İwan — Devamı 11 inci Şahifede —